بیانیه احزاب سیاسی در رابطه با مذاکرات صلح
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۴۴    ۱۳۹۷/۱۲/۲۱ کد خبر: 157769 منبع: پرینت

بیانیه مطبوعاتی احزاب سیاسی تاثیرگذار در رابطه با پروسه صلح و ضرورت گفتگوهای بین الافغانی!

دوام غیرمنتظره گفتگوها میان طالبان و آمریکایی‌ها در این دور از مذاکرات دوحه، نشان‌دهنده جدیت پروسه صلح است. گرچه جزییات این گفتگوهای نفس‌گیر هنوز روشن نشده است. در عین‌حال اما احزاب سیاسی تاثیر گذار، به دلیل درک اهمیت و ضرورت صلح، اصولاً از هر اقدامی که به صلح در افغانستان کمک کند و منافع مردم افغانستان در آن تأمین گردد، به صورت قاطعانه حمایت می کنند.

روشن است که پروسه صلح، با توجه به گفتگوهایی که میان آمریکا و طالبان جریان دارد، دارای دو بخش است. بخش داخلی و بخش خارجی. همه می دانیم که مذاکرات در بعد خارجی بین آمریکا و طالبان جریان دارد؛ اما بعد داخلی صلح، اصلی‌ترین بخش این پروسه را تشکیل می‌دهد. مذاکرات جاری میان آمریکا و طالبان تنها می‌تواند زمینه‌ساز گفتگوهای صلح، میان گروه‌های معارض و مخالف داخلی باشد که مذاکرات عملا بین جهت ها آغاز شود. باور احزاب عمده سیاسی و تاثیر گذار این است که اکنون بیش از هرزمانی احتمال آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی افزایش یافته است. از این جهت، با درک ضرورت تشکیل یک هیات ملی و با بااعتبار و دارای ترکیب مناسب و قابل قبول، موارد ذیل اعلام می‌گردد:

1- دلایل زیادی است که حکومت تا هنوز، در رابطه با صلح، صداقت و جدیت خود را به اثبات نرسانده است. هیاتی که قبلاً به ‌منظور گفتگو با طالبان، بدون مشوره و بدون مشارکت احزاب و جریان‌های سیاسی از مأمورین کم‌ تجربه حکومتی تشکیل گردیده بود، گواه صادق مدعای ما است که رییس جمهور در امر صلح جدی نیست. احزاب سیاسی تاثیرگذار باور دارد که آغاز گفتگوهای واقعی بین‌الافغانی مستلزم تعیین یک هیات ملی مناسب، متشکل از نمایندگان باصلاحیت احزاب و جریان‌های سیاسی تأثیرگذار و نمایندگان باصلاحیت حکومت است.

2- باور ما این است که حکومت با خود داری از تشکیل هیات گفتگوکننده ملی که در آن طرف‌های اصلی قضیه مشارکت داشته باشند، کوشش‌های صلح را عملاً با چالش مواجه ساخته است. احزاب سیاسی، به‌مثابه اصلی‌ترین رکن تأثیرگذار در پروسه صلح، بارها اعلام کرده است که بدون مشارکت مؤثر احزاب و جریان‌های تأثیرگذار سیاسی، رسیدن به صلح واقعی اساساً ناممکن و یک شعار عوام ‌فریبانه و غیرواقع‌ بینانه است.

3- احزاب سیاسی تاثیرگذار با توجه به اولویت صلح و ضرورت اجماع سیاسی در جهت موفقیت آن، از حکومت افغانستان می‌خواهد که حسن نیتش را در قبال پروسه صلح به اثبات برساند و به‌جای برگزاری جلسات فرمایشی و کمپاینی که با شعارهای پوپولیستی مثل اجماع زنان، اجماع جوانان و نظرخواهی از مردم صورت می‌گیرد، اجماع میان گروه‌ها و جریان‌های سیاسی موثر در مورد چارچوب مذاکره و تعیین هیات مذاکره‌کننده را به‌عنوان یک نیاز انکارناپذیر در اولویت کاری خویش قرار دهد. تجارب کشورهای در حال منازعه نشان داده است که بدون اجماع و توافق میان رهبران مهم سیاسی در درون و بیرون حکومت و بدون مشارکت احزاب تاثیر گذار و سازمان‌های سیاسی، هیچ نوع اجماع و توافقی از قاعده امکان‌پذیر نیست. بنا براین تشکیل یک هیات ملی متشکل از احزاب مهم و جریان‌های سیاسی، در حال حاضر اولویت اساسی دولت و ملت افغانستان است.

4- درصورتی‌که حکومت در رابطه با تشکیل هیئت ملی برای مصالحه، کماکان غیرمسوولانه برخورد کند، عواقب زیان‌بار آن به عهده حکومت خواهد بود. روشن است که در چنین حالتی، احزاب و جریان‌های تأثیرگذار نمی‌تواند در قبال مصالح و منافع علیای کشور، و ادامه جنگ و خون‌ریزی به دلیل برخوردهای سلیقه‌ای حکومت، تماشاگر و بی‌تفاوت باشند.

5- احزاب تاثیرگذار و مهم سیاسی همچنان از جامعه بین‌المللی و به‌خصوص از امریکا می‌خواهد که به‌مثابه حامیان پروسه صلح، موضوع تشکیل یک هیات ملی، با مشارکت واقعی احزاب سیاسی موثر را با حساسیت و جدیت بیشتر دنبال کند و اجازه ندهد که صلح قربانی مطامع سیاسی و سلیقه‌های شخصی گردد.

6- احزاب سیاسی تاثیر گذار و مهم در قبال برگزاری لوی‌جرگه مشورتی که در ماه ثور 1398 بر گذار می شود، نیز مشکوک است. از آنجا که در مورد چگونگی لوی جرگه مشورتی هیچ نوع مشوره‌ای صورت نگرفته است، خواست ما این است که مقام ریاست جمهوری، لوی‌جرگه مشورتی را باید به‌منظور تقویت پروسه صلح بر گذار نماید و نه بخاطر اهداف و مقاصد دیگر. برگزاری لویه جرگه به منظور «کمپان انتخاباتی و یا انحراف افکار ملی و بین‌المللی» نادرست است و پروسه صلح را دشوارتر و پیچیده‌تر می‌سازد و چه بسا ممکن است اختلافات را در سطح ملی بشتر نماید.احزاب تاثیرگذارو عمده سیاسی این اقدامات را به زیان کشور و مخالف مصالح ملی و مانع بزرگ ایجاد صلح و ثبات پایدار می‌داند و از حکومت می‌خواهد که با مسایل کلان ملی، مسئولانه برخورد کند.

7- انتظار احزاب سیاسی تاثیر گذار و عمده این است که حکومت در مورد ضرورت، اهداف، آجندا، تعداد، ترکیب و نحوه انتخاب اعضای لوی جرگه مشورتی توضیحات لازم را به مردم ارایه نماید. پرسش‌های زیادی در این رابطه مطرح است. درصورتی‌که این پرسش‌ها به‌صورت اساسی حل نگردد، احزاب سیاسی تاثیر گذار به ناچار تحریم آن را مورد مطالعه قرار خواهد داد.

و من الله توفیق
کمیته سیاسی احزاب
محمد ناطقی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
احزاب
صلح
نظرات بینندگان:

>>>   "احزاب تاثیر گذار" را در ماسکو همه مردم دید که چقدر در غم مردم است، تا در غم چوکی و مقام خود در دولت طالبانی.
حالا که ابتکار را حکومت از دست شان گرفت، غیر مستقیم با این اعلامیۀ خود می خواهند، خود شانرا در دامان غنی سنجاق کنند.

>>>   یک مقام امریکائی گفته است : رئیس جمهور منظم با خلیل زاد ارتباط دارد ودرجریان مذاکرات صلح بوده با آن موافق است گرچه در ظاهر اظهار نظر نمیکند
ر

>>>   با این سیاست‌گذاری‌های که غنی احمدزی روان است، به مراتب بهتر است طالب بیاید و شریک قدرت شود. یک زمانی ما نگران بودیم که اگر طالبان دوباره به کشور مسلط شوند، ترس داشتیم که مبادا نظام قومی شود، فضای مختنق باز گردد، فصل ترور و حذف فرا رسد و سیاستِ زمین سوخته یک‌بار دیگر حاکم شود؛ مگر این همه نا به‌سامانی و قومی‌شدنِ نظام در دولت غنی با رژیم طالب چه تفاوت دارد؟ هیچی. بگذارید طالب بیاید حد اقل صف ما روشن می‌شود. آن‌وقت نه در جاده‌ها طعمه انتحاری می‌شویم و نه جوانان ما در جبهات جنگ دسته دسته قربانی می‌شوند. در حال حاضر ما در دو جبهه قربانی می‌شویم، هم در جبهه غنی هم در جبهه طالب، پس بهتر است «برادران» تشریف بیارند تا ما هم حساب مان را بدانیم و دوست و دشمن مشخص گردد.
#هارون_معترف

>>>   از كدام احز آب سخن ميگويد ، هر فاميل براي خود يك مجموعتجارتي تشكيل كرده اند تا از مزاياي آنهاصاحب كار و بار و جائيداد شوند، احزاب اساسنامه بايد داشته باشند، شورا رهبري و اجرائيه داشته باشند، افغانستان شمول باشند، بودجه و سرمايه و مصارف آن و مدارك مالي شان معلوم و واضح باشد، در حاليكه احزاب فعلي هيچ كدام شان شرائط ثبت حزب سياسي را ندارند، همه شان بايد ملغي شوند، و از ابتداء بشكل رسمي و مدون و مطابق قانون أساسي تشكيل شوند، و كتله هاييكه افغانستان شمول نباشند بنام حزب سياسي راجستر نشوند بلكه زير نام اتحاديه ها و موسسات خدماتي و اجتماعي منطقوي ثبت نام نمايند.

>>>   "احزاب تاثیر گذار" را در ماسکو همه مردم دید که چقدر در غم مردم است، تا در غم چوکی و مقام خود در دولت طالبانی.
حالا که ابتکار را حکومت از دست شان گرفت، غیر مستقیم با این اعلامیۀ خود می خواهند، خود شانرا در دامان غنی سنجاق کنند.
نطر اول فوق را من هم تائید نموده که رهبران سیاسی احزاب چی شان برقاسآ خودرا به مسکو رسادند تا مبدآ از حلقه قدرت به دور نمانند.

>>>   کدام احزاب سیاسی یک مشت منفعت طلب تحت نام حزب فقط تلاش دارد برای منافع خود وخانواده خود تقلی کند کمی که قدرت دور شد حاضر سر مادرش معامله کند هیچ وجدان نیست که منافع جمعی و ملی را درنظر گرفته حرف بزند هر کدام عقده مندانه شما جناب ناطقی یک ملا که سال ها از دامن این دولت نان خوردی سفربودی چی کردی برای جامعه ات فقط برای فرزندان و دامادت حتی برای همکارانت کاری خوب انجام ندادی! امروز جایکا افغانستان از لحاظ اقتصادی با 5 سال قابل مقایسه نیست اگر منطق انسانی وجود داشته باشد

>>>   متاسفانه ملت افغان شک دارند که درینجا با کمال تاسف احزاب مستقل وغیر وابسته وجود داشته باشد ومحال است که دربین این همه تکه داران شخصیت ازاده وغیر وابسته بیابیم بیشتر مساءله روی این میچرخد که فلان موسسه وشخصیت خوب خدمتگذاری وغلامی نتوانست ما بهتر ازین عهده میتوانیم برایم خلیج وپاکستان باحسرت فراوان بالای خون افغان وانسان ومسلمان تجارت نموده خدمتگذاری خویش را به ارباب به اثبات میرسانند وداخلی ها هم به خون ریزی وخونخواری خوکرده انداگر هر قدر انسان وافغان بمیرد باک ندازند ولی باید در گوشه ای از کرسی غلامی تکیه داشته باشند واشغالگران ومتجاوزین نیز گرچه به اندازه ای کافی کشته اند وبه بخشی از اهداف از قبل تعیین نموده رسیده اند و به زعم خودشان دیگر درینجا سران اقوام وبزرگان ملت را قلع وقمع کرده اند واحساس وطندوستی وملیت خواهی را به اندازه ای کافی خفه نموده اند و انچه نا تکمیل مانده دست پرورده های طالب وداعش وحکمتیار وتر کستان شرقی تکمیل مینمایندواینها را به اهداف اسیای میانه ونفت مستولی میگردانندولی با کمال حسرت روس وچین نیز درین پروگرام دیگران را یاری وهمکاری مینمایند.نقش سیل بین وتما شاچی را یافته اند
ازینها که بگذریم کس با غلام ودست نشانده ای خود یک ماه را به مذاکره ومصالحه نمی گذراند معمولا اربابهاهدایت صادر میکنند ودستورمیدهند امااینها که این همه وقت ضایع مینمایند وتایم پاس میکنند در فکر بیش تر ماندن ونحوه ای تسلط وحکمروای بعد از طالبان اند وکوره راه های تمرد وسرکشی انها را از همین حالا مسدوده نموده خویش را تا بسیار دیر مدت مطمین میگردانند گرچه نحوه ای مذاکرات تاسف باروخنده اور است اما انها میدانند که کار از محکم کاری عیب نمیکندوهرقدر درین راستا سنجیده قدم میگذارنداینده وبقای دوامدار خودرا تضمین می نمایند ومسلما این شیر ها به سایر درنده ها ودرنده خوها فرصت دست اندازی ومداخله را در اینده ممکن نمی سازند و ریشه هاب ی سازمانها واحزابیکه بیرون از حیطه ای نفوذ واداره شان جولان دارند خشک مینمایند وبرای طالب که در برابر انها نیز نیروهای کافی مخالف را تعبیه دیده اند هدایات لازیم صادر نموده تضمین های بیشتر ومحکم اخذ میدارند وخلاصه حد اقل برای یکصد سالدرین دیار جا خوش نموده انهمه ثروت ومکنت مادی ومعنوی افغان تا هنوز باقی نانده چپاول مینمایند

محمد داود بیگ معلم لیسه ای صمیم سانجارک

>>>   احزاب تاثیرگزا دزداندو جنایتکارانی هستند که در این 25 سال بی غیر از چوکی مقام پول دیگر درفکری هیچ چیزی نه بودند ونه هستند.
زلمی

>>>   کدام ابتگار عمل حکومت؟ تا هنوز طالب حاضر به گفتگو با حکومت نیست این اقا می گوید که ابتگار درد ست حکومت است عجب وای بر حال این گونه حکومت که پشت دروازه نشسته و گوش را در سوراخ قفل دروازه گذاشته که از داخل چه می شنود. چند روز پیش خود غنی هم در گرد هم ایی زنان ادعا کرد که این ابتکار حکومت است که طالبان را با امریکایی ها در یک میز گرد اورده است. وای برما که با چنین کسی مواجه هستیم و سر نوشت ملت به دست وی افتیده است.

>>>   بیانیه اصلی احزاب سیاسی!
۱- مردم ساده! تا امروز شما را فریب داده ایم وبعدازین هم شمارا فریب خواهیم داد.
-۲ما اصلا دین نداریم٫ برای فریب شما خودرا اسلام معرفی کردیم.
-۳ هدف اصلی اصلی ما زراندوزی واشغال پستهای دولتی است.خوب پیش میرود.
-۴هر دولت که چنددالر زیادتر داد شمارا میفروشیم.
-۵ بنام منافع علیای وطن چیزی را نمیشناسیم.
-۶رسالت بزرگ ما حفظ جان خود ما وفامیل ماست.
-۷ اینکه شما ...هستیدوهنوز هم مارا نمیشناسید گناه ماچیست.
عاقل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است