چرا با هویت طلبی سادات مخالفم؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۷    ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ کد خبر: 157779 منبع: پرینت

مفهوم و مقوله هویت خواهی به رغم سادگی و بساطت اولیه اش مفهومی وسیعی است که دارای مراتب متعدد بسیار پیچیده است و گاهی تبعات و تالی فاسد به بار می آورد که متأسفانه بعضی افراد غافل از پیامدهای ناگوار آن اصرار برانجام این کار دارد و برای رسیدن به مقاصد خود هویت جمعی را فدای هویت فردی خواهدکرد.

هویت را به فردی و هویت جمعی تقسيم کرده اند، هویت فردی ویژگی شخصی یک فرد را نشان میدهد که موجب تمایز او از دیگری میشود و هویت جمعی عبارت است از بازتولید و بازتغییر دایمی الگوی ارزش ها، نمادها، اسوه ها و اسطوره ها و سنت هایی که میراث متمایز ملت ها امت ها و اقوام را تشکیل می‌دهد.

به دیگر سخن هویت جمعی مفهومی است که در پناه آن تعارضات و چالش های موجود در هویت فردی و خرده گروهی به نوعی کاهش یافته و آنها را در ذیل یک هویت بالاتر به همگرایی میرساند. اما در جامعه ی سنتی بدوی و قبیله ای ما که یکنوع درهم تنیدگی خانوادگی، دینی و مذهبی، تعاملات فرهنگی با دیگر اقوام وجود دارد و این موضوع هم حساسیت غیرقابل توجیه و غیرقابل مهار ایجاد میکند و پیوست ها را به گسست می کشاند و تنش های جمعی را افزایش میدهد. نيازی به این کار در این مقطع تاریخی نیست و بهتر است که مکتوم و سربسته بماند قبل از اینکه نیاز به هویت طلبی و هویت خواهی داشته باشیم نیاز به همگرایی بیشتر و بهتر با دیگر اقوام داریم.

علاوه بر اینکه پیشگامان این کارهم هویت جمعی سادات را به نفع خود مصادره به مطلوب کرده اند و در تکاپوی دست و پا کردن مقام و موقعیت برای هویت فردی خود اند نه هویت جمعی ما، پس واکنش و موضع من در این زمینه منفی است.
والسلام علی من اتبع الهدی
پ، میدانم که بعضی دوستان سادات این موضع مرا بر نمی تابد اما امیدوارم فرهیختگان جامعه سادات درنگ و تامل نمایند.

سید اسماعیل حکیمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سادات
هزاره
نظرات بینندگان:

>>>   Raheel
سادات چه ملامت؟ تبر تقسیم‌ را از دست غنی بگیرید!

هرکه را پشتو زبان باشد یک قلم پشتون حساب میکنند تا اکثریت سازی کتند اما تاجیکان را به بهانه های مختلف تقسیم، تقسیم و باز هم تقسیم میکنند.

هر چند سیاستمداران تاجیک شعور قومی ندارند و یا اگر هم داشته باشند شهامت شامل ساختن اهداف قومی در آجندای سیاسی خویش را ندارند، اما گاهگاهی آدم به این نتیجه می رسد که بگذار غنی و فاشیزم قومی به سوی این پرتگاه مهلک چهارنعل بتازند. پایان این مسیر در گام نخست بربادی خود فاشیزم را رقم خواهد زد.

با مدعی مگویید، اسرار شور و مستی
تا بیخبر بمیرد، در عین خودپرستی

ناگفته نماند که دستگاه جهنمی فاشیزم با شکار هر روشنفکر و مدعی کذایی عدالت، یک گام فاشیستی دیگر بر میدارد. مثلا مقرری ها در وزارت دفاع و فرهنگ همزمان است با شکار یکی از روشنفکرنماهای تاجیک به دام مشاوریت یا معاونیت. پشتون را در پست اجرایی مقرر میکنند و انهم به جای یک تاجیک و همزمان یک تاجیک و غیر افعان‌را مشاور و سرمشاور مقرر میکنند که صلاحیت کشیدن حیوانی از کرد گندم‌ را هم نمی‌داشته باشند.

راستی، غیرت جوکی‌نشینان و آسوده‌خاطران تاجیک هم تعریف و توصیف خودش را دارد که تا دریافت فرمان غزل خودشان هزاران همتبار شان‌ به زیر ساطور تبعیض رژیم بروند، خمی به ابرو نمی آورند. اما وقتی خود شان خلع شدند انقلابی میشوند...

>>>   آیا سادات قوم است؟
من همیشه از هویت‌خواهی سادات گرامی حمایت کرده‌ام و اکنون که سادات به عنوان یک قوم مستقل در تذکره‌ها درج می‌شود، بی‌نهایت خرسندم.

اما یکی از سادات مشهور و معروف به‌شدت مخالف این طرح بود، ایشان در یک بحث (که من هم گوش گرفته بودم😁) به دیگر سادات که طرفدار هویت مستقل بودند، چنین می‌گفت: اول اینکه: سید قوم نیست، بلکه وصف است و در سابق سید را شریف می‌گفتند، قومیت سادات در واقع عرب است.

دوم اینکه: سید در بین هزاره مانند ماهی در بین دریاست، اگر ماهی را از آب بگیریم، معلوم است که چه اتفاقی برای ماهی خواهد افتاد. اکثر مقامات سادات از سهم هزاره‌ها به چوکی رسیده‌اند و بسیاری از وکلای سادات با رأی هزاره‌ها وکیل شده‌اند، اگر سادات مستقل شوند، این احتمال وجود دارد که پیوند هزاره و سادات سست و دیگر هزاره‌ها به سادات رأی ندهند.
محمد نسيم جعفری

>>>   جدای قوم سادات را تبریک به سایر اقوام میگویم چون یک انگل ویک مار لای استین بر داشته شد دیگر سید ی اغا ی ودست بوسی نیست واحترام ندارند ومثل قوم پشتون وتاجیک و ازبیک می باشد وسید ی خودیشان است نه سید ما وبر خور د ما باقو م تازه تاسیس عین برخورد باسایر اقوام می باشد واما اینکی بعضی از سادات میکویند این قوم تازه تاسیس به نفع نیست اگر به نفع شما نیست زمان ملاعمر قندهار را ما فراموش نکردایم بنا ئ به نفع شما است وصد (............) ها ازاین وصدها خدمت ووووووووو از ما


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است