دولت نباید در مسایل تباری دخالت کند
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۴۷    ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ کد خبر: 157784 منبع: پرینت

دولت نباید در آستانه انتخابات در مسایل تباری دخالت کند.
از دید علم اتنولوژی، اتنوس یا قوم یا تباری به نام سادات شناخته شده نیست. سید در عربی به معنی آقا است. سادات جمع آقا. یعنی آقایان. مردم ما از سر احترام به بازماندگان پیامبر اسلام یعنی خاندان بنی هاشم سادات می گویند. اگر سادات ما می خواهند نام درست تباری خود را ثبت شناسنامه ها سازند، باید عرب بنویسند. اگر بسیار دوست دارند نام طایفه یی خود را ثبت کنند، بنی هاشم بنویسند.

بارها گفته ام که لشکر بیکار مشاوران ریاست دولت وحدت ملی باید در همچو موارد به رییس خود مشوره بدهند. در غیر ان کار مانند همیشه به افتضاح می کشد.
دولت نباید در مسایل تباری دخالت کند. به ویژه در آستانه انتخابات.
بد نیست که ارگ نشینان بروند و باری در ویکی پیدیا ببینند که سادات چه معنا می دهد.

سادات در کشور ما یک گروه اجتماعی اند. اتنوس یا قوم و یا تبار تعریف مشخص و معین پذیرفته شده علمی دارد. نمی شود یک گروه اجتماعی را همچون یک قوم جا زد. به این می گویند جعل و تحریف.
سادات صحیح النسب ما از طایفه بنی هاشم و عرب هستند. اگر بر هویت تباری و طایفه یی خود پافشاری دارند، بروند و بنی هاشم و عرب بنویسند. در غیر آن چگونه می شود قوم نوی ساخت؟

بالاخره در جهان علمی به نام اتنولوژی یا تبارشناسی داریم. در جهان ده ها پژوهشکده اتنولوژی موجود است. هزاران دانشمند در این رشته کار می کنند.
در هیچ جایی قومی به نام سادات (آقایان) وجود ندارد. مردم ما از احترام بازماندگان پیامبر اسلام سادات می گویند. سید بیشتر لقب است.

عزیز آریانفر


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سادات
هزاره
نظرات بینندگان:

>>>   Saboor Raheel
قتل بیرحمانه یک کودک توسط آدم‌ربایان شهر کابل را به سختی تکان داده است. همه خواهان اعدام‌ فوری مجرمین این جنایت هولناک اند.
این مجرمین را به دست مردم شهر بسپارید و با همان بی‌رحمی‌یی که کشته اند، کشته شوند.

شهر پر از جنایتکار است. اما آیا کسی هست که به فکر امنیت جان و مال و آبروی مردم باشد؟ تامین امنیت مردم درین نظام اولویت درجه چندم است؟ دولت و سیاسیون (کاندیداهای ریاست جمهوری)، چه برنامه های اجتماعی دراز مدت و کوتاه مدتی برای درمان دردهای مهلک اجتماعی و عوامل جرم و جنایت دارند؟
تمام هم و غم غنی و حواریونش پشتونی ساختن تمامیتخواهانه دولت است. هیچگونه اهمیت و مسوولیتی در قبال امنیت جانی و مالی مردم قایل نیستند. هر کوچه و پس‌کوچه شهر از ولگردان، بیکاران و معتادان مواد مخدر پر است....

آری؛ قاتلین مهسا باید اعدام شوند. فوری اعدام شوند، اما با دولت فاشیستی و قومگرای جنایت‌آفرین چه باید کرد؟

>>>   Sultana
دولت فاسد حتی صورت کثیف این جانی ها را پنهان نموده چی رسد که اعدام کند. قاتل اصلی ملت دولت بی کفایت است. مگر وضع اقتصادی و گرانی افغانستان بدتر از ایران است؟ که چنین جنایات ضد انسانی صورت میگیرد. ؟ اگر اعدام و قصاص نگردد تف و لعنت بر دولتمردان این سرزمین.

>>>   Khorasani
آن چیزیکه در سرزمین برباد رفته ما به اهمیت شده است وان حیات انسان مظلوم وبی دفاع است
لعنت و نفرین برین رژیم فاشیستی که تمام نیرو وتمرکزش بر اهداف شیونیستی گردیده است .

>>>   لطیف پدرام:
فیسبوک را می‌دیدم که با فاجعه‌ی کشته‌ شدنِ بی‌رحمانه‌ی این دختر کودکِ معصوم روبرو شدم؛ برای لحظاتی اشک از چشمانم جاری شد و قلبم را اندوه دردناکی فراگرفت. به معصومیت و مظلومیت این کودک بی دفاع متأثر شدم. خشونت بد است و تا نهایت بد و زاینده‌ی دردهای سینه‌سوز. از خشونت و وحشتی که دچارِ سرنوشتِ تلخ مهسای معصوم شده و بر وی روا داشته شده است سخت رنج بردم. مگر می‌شود انسان بود و از دیدنِ این فاجعه رنجِ وجدان نکشید.
امیدورام نهادهای ذیربط در جهتِ به‌مجازات رسانیدن عاملین این خشونت هرچه عاجل اقدام نماید و قاتلین این کودکِ معصوم را به سزای اعمال شان برسانند.

>>>   Raheel
سادات چه ملامت؟ تبر تقسیم‌ را از دست غنی بگیرید!
هرکه را پشتو زبان باشد یک قلم پشتون حساب میکنند تا اکثریت سازی کتند اما تاجیکان را به بهانه های مختلف تقسیم، تقسیم و باز هم تقسیم میکنند.

هر چند سیاستمداران تاجیک شعور قومی ندارند و یا اگر هم داشته باشند شهامت شامل ساختن اهداف قومی در آجندای سیاسی خویش را ندارند، اما گاهگاهی آدم به این نتیجه می رسد که بگذار غنی و فاشیزم قومی به سوی این پرتگاه مهلک چهارنعل بتازند. پایان این مسیر در گام نخست بربادی خود فاشیزم را رقم خواهد زد.

با مدعی مگویید، اسرار شور و مستی
تا بیخبر بمیرد، در عین خودپرستی

ناگفته نماند که دستگاه جهنمی فاشیزم با شکار هر روشنفکر و مدعی کذایی عدالت، یک گام فاشیستی دیگر بر میدارد. مثلا مقرری ها در وزارت دفاع و فرهنگ همزمان است با شکار یکی از روشنفکرنماهای تاجیک به دام مشاوریت یا معاونیت. پشتون را در پست اجرایی مقرر میکنند و انهم به جای یک تاجیک و همزمان یک تاجیک و غیر افعان‌را مشاور و سرمشاور مقرر میکنند که صلاحیت کشیدن حیوانی از کرد گندم‌ را هم نمی‌داشته باشند.

راستی، غیرت جوکی‌نشینان و آسوده‌خاطران تاجیک هم تعریف و توصیف خودش را دارد که تا دریافت فرمان غزل خودشان هزاران همتبار شان‌ به زیر ساطور تبعیض رژیم بروند، خمی به ابرو نمی آورند. اما وقتی خود شان خلع شدند انقلابی میشوند...

>>>   YazdanParast
ای خواهر گلم من را ببخش من قاتل تو هستم..!
چون من با رای خود یک انسان کثیف را به قدرت رساندم به امید اینکه از تو و امثال تو دفاع کند اما ٱن انسان کثیف باعث قتل تو و ۱۵۰ هزار خواهر و برادر دیگرم شد دیگر برای این انسانهای کثیف رای نمی دهم ای خواهرم.
.... بر داکتر عبدالله، حنیف اتمر، اشرف غنی و کسانیکه در تیم این قاتلین خواهر گلم و ۱۵۰ هزار هموطنم جمع شد.

>>>   مجیب عالمی
لطفا به این کمپاین بپیوندید!
قاتلان #مهسای کوچک باید #اعدام شوند
این فرشته کوچک چند روز قبل از ساحه 315 خیرخانه اختطاف و از خانواده او خواهان پول گزاف در برابر رهایی این دلبند شان شدند، بعد از چند روز که فامیل مهسا پول را به اختطاف چیان پرداخته نتوانستند او را با بی رحمی کامل کشته و در زیر یکی از پلچک های 500 فامیلی می اندازند، اکنون پولیس کابل دو تن از اختطاف چیان را دستگیر کرده است و ما به عنوان یک انسان خواهان اعدام این درنده های وحشی هستیم.

>>>   پس هزاره ها به چه معنااست پشتون به چه معنا است ازبک به چه معنا است هزاره به چه معنا است؟

>>>   آیا سادات قوم است؟
من همیشه از هویت‌خواهی سادات گرامی حمایت کرده‌ام و اکنون که سادات به عنوان یک قوم مستقل در تذکره‌ها درج می‌شود، بی‌نهایت خرسندم.

اما یکی از سادات مشهور و معروف به‌شدت مخالف این طرح بود، ایشان در یک بحث (که من هم گوش گرفته بودم😁) به دیگر سادات که طرفدار هویت مستقل بودند، چنین می‌گفت: اول اینکه: سید قوم نیست، بلکه وصف است و در سابق سید را شریف می‌گفتند، قومیت سادات در واقع عرب است.

دوم اینکه: سید در بین هزاره مانند ماهی در بین دریاست، اگر ماهی را از آب بگیریم، معلوم است که چه اتفاقی برای ماهی خواهد افتاد. اکثر مقامات سادات از سهم هزاره‌ها به چوکی رسیده‌اند و بسیاری از وکلای سادات با رأی هزاره‌ها وکیل شده‌اند، اگر سادات مستقل شوند، این احتمال وجود دارد که پیوند هزاره و سادات سست و دیگر هزاره‌ها به سادات رأی ندهند.
محمد نسيم جعفری

>>>   توسعه ی نفاق به بهانه ی هویت قومی

دجال پیر چاله ی تازه ای حفر کرده است تا هزاره ها را بیش از پیش در گودال دشمنی و نفاق غرق کند. این چاله ی وهم انگیز می تواند به مچاله شدن و پاره پاره شدن وحدت نیم بند بین اقوام بیش از هرچیز دیگری کمک کند. قوم سازی های شیطانی این دجال پیر معنایی جز تشدید و تجدید نفاق و پراکندگی ندارد. ما همه می دانیم که سید تاجیک بیش از این و پیش از این که "سادات" باشد تاجیک است و تاجیک خواهد ماند. سید پشتون سید پشتون است و کسی هم انتظاری جز این ندارد. تنها در میان هزاره هاست که این شعارهای پوچ معنی یافته است. در میان هزاره هاست که این عنوان می تواند خون تازه ای از زخم های کهنه جاری کند و همدلی نیم بند میان هزاره ها را به سادگی و آسانی از بین ببرد.
ما می دانیم که سید هزاره سید هزاره است و هیچ چیزی نه از هزاره بودن کم دارد و نه زیاد. بگذریم....
روباه پیر دام تازه ای برای ما گذاشته است تا دوام و قوام قوم و مردم ما را با تهدید بیشتر مواجه سازد. فرصت بیداری رسیده است و وقت هوشیاری.

میرحسین مهدوی

>>>   انسانها ملیارد ها کیلومتر دورتر دیگر سیاره هاراکشف کردند٫وما در قرن ۲۱ جنگ داریم که مه کدام قوم٫تو کدام قوم. عقب مانی ما از کاروان تمدن جهانی ۸۰۰سال است.
عاقل

>>>   قوم وقبیله وزبان ودین ومذهب سر همه تانه بخوره چهل سال است در وطن تان جنگ است.همه دنیا سرتان خنده میکنه.اوفهمیده هاپروفیسورهانویسنده ها وداکتر های بیعقل.
تخاری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است