ناق اشرف‌غنی را تا هنوز ملامت می‌کردیم!
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۴۷    ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ کد خبر: 157786 منبع: پرینت

ناق اشرف‌غنی را تا هنوز ملامت می‌کردیم که قوم‌گراست، انحصارگر قدرت است، شایسته‌سالاری را در استخدام‌هایش در نظر نمی‌گیرد، با طالبان مسامحه و مدارا می‌کند؛ انکشاف متوازن را در برنامه‌های انکشافی و پروژه‌های دولتی در نظر ندارد؛ هویت‌های کوچک و بزرگ اقوام را به رسمیت نمی‌شناسد؛ در پی بازخواست، بازجویی و تأمین عدالت نیست؛ با فساد و فسادپیشگان برخورد گزینشی می‌کند، با توزیع شناسنامه‌ی برقی همه را به زور افغان می‌سازد؛ رهبران احزاب و تیکه‌داران قومی را ریش‌خند می‌سازد و در تنگ‌نا قرار می‌دهد، قانون اساسی را باربار نقض می‌کند؛ روانی‌ و کم‌حوصله است؛ با وزیران و کابینه جنگ می‌کند و جیغ می‌زند و ده‌ها مورد کاستی، تخطی و عیب دیگر.

اکنون دیدیم و تجربه کردیم که تا چه اندازه در باره‌ی ایشان پندار و گمان نادرست داشتیم و حالا آشکار شد که جناب شان تمام کارهای پسندیده، انسانی، قانونی، شایسته‌سالاری و برنامه‌‌های خوب خود را در این برهه‌یی از حکومت خود یعنی در فرجام دوره‌ی حاکمیت خویش واگذاشته بوده تا در این مقطع زمانی همه را به دنبال هم اجرایی بسازد و به این ترتیب در کشور و چارچوب نظام یک انقلاب کاری و دگرگونی ایجاد کند.

حالا فرصت خوبی برای مطرح‌کردن خواست‌ها، دادخواهی‌ها، به چوکی‌ و منصب رسیدن‌ها؛ پول‌گرفتن برای کمپاین‌ها و هر هاهای دیگر است. پس بیایید بجنبیم و متقاضی شویم. بیایید مانند آدم‌های باشعور توجیه و استدلال منطقی کنیم و به خوبی‌ها و حسن نیت رئیس‌جمهوری معترف شویم. می‌بینیم که چقدر در اخیر عمر حکومت‌اش، در این وقت ضیق کارهای فوق‌العاده و حیران‌کننده‌یی می‌کند. این نمایان‌گر ترمیم اشتباهات گذشته‌اش است یا مبین نیت خیر او و یا مصلحت سیاسی و انتخاباتی؟ خوب روشن است که گزینه‌ی دوم درست است و نباید توهم و سوء تفاهم قبلی مان در باره‌ی ایشان را تکرار کنیم.
کارهای خوبی_که ایشان در این فصلی از حکومت‌اش انجام داده‌ اند و اراده‌ی انجام برخی دیگر را نیز در سر دارند_ این‌هایند:

گشایش پروژه‌های ملی در ولایات؛ گماردن اشخاص و افراد مستقل، شایسته و کارفهم در نهادهای دولتی و ادارات؛ تغییر و تبدیل در کادرهای نظامی و رهبری وزارت‌های کلیدی دفاع و داخله؛ اتخاذ سیاست جنگی و یورشی علیه مخالفان از موضع تدافعی و مداراجویانه‌ی قبلی؛ برکناری شماری از آمران حوزه‌های امنیتی در کابل؛ حضوریافتن در محافل و مجالس یادبود و ترحیم رهبران و مناسبت‌های ملی و سیاسی؛ آمادگی برای تدویر جرگه‌ی بزرگ مشورتی برای صلح؛ آمادگی برای ولایت‌ساختن چند شهرستان محروم، دوردست و پرنفوس؛ شکل‌دهی هیأت مذاکره‌کننده‌ی صلح از ترکیب چهره‌های سیاسی حکومتی و احزاب؛ عزل کمشنران کمسیون‌های انتخاباتی، ممنوع‌الخروجی و به بازجویی کشانیدن آنان به دادستانی کل؛ تعیین کمشنران نو برای کمسیون‌های انتخاباتی؛ مشمولیت و به‌حق‌رسانی یک دانشجوی هزاره به دانش‌گاه که به دلیل سهمیه‌بندی قومی از را‌ه‌یافتن به دانشگاه بازمانده بود و اخیرن به رسمیت شناختن هویت سادات.

بیایید رییس‌جمهوری خوب، خلاق و خیِّر مان را از نو بشناسیم؛ درک‌اش کنیم و این فرصت طلایی را از دست ندهیم. اصلن به این فکر نکنیم که احتمالا پس از برنده‌شدن در انتخابات ۱۳۹۸ همه‌ی مان را مانند ماده‌ی منقضی از کرسی‌ها دور می‌افگند و برنامه‌ها و خواست‌های استراتژیک خود را از سر می‌گیرد. این یک توهمی بیش نیست.

باور بامیک


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
ملامت
نظرات بینندگان:

>>>   بطور مقايسوي حالا هم كمتر شخصيت مانند غني در افغانستان داريم ، و خصوصاً در بين هژده نَفَر كانديداي رياست جمهوري ، تعليمات و مسلكي براي اداره دارد ، فعلاً تجربه رياست جمهوري هم نصيبش شده است ، با همه اقوام و اجتماع ها همكاري ميتواند، حزب و قوم ندارد همه اطرافيانش از هر قوم و قبيل هستند، و عدم موفقيت كاري او در چند سال گذشته ساخت و بافت فعلي ملك ما است ، و گرنه به تنهايي خود ميداند كدام وظائف را به كي ها بدهد ، اما تقسيم قدرت در افغانستان بدست او نبوده و نيست، تنظيم هاي فاميلي و اجنت هاي بيروني در معرفي و انتصاب وزير، معين ، و. ... دست دارند، و اين طبقه بغير از فاميل و خويش خود حتي در فكر حزب و قوم خود هم نيستند، و گر نه در جمعيت اسلامي اعضاي متخصص و دانشمند زياد در داخل و خارج بود و است كه وزارت هاي نصيبي خارجه ، داخله ، ماليه و غيره را بصورت احسن و با ستاندرد بين المللي اداره نمايند، هم چنان در بين ديگر دسته هاي قدرت توانائي هاي زياد وجود دارد، اما افسوس كه بزرگان غاصب تنظيم هاي ذيدخل در فكر آينده مملكت و ملت نيستند، ميخواهند كه حتي مرده شان هم بايد ساحات خوب و وسيع را براي قبر اشغال نمايد.
اشرف غني با مهارت خاص توانست چند چپاولگر را مانند .... درس بدهد كه كسي خواهان تان نيست، مانند دوستم ، عطاي نور، اتمر، اسماعيل و ....، بايد روشنفكران بدانند و اين بار اشرف را بقدرت بياورند تا بتواند طلسم ميراث قدرت طلبي و زور گوئي را بشكند، و آينده دولتداري و حكومت بطرف قانونيت و احترام و تطبيق قانون مكافات و مجازات سوق داده شود.

>>>   آقای باور بامیک،
این مقاله شما نظرات کسانی است که در حکومت کوچی زی به نحوه شریک است .اگر با پسر خلیلی ، محقق ، ربانی ، و..............غیره مصاحبه شود بهتر از مقاله شما حکومت عدل الهی را نظر به روایات به تصویر می کشد.
مسایل پیش پا افتاده که کوچی زی انجام داده و میدهد فقط کسانی را رازی می کند که از درک پلان های کلان کوچی زی عاجز است.بطور مثال پلان ها شوم غنی را باید از لابلای صحبت هایش درک کرد.(تمام زندان های افغانستان گوینده یک لسان اند .عادلانه نیست ؟؟؟؟؟؟
جنگ فقط در مناطق جنوب است . به این معنی که که جنگ باید در مناطق غیر پشتون در شمال و مرکز افغانستان کشانده شود .و موقع دادن به افراد افراطی پشتون در رسانه تا شرایط و ذهنیت مردم را تغیر دادن .غنی خوب می فهمد که چه پروژه‌ای را دنبال میکند .
باور بامیک، در زمان عبدالرحمن غدار افرادی در دربار بود که عین قضیه خودت را در خور مردم می دادند تا از یک طرف خود را تبرئه کرده و از طرف دیگر مردم را در خواب لالای ببرد.
آقای باور ، خود می‌دانید که شما از کدام منبع و جهت می نویسد. کار های منفی کوچی زی آنقدر زیاد است که گنجایش نوشتن نیست. موفق باشد زندگی در زیر سایه کوچی زی در کامت شیرین باد.

>>>   اشرف غنی در طی پنچ سال حکومتدار 95 درصد ناکام بوده
غنی انسان شرارت انداز وحشت وجنایت کار و متعصب اهل کار نیست به امین خاطر است که مملکت ما را درآتش سوختاندو میسوزاند. درطی پنچ سال حکومت غنی از 442 حمله انتحاری 180 هزارنفر کشته و 45 هزار سرباز وطن شهید و در کابل تنها 150 ساختمان اثر انفجارتخریب شده است.
چون بود اصل گوهری قابل
تربیت را در او اثر باشد
هیچ صیقل نکو نخواهد کرد
آهنی را که بد گهر باشد
خر عیسی گرش به مکه برند
چون بیاید هنوز خر باشد
حقیت زندگی مردم کشور عزیزم و اوضاع اقتصاد وسیاسی کشور به مراتب بدترو قابل تشویش است.غنی مانند کودن است که بر شاخچه درخت نشته ومصروف بریدن کند ه است و تاکنون درک نکرده که ختم این کار خود ش هم نبود می کند دارد.
غنی مغز متفکر شرارت هم جامعه را بطرف نابودی سوق و می دهد چرا گفته اند که کار به اهل کار سپرده شود این غنی روانی اهل کار نیست به امین خاطر هداف لر و بر 45000 ایده پوچ غنی شرات انداز در منطقه سرباز جوان وطن توسط ترویستان تربیت یافته پاکستان در طی چهار سال حکومت بی برکت این شخص روانی جنایت کار و متعصب و قدر طلب کشت شده اند. غنی چگونه خود را از محاصره مردم غیور ما به دلیل بی عاطفه گی در قبال هزاران قتل عام سربازان شجاع و مردم بی دفاع توسط تروریستان از زندان رها ساخته خود نجات می دهد؟
مغز متفکر شرارت انداز بایده ای اقدار تک قومی که با مردم ما یک روز با زبان صادقانه و انسانی ادبی حرف نزده است و هر واژه که از دهان اش بیرون می شود جز از گذافه گویی چرندیات، هزیان و توهین به مردم شریف ما نیست.
غنی شوونیست تک قوم گرا خود کامه چهل سال که بیرون از وطن بوده نه به مذهب مردم باور دارد و نه به فرهنگ و عادات مردم آشنایی دارد چگونه مردم غیور با دیانت ما بر او احترام بگذارند؟
غنی عوام فریب دروغگو که غیر از جیغ زدن و رفتار روانی و گزافه گویی آن هیچ جذابیت برای مردم قاقل و دانا چیز فهم کشور ندارد؟

غنی شرات انداز دست نشانده جانکری که ارگ را با اطرافیان اش یک باند ما فیایی به آشیانه شیطانی و مدیریت توطیه علیه اقوام به اقوام تبدیل کرده با کدام جرات از مردم شریف با دیانت ما کمک می طلبد؟
غنی تروریستان را برادران جان برابر خود می شمارد و از زندان ها آزاد می سازد به کدام وجدان از مردم کمک می خواهد؟
غنی مصنوعی بی عاطفه که در غم و اندوه مردم عزادار شریک نمی شود و در کنار مردم قرار ندارد با کدام رویی به مردم شریف ما رجوع می کند؟
اشرف غنی انسان از خودراضی قبل از اینکه از روی درماندگی به مردم خطاب کند باید به خود خطاب کند که او کیست« انسان شرارت » ؟
مردم از تو غنی بی عاطفه مدریت سالم , صداقت سیاسی , عدالت, سپردن کار به اهل کار , امنیت , فقرزدایی « فقر يكي از خطرناك ترين پديده هاي اجتماعي است كه مي تواند حيات اقتصادي، سياسي و فرهنگي ملت ها ی شریف ما را تهديد كند » , برنامه ریزی برای مسیر شغلی افراد بر مبنای برآورد های عینی از نیاز های آتی و اسعداد های بلقوه و ارزیابی عملکرد افراد متخصص باتجربه می خواهند و به همین دلایل مردم نا جارشده اندکارت به استخوان رسیده دست به قیام زده اند.

او مردم غیور بادیانت اکثریت این حاکمان قدرت طلب ما نند غنی عبدالله دروغ گو هسستند ، چون معمولا دروغ بعد از مدتی آشکار میشود و انسانها دروغگو بی برنامه در بین مردم رسوا میگردد.
باید گفت نجات اشرف غنی و عبدالله از انزوای چهار دیوار ارگ صرفا با استعفا و معذرت خواستن از مردم افغانستان.

ادامه رهبری این حکومت تنبل و سست ٍ ضعیف بی نظم و بی برنامه در مدیریت امور رفا ه و آسایش شهروندان قضاوت به دست شما هموطنان ! اشرف غنی باید شرایط برای پذیرفتن صدها کادر و ده ها داکتر علوم در هم بخشها سکتوری که دارای طراح های جامع هموطنان ما در خارج وجود ادرد آماده می کرد نه کرده است , خواهشم ایسنت که هموطنان آگاه و قلم بدست

>>>   من نیز قبلاً این پیشنهاد را به شما کرده بودم.
شما یکنفر پشتون را منحیث رییس جمهور انتخاب کنید و دور او حلقه بزنید و دیگر پشتوت ها را در نزدیکی او مگذارید که دیگر اقوام را تخریب نکنند و در نتیجه تمام خواهشات خویش را توسط او انجام دهید.
زیرا پشتون ها خودشان اقوام مختلف هستند و برای احراز مقام و موقف با یکدیگر در رقابت هستند.
از همین رو تیمور شاه پایتخت را از قندهار به کابل انتقال داد،تا از رقابت اقوام پشتون ها بخاطر بدست آوردن قدرت در امان باشد.
نه داود خان پشتو یاد داشت و نه ظاهر شاه و نه امان الله خان و نه حبیب الله خان و نه هم عبدالرحمن خان.
اینها همه در کابل حکومت کردند و با زبان و کلتور و عنعنات و رسم و رواج کابل بزرگ شده بودند،نه با رسم و رواج های قبایل پشتون.
حتی در اول حکومت کرزی نیز اکثر وزارت خانه ها بدست اقوام تاجک و ازبک و هزاره بود.
اما بعد ازین که ربانی بخاطر اخذ دوباره قدرت،جبهه ملی را تشکیل کرد و به پشتیبانی از طالبان در مقابل حملات هوایی نیرو های خارجی برخواست و آندرا بخاطر احراز صدرت بهانه ساخت،همین طالبانی که او را تا بدخشان و از آنجا به تاجکستان دواندند،این بود که کرزی خطر را احساس کرد و در پی خلع سلاح تاجکان و هزاره ها و ازبک ها شد و اکثریت چوکی های مهم امنیتی را دو باره به پشتون های طرفدار خود داد.

>>>   باوربامیک جان! فکرمیکنم که یک خریطه ازپولهای بادآرده آقای غنی دیوانه برایت رسیده است که این قدرگستاخانه ازاودفاع میکنی، یک باربه شهروبازار کابل وولایات سفرکن نظروعقیده مردم رادرباره کارروائیهای برادرکلانت غنی جان جویا شو بعد طوریکه قضاوت کرده ای بارثانی ازاو طرفداری کن.
احترام
یک شهروند

>>>   دوست عزیز شما هر کس که هستید یک معاش دالری از غنی اخذ می دارید که این طور به تعریف و توصیف پرداختید
جمشید از هرات


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است