قوم سادات، بر كدام اساس و مبناي علمي و منطقي؟
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۲۰    ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ کد خبر: 157790 منبع: پرینت

امروز گفتي كه فردا فرمان تقنيني صادر مي كني تا نام سادات به عنوان قوم درج تذكره برقي شود.
تو كه ٣٠ سال در جامعه غربي تحصيل و كار و زندگي كردي و شهروند جامعه مدني غرب شدي، حالا چرا در كشور خودت، جامعه قومي و قبيله اي مي سازي؟
مگر سادات آنگونه كه مدعي اند، بازماندگان نوادگان پيغمبر اسلام(ص) نيستند كه در افغانستان ميان تمام اقوام و مذاهب قرار دارند و زبان مادري همان قوم، زبان مادري شان است؟
فرمان صادر مي كني كه سادات را در تذكره، قوم سادات بنويسند، بر كدام اساس و مبناي علمي و منطقي؟
آخر اين افغانستان را دربدر كردي: قوم قبيله، قوم قبيله، قوم قبيله.

اردو قومي، پوليس قومي، حكومت قومي، وزارت خانه قومي، قانون قومي، تذكره قومي وووووو
اين جامعه، همه انسان هستند. اين جا همه بايد شهروند باشند. شهروندان افغانستان و برابر حقوق.
تو با كرزي در اين ١٨ سال در ذهنيت هر آدم اين كشور، ذهنيت قومي و قبيله اي را تلقين و تزريق كردي. حالا هر آدم در اين سرزمين و در اين كشور خود را نه انسان شهروند و اتباع اين مملكت، بلكه انسان قومي و قبيله اي مي پندارد كه حتي قوميتش بر انسانيتش چيره شده است.
آخر چرا؟

محمد اکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سادات
قومی
نظرات بینندگان:

>>>   جناب اندیشمند صاحب نخست از همه از شما تشکر می کنم که در نوشته کوتاه تان از خیانت کرزی و غنی یادآوری کردید. واقعیت امر اینست که تقسیمات پست های دولتی و سیاست قومگرایی را کرزی، فهیم، قانونی و عبدالله بنیانګزاری کرد. این شیوه ناپسند از جانب ایالات متحده توسط خلیل زاد در کنفرانس بن دیکته شد و غنی هم این سیاست تباه کن را بخاطر بقا واستمرار قدرت خود ادامه داد.
با عرض ادب حسیب

>>>   جناب آقای اندیشمند
این اقوام مانند پشتون ، تاجیک ، هزاره ، ازبیک ، سادات و دیگران باشندگان همین سرزمین بودند و هستند. این ها همه تاریخ ریشه دار در این مرز و بوم دارند امااختلافات عمیق و بنیادی ایکه در 18 سال اخیر حکومتگران افغانستان بین مردم ایجاد کردند تا به اصطلاح از آب آلوده ماهی بگیرند به خاطر منفعت خود شان و باداران شان بوده و گرنه در زمان ظاهرشاه در تمامی تذکر ها نام قوم نوشته می شد.
یکی از اعضای خانواده ما از قوم سادات است در تذکره که در زمان پادشاهی ظاهر شاه آن را بدست آورده ، ذر برابر قوم سادات نوشته شده .
بوجود آوردن این شکاف عمیق قومی و دشمنی هایی کوچه به کوچه طرح غنی و کرزی نیست که خود عروسک خیمه شب بازی و دلقکی در مجامع امریکایی بیش نیستند منبع آن را در سیاست های انگلیس و امریکا جستجو کنید
ضرب المثل معروف است که سیاست انگلیس ( اختلاف بیانداز و حکومت کن ) است
پس اگر چنین نباشد امریکا و دیکر همدستانش موجودیت خود در افغانستان را چگونه توجیه کنند !!

>>>   انديشمند صاحب به عمر وقلمت بركت.

>>>   تا چند وقت پیش خود شما هزاره ها فریاد می زدید که چرا در تذکره برقی نام اقوام درج نشده و اکنون شما چرا غضب ناک شدید که سادات به رسمیت شناخته می شود؟ سادات هم مانند دیگر اقوام می خواهد به نام خود زندگی کند همانند شما هزاره ها که نمی خواهید به نام افغان زندگی کنید

>>>   حالا فقط نوشتن سادات به حیث یک قوم قبیله گرایی است نویسنده حرف‌های دلواپسانه میگویی منطق عملی. چرا بیشتر سادات مناطق هزاره نشین خواهان مستقل شدن بودن نه سادات مناطق تاجیک نشین وپشتونشین چون ظلم این هزاره های مغولیست گرا ومتلک ها توهین ها مثل طوفان هرروز زیاد تر میشه باید کاری می کردند تو اعلان به فکر اتحاد افتادی. اون موقعی که همیشه توهین افترا میزدن به سادات چندکلام می نوشتی. واز اتحاد می‌گفتی نه الان، نظرات فاشیستها تون بخوان وبعد می‌فهمیم با کدام مبآنی علمی منطقی خواستار قوم مستقل شدیم

>>>   نه از سياست چيزى مى دانم و نه به سياست علاقه دارم ؛ من فقط يك سياسر (زن) از افغانستان هستم اما غيرت اسلامى دارم ، غرور ملى دارم ، حس وطن خواهى و احساس هموطن دوستى دارم و سر سوزن عقلى.
مخالفان قوميت شدن سادات !
آيا وطن و ناموس و شرف را، قوم سادات دو دسته به امريكا تقديم كردند ؟
آيا مرز ها و دروازه هاى وطن را بر روى مزدور مزدوران (پاكستان) قوم سادات باز گذاشتند ؟
آيا مذهب سعودى و وهابى و داعشى را در اين مملكت ، قوم سادات ترويج كردند و تبليغ ميكنند ؟
مگر سيد جمال الدين افغانى از قوم سادات نبود ؟
مگر مولانا جلال الدين بلخى از نسل خليفه اول ابوبكر صديق نيست ؟
مگر خواجه عبدالله انصارى نسبش به ابو ايوب انصارى اهل يثرب نمى رسد؟
آيا چيزى ديگرى است كه من سياه سر بيسواد بايد بدانم كه نميدانم ؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است