سپنتا: افغانستان بسوی سیاست طالبانیزم
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۱۲    ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ کد خبر: 157794 منبع: پرینت

داکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی در حکومت پیشین افغانستان می‌گوید اگر خواسته باشیم یا نه نظام طالبانیزم به این کشور می‌آید.
به گزارش رادیو آزادی، رنگین دادفرسپنتا مشاور امنیت ملی در حکومت پیشین می گوید که افغانستان و منطقه در حال تغییر بوده و این کشور به سوی سیاست طالبانیزم در حرکت است.

آقای سپنتا در دور چهارم نشست امنیتی میان افغانستان و هند که از سوی انستیتوت مطالعات استراتژیک دو کشور در کابل راه اندازی شده بود گفت، اگر افغان ها بخواهند یا نه این تغییر برگشت ناپذیر آمدنی است.

او افزود: " امروز با اندوه ما در آستانه یک تغییر اجتناب ناپذیر در افغانستان و منطقه قرار داریم، تغییری که برای ما افغان ها بسیار درد آور و غم انگیز است، شاید این مورد پسند ما نباشد که نیست اما واقعیت چنین است، به نظر من بخواهیم یا نخواهیم یک نوع طالبانیزه شدن سیاست جامعه آمدنی است."

این سخنان در حالی بیان می شود که زلمی خلیلزاد نماینده امریکا برای صلح افغانستان در ادامه تلاش هایش به هدف تامین صلح در این کشور چند بار با نماینده های طالبان در قطر دیدار کرد و گفت که توقع دارد پیش از انتخابات ریاست جمهوری با طالبان توافق صورت گیرد.

دونالد ترمپ رییس جمهور امریکا نیز به تازگی گفته است که ایالات متحده گفتگوهای صلح را با جدیت به پیش می‌برد.
در عین حال قرار است که در کنفرانس بین المللی ژنیو نیز در باره پروسه صلح افغانستان بحث صورت گیرد.

از سوی هم ینی کمار سفیر هند در کابل نیز در حاشیه نشست امنیتی میان دو کشور به خبرنگاران گفت که دهلی نو از تلاش های صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها پشتیبانی میکند.

گزارش: نسیم شفق


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سپنتا
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   دونالد ترامپ در بیانیه اش در هنگام دیدار از عربستان سعودی چنین گفت:
ما نمیخواهیم برای شما بگوییم که چطور زندگی کنید،بلکه ما میخواهیم که شما جلو تروریزم را بگیرید و با آن مبارزه کنید.
حالا وزارت خارجه امریکا چنین بیانیه میدهد:
کشور چین از ظلم و ستمی که در مقابل مسلمان ها در چین انجام میدهد،از سال ۱۹۳۰ تا بحال نظیرش در جهان دیده نشده است.
بالاخره من نفهمیدم که امریکا چه میخواهد؟
تروریزم چیست؟
تروریزم اسلامی چیست؟
جهاد چیست؟
مبارزه آزادی طلبانه مسلمانان چیست؟
آیا اینطور نیست که جهاد مسلمانان در مقابل کمونیزم جهاد و آزادی خواهی است،اما جهاد مسلمانان در مقابل غرب و امریکا تروریزم است؟
لطفاً درینمورد باید توضیح بدهند.

>>>   این که تعجبی ندارد طالبان زاده ی همین سرزمین اسلامی است افغانستان سر زمین اسلام است متفکرین قلابی ی غربی در افغانستان جای ندارند همه ی آنهای که تفکر غربی دارند بروند به جهنم
حمید هراتی

>>>   من نمیدانم طالبان چه موقف و اتوریته ای دولتی دارند که امریکا از آنها
در باره داعش ، القاعده و سایر گروه های شرارت افگن تضمین میخواهد
این آشکارا ضعف امریکا است که مانند غرق شده ای دریا به هر خس و خاری
دست کمک دراز میکند . حیف به عظمت امریکا و خفت به آقای خلیل زاد.
م . ش.ف کابل

>>>   Allahyar
پدر فاشیزم خلیلزاد به نماینده گی از امریکا و دولت فاشیستی غنی با نماینده گان طالب ها یعنی برادران شان در قطر به توافق رسیدند
یعنی فاشیزم با فاشیزم صلح کردند
قدرت و دولت را بین خود تقسیم کردند همه نقاط شمال را که طالب ها یعنی فاشیزم اشغال کرده بود در اختیار آنها باقی میماند یعنی فاشیزم به هدف شوم اش که همانا حزف دیگران بود اشغال مناطق در شمال بود رسیدند
سران مجاهدین شما کی هستید کجا هستید چی کردید و چی میکنید
به مردم جواب بدهید که شما در کجای معادله قرار دارید
ایا در این وطن وجود دارید یا خدا ببخشد تان
اختلافات سلیقه ای و شخصی شما خود خواهی های شما جاه طلبی های شما ها خود بزرگ بینی ها معامله گری ها و تسلیم شدن های شما به دشمن مردم ما را برباد کرد خون ملیون ها انسان فراموش شد آرمان ملیون ها شهید بخاک یکسان شد
ایا شما ها به این مردم که خون فرزندان شان در قطر معامله شد چیزی گفتنی یا ‌جواب دارید یا باز هم مثل سابق بخاطر ثروت تان بیشرمانه خاموش میمانید

>>>   دانشگاهیان افغانستان
این چه حال است کشته میشه تاجک ازبیک هزاره قربانی میته هم همین ها از وطن هم اینها دفاع میکنند
۹۰% راس ارگانهای امنیتی پشتون

>>>   سپنتا تا چند دهه قبل بر ضد جمهوری دموکراتیک افغانستان و بر ضد سیاست های دولت به نفع پاکستان و امپریالیزم بود . کسی از این تاریخدان نامنهاد بپرسد که جناب شما تقریبا یکدهه در اوج قدرت بودید چه کردید که کشور را بار دگر در آغوش اشرار انداختید. آقای سپنتا شما به جای افشای معامله گری های شخص خویش از سال‌های ۱۹۸۰ و در دوره ی حاکمیت تان در زمان حامد کرزی میخواهید مردم را چنین تلقین کنید که این هم گویا از جانب خدا است و مردم باید چشم پت بپذیرند.
آقای سپنتا که خود را دانشمند قرن بیست و یکم در افغانستان و جهان جا زده اید چرا از ضد و بند های پشت پرده ای امپریالیزم با ارتجاع روحانیت حرف نمیزنید؟؟؟چرا صادقانه اعتراف نمیکنید که موضعگیری های خصمانه ی شما و دگر رهبران اشرار در طول دهه های قبل زمینه را برای تقویه ی مالی و نظامی دشمن دیرینه ی افغانستان یعنی پاکستان مهیا ساخت. شما که کمی سواد نوشتن و خواندن را داشتید. دانسته به پاکستان خدمات شایان کردید که اکنون از سه دهه قبل بدینسو جلو افغانستان در دست پاکستان قرار دارد.
آقای سپنتا !!
شما که خودرا شخص دانشور در امور بین المللی محسوب میدارید آیا نمیدانیستید که پاکستان در سال ۱۹۷۱در جنگ با هند حمایت تمام کشور های اسلامی و چین و امریکا را داشت ، اما این اتحاد شوروی بود که با یک اخطار چین را سر جایش نشاند و امریکا را اخطار داد و عملا در بخش هوایی و بحری از هند دفاع کرده در نتیجه بنگله دیش عرض اندام کرد.
خدمات شما و سران تنظیم ها به شمول شیر پنجشیر به پاکستان باعث گردید تا دولت وقت در جنگ فرسایشی قوای بشری و اقتصاد خود را از دست دهد و ، پاکستان را برنده ی جنگ سازد ورنه افغانستان ، هند وستان به کمک شوروی ، توان تجزیه ی پاکستان را داشتند و با جدا شدن بلوچستان و حوزه ی سند و پشتونستان از پیکر پاکستان دگر پاکستان این دانه ی سرطان در همسایکی ما وجود فیزیکی نمیداشت .
آقای سپنتا بهتر است به جای سفسطه در گرد همایی ها حقایق را برای مردم و جهان بگویید که این شما و سران تنظیم ها بودید که پاکستان توانست از پولهای خیراتی امریکا و غرب و عرب سلاح هستوی بسازد ورنه این کشور در بحران اقتصادی غرق بود.
آقای سپنتا ، شما هم غرب و هم امریکا و از همه بد تر مردم شریف افغانستان را گول زدید. اگر ذره ی از شرم و حیا در شما باقیمانده است در محضر عام خود را حلق آویز کنید زیرا مردم ساده دل افغانستان به شما همچو روشنفکران کور و تاریک بین ضرورت ندارد.
تا جاییکه من شما معامله گران را میشناسم شما باز هم دست بوس رژیم بعدی خواهید بود..،
فخر اهنگر

>>>   اما اقای اسپنتا نقش خودش درین رویکرد را بیان نکرده در واقع سیاست امروز واین بلای که کنون برسرملت ما می اورند ادامه ودوام سیاستهای سپنتایزم است که باکرزی یکجا اب دهن وخرمای دهن مجددی را نوش جان میکردند
خشت اول گر نهد معمار کج
تا ثریا میرود بنیاد کج
معلوم نیست اینها با این اظهارات برای خود براءت میدهند ویا باز مانند گذشته ملت را فریب میدهنداقای اسپنتا بس است همین قدر از روی نعش هزارها افغان گذشته در وزارت خارجه ومشاوریت امنیت تکیه زدیدودر واقع اساس وبنیاد وطن فروشی وخیانت را گذاشتید دیگر این قوم را اذیت نکنید وبا دروغ ودوروی بالای زخم هاشان نمک مپاشید
ازشما کار نخواهیم سلامت باشید
حاکم مطلق ماومزدوراجانب تابه قیامت باشید
یکی از رفقای شعله ای سابق شما

>>>   ببینید سوکو رالیزم از این بهتر جواب نمیدهد. هر روز یک عقیده داشتن. روی عقیده ثابت نبودن و هر چند وقت تحلیل کردن غیر از تحلیل قبلی. بگفته ی شما اگر فردا طالب هم آید باز کوشش دارید که در کنارش چوکی داشته باشید. و سوکورالیزم همین است که ماهی می‌دهد ‌و ماهی گیری را یاد نمی دهد. شما باید حالا اقلا به هم عقیده های خود بگویید که به مردم و کشور چه کنند نه اینکه گویید پاسپورت های خود را سر دست کنید.
سهیل از هرات.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است