اهمیت بنگاه های لابی گری در سیاست خارجی
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۸    ۱۳۹۷/۱۲/۲۵ کد خبر: 157841 منبع: پرینت

اهمیت اتاق های فکر و بنگاه های لابی گری در دیپلماسی و سیاست خارجی!
رشد ارتباطات و تکنالوژی توانسته است نوع دیپلماسی از کلاسیک به نوین را تسریع بخشد. بر این اساس هرچند سهولت هایی برای کشورها جهت افزایش و گسترش ارتباط با سایر بازیگران بین المللی به وجود آمده ؛ اما قواعد بازی و چگونگی تاثیرگذاری موثر بر نهادهای تصمیم گیر بین المللی را به مراتب پیچیده ترساخته است.

به طوری که تنها گزینش سنجیده ی افراد؛ به حیث دیپلماتهای با دانش و تجربه و دارای مهارتهای تحلیلی قوی ؛ برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی؛ کافی نیست. بلکه وجود اتاق های فکر متشکل ازاندیشمندان و مجربین عرصه ی سیاست؛ یکی از الزامات اساسی دستگاه سیاست خارجی است.

در حالی که کشورهای همسایه و منطقه سالانه میلیونها دالر را صرف بنگاه های لابی گری می کنند تا جایگاه کشور خود را نزد افکارجهانی و کشورهای اروپایی و آمریکا ارتقاء دهند؛ دیپلماتهای ما با امکانات محدود خود و رویکرد مثبت آمریکا و کشورهای اروپایی به افغانستان؛ تا چه اندازه توانسته اند با به کارگیری توانمندی های شخصی و خلاقانه ی خود در راستای تامین منافع ملی؛ بر نهادهای تصمیم گیر؛ اثرگذار باشند؟ تا چه اندازه توانسته اند با برگزاری کنفرانس ها؛ نمایشگاه ها و حضور موثر در نهادهای علمی ـ آکادمیک و نهادهای سیاسی کشورهای میزبان؛ نمایندگی مقتدرانه و عزتمند از جمهوری اسلامی افغانستان داشته باشند؟

دکتر زکیه عادلی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سیاست خارجی
لابی گری
نظرات بینندگان:

>>>   جناب داکترصاحب عادلی مضمون شما کاملا بجا و انعکاس دهنده حقایق است.
ولی فکر میکنم که شما یا اطلاع ندارید یا اینکه با سفرا و دیپلوماتان خوب افغانستان در رابطه اید، حقیقت اینست که سفرا و دیپلوماتان بستهای بلند از طریق گروه های مافیایی هدفمندانه واز طریق نفاق افگنی قومی و سمتی و حزبی تقرر مینماید که اکثریت آنها را افراد کم سواد،جاسوس،ضعیف و ناتوان تشکیل میدهد.
اینگونه سفراء در اصل در پی سرقت،استفاده جویی از امکانات سفارت،ظلم و تعدا بالای کارمندان بی واسطه و به مقامات چاپلوسی دیگر هیچگونه برنامه ای برای لابیگری و کسب منافع ملت و دولت ندارد و نه هم ظرفیت انرا دارند.
ظریفی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است