جلسۀ محرمانۀ تیم امنیت ملی امریکا دربارۀ افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۶    ۱۳۹۷/۱۲/۲۶ کد خبر: 157845 منبع: پرینت

مقام‌های عالی‌رتبه امنیتی امریکا روز جمعه پس از انتقادهای مشاور امنیت ملی افغانستان در مورد مذاکرات امریکا با طالبان، جلسه محرمانه برگزار کردند. تاهنوز معلوم نیست که در این نشست چه مسائلی مورد بحث قرار گرفته اند.
به گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس، دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا و تیم امنیت ملی‌اش روز جمعه جلسه یک ساعته در مورد افغانستان تشکیل دادند. این نشست یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که حمد‌الله محب مشاور امنیت ملی افغانستان اداره ترامپ را متهم کرد که در گفت‌وگوهای صلح با طالبان، دولت افغانستان را در تاریکی قرار داده است.

در جلسه امنیتی یادشده که در وزارت دفاع امریکا "پنتاگون" برگزار گردید، مایک پنس معاون ریاست‌جمهوری، مایک پامپئو وزیر خارجه، پینا هاسپل رئیس "سی آی ای" و جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا، نیز شرکت کرده بودند. یکی از مقام‌های کاخ سفید که نخواسته از او نام برده شود، گفته که این جلسه به گونه محرمانه برگزار شده است.

پنتاگون در حال آماده ساختن برنامه‌ای برای خروج حداقل نیمی از ۱۴۰۰۰ سرباز این کشور از افغانستان است. پاتریک شاهان سرپرست وزارت دفاع امریکا گفته که هرچند تاهنوز دستوری برای کاهش نیروها از افغانستان صادر نشده، اما مقام‌ها خبرداده اند که این مسئله در رأس فهرست خواست‌های طالبان در روند گفت‌وگوهای صلح قرار دارد. زلمی خلیل‌زاد نماینده ایالات متحده در امور صلح افغانستان، اخیراً طی نشستی ۱۳ روزه با نمایندگان گروه طالبان در قطر گفت‌وگو کرده تا راهی برای پایان جنگ هفده ساله افغانستان پیدا شود.

خلیلزاد گفته است که در این نشست به پیش‌نویش دو موافقت‌نامه دست یافته اند. این توافقات شامل خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و اینکه افغانستان به پناهگاه تروریست‌ها مبدل نگردد، می شوند. اما او قادر نشد تا طالبان را برای انجام گفت‌وگوها با دولت افغانستان ترغیب کند.

به نظر می‌رسد دو طرف بر سر بیرون شدن نیروهای امریکایی توافق کرده اند، اما در رابطه به جدول‌زمانی آغاز خروج و امکان باقی ماندن شماری از نیروها، به نظر واحدی دست نیافته اند.

مقام‌های طالبان به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته اند که آنان می‌خواهند تا تمام نیروها ظرف سه تا پنج ماه افغانستان را ترک کنند، ولی مقام‌های امریکایی باور دارند که این کار هجده ماه تا دوسال را در بر خواهد گرفت.
احتمالاً واشنگتن اصرار دارد تا شماری از نیروهای این کشور برای تامین امنیت سفارت و سایر نهادهای دیپلوماتیک این کشور باقی بمانند. همچنین این نیروها در زمینه مبارزه با تروریسم نیز فعالیت خواهند کرد.

این که در جسله محرمانه امنیتی مقام‌های عالی‌رتبه امریکایی در این مورد صحبت شده یا خیر تاهنوز معلوم نیست. اما این جلسه یک روز پس از انتقادهای بحث‌برانگیز حمد‌الله محب مشاور امنیت ملی افغانستان از اداره ترامپ، تشکیل می‌گردد.
او روز پنجشنبه در واشنگتن به گونه علنی اظهار داشت که این اداره دولت افغانستان را در حاشیه قرار داده و به شبکه شورشی مشروعیت می‌دهد. محب همچنان افزوده که [امریکا] در حال معمله‌ای است که هیچ‌گاهی به صلح نخواهد انجامید. این اظهارات بی پرده او خشم وزارت خارجه امریکا را برانگیخت.

مشاور امنیت ملی افغانستان که قبلاً به عنوان سفیر این کشور در ایالات متحده امریکا کار می‌کرد، تاکید کرده که در مورد خروج نیروهای نظامی باید با دولت افغانستان صحبت شود؛ که با واشنگتن توافقات دوجانه امنیتی امضاء کرده است.

او مدعی شده که مذاکراتی که از سوی زلمی‌خلیل‌زاد؛ دیپلومات کهنه‌کار امریکایی متولد افغانستان، انجام می‌شوند تحت شعاع اهداف سیاسی خلیل‌زاد برای رسیدن به رهبری در کشور زادگاهش، قرار گرفته است.

محب به تازگی در صفحه تویترش نوشت: "مردم و دولت افغانستان از مشارکت ما با ایالات متحده قدردانی کرده و به ویژه از حمایت های "سخاوتمندانه" امریکا به نیروهای مسلح ما سپاسگزاریم."

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تیم امنیت
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   از نظر من کم سواد مشکل اصلی تاخر عقلی سرتاسری خودماست.وقت امریکایها درک کردند اکثریت قاطع این احمقان طالب را میخواهند.انها تصمیم گرفتند قدرت را به طالب تسلیم کنند.پس ملامت اصلی ماهستیم نه امریکا.
عاقل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است