تا رسيدن به جامعه باز چقدر فاصله داريم؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۸    ۱۳۹۸/۱/۴ کد خبر: 157932 منبع: پرینت

نخست وزير نیوزلند با فرستادن سلام و درود بر پيامبر بزرگ اسلام و نقل قول از پيام بلندانسانى آن يگانه ى عالم بشريت، با اقليت مسلمانان كشورش همدردى و ابراز محبت نمود و گفت كه نئوزيلند در غم شما سوگوار است و ما يكى هستيم.

مسوولان و مردم با فرهنگ و با درك نیوزلند نيز به شيوه هاى مختلف با مسلمانان غمشريكى نشان داده، زنان خوش قلب آن كشور، محجبه در مساجد و اماكن عمومى ظاهر شدند تا تعلق شانرا با هموطنان مسلمان شان تبارز دهند.

صداى گلبانگ محمدى را كه نداى توحيد است از كنگره هاى مساجد بر امواج رسانه هاى صوتى و تصويرى منتقل و منعكس نمودند و فضاى نیوزلند را با پيام روح پرور اسلام مشحون ساختند و احدى اعتراض ننمود كه اينجا كشور مسيحى است.

نخست وزير نیوزلند چنان صادقانه و مهربانانه با مسلمانان برخورد نمود كه تحسين يك و نيم ميليارد مسلمانان جهان را برانگيخت. در مقابل تروريستان نژاد پرست او را تهديد نمودند كه ( هدف بعدى تو هستى ).

از افلاطون پرسيدند كه جامعه ايده آل كدام است؟ پاسخ داد: آنجا كه حكيمان، حاكمان باشند. و نخست وزیر نئوزیلند مصداق واقعی سخن افلاطون است.

اينجا را كه نامش افغانستان است، ببين كه جزء تعصب، نفرت و عقده نسبت به ديگران و تفوق طلبى، سلطه جويى و تماميت خواهى براى خود، اثرى از انسان، انسانيت و همديگر پذيرى در آن وجود ندارد.

آنها با روح بلند انسانى و بدون تعصب دينى در مساجد مسلمانان حضور يافتند، پوشش مسلمانان را به تن كردند و در صفوف عقب نماز، تمثيل ركوع و سجود را ادا كردند. اينجا عده ى سطحى نگرِ ظاهر بين، تجليل از سال نو را تحريم نموده اند كه روش اسلاف غير مسلمان ماست و مشابهت با آنها حرام است.

تا رسيدن به جامعه باز، انسانى و تكامل يافته ى چون نیوزلند، چقدر فاصله داريم؟

محمد عارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نیوزلند
جامعه باز
نظرات بینندگان:

>>>   حتی کشور هایی که از نظر صنعتی پیشرفته و دارایی اکثریت تعلیم یافته اند (اروپا، استرالیا، و....) شاید یک قرن از جامعه باز نیوزیلند دور اند، مردم این سرزمین صفایی فطری دیگریی دارند (بزبان عام هدیه الهی). ما با تاسف هنوز به فرهنگ خون آشام عربی (قتل و قتال) ملوث هستیم و برای تحقق چنین آرزویی به نسل روشن و مبرا ازین وایرس ضرورت داریم.
آزاده

>>>   Salam
طالبان ، ۶۵ تن از نیرو های امنیتی را در هلمند و پنجاه تن دیگر را در فاریاب طی ۲۴ ساعت گذشته به قتل رساندند ، اما نیرو های ویژه ی حکومت قبیله غنی مصروف گرفتاری یک نفر در پنجشیر اند ، هم این نیرو های ویژه ی مزدور خائین اند و هم غنی که تب تعصب او را دیوانه کرده است .

>>>   Kazemi
#رقابت_مثبت_بزرگان
فراهم‌سازی زمینه آموزش از سوی بزرگان و رهبران، برای فرزندان شهدا و هواداران‌شان:

• حاجی محمد محقق (۵۰۰) بورسیه تحصیلی؛
• وکیل مریم سادات(۵۰۰) بورسیه تحصیلی؛
• محمد کریم خلیلی (۲۰۰) بورسیه تحصیلی؛
• داکتر صادق مدبر (۱۰۰) بورسیه تحصیلی؛
• عباس ابراهیم‌زاده (۴۰۰) بورسیه تحصیلی در کابل و بلخ.

• امپراتور شمال جلالت‌مآب ارتشبد الحاج استاد عطا محمد نور (۰) بورسیه تحصیلی؛
• جلالت‌مآب صلاح‌الدین خان ربانی رییس جمعیت اسلامی و وزیر خارجه (۰) بورسیه تحصیلی؛
• جلالت‌مآب محمد یونس قانونی معاون پیشین ریاست‌جمهوری (۰) بورسیه تحصیلی؛
• جلالت‌مآب احمدضیا مسعود معاون پیشین ریاست‌جمهوری (۰) بورسیه تحصیلی؛
• جلالت‌مآب امرالله صالح رییس روند سبز و رییس پیشین امنیت ملی (۰) بورسیه تحصیلی؛
• جلالت‌مآب احمد ولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهید مسعود و نامزد ریاست‌جمهوری (۰) بورسیه تحصیلی؛
• فضیلت‌مآب امیر اسماعیل خان امیر حوزه غرب کشور (۰) بورسیه تحصیلی؛

از این‌که خواندید جهان سپاس.
من که شرمیدم.

>>>   زمانی به جامعه ایده ال می رسیم که افراد کشور به اگاهی و شعور اجتماعی ، همزیستی مسالمت امیز ، همدیگر پذیری برسند و تفوق طلبی ، برتری نژادی ، برتری قومی و ملیتی رااز یادببرند
به آگاهی رسیدن ، خود مراحلی دارد و کار آسانی نیست
اما در افغانستان چهار دهه جنگ و کشتار که بر علاوه آن بیسوادی و روان پریشی و افسردگی و فقر همه از ملت ما ملغمه یی درست کرده مریض ، بیمار روانی ، حسور ، عقده مند ، بخیل ، پول پرست ، چاپلوس ، اختلاسگر، دزد و اختطاف کننده.
چندی پیش خود شاهد بودید که مهسای شش ساله چگونه توسط دو جوان همسایه دربدیوارش ربوده و کشته شد.
بدتر از همه ، زمانی که این دو جوان به اینکه چگونه مهسا را کشتند برایم آنقدر تکاندهنده بود که حس کردم شاخ کشیده ام . این دو جوان با خیال راحت و خیلی هم خونسرد گفتند که وقتی پول بدست ما نرسید او را خفک نمودیم و در جوی آب انداختیم.مثل این که آنها مورچه یی را کشته باشند مثل اینکه آنها خسی را در جوی آب رها کرده باشند نه موجود کوچک و بی دفاع را.
اینها همه نتیجه روانی جنگ های دراز مدت در افغانستان است .
اینگونه افراد با ژن بیمار به دنیا می آیند و بیمارانه زندگی می کنند و زندگی دیگران هیچ ارزشی برای شان ندارد.
اگر این جنگ ها روزی در افغانستان پایان یابد ، سالیان متمادی دیگری لازم است که این جامعه تحت درمان های روانی قرار بگیرد .
مردم افغانستان ، مردم روان پریش اند .

>>>   عجب حکومتی
حسیب قوای مرکز که تاجبک است و متهم به سه قتل است باید بازداشت شود.
اشرف غنی که پشتون است و خود در رسانه های بین المللی اعتراف هم می‌کند که ۴۵ هزار سرباز در زمان من کشته شد لوی بابا و نابغه اعلان می‌شود.
حکمتیار که کابل را راکتباران نمود و مردم را به خاک و خون کشید چون قومهای غنی بابا است باید برایش سه صد محافط و ملیون ها دالر داده شود.
جمعه خان همدرد در جوزجان مردم را به رگبار گلوله بست باید والی یک ولایت شود و در اخیر حسیب باید دستگیر شود تا وحدت ملی مُردار ما تامین گردد.
مسعود احمدى

>>>   فاصله ای ما تا آنجاست که چه وقت و چقدر میتوانیم در سیستم تعلیمی
( کریکولم curriculum ) مدارس دینی در پهلوی دروس دینی تدریس علوم پایه و عصری را شامل سازیم
که دیگر زمین بر شاخ گاو سوار نباشد و آیه ای هشتاد وهشتم سوره نمل وسایر آیات روشنایی بخش قرآن شریف را هم به درستی درک نماییم و عمل کنیم
م . ش . ف کابل

>>>   اگر حسیب است و کل بیدین است و هر کس که باشد اگر مرتکب قتل میشود هیچگونه توجهی ندارد باید محاکمه عادلانه شده و به جزای جنایت شان برسند .
اگر زور حکومت و غنی به کل بیدین و غیره نمیرسد این دلیل شده نمیتواند که حسیب و کسان دیگر معاف شوند همه باید به جزای اعمال شان برسند.
م.سلمان کابل

>>>   طالبان برای بیرون کردن دشمن ما امریکا میجنگدن الان دشمن خود را میشناسند نه مانند خیانت کاران که به تفرقه بین اقوام میپردازند تاجک ها در کشتن سران پشتون است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است