میکوشند تا به زور هویت گستری کنند
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۳    ۱۳۹۸/۱/۴ کد خبر: 157938 منبع: پرینت

داد از وحدت ملی می‌زنند اما تعصب، تنگ‌نظری و حس حقارت شان در حدی‌ است که به جشن‌واره‌ی فرهنگی رنگ قومی و سیاسی می‌دهند. چه نیاز است که در چنین جشن‌واره‌ای به جای نمایش مشاهیر و مفاخر فرهنگی و تاریخی، عکس‌های رهبران سیاسی یک قوم رژه برده شوند و به نمایش گذاشته شوند؛ آن هم در ولایتی که بسامد بالای آن را از لحاظ بافت و ترکیب قومی اقوام دیگر شکل می‌دهند.

ما اگر شعور بلند و منطق داشته باشیم، باید بدانیم و درک کرده باشیم که ما رهبر ملی و محبوب در این کشور نداریم حتی رهبر و تیکه‌دار سیاسی_قومی خوب هم نداریم. همه کسانی، که می‌خواهند به زور هویت گستری کنند و برای خویش عمق تاریخی بسازند، باید از خواب غفلت بیدار شوند و به تکثر و تنوع باور داشته باشند. ممکن نیست سلطه‌ی سیاسی یک قوم سالیان سال و چندین دهه و سده دوام کند.

در زاده‌گاه مولوی و مهد زبان پارسی و در جغرافیای جمشید و خاستگاه آریایی‌ها باید دست کم اجازه بدهیم که اصالت بومی و فرهنگی آن جغرافیا نفس بکشد و رنگ و بوی خود را داشته باشد. ما مخالف حضور هیچ کس و طیف‌های فرهنگی و اجتماعی نیستیم اما درست و منطقی نیست که جو غالب یک برنامه و جشن‌واره از سرود تا سخنش خلاف ماهیت و حقیقت آن شکل بگیرد و نمایش داده شود.

آنانی، که قهرمان‌سازی می‌کنند و چنان شیفته‌ی رهبران سیاسی_تباری خویش اند، می‌توانند این کار را در محافل خصوصی و ویژه‌ی خود بکنند نه در محافل عمومی و تاریخی و فرهنگی. آدم باید پای خود را به اندازه‌ی گلیم خویش دراز کند.

بسیاری از حکام و رهبران گذشته و کنونی کشور ما، محکوم به نقض حقوق بشر، نابرابری‌های اجتماعی و حقوقی و از شمار مجرمان جنگی هستند. آن شمار از رهبران، که فعلن زنده نیستند، باید روزی محاکمه‌ی غیابی شوند و آن شمار از آنان، که هنوز زنده‌ اند، باید روزی در برابر جنایات، اختلاس‌ها، بی‌دادگری‌ها و فساد شان برای ملت و محاکم پاسخ‌‌گو باشند. برای برخی از آنان حتی دادگاه‌های داخلی و خودی بسنده و مناسب نیست و باید پرونده‌ی کیفری آنان به دادگاه بین‌المللی لاهه سپرده شود.

کسانی که هنوز در فکر و باور بابایی ملت و شهروند درجه یک و درجه دو هستند، اشتباه می‌کنند و این رویای شان رویای انسانی، مدنی و بروز نیست. ناجوانمردانه و غیر انسانی‌ است که مهمان جای و خانه‌ی میزبان را تصاحب کند. چنین طرز تلقی‌ و رویایی نمایان‌گر تفکر واپس‌گرایی و بدویت است.

باور بامیک


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هویت گستری
رهبر
نظرات بینندگان:

>>>   هههخخخخ. انفجار عظیم یعنی بیگ بنگ

>>>   Salam
بزرگ‌ترین دشمن تاجیکان ، اخوانیت عربی در میان شان است ، این طاعون تاجیکان را تباه کرده است و نخواهد کذاشت این تن شفا یابد ، عاقبت این طاعون تاجیکان را نابود خواهد کرد .

>>>   شما غم بیرق ها و قهرمان های تانرا دارید، اما طالب بازی را از ما میبرد و به گردۀ تان بار دیگر سوار میشود. به لحاظ خدا کمی هوشیار شوید.

>>>   Ariaie
گفته ميشود حد اقل 65 تن از نيروهاى نظامى وزارت دفاع و داخله و امنيت جان خود در شهرستان سنگين استان هيرمند از دست داده اند و بيش از 50 تن ديگر زخم برداشته اند.
اين در حاليست كه با تلفات نيروى هاى ارتش كه همه فرزندان قشر هاى محروم و بيچاره اند با بيتفاوتى برخورد ميشود و حاكم فاشيست ارگ مصروف عملى سازى برنامه هاى فاشيستى و ضد انسانى خود عليه سرزمين ، هويت، تاريخ و زندگى آرام خانواده هاى همين شهدا است. #سؤالى كه بين مردم دارد مطرح ميشود و فكر مردم را مشغول ساخته اين است كه ايا خدمت به چنين شخصى كه مجهول الهويه است، دست نشانده است، #خايين و #فاشيست است، #نمك حرام و #منافق و #فاسق است ، #مشروعيت_مردمى و #دينى ندارد، #جايز است ؟

>>>   Tajek Khorasani
من به مردمان مثل شما حیران استم که چرا تا حال حیران استید!
اول، پشتون ها همیهنان مانیستند. آنها اشغالگران از کو های سلیمان استند و قصد اشغال کامل خراسان و از بین بردن تاجیکان استند.
دوم. مگر همین دست نشانده نماینده واقعی و دلسوز مردم است؟ هدف این مردم آرامی نه بلکه تحکیم قدرت پشتون هاست. آنها شما را برابر با یک بیل پارو هم ارزش نمی دهند.
سوم. مگر همین ها بار ها و واضح برنامه های از بین بردن تاجیک ها را برملا نکرده اند؟ چه باید کنند تا تاجیک ها ی احمق پی ببرند که پشتون ها واقعا دشمن استند.
چهارم. از پشتون ها شکایت کردن بسیار حماقت است. از خود شکایت کنید و از رهبری چاپلوس و نامرد و بی غیرت شکایت کنید. از غنی چه شکایت می کنید. او دشمن است.

>>>   نمی شود نمی شود نمی شود
غنی کوشش و جانکنی دارد که در بین مردم نفاق افگند ‌و تبر برداشته است تا درخت تنومند و ‌پربار هویت مردم را بر اندازد، این قبیله گرای کور دل اشتباه می‌کند در قرن بیست یک که قرن انفجار معلومات و قرن حق خواهی نام گزاری شده است کوشش های مذبوحانه و نفاق افگنانه و ‌هویت ستیزانه وی نتیجه نمیدهد ، وی نمی داند که مردم هوشیار و بیدار شده اند این هموطن عرض خود را می برد و روی خود را در تاریخ سیاه می کند و بس
ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست
عرض خود می بری و زحمت ما می داری
حافظ

>>>   مسعود پرستی هم نوعی قوم پرستی است .
بلخ به همه اقوام افغانستان تعلق دارد .چطور از دیگران گله داریم ولی انگشت به سمت خود کج نمیکنیم.؟
درحالی حرف از اتحاد میزنیم که خود مایه فتنه و نفاقیم.

>>>   پشتونهاقوم بنی اسرائیل هستند وبالاخره این را گذر زمان ثابت خواهد کرد هرتاوقتی که زور دارند بنام اسلام مردم را زیر فشار قرار میدهند هر وقتی که کم بیاورند دست به دامن اجداد خود خواهد کرد و این کار بالاخره شدنی است چون مردم افغانستان دیگر مردم صدسال پیش نیستند غلامی را قبول کنند هیچ قومی حاضر نیست که به فرمان این طائفه عمل کند حتی هزاره های که یک وقتی از ترس همین قوم در مساجد خود آذان شعیه گفته نمیتوانست حالا از پشتون کرده در همه امورات زندگی موفق و سربلند هستند قوم هزاره امروز مرد و زنشان باسواد و تحصیل کرده است
درحالیکه پشتونها فقط یک قسمتی از مردهایشان سواد عالی دارند هر طائفه‌ای که باسواد بود لیاقت همه کاره شدن را دارد نه کوچی و رمه چران و شترچران.
م م

>>>   هویت از ژن و نژاد برمیتابد و نام و عنوان شعب و قبایل فقط برای شناخت
و تفکیک است
م.ش.ف کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است