حاکمیت ابتکار عمل را به دست بگیرد!
هم انتخابات پارلمانی به گند کشیده شده و هم انتخابات ریاست جمهوری در هاله یی از ابهام است و هم کار دولت وحدت ملی پایان می یابد و تمدید آن فاقد مشروعیت قانونی می باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۰۶    ۱۳۹۸/۱/۷ کد خبر: 157985 منبع: پرینت

شنیده می شود که امریکا از سوی پاکستان و عربستان زیر فشار است تا هرگونه که شده، طالبان را در ساختار قدرت در کشور شریک بسازد.
با توجه به این که در ساختار کنونی هیچ جایی برای طالبان وجود ندارد؛ احتمال تشکیل اداره موقت یا انتقالی بسیار بالا می رود تا قانون اساسی و ساختار نظام را بگونه ای تغییر بدهد که زمینه را برای بازگشت طالبان فراهم گرداند. از نامزدان اصلی برای احراز کرسی ریاست چنین دولتی می تواند کرزی باشد.

همه تحولات اخیر در همین راستا و بستر راه اندازی شده اند. اکنون کشور در آستانه پا گرفتن بحران عدم مشروعیت نظام بسر می برد. هم انتخابات پارلمانی به گند کشیده شده است و هم انتخابات ریاست جمهوری در هاله یی از ابهام است و هم کار دولت وحدت ملی که با کنار گذاشتن قانون اساسی از روی مصلحت به میان آورده شده بود؛ پایان می یابد و تمدید آن فاقد مشروعیت قانونی می باشد.

با این هم، دو گزینه بیشتر نداریم: یا باید دولت کنونی ابتکار اصلاح قانون اساسی و ساختار نظام را به دست گیرد یا دولت موقت یا انتقالی این وظیفه را به دوش خواهد گرفت.
ارگ باید با احساس مسوولیت در زمینه برخورد کند و باید بی درنگ کمیسیونی را برای اصلاح قانون اساسی و ساختار نظام بگمارند. همزمان باید طرح راه اندازی انتخابات شوراهای ولسوالی ها هم در دستور کار قرار داده شود.

اگر حاکمیت کنونی این رسالت را به دوش بگیرد، تمدید کار دولت وحدت ملی برای انجام دو وظیفه خطیر ملی یعنی اصلاح ساختار نظام و قانون اساسی کنونی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای ولسوالی ها به نوعی توجیه پیدا می نماید. در غیر آن، اگر بحث پر کردن خلای قدرت در میان باشد، تفاوتی نخواهد داشت که چه کسی این خلا را پر خواهد کرد. اشرف غنی به نمایندگی از دولت کنونی یا کرزی به نمایندگی از اپوزیسیون.

ترجیحا به مصلحت کشور خواهد بود که حاکمیت کنونی ابتکار عمل را در زمینه به دست بگیرد. هرگاه بتوانیم ساختار نظام را چنین بسازیم که زمینه مشارکت فراگیر توده ای در مدیریت کشور را فراهم ‌گرداند؛ مردم با همه توان به دفاع از حاکمیت بر خواهند خاست و زمینه مشارکت دادن طبیعی طالبان هم فراهم خواهد شد.

عزیز آریانفر


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حاکمیت
مصلحت
نظرات بینندگان:

>>>   راوی
حیف و افسوس که شمار چشمگیری از جوانان با استعداد و تحصیلکرده تاجیک ، از نا امیدی و سرشکستگی و دیدن وعده خلافی و خیانت از سوی به اصطلاح «بزرگان» خود ما، حالا دسته دسته پیش دروازه های اشرف غنی فاشیست یا کرزی و حنیف اتمر خاین صف بسته اند و مسابقه خوشخدمتی و نوکرمنشی راه انداخته اند. عجیب است که اینها ، این ضعف نفس و سقوط شخصی خویش را با این گپ توجیه می کنند که چون « بزرگان » خیانت کردند ما خود با فاشیستها زد و بند می کنیم. خوب ، بزرگان تان خیانت کردند، ضرور است که شما هم در پای فاشیست ها بیفتید؟! فرق شما از آن به اصطلاح « بزرگان » خاین تان چه است ؟!

>>>   Flag
دا بله خوشحالی
فرمان تازه اشرف غنی!
باید در تمام مکتوب ها و اوراق نوشتار ادارات حکومتی از زبان پشتو استفاده شود.
نوت: مطابق تصمیم لوی جرگه و تصویب قانون اساسی افغانستان سرود ملی به زبان پشتو است نوشتار مکتوب ها ادارات رسمی و خود قانون اساسی به زبان فارسی.
حال قضیه سرود (ملی) و بانکنوت ها چطور می‌شود آیا در آن هم از زبان فارسی استفاده می شود یا خیر است که وحدت (ملی) خراب می شود!!

>>>   Salam
برای یک لحظه فکرکنید ، نام این کشور افغانستان نه بل پشتونستان می بود ، در آن صورت حاکمان قبیله جای اوغان همه را پشتون می نویشتند و یا اینکه می گفتند هر کی در پشتونستان زنده گی می کند ، پشتون است !
پشتون و پتان و پختون و افغان همه نام یک قوم اند .

>>>   اجراجو
با چنین قومی در یک جغرافیا گیر مانده ایم ،کشتن و وحشت فرهنگ شان است ،به قول فردوسی پاکزاد: به قومی مبتلا شدیم که فکر می کنند خدا جز آنها کسی را هدایت نکرده است .
جز جدایی ازین قوم راه دیگری وجود ندارد .

>>>   GulshanyarVolgen
به فاشیزم قومی لعنت بفرستید !
روز نامه هشت صبح لست سفرا را نشر كرد.
سفير افغانستان در آمريكا خانم رویا رحمانی پشتون
سفير افغانستان در كانادا شينكي كروخيل پشتون
سفير افغانستان در جرمني علي احمد جلالي پشتون
سفير افغانستان در فدراسيون روسیه لطیف بهاند پشتون
سفير افغانستان در ويانا خجسته فنا ابراهيم خيل
سفير افغانستان در خلق چين جانان موسي زي پشتون
سفير افغانستان در هالند همايون عزيزي پشتون
سفير افغانستان در آذربايجان سپلني پشتون
سفير افغانستان در پاكستان عاطف مشعل پشتون
سفير افغانستان در جاپان بشير محبت پشتون
سفیر افعانستان در کوریا عطارد پشتون
سفير افغانستان در استراليا وحيد ويسي پشتون
سفير افغانستان در ايتاليا وحيد عمر پشتون
سفير افغانستان در ناوري شكريه بار كزي پشتون
سفير افغانستان در اردون عبدالله حبيبي پشتون
سفير افغانستان در امارات متحده عربي فريد ذكريا پشتون
سفير افغانستان در فرانسه احمد لإله
سفير افغانستان در دوحه قطر فيض الله كاكرپشتون
سفير افغانستان در عربستان سيد جلال پشتون
سفير افغانستان در بلجيم ولي منور پشتون
سفير افغانستان در ماليزيا عاطفمل پشتون
اشرف حیدری سفیر افغانستان در سریلانکا پشتون
سفير افغانستان در هند پشتون
جنرال قنسول افغانستان در ممبي نسيم شريفي پشتون
عبدالصمد افغان جنرال قنسل افغانستان در دبي پشتون
جنرال قونسل افغانستان در پشاور پاكستان پشتون
جنرال قونسل افغانستان در كراچي پاكستان پشتون
جنرال قنسل در كويته پاكستان پشتون
جنرال قنسل افغانستان در بن
جنرال قنسل افغانستان مري تركمنستان پشتون
جنرال قونسل افغانستان در إستانبول تركيه ذكريا باركزي پشتون
جنرال قونسل افغانستان نيويارك لطف الله سادات پشتون
معين سياسي پشتون
معين اقتصادي عادله راز پشتون
رييس عمومي مالي و اداري صاحب زاده پشتون
رئيس دوم سياسي هاشمي پشتون
رييس رياست سرحدي و امور امنيتي علي خَيل پشتون
رييس رياست سوم سياسي سلطان احمد بهين پشتون
رييس رياست پنجم سياسي احمد خالد ذكريا پشتون
رييس رياست امور پارلماني صابر بريا پشتون
رييس تشريفات جديد تقرر از نزديك اشرف غني پشتون
ريس روابط بين الملل خانم أصيلا وردك پشتون
ريس حقوق بشر عابده عثمان پشتون
رييس رياست انستيتوت دپلوماسي محب سپين غر پشتون
اكمل غني بچه كاكاي اشرف غني مشاور ارشد
حالا شما قضاوت كنيد !؟

>>>   اویانی
جنگ، جنگ تحمیل تبار بر تبار است.
هر «حکومتی موقت» که از نماینده های تروریزم افغانی و مار های به آستین تباری ساخته-برساخته شود، برای ادامه جنگ تحمیل افغانسازی باشد!

چرا نمی شرمد آن «آگاه سیاسی»
کو مژده دارد از «حکومت موقتی»
از صلح تروریستان امارتی
با امریکا و اشغالگران جهانی
از صلح تروریزم افغانی با تروریزم امریکایی
برای ادامه تحمیل ستم و کشتار تباری

هممیهن گرامی!
از گور های بیشمار جان باخته های هر روزه ما و از بندی خانه های رژیم فاشیستی فریاد رسد و بر همگان روشن است که جنگ در کشور ما، میان رژیم افغانی و طالب افغان نیست.
نیست طالبِی که دشمنی داشته باد با دیکتاتوریی اشرغنی احمدزی.
نیست طالبی که دشمنی داشته باشد با امریکا.
نه طالب و نه رژیم، ندارند با امریکا و با پاکستان و با ایران و با جهانیان دشمنی؛ هر دو درگیر کشتار تباری/قومی اند و هر روز می کشند.
رژیم دیکتاتوری (که دولتش نامند) و گفته میشود که با طالب در جنگ است، ، درگیر کشتار تباریست.
طالبی که گفته میشود «دشمن دولت» است، درگیر کشتار تباریست.
امریکای که گفته میشود صلح خواهد، دستیار و دالر پرداز و تجهیز گر این هر دو دست یک فاشیزم تباری ست.
اینکه بسیار برملاست!!!!
بیاییم اگر گمراهیم، براه آییم؛
اگر بیخودیم، بخود آییم؛
جنگ در کشور ما تباری است.
هر دو دست افغان ما (هم رژیم کابل و هم طالب) جنگ با تبار های بومی دارند.
جنگ در کشور ما داخلی و برای تحمیل تبار بر تبار و تحمیل هویت است.
جنگ در کشور ما بسا آشکارا برای تحمیل افغان و مانیفست فاشیزم افغانسازی است.
جنگ در کشور ما، برای تحمیل مرامنامه ی است که عمرش به سده هاست.
در گروه سیاسی ی که نامش را «حکومت موقت» نامند، تا زمانیکه نماینده های راستین (نه مار های به آستین) همه تبار ها/ملیت ها جای نداشته باشند؛ این حکومت برای جنگ است و تحمیل همان یک مانیفست فاشیستی- افغانسازی که جنگ خواهند تا دستیابی به خواسته های دستگاه فاشیزم.
تازه سه/چهار سال است که «کافر!» و اخوانی و «سکولار!» و خودکفان ها، همه همدست و یکپارچه شده اند برای تحمیل «نظامنامه ناقلین» خود بر میلیون های بومی.
اینها جنگ خواهند تا زمانیکه زبان افغانی را که آرمان ستم تباری (در چوکات مانیفست فاشیزم افغانسازی) است، نکرده باشند همگانی.

>>>   Parsa
حامیان حکومت آقای غنی که در کوچک‌ترین رفتار مخالفان سیاسی وی، نقدهای وطنپرستانه و رساله‌های دولت‌داری می‌نویسند و تظاهر می‌کنند که غنی مهم نیست نفس حاکمیت دولت‌ مهمتر است گاهی هم در مورد دزدی‌های آشکارا سخن بر زبان بیاورند یا برای پیگیری این مسایل تلاش کنند. فساد آشکار یازده ملیون دالری در قرارداد سیستم «ریل تایم» وزارت مخابرات، فرستاده‌شدن پول‌های اوپراتیفی دفتر رولا غنی به ننگرهار که سبب بستن مراکز صحی شده است، اتهام اختلاس آقای اکلیل حکیمی که مدال عالی دولتی بر سینه زد، دوام وزارت آقای وردک با اتهام چند صد ملیونی دزدی از معارف، مشاوریت امرخیل با اتهام قریب به یقین تقلب سازماندهی‌شده در انتخابات فقط نمونه‌هایی است که ممکن است حتا بررسی و حل شان مشکل افغانستان را حل نکند، اما کسانی که فکر می‌کنند می‌تواند در یکی دو مورد ادای صداقت و وطن‌پرستی در بیاورند و در این مسایل با خاموشی، خود را هوشیار جلوه بدهند، فقط این را بدانند که شاید در حفظ منافع خود هوشیار باشند، به روابط اشرافی شان لطمه نزنند و بسیار به راحتی به ایران و امریکا و پاکستان و سومالیا بتازند، اما در برابر وجدان و شرافت خود می‌بازند.
#ما_شما_را_می‌بینیم

>>>   Zareh
از ۳۸ تا به ۴۵ فیصد مالیه میپردازند و اکثرن خوش هم هستند. چون میدانند که پول مالیه دهندگان در کمپاین و جیب اطرافیان نخست وزیر / ریس جمهور نمیریزد. فساد مالی ریاست جمهوری افغانستان و دستگاه آقای غنی، وضعیت سیستم مالیاتی افغانستان را بدتر خواهد کرد.

>>>   بعضی روشن فکران ساده لوح وماجرا جو در افغانستان، تحولات سیاسی افغانستان را به اشتباه وبه چشم شک وتردید تحلیل وتجزیه مینمایند ووضع سیاسی افغانستان را اشغال وتجاوز میدانند درحالیکه دموکراسى ،رشد ،ترقی ،پیشرفت تعليم وتربيه وآزادى بيان ومطبوعات موجوده افغانستان را کاملا نادیده میگیرند وافکار مردم جامعه را با تحلیل و تجزیه ماجراجويانه وپروپاگندهای خطرناک شان مشوش ومکدر میسازند مردم افغانستان اکثرا بيسواد،ساده وخوشباور هستند لذااین اعمال خطرناک شان مانند تیشه زدن در ریشه خودشان هستند باید درین موردتوجه دقیق وبااسناد موثق ومعتبر تحليل وتجزيه نمايد درغير اينصورت درجامعه افغانستان پيامد منفی وجبران ناپذیررا به دنبال خواهد داشت وآنگاه ندامت وپیشیمانی سودی نخواهد داشت. صلح عادلانه دایمی وآشتی ملی خواست وآرزوهای اکثر مطلق مردم مومن وزجر کشیده افغانستان بوده وهستند. جنگ وخانه جنگی برای گرفتن قدرت سیاسی گروه های مختلف واحزاب سياسى متاسفانه درمدت چهل سال است افغانستان رابه ویرانه تبدیل کرده است وهزارها عالم دینی، استادان پوهنتون ودانشگاه ها ،محصلین ،معلمین، متعلمين,کسبه کاران،تجاران، دهاقین ،زمین داران وافراد عادی رابه اشکال مختلف تحت نام های مختلف به کشتارګاه فرستاده اند ،زیر بنای اقتصادی ،روابط اجتماعی وتعلیمی ونیروهای امنیتی اردو وپولیس افغانستان درطول سال های جنگ داخلی به شدت صدمه دیده ونابود ګرديده اند.خصومت های قومی ،مذهبی، منطقوی وزبانی درین مدت به اوج خودرسیده اند دراثر جنگ های خانمانسوز داخلی وشکستن مرزها وسرحدات افغانستان افراد غیر مسئول وبیگانه تحت نام ها وشعارهای مختلف داخل افغانستان گردیدند وبه وحدت ملی وهمزیستی مسالمت آمیز طولانی المدت جامعه افغانستان به شدت آسیب رسانیده اند.خلاصه انواع عوامل ماجرا جویی ونفاق افگنی ,جامعه عقب مانده افغانستان را بازهم سال های سال به طرف عقب ونابودی بردند.الحمدالله درچند سال آخر که با کومک جامعه جهانی زمینه رشد وترقی ،تعلیم وتربیه،آزادی بیان وجراید وآزادی مطبوعات درافغانستان مساعد گردیده است وبرای مردم زجر کشیده افغانستان امید واری های زندگی بهتر ،سعادتمند وآرام ترپیدا شده اند اما بدبختانه بازهم یک عده گروپ های مسلح که تاحال افکار ماجرا جویی وتسلط گرایی خطرناک درذهن رهبران شان هستند به جنگ داخلی وآدم کشی درافغانستان ادامه میدهند وباعث تشویش دوباره ملت مومن وزجر کشیده افغانستان گردیده اند این گروپ های ماجراجو دربعضی مناطق راهای عبورومرور مسافرین را درداخل افغانستان میگیرند مسافرین را به شکلی از اشکال اذیت وآزار میدهند ودربعضی حالات مسافرین را میربایند و میکشند وتحت نام های مختلف پول ازمسافرین بى دفاع میگیرند ووحدت ملى جامعه را ضعيف ونابود ميسازد.این ماجراجویان ودشمنان صلح وامنیت بدانند که انشالله روزی درافغانستان صلح عادلانه وامنیت سرتا سری آمدنى است واین اعمال شوم وماجراجویی خایینانه آنهالکه ننگین شان ثبت تاریخ افغانستان خواهدشد.ازچند مدت به این طرف فعالیت هاوجلسات صلح ازطرف جامعه بین المللی ،کشورهای همسایه وکشورهای دور ونزدیک واحزاب سیاسی افغانستان واشخاص دینی،ملی موثر ووطندوست و جامعه مدنی افغانستان درداخل وخارج ادامه دارد وانشالله به یاری خدای بزرگ به طرف موفقیت وصلح عادلانه دایمی به پیش میروند ووظيفه شرعى وحب الوطنى مردم شریف ومومن افغانستان هستند که درپروسه وتشویق عملی صلح عادلانه وآشتی ملی درافغانستان به هر شکلی سهم بیگیرند ونگذارند که ماجراجویان وعقب گرایان فاسد درداخل وخارج افغانستان باعث نفاق افگنی وبدبختی بیشتر مردم زجرکشيده وافغانستان ویران شده گردند.به پیش به سوی صلح عادلانه دایمی ،رشد ،ترقی، وآشتی ملی وهمزیستی مسالمت آمیز تمامى اقوام برابر افغانستان، محو ونابودباد گروه های ماجراجو ،نفاق افگن ودشمنان صلح وآشتی ملی درافغانستان.
ومن الله التوفیق
انجنیر عبدالرشید ناصری ازآسترالیا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است