فناوری هسته‌ای برای عربستان آزاد، برای ایران ممنوع!
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۸    ۱۳۹۸/۱/۱۰ کد خبر: 158016 منبع: پرینت

انرژی هسته ای حق مسلم بن سلمان، فناوری هسته‌ای برای ایران ممنوع است نه برای عربستان!
بسیاری از صاحب نظران سیاسی ایرانی در داخل و اپوزیسیون ایران در خارج از کشور سالها معتقد بودند علت دشمنی آمریکا با ایران تمایل ایران برای دستیابی به فناوری اتمی می باشد و یا پا را فراتر از این نهاد و معتقد بودند ایران در پی ساخت بمب هسته ای است پس از توافق برجام تعهد ایران تسلیم شدن در مقابل خواسته‌های آمریکا این تصور ایجاد شد که سیاست آمریکا در منطقه با موفقیت به جلو می رود و به جز اسراییل و پاکستان که دست دراز شده امپریالیسم در منطقه هستند کشور دیگری اتمی نخواهد داشت.

امروز با تلاش های بسیار شفاف ای که آمریکا انجام می دهد تا عربستان سعودی به بمب اتمی مسلح شود و سکوت و همکاری اروپا و فرصت طلبی سودجویانه روسیه و کشورهای دیگر آسیای شرقی مانند کره جنوبی برای هسته ای کردن کشور متجاوز و افراطی عربستان به سلاح هسته ای و فناوری هسته ای این امر کاملا واضح و روشن است که برنامه دیگری در پس پرده سیاست های آمریکا وجود دارد ساختن اسراییلی دوم تحت نام عربستان سعودی در منطقه برای پیشبرد سیاست خاورمیانه جدید امپریالیستی.

اتمی شدن دولت افراطی وهابی عربستان سعودی تهدیدی مستقیم برای ایران مستقل از اینکه چه کسی بر ایران حکومت می کند خواهد بود در این نکته نباید شک کرد مسلح شدن عربستان سعودی به مفهوم محاصره اتمی کامل ایران توسط سه کشور خادم امپریالیسم عربستان سعودی، اسرائیل و پاکستان خواهد بود.

وزیر انرژی آمریکا تایید کرد که واشنگتن شش مجوز مخفی برای چند شرکت صادر کرده که بر اساس آن می توانند تکنولوژی هسته‌ای به عربستان سعودی بفروشند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «ریک پری» وزیر انرژی ایالات متحده تأیید کرد که آمریکا شش مجوز مخفی برای چند شرکت صادر کرده است که بر اساس آن می‌توانند تکنولوژی هسته‌ای به عربستان سعودی بفروشند.
خبرگزاری رویترز اعلام کرده که یک کپی از اسناد مرتبط با این مجوزها را روز چهارشنبه مشاهده کرده است. بر طبق این اسناد شرکت‌های آمریکایی فعلاً اجازه دارند کار مقدماتی در زمینه انتقال تکنولوژی هسته‌ای انجام دهند و انتقال تأسیسات پیش از توافقات میان دو کشور صورت نمی‌گیرد.

وزارت انرژی آمریکا می‌گوید شرکت‌ها از دولت ترامپ خواسته‌اند که مجوز دولت برای کار با عربستان سعودی در ارتباط با فناوری هسته‌ای مخفی نگاه داشته شود.
دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به دنبال توافق گسترده‌تر با عربستان سعودی برای فروش فناوری هسته‌ای به این کشور است. هدف اولیه ساخت حداقل دو نیروگاه هسته‌ای برای ریاض است.

چندین کشور دیگر از جمله کره جنوبی و روسیه در حال رقابت با آمریکا برای کسب قراردادهایی در ارتباط با ساخت نیروگاه هسته‌ای در عربستان سعودی هستند و انتظار می‌رود که نام برندگان این رقابت در اواخر سال جاری از سوی ریاض اعلام شود.

بسیاری از نمایندگان آمریکا نگران‌اند که فروش فناوری هسته‌ای به ریاض در نهایت منجر به گسترش مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه شود. این نگرانی‌ها در کنگره آمریکا بویژه پس از قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد ریاض در استانبول، افزایش یافته است.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی سال گذشته گفته بود که ریاض به سمت ساخت سلاح هسته‌ای خواهد رفت.
برد شرمن نماینده دموکرات کنگره آمریکا از مایک پمپئو وزیر خارجه خواسته بود که نام شرکت‌هایی که اجازه فروش تکنولوژی هسته‌ای به ریاض را دریافت کرده‌اند، منتشر شود.
مایک پمپئو گفته است که آمریکا از به اشتراک گذاشتن هر گونه تکنولوژی هسته‌ای که خطر گسترش تسلیحات را افزایش دهد، خودداری می‌کند.

مسیح ندیم


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فناوری هسته‌ای
ایران
عربستان
نظرات بینندگان:

>>>   چون عربستان نوکر آمریکاست و ایران نیست البته بن سلمان هم تاریخ انقضاء دارد مثل صدام زمانیکه صدام به ایران حمله کرد آمریکا و عربستان به صدام کمکهای مالی نظامی کردند اما زمانیکه صدام به کویت حمله کرد عربستان و آمریکا به عراق حمله کردند و صدام را وادار به عقب نشینی از کویت کردند همان آمریکا و عربستانی که ۸ سال از صدام و عراق در جنگ با ایران حمایت کردند سال ۲۰۰۳ به عراق حمله کردند و عراق را اشغال و صدام را سرنگون کردند عربستان در تمام حوادث منطقه از آمریکا حمایت کرد عربستان از تصمیم آمریکا برای حمله به افغانستان و عراق به بهانه ۱۱ سپتامبر حمایت کرد از حمله آمریکا به لیبی و سرنگونی قذافی هم حمایت کرد اما ایران مخالف حملات آمریکا بود بیشتر اعضای القاعده که در ۱۱ سپتامبر شرکت کردند هم اتباع عربستان بودند اما عربستان به بهانه ۱۱ سپتامبر به افغانستان و عراق حمله کرد ۱۱ سپتامبر توطئه مشترک عربستان و آمریکا برای حمله و اشغال افغانستان و عراق بود با همه اینها تاریخ مصرف آل سعود هم برای آمریکا یکروز به پایان میرسد مثل صدام

>>>   سند سرنگونی حکومت کثیف آل سعود امضا شد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است