مدعیان قدرت را شناسایی کنیم
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۶    ۱۳۹۸/۱/۱۰ کد خبر: 158021 منبع: پرینت

وقتی عمران خان از حکومت مؤقت سخن می‌گوید به این معنا است که:
- سیاسیون افغانستان دیدگاهی پیرامون آینده این کشور ندارند و منتظر هستند تا دیگران بر سرنوشت کشور تصمیم گیرند. هرچند احزاب سیاسی جنازه های شان‌را برداشته بودند حالا عمران خان آن‌را به خاک می‌سپارد.
- رهبران دولت افغانستان معنای دولت معاصر و ملی را با دولت‌های قبیله‌ای به اشتباه گرفته‌اند و این رویکرد سبب از هم‌پاشیدن گرایش به سوی دولت-ملت شده است.
- پاکستانیزم نمرده و بر قدرت سیاسی افغانستان حاکم است و خواهد بود.

دولت مؤقت کدام مشکل ما را حل خواهد کرد؟

- قدرت سیاسی دو باره دست‌خوش بازی‌های معامله‌گران می‌شود. بازیگران، بیش‌تر و معامله‌ها، گسترده‌تر خواهد شد. بناَ حکومت مؤقت مشکل قدرت سیاسی را حل نخواهد توانست.
- اقتصاد مریض و ناتوان بهبود نخواهد یافت. حتا دولت‌های حامی به بهانه ایجاد دولت «گسترده» حمایت اقتصادی را محدود خواهند کرد.
- بحران اجتماعی دامن زده خواهد شد چون ساختار حکومت مؤقت بر لویه‌ جرگه ها و سامانه‌های فرسوده و بیکاره شکل خواهد گرفت.

باید پذیرفت که جنگ راه حل نیست اما بازیگران و اجندای مذاکرات را باید تغییر داد.
امریکا، سعودی، پاکستان از یکسو و روسیه، ایران و قطر از سوی دیگر بر مذاکرات پیرامون افغانستان شامل بازی فعال گردند. ما نباید روی تغییر ساختار نظام مذاکره کنیم بر عکس ما نیاز به مذاکرات روی شیوه رسیدن به قدرت داریم. مناسب‌ترین شیوه رسیدن به قدرت مردم‌سالاری است که باید بازیگران آن‌را به رسمیت شناسند.

سپس مدعیان قدرت را شناسایی کنیم. آن‌ها باید بپذیرند که اراده مردم یگانه مسیر سلامتی قدرت است. آن‌گاه ما نیاز به نهاد های تخصصی مشترک ملی و بین‌المللی انتقال قدرت داریم.

ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مدعیان قدرت
صلح
نظرات بینندگان:

>>>   روزنامه انگلیسی پرده از راز ثروت افسانه ای " کرزی " در دوبی برداشت © Sputnik / Evgeniy Odinkov
افغانستان
15:22 13.05.2017(اخرین تجدید 15:31 13.05.2017) دریافت لینک کوتاه5187
روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل» با انتشار گزارشی مدعی شده که «حامد کرزی» رئیس جمهور پیشین کشور یکی از بزرگترین امپراطوران مالی دوبی است.

به گزارش اسپوتنیک، روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل» با انتشار گزارشی مدعی شده که «حامد کرزی» رئیس جمهور پیشین کشور یکی از بزرگترین امپراطوران مالی دوبی است.
دیلی‌میل که در این گزارش حامد کرزی را به فساد متهم کرده است، نوشت: مجموع ارزش املاک مربوط به اعضای خانواده حامد کرزی در دوبی، به ۹۰ میلیون پوند انگلیسی می‌رسد.
این خبر در حالی توسط این روزنامه انگلیسی منتشر شده که دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور پیشین افغانستان تاکنون واکنشی به آن نشان نداده است.
در سال ۲۰۱۶ نیز یک روزنامه به اسم «پیپل ویت مانی» ۱۰ سیاستمدار پر درآمد جهان را معرفی کرده بود که حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین افغانستان در این رده‌بندی جایگاه نخست را داشت.
براساس گزارش این روزنامه، که‌ در سال ۲۰۱۶ منتشر شده بود، حامد کرزی بطور میانگین ۸۲ میلیون دالر سالانه بدست آورده است و حدود ۲۴۵ میلیون دالر سرمایه دارد.
همچنین پایگاه اینترنتی «مدیا مس» نیز سال گذشته با انتشار گزارشی رئیس جمهور پیشین افغانستان را بعنوان ثروتمندترین سیاستمدار جهان معرفی کرده بود که دفتر کرزی آن را رد کرده و کذب دانست.
بنابر ادعای مدیا مس، تنها سرمایه شخصی ریس جمهور پیشین افغانستان مبلغ ۲۴۵ میلیون دالر و همچنین درآمد سالانه کرزی از ماه مارس سال ۲۰۱۵ الی مارس ۲۰۱۶، ۸۲ ملیون دالر بوده است.

>>>   Warsajee
ثروت غارتکرده وجمع کرده کرزی که منابع آن کمک های امریکا ودیگرکشورها برای بازسازی افغانستان جمع مواد مخدرکاری ومنابع مالی درونی می باشند؛ به مراتب بیشترازآن است که روزنامه دیلی میل انگلیسی فاش کرده است.

>>>   حکومت دیموکراتیک مردم سالار خواست مردم ما است تا قدرت از راه شفاف ازاد بدون جعل وتقلب بهرکسی که رسید همه از ان اطاعت کنند اما نه در زیر نظر اشخاص قدرت خواه جعلکار متقلب قومگرای نفاق افگن چون کرزی و غنی احمدزی همه مردم ما دیدند و اگاه هستند که کرزی در زمان ریاست جمهوری چندین ساله اش در روند دوم انتخابات با جعل و تقلبکاری در ارای پاک مردم توسط کمیشنران کمیسون انتخابات که خود انها را برگزیده بود و با پول و چوکی انها را تطمیع کرده بود قدرت دولت را بدست گرفت در حالیکه برندهاصلی به ارای مردم داکتر عبدالله بود همچنان غنی احمدزی که در قدرت طلبی و دروغگویی خود خواهی و تکبر جور ندارد در انتخابات دور اول و دوم سال ۱۳۹۴ بازنده انتخابات بود به همکاری کرزی توسط کمیشنران انتخابات و ماشین چاپ کارت انتخابات در منطقه وزیر اکبر خان که اقای نبیل ریس امنیت ملی انزمان بود پس از چند مدتی انرا افشا و رسوا کرد رای های تقلبی را به صندوقهای اشرف غنی ریختند که پس از کشمکش زیاد سر انجام بوساطت جانکیری داکتر عبدالله عبدالله برنده انتخاباتی مجبور رد تا اشرف غنی ناکام انتخابات جعلکار متقلب را با تقسیم قدرت پنجاه پنجاه یکی شان ریس جمهور و دیگر شان ریس اجرایی حکومت وحدت ملی از طرف کمیسون انتخابات اعلان گردد حال اگر بازهم انتخابات ششم میزان سال جاری زیر سایه ونظر غنی احمدزی تقلبکار قدرت طلب برگزار گردد انتخابات پر تقلب و جعلکاری چیزی دیگری نخواهد بود کاندیدان و اکثریت مردم کشور بشمول طالبان غنی احمدزی را پس از اول جوزا که ختم دوره کاراش است نمی خواهند و قبول ندارند که انتخابات زیر سایه ونظر ان برگذار گردد.

>>>   مردم سالاری از طریق انتخابات میشود.
کمیسیون های انتخاباتی را کسی که در راس قدرت است،تعیین میکند.
کمیسیون های انتخاباتی در انتخابات تقلب میکنند و انتخابات را به نفع کسی که در راس قدرت است،اعلان میکنند.
کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز بخاطری که بیکار نماند،چند رای را باطل اعلان میکند،اما بازهم چیزی را که دولت میخواهد،همان را اعلان میکند.
پس شما مردم یعنی توده ها هیچ نوع قدرتی در دست ندارید که بر ضد قدرت چندان استفاده کنید.
یگانه راه تان عبارت از تظاهرات است که آن را هم دولت بنام داعش و طالبان ،مورد حمله انتحاری قرار میدهد.
اما هیچ عاقلی نیست که پرسان کند: او بیادر! این داعش و طالبی که برضد دولت و قوای دولتی میجنگد،چرا باید مخالفین دولت را که بخاطر حق و حقوق خویش تظاهرات میکنند،مورد حمله انتحاری قرار بدهد؟
پس بفرمایید جناب ملک ستیز: از دست این مردم بی زور و بی سلاح و بی علم و بی دانش و بیخبر از جهان چه می آید؟
من خو هیچ قدرتی در آنها نمی بینم.
حتی حالا یک مود دیگر که در افغانستان بنیان آمده است،در دیگر کشور ها نیز مورد استفاده قرار میگیرد.
آن عبارت از اپوزیسیون ساختگی دولت است.
اگر یاد تان باشد در فاریاب دولت یک قوماندان را بنام قوماندان قیصاری گرفتار کرد.مردم در فاریاب بیرق های افغانستان را در دست گرفته،برضد دولت مظاهرات کردند.
من که این بیرق عای فراوان و مرد و زن بسیار را در تظاهرات دیدم،عاجل فهمیدم که این مظاهرات ساختگی خود دولت و گرفتاری خود دولت است و دوستم به افغانستان می آید و واسطه میشود و دولت قیصازی را رها میکند و دوستم باز در انتخابات با اشرف غنی یکجا میشود.
اما بعداً قیصاری را رها کردند،اما دوستم با وجود آنهم با اشرف غنی یکجا نشد ،بلکه با داکتر عبدالله یکجا شد.
حالا چند وقت پیش دونالد ترامپ له فرانسه آمده بود و در مراسم جشن فرانسوی ها شرکت کرده بود.
رییس جمهور فرانسه در بیانیه اش گفت که کشور های اروپایی باید خود شان جدا از تشکیلات ناتو،قوای دفاعی جداگانه داشته باشند.
اما او میدانست که شاید امریکا برضد این تصمیم او،یک اپوزیسیون برعلیه اش تشکیل خواهد کرد و مردم تظاهرات خواهند کرد.
اما پیش ازین که این کار صورت بگیرد،خودش برای خودش یک اپوزیسیون بنام جلیقه زرد ها تشکیل کرد و آنها در سرک ها اعتراضات میکنند و خود رییس جمهور فارغ بال به کوه های آلپ میرود و سکی بازی میکند.
اگر کشور وینزویلا نیز خودش برای خودش یک اپوزیسیون جور میکرد و مردم مظاهرات میکردند،حالا به این اپوزیسیون ساخت امریکا که در فکر بر انداختن وی از قدرت هستند،مواجه نمیشد.
بنأ در یک کشوری که هم قدرت دولتی در دست خودش باشد و هم کمیسیون های انتخاباتی و هم اپوزیسیون دولت،در حقیقت یک نوع دموکراسی قلابی است که به چشم مزدم خاک میزنند که ما دموکراسی داریم،اما در حقیقت یک نظام تقلبی است که به اساس اراده آزاد مردم بمیان نیامده است.

>>>   بعضی روشن فکران ساده لوح وماجرا جو در افغانستان، تحولات سیاسی افغانستان را به اشتباه وبه چشم شک وتردید تحلیل وتجزیه مینمایند ووضع سیاسی موجود افغانستان را اشغال وتجاوز میدانند درحالیکه دموکراسى ،رشد ،ترقی ،پیشرفت تعليم وتربيه وآزادى بيان ومطبوعات وشراکت احزاب سیاسی درساختار نظام موجوده افغانستان را کاملا نادیده میگیرند وافکار مردم جامعه را با تحلیل و تجزیه ماجراجويانه وپروپاگندهای خطرناک شان مشوش ومکدر میسازند. مردم افغانستان اکثرا بيسواد،ساده وخوشباور هستند لذااین پروپاگند ساده لوحانه و اعمال خطرناک ماجراجویان مانند تیشه زدن در ریشه خودشان هستند باید درین مورد توجه دقیق وبااسناد موثق ومعتبر قضایارا تحليل وتجزيه نمايد درغير اينصورت درجامعه افغانستان پيامد منفی وجبران ناپذیررا به دنبال خواهد داشت وآنگاه ندامت وپیشیمانی سودی نخواهد داشت.صلح عادلانه دایمی وآشتی ملی خواست وآرزوهای اکثر مطلق مردم مومن وزجر کشیده افغانستان بوده وهستند.جنگ وخانه جنگی برای گرفتن قدرت سیاسی گروه های مختلف واحزاب سياسى متاسفانه درمدت چهل سال است افغانستان رابه ویرانه وقتلگاه انسان تبدیل کرده اند وهزارها عالم دینی، استادان پوهنتون ودانشگاه ها ،محصلین ،معلمین، متعلمين,کسبه کاران،تجاران، دهاقین ،زمین داران وافراد عادی رابه اشکال مختلف تحت نام های مختلف به کشتارګاه ها فرستاده اند ،زیر بنای اقتصادی ،روابط اجتماعی وتعلیمی ونیروهای امنیتی اردو وپولیس افغانستان درطول سال های جنگ داخلی به شدت صدمه دیده ونابود ګرديده اند.خصومت های قومی ،مذهبی، منطقوی وزبانی درین مدت به اوج خودرسیده اند دراثر جنگ های خانمانسوز داخلی وشکستن مرزها وسرحدات افغانستان افراد غیر مسئول وبیگانه تحت نام ها وشعارهای مختلف وفریبنده داخل افغانستان گردیدند وبه وحدت ملی وهمزیستی مسالمت آمیز طولانی المدت جامعه افغانستان به شدت آسیب رسانیده اند.خلاصه انواع عوامل ماجرا جویی ونفاق افگنی ,جامعه عقب مانده افغانستان را بازهم سال های سال به طرف عقب ونابودی بردند.الحمدالله درچند سال آخر که با کومک جامعه جهانی زمینه رشد وترقی ،تعلیم وتربیه،آزادی بیان وجراید وآزادی مطبوعات درافغانستان مساعد گردیده است وبرای مردم زجر کشیده افغانستان امید واری های زندگی بهتر ،سعادتمند وآرام ترپیدا شده اند اما بدبختانه بازهم یک عده گروپ های مسلح که تاحال افکار ماجرا جویی وتسلط گرایی خطرناک درذهن رهبران شان هستند به جنگ داخلی وآدم کشی درافغانستان ادامه میدهند وباعث تشویش دوباره ملت مومن وزجر کشیده افغانستان گردیده اند این گروپ های ماجراجو دربعضی مناطق راهای عبورومرور مسافرین را درداخل افغانستان میگیرند مسافرین بی دفاع را به شکلی از اشکال اذیت وآزار میدهند ودربعضی حالات مسافرین را میربایند و میکشند وتحت نام های مختلف پول ازمسافرین بى دفاع میگیرند ووحدت ملى جامعه را ضعيف ونابود ميسازند.این ماجراجویان ودشمنان صلح وامنیت بدانند که انشالله روزی درافغانستان صلح عادلانه وامنیت سرتا سری حتما آمدنى است واین اعمال شوم وماجراجویی خایینانه آنها به عنوان لکه ننگین شان ثبت تاریخ افغانستان خواهدشد.ازچند مدت به این طرف فعالیت ها وجلسات صلح ازطرف جامعه بین المللی ،کشورهای همسایه وکشورهای دور ونزدیک واحزاب سیاسی افغانستان واشخاص دینی،ملی موثر ووطندوست و جامعه مدنی افغانستان درداخل وخارج ادامه دارد و به یاری خدای بزرگ به طرف موفقیت وصلح عادلانه دایمی به پیش میروند ودر ضمن وظيفه شرعى وحب الوطنى اقشار مختلف ملت مومن افغانستان هستند که درپروسه وتشویق عملی صلح عادلانه وآشتی ملی درافغانستان به هر شکلی سهم بیگیرند ونگذارند که ماجراجویان وعقب گرایان فاسد وجاهل درداخل وخارج افغانستان باعث نفاق افگنی وبدبختی بیشتر مردم زجرکشيده وافغانستان ویران شده گردند.به پیش به سوی صلح عادلانه دایمی ،رشد ،ترقی، وآشتی ملی وهمزیستی مسالمت آمیز تمامى اقوام برابر افغانستان، محو ونابودباد گروه های ماجراجو ،نفاق افگن ودشمنان صلح وآشتی ملی درافغانستان.
ومن الله التوفیق
انجنیر عبدالرشید ناصری ازآسترالیا

>>>   عمران ملامت نیست زیرا او یک کرکت باز است کرکت باز را به سیاست چی اگر درکرکت قهرمان باشد اما درسیاست طفل است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است