جنرال دوستم به شمال کشور برای جنگ رفته است
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۱    ۱۳۹۸/۱/۱۱ کد خبر: 158033 منبع: پرینت

آمدن جنرال دوستم در این هنگام به شمال خبرهایی دارد که بعدا روشن خواهد شد. او یگانه رهبر سنتی‌ و قومی‌ است که از پشتوانه‌های قومی و مردمی قابل ملاحظه‌ای در شمال برخوردار است. او همواره به مردمش تکیه کرده است و در دشوارترین لحظات در کنار مردم و قومش بوده است.

سرمایه‌ی واقعی او سرمایه‌ی قومی، مردمی‌ است نه آرگاه و بارگاه و قصرهای فراوان و پول‌های بانکی. او همواره در تلاش بوده است که برای مردمش بورسیه‌ های بیرونی برای تحصیل دست‌ و پا کند تا به این ترتیب در آینده کادرهای جوان را تربیت کرده وارد میدان کار و سیاست کند.

از ویژگی‌های مهم شخصیتی او صداقت و پایمردی او در میدان کارزار است. رهایی او از حصر خانگی و آمدنش به شمال احتمالا نمایانگر یک دگرگونی در سیاست حکومت وحدت ملی و آمریکایی‌ها در شمال است.

آمریکایی‌ها پیش از این شاید می‌خواستند، با انتقال جنگ به شمال و حضور جنگجویان طالب و داعش در این منطقه تهدیدی برای روس‌ها، ایران و چین ایجاد کنند؛ اما این سیاست تدریجا زمانی به ناکامی مواجه شد که روس‌ها و ایرانی‌ها با تماس‌های مستقیم با طالبان مدیریت بخش بزرگی از آنان را به دست خود گرفتند و به تجهیز و تمویل آنان پرداختند. شاید طالبان به دستور روس‌ها و ایرانی‌ها به تصفیه‌ی داعشیان در شمال پرداختند و در این کار شان تا حدود قابل ملاحظه‌ای موفق هم شدند.

حال که بازار مصالحه با طالبان گرم است، بن‌بست موجود میان طالبان و آمریکایی‌ها در روند مذاکرات دوجانبه احتمالا آمریکایی‌ها را وادار بر این کرده است تا طالبان را با میدان‌دادن به جنرال دوستم در معرض تهدید قرار دهند و به اینگونه بر آنان فشار وارد کنند که اگر در مصالحه کوتاه نیایند، گلیم حضور شان از شمال کشور توسط دشمن قدیمی و پیکارجوی شان، جنرال دوستم و حامیان وی جمع خواهد شد.

از سخنان جنرال دوستم در مزارشریف نیز می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که او برای کمپاین به شمال نه بل برای جنگ آمده است. چنانچه او از رهبری حکومت وحدت ملی خواست تا برایش شش ماه اجازه‌ی نبرد با طالبان را بدهند و او آماده است تا گلیم آنان را از صفحات شمال برچیند.

پیش از این نیز چنانچه تجربه نشان داده است، او پیکارهای سختی در فاریاب با طالبان داشته است و این حکومت و جامعه‌ی جهانی بودند که دست و پای او را با زنجیر‌های پرونده‌سازی و توطئه بستند و مانع حضور فعالش در سِمَت معاونیت و سنگرهای داغ نبرد با مخالفان شدند و حتی او را مدتی در ترکیه تبعید کردند و بعد از برگشت‌اش به کابل نیز او را در خانه‌اش محصور نگهداشتند.

حمله‌ی به‌هنگام طالبان به کاروان نظامی وی در مسیر مزار_شبرغان نیز می‌تواند واکنشی به گفته‌های او باشد. حال معلوم شود که جنرال دوستم بی‌اختیار از کابل بیرون شده است یا بر بنیاد یک برنامه‌ی از پیش طراحی شده. با روشن‌شدن این مسأله ابعاد پنهانی حمله‌ به کاروان وی نیز روشن خواهد شد که به دستور کی‌ها و کدام حلقات در تبانی با طالبان این حمله صورت گرفته است.

باور بامیک


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنرال دوستم
شمال
نظرات بینندگان:

>>>   دوستم نه به قوم خود خدمت كرده ونه خواهد كرد,يك شراب خور ... است
حسن ارين

>>>   ببخشید برمک صاحب ایشان از کابل بیرون نشده اند از تاشکند به مزارشریف وازانجا به شبرغان سفر نمودند مثل این که ملت بیچاره همیشه هیزوم سوخت جنگ های نیابتی هستند هرکه در هر نکته ای به بن بست رسید باز مردم بیچاره ای ما را استعمال مینمایند نمیدانم این جنایت کار ها چه وقت از خون افغانها سیر میشوند از چهل سال بدینسو قربانی جنگ های خانمان سوز قدرت های بزرگ ملت افغان گردیده نه تنها درینجا در جنگ های سوریه وعراق ویمن ودراذربایجان همین مردم اواره ومحتاج را استعمال مینمایند فکر میکنم که ارزان ترین خون خون افغان است وگویا مارا درشماربشر وانسان نمیشمرند وحتی دزد ها وقاچاقبرها نیز همین خون را می ریزانند بالای دختر شش ساله وزن وپیر مرد ما رحم ندارند مرد ها بجای خود یگان زنهای مرد نما هم پولیس مارا با سلی میزند ملک ومردم بی صاحب وبی باز خواست است هرچه جفا است درحق ما روا میدارندخدایا به لطف وکرمت خودت به داد این مردم مستضعف برس ودست همه ظالم هارا از سر ماکوتاه بساز ویا ان امام دوازدهم<ع> راکه وعده نموده ای بکمک ما گسیل نما تا انتقام مارا از عین وغین واز کرزی وحکمتیار وطالب وداعش وخلیلی ومحقق وقانونی وصالح بگیرد
شیخ علی بلخابی سرپلی

>>>   امریکا بادار دوستم وابر قدرت جهان نتوانست طالبان این لشکر الله را نابود کنند کارگر عادی تفحثات شمال نه میتوانند ازادی خواهان این سرزمین را نابود کنند سالهای 75 فکر کنم که ازیادت رفته که دوستم وحشی از ترس لشکر الله به ترکیه گریخت وبه همکاری امریکا باز به افغانستان امد وبه هزاران طالب بی دفاع که به این وخشی تسلیم شده بودند خلاف تمام موازین قبول شده انسانی به شهادت رساند وقت ان رسیده که طالبان باید با دوستم و گروب های دیگری شر وفساد تصفیه حساب کنند وانتقام مظلوم ترین مردم افغانستان ازاین غلام حلقه به گوش روس وامریکا بگیرند
بی خبر

>>>   با این حمله به کاروان دوستم نمیدانم که روی کی سیاه شده و روی کی سفید؟ شاعر خوب فرموده :
هیچ صیقل نیکو نخواهد کرد آهنی را که بد گهر باشد.
.................

>>>   این حمله ساختگی و خود پلان کرده بود وگر نه زنده نمی برآمد این همه تبلیغات بیش نیست.خونخوارترین و جنایت کار همین دوستم است.

>>>   همین کله خام هچ از بین نمی رود زیرا باعث بد بختی در طول 40 سال همین صخش است

>>>   انشاءالله فرش طالبان نوکراپاکستان راهمین دوستم جمع خواهدکرد
وامریکااگرازاول بادوستوم همکاری میگردن فرش طالبان الان جمع بود
بزرگترین خیانت راکرزای واشر غنی وپاکستان کرده به آمریکا ومیلونها پول آمریکا به باد داد کرزی واشرف وپاکستان

>>>   آقای باور بامیک. فکر کنم شما هنوز در پشم بره گی خود هستید اون زمانی که دوستم خائن به طالبان مظلوم خیانت و جفا کرد گذشت طالبان به این خائن پیری جاهل اعتماد کردند و این پیر جاهل زنا کار طالبان مظلوم را قتل عام کرد با کمک آمریکای کثیف ولی دیگه ازین خواب زمستانی بیدار شوید طالبان دیگه به خائنین بد عهد اعتماد نخواهند کرد امریکای کثیف و گستاخ با کمک چهل و نه کشور دیگر و مزدورانی که در داخل افغانستان مثل دوستم و امثالش داشت نتوانست گلیم سپاه فاتح طالبان را جمع کنند بعد این پیر جاهل و خونخوار و مزدور میتواند گیلیم شپاه فاتح را جمع کند براتون متاسفم خداوند خودش یار و یاور سپاه فاتح هست پس نه سپاه فاتح نگران این پیر جاهل خونخوار است و نه پیروانشان کسی که بیست سال در مقابل ده ها کشور کفر جنگیده همه ی کفار به زانو در آمده اند چطور میتونه این پیر گمراه و بینماز و مزدور گیلیم شان را جمع کند بلی سپاه فاتح طالبان به شکل فاتحین می ایند بعد دوستم خائن دست به دامان ترکیه میشود و به اربابش پناه میبرد پیروز و سر بلند باد سپاه فاتح مجاهدان راه خدا دین و اسلام حافظان میهنم افغان زمین .....
حمید هراتی

>>>   این طالبک هم راست ګفته! اما وحشت طالب را هم از یاد نبردیم! خدا از شر لشکر الله افغانستان را نګهدارد اما دوستم وفسادیان را غرق کند!

>>>   دوستم لکه ننگ بر قوم بزرگ ازبیک! دوستم نمونه از وحشت ازبیک نی بلکه نمونه شخصیت پست خودش است!قوم بزرگ ازبیک لایق رهبر نادان چون دوستم نیست!

>>>   حمید هراتی. شتردرخواب بیند پنبه دانه

>>>   آقا یا خانم بی نام و نشان یکی ازان شتر ها شما هستید که خواب جمع کردن گلیم سپاه فاتح را میبینید اینکه طالبان به شکل فاتحین می آیند کاملا هویداست بیست سال است که با بیش از چهل کشور غیر اسلامی یا اسلام نما و غلامان شان میجنگند دیگر چیزی به زانو زدن متجاوزان و غلامان نمانده است به جای رسیده اند که وزیر خارجه ی سردسته ی کشورهای متجاوز و گستاخ قرار است که بیاد به دلجویی و به پابوسی سپاه فاتح اجیران و نوکران داخلی هر روز ده ها و صد ها کشته میده اند دیگر توان رویاروی با سپاه فاتح طالبان را ندارند بلی طالبان به شکل فاتحین می آیند البته به یاری ی خداوند بزرگ و مهربان
حمید هراتی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است