تیراندازی مرزبانان ایرانی به پناهجویان افغانستانی
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۴    ۱۳۹۸/۱/۱۷ کد خبر: 158090 منبع: پرینت

در تیراندازی سربازان ایرانی بالای گروهی از مهاجران افغانستانی، دو نفر کشته و هیجده تن دیگر زخمی شدند.
این حادثه روز چهارشنبه (۱۴ حمل) در سراوان ایران رخ داده است.

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان به بی‌بی‌سی گفت مهاجران افغانستان ۲۰ کیلومتر داخل خاک ایران شده بودند که هدف تیراندازی سربازان ایرانی قرار گرفتند.

او افزود که در نتیجه این تیراندازی یک مهاجر افغانستانی و یک شهروند ایرانی کشته شده و ۱۸ نفر دیگر زخمی شده‌اند. زنان نیز شامل زخمی‌شدگان هستند.
وزارت خارجه افغانستان خواهان توضیح دولت ایران درباره این حادثه شده است.

فریبرز راشدی، رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی زاهدان پیشتر گفته بود که دست کم ۱۴ مهاجر از اتباع افغانستان در پی واقعه واژگونی موتر در نزدیکی شهر سراوان مجروح شده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان به بی‌بی‎سی گفت که"ما امیدوار هستیم با پناهجویان به عنوان پناهجو برخورد و تمام قوانین بین‌المللی در این مورد درنظر گرفته شود. این افراد پناهجو بودند و مستقیم به آنان شلیک شده است. ما این مسئله را جدی دنبال می‌کنیم. هیچ کسی حق ندارد بالای پناهجویان و آن هم مستقیم شلیک کند."
آقای احمدی می‌گوید که زخمی‌شدگان برای مداوا به بیمارستانی در سراوان انتقال داده شده‌اند.

مقام‌های دولت ایران تاکنون در این مورد ابراز نظر نکرده‌اند. پیش از این نیز گزارش‌هایی از تیراندازی و بدرفتاری با اتباع افغانستان در ایران منتشر شده بود.
ایران از کشورهایی است که بیشترین تعداد پناهجویان افغانستانی را در خود جا داده است. سال گذشته وزارت مهاجران افغانستان شمار مهاجرین افغانستانی در ایران را دو میلیون و ۴۵۰ هزار نفر اعلام کرده بود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مربانان ایرانی
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   چه عجب دولت مردان افغانستان باخبر شدن ولی همان بی خبری بهتر است چون کاری نکرده ونمی تواند بکند در عین حال حق سکوت می کرد وزیر عود ت مهاجرین و وزارت خارجه وووووووپس همان بی خبری برای مهاجرین بهتر است چون مظلوم ترین مهاجرین دنیا مهاجرین در ایران است
میرویس کابل

>>>   اگر آمریکا دایه مهربانتر از مادر هست چرا پناه جویان افغانستانی را به امریکا و متحدینش نمی فرستد که به ایران میفرستد و با استفاده از نام مهاجر و پناهجو افراد داعش و تروریست را داخل ایران نموده و امنیت ایران را برهم میزند ، یک کمی باید واقعبینانه قضاوت نمود . هر کشور و هر رژیم دوست دارد که ملتش در فضای امن زنده گی کند و از مزایای صلح و انسانیت و امنیت بهره مند شوند ، به استثنای دولت قبیلوی ، فاشیست و دست نشانده افغانستان.
قلم الدین

>>>   با تاسف از مرگ هموطنان مهاجر. باید مرزبانان ایرانی یک دستورالعمل مشخص داشته باشند تا قاچاقچی و تروریست را با مهاجرین مظلوم اشتباه نگیرند. باید بعد از از اتفاق این چنینی گذارش مکمل به دسترس مراجع مربوط داده شود تا مرزبانان با مسئولیت بیشتری عمل کنند.

>>>   احمق ها هر کس از ورود غیر قانونی اتباع کشور حارجی ممانعت میکند این کشور ما افغانستان خو نیست که که از کوشه و کنارش هر کس به کیف خود رفت وبرگشت میکند ؟ اگر شما از فراری های غیر قانونی بسویه وزارت خارجه وزیر مهاجرین ورئیس جمهور حمایت و ان ها را تشویق کنید در افغانستان هیچ باقی نخواهد ماند.

>>>   میرویس کابل
مهاجران افغان چرا به ایران میروند ؟ ایران کشوری تحریم شده است که امسال هم بخاطر سیل چند صد هزار نفر آواره شدند حداقل ۲ میلیون مهاجر غیرقانونی افغان در ایران ساکنند در داخل افغانستان پشتونها به هرات مهاجرت کنند شما اعتراض میکنید توقع دارید ایران بعد از ۴۰ سال و با مشکلات تحریم و سیل باز هم مهاجر جدید بپذیرد ؟

>>>   اولآ اتباع افغانستان به صورت غیرقانونی درسرائان ایران چه می کردند؟ثانیآ اگر پناهجو می باشند بایدازطرق قانونی درخواست پناهندگی بدهند ثالثآ دفاع از کشوروملت ایران وظیفه وحق نیروهای امنیتی ونظامی می باشد رابعآ افغانیها چرابه ایران سرازیر می شوند میتوانند به هرکشوری غیراز ایران بروند /
گنابادی گناباد ایران

>>>   این پناهجو ها آیا به صورت قانونی وارد ایران شده بودند و دارای پاسپورت و ویزا بودند یا به صورت قاچاقی و غیرقانونی ؟

>>>   بسیار ناراحت کننده است شنیدن خبر ناخوشی مسافر خود ولی واقعا مقصر ایران نیست چرا که سال 98 ایران را خطرهای زیادی تهدید میکند احتمالا و گذشته از آن همین چند وقت پیش یک حمله به پایگاه نظامی ایران صورت گرفت و نیروهای امنیتی ایران برای حفظ ارامش و امنیت کشور و مردم خود هیچ وقت کمکاری نمیکنند.
بهتر است دولتمردان جمهوری اسلامی افغانستان این نیروی کار که یک سرمایه کلان است را در داخل افغانستان و برای اباد سازی افغانستان به کار گیرد تا هم وطنی اباد داشته باشیم و هم از این و آن شکایت نکنیم.
همایون ضمیری ، ولایت کرمان ، ایران.

>>>   لعنت خدا برکسانی که کشور ما را خراب کردن وملت مارا نابود
....بر طالب که هرچه میکشیم ازدست این گروه جاهل وندان وطن فروش هست
اگر آنها دست ازجنگ بردارن دیگر نیازی به مهاجرت نیست. یه عده روستایی ندان میخواهن به زور حکومت کنن درقرن بیست و یک

>>>   دفاع ازایران ومرزهای ایران حق ووظیفه قانونی مرزبانان ایرانی است
سعادتی تایباد

>>>   باید دانست که ایران فشار وحشتناکی از جانب استکبار جهانی در حال تحمل است و انفجارهای تروریستی در کمین، برای همین مجبور است خیلی دقت کند.
هیرمندی

>>>   اگرچه من از اینکه تعدادی از مردم افغانستان و ایران در این حادثه کشته شده اند ناراحت هستم و موافق شلیک به افراد پناهجو نیستم اما میخواهم بدانم چه تضمینی وجود دارد که اینان با خودشان مواد مخدر و اسلحه و یا مواد منفجره حمل نکنند ؟
چه تضمینی وجود دارد که اینان جز گروهک تروریستی طالبان و یا داعش و انتحاری نباشند و قصد انجام عملیات تروریستی نداشته باشند ؟

تعداد زیادی از شهروندان افغانستان دارند در ایران به صورت قانونی کار و فعالیت میکنند و مجوز هم دارند
چرا اینان به صورت قانونی وارد ایران نمیشوند و مجوز دریافت نمیکنند ؟

کیوان از ایران

>>>   آقا کیوان حرف های شما به جا و درست.همانطوریکه جوانان ایران روزانه بطوري قاچاقی بطرف ترکیه .دبی و حتی همین افغانستان سرازیر می شوند به مهاجرین،افغان هم همانطور نگاه کن.البته در ایران کسی به جوانان.ویزه پاسپورت نمیده آنها مجبور اند غیری قانونی از کشور خارج شوند.اما در افغانستان .آن اداره‌ که پاسپورت ویا ویزا صادر میکند مامورین اش اشخاص فاسد و خدا ناترس.رشوه خور است در چنین مواردی به اندازه خون پدرشان از این بنده های خدا پول میگیرند.اگر نه افغانستان تنها کشوری است که پاسپورت وويزا را ارزان بی ارزش و راحت باید به دست آورد.

>>>   آقای قلم الدین جان.درافغانستان نژاد های مختلف زندگی می کنند و3 طائفه یکی فارس و تاجیک وازبک.هزاره این ها زیاد به ایران سرازیر می شوند و این 3 طائفه مطمئن باشید چه در افغانستان و چه در ایران یکی از مخالفان سرسخت داعش و طالب میباشند.

>>>   این سخنی که من گفتم فقط در مورد مهاجران کشور افغانستان که به صورت غیر قانونی به ایران وارد میشوند نیست بلکه شامل مهاجران ایرانی نیز که به صورت غیر قانونی وارد ترکیه میشوند هم میشود و در کل شامل تمام مهاجران از هر کشوری می شود که به صورت غیر قانونی وارد یک کشور دیگر میشوند

داخل عراق هم چند سال پیش جنگ بسیار وسیعی بود و خیلی هم خطرناک بود اما من ندیدم که هیچ مهاجری از عراق وارد ایران و یا یک کشور اروپایی شود و این باعث شد بعد از چند سال جنگ سرانجام ارتش عراق و بسیج مردمی این کشور گروه تروریستی داعش را شکست دهد و در عراق امنیت را تامین کند

ایرانی ها باید به ایران برگردند و افغانستانی ها هم به افغانستان و سوریه ای ها هم به سوریه
هر فردی باید در کشور خودش بماند و از کشور خودش دفاع کند و کشور خودش را آباد کند
با فرار این افراد از کشورشان قطعا وضع کشورشان بهبود پیدا نمیکند
از نظر من این مهاجران که کشورشان را ترک میکنند فارق از هر ملیت و نژادی یک مشت ترسو و فرصت طلب هستند که دارند به کشور های خودشان خیانت میکنند و باعث عقب ماندگی ایران و افغانستان و سوریه و ... هستند
واقفا مایه تاسف است که ما پارسی زبان ها که زمانی در دانش و فرهنگ و پیشرفت و اتحاد در جهان به مدت صد ها سال پیشرو بودیم و بزرگترین امپراطوری جهان را داشتیم به این وضعیت مضخرف گرفتار شده ایم
کشور های ما زمانی به این وضعیت گرفتار شدند که میانشان تفرقه و اختلاف ایجاد شد
با این حال من به آینده امید دارم
به امید صلح و موفقبت در تمام جهان به خصوص ملت های پارسی زبان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است