بودجه برگزاری جرگۀ صلح ۳۶۹ میلیون افغانی است
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۹    ۱۳۹۸/۱/۱۷ کد خبر: 158091 منبع: پرینت

قرار است جرگه مشورتی صلح، به تاریخ نهم ماه ثور برگزار شود. این جرگه برای سه‌روز است و در آن در حدود دوهزار تن شرکت خواهند کرد.
برای برگزاری لوی جرگۀ مشورتی صلح، ۳۶۹ میلیون افغانی‌که نزدیک به پنج میلیون دالر می‌شود از کد ۹۱ ریاست‌جمهوری درنظر گرفته‌ شده‌است.

به گزارش طلوع، ضیا الحق امرخیل، معاون نخست کمیسیون برگزاری جرگۀ صلح می‌گوید که تمامی امکانات برای برگزاری این جرگه گرفته شده‌است.
او می‌افزاید که قرار است اعضای این جرگه از ۲۳ بخش که مشمول احزاب و جریان‌های سیاسی، نهادهای جامعه مدنی، بزرگان اقوام و اعضای شورای ملی در ۳۴ ولایت بگونۀ نیمه انتخابی برگزیده خواهند شد.

امرخیل در اینباره افزود: «تنها اعضای حکومت همچون مهمان در این نشست اشتراک می‌کنند. اعضای حکومت، عضویت این جرگه را ندارند؛ نه والی، نه شهردار، نه ولسوال؛ تنها نمایندۀ های مردم هستند که تصمیم می‌گیرند.»

در همین حال، شماری از اعضای شورای ملی بودجۀ درنظر گرفته‌شده برای برگزاری این جرگه را هنگفت می‌دانند.
احمد جاوید رووف، رییس کمیسیون روابط بین المللی مجلس سنا بیان داشت: «این پول بسیار گزاف است، نه شفافیت وجود دارد، احتمال کمپاینها هم می‌رود.»

عرفان الله عرفان نیز اظهار داشت: «در صورتی‌که حکومت چنین مصارف گزافی را می‌کند و می‌خواهد که تمام مردم را دعوت بکند و از مردم نظر بخواهد، من امیدوار هستم که رهبران حکومت وحدت ملی به مشوره این جرگه احترام بگذارد.»

از سویی هم، شماری از شهروندان کشور از حکومت می‌خواهند در مصرف هزینۀ برگزاری جرگه و نیز کسانی که به این جرگه فراخوانده می‌شوند، شفافیت را درنظر گیرد.

پس از آنکه تلاش‌های ایالات متحده برای کشانیدن طالبان به میز گفتگوها شدت گرفت، حکومت افغانستان به منظور آن‌چه‌که تعیین خط سرخ‌ها در این گفتگوها می‌گوید، فراخوان برگزاری جرگۀ مشورتی صلح را داد. جرگه‌ای که قرار است در آن، دوهزار نماینده دربارۀ چگونگی گفتگوها با طالبان، به حکومت مشوره بدهند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جرگه
صلح
نظرات بینندگان:

>>>   این دولت ....ارگ همین پول را فابریکه بسازد به ده ها فابریکه جور می شود

>>>   به امید خدای بزرگ یک صلح در کشور ما بر قرار شود
خواست همه ی مرد صلح است
وقتی یک ملت در صلح زندگی کند همه چیز به خوبی پیش می رود
جمشید از هرات


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است