خلیلزاد چگونه طالبان را از القاعده جدا می‌کند؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۱۹    ۱۳۹۸/۱/۱۸ کد خبر: 158120 منبع: پرینت

بنیادگرایی از بین نمی‌رود بلکه از صورتی به صورت دیگر، از یک نام و نشان و از سازمانی به سازمان دیگر، از رهبر به رهبری دیگر تغییر می‌کند. در این تغییر و تبدیل رهبر نو، بیرق نو، تشکیلات/جنبش نو تندروتر جانشین قبلی می‌شود. رهبری جدید با ادعای خلوص بییشتر و اراده تازه وارد میدان مبارزه می‌شود. و جنبش قبلی را متهم به سازش‌کاری کرده و منحرف معرفی می‌کند. ممکن است جغرافیای بنیادگرایی از کشوری به کشور دیگر تغییر کند. بنیادگرایان به مرزها باور ندارند و به راحتی جذب تشکیلات دیگر می‌شوند. این نظریه پذیرفته شده در میان تحلیل گران تروریسم/بنیادگرایی است.

با ظهور داعش، القاعده در حال باختن میدان به رقیب تازه‌نفس بود اما با شکست و اضمحلال داعش در عراق و سوریه، نشانه‌های زیادی حکایت از بازگشت القاعده در سطح جهانی دارد. برای افغانستان این خبر بدی است چراکه داعش نمی‌توانست پایگاه اجتماعی در افغانستان بدست آورد اما القاعده تجربه چهار دهه جنگ در افغانستان دارد. اکنون نسل دوم و سوم مشترک القاعده و طالبان در نتیجه ازدواج و خویشاوندی در مناطق قبایلی پاکستان و ولایت‌های شرقی افغانستان بیش از پدرانشان بومی و محلی شده اند.

القاعده در دوره جهاد در دهه ۱۹۸۰ رابط مجاهدین با بنیادگرایان عرب بودند و معرف پیام جهانی برای خلافت طالبان در دهه ۱۹۹۰ شدند. در حدی پیوند القاعده و طالبان مستحکم بود که طالبان حمله آمریکا و سقوط را به جان خرید اما از اسامه بن‌لادن دست نکشید. در میان نسل جدید و مشترک القاعده با طالبان امکان جدایی حتی سخت‌تر از ۲۰۰۱ شده است.

یاسین رسولی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
القاعده
طالبان
خلیلزاد
نظرات بینندگان:

>>>   متاسفانه خارجی ها به عقل ملت عزیز ما میخندند وقتی سر خودرا زیرخاک پنهان مینمایند فکر میکنند انها را کس نمی بیند عرب های بیچاره را گروه گروه اورده علیه روس وحکومت مزدور کمونیستی کابل استعمال نمودند دران زمان همه .انهارا عرب های مجاهد میگفتند وملت عزیز مارا نیز بر ضد کمونیست ها وروسها استعمال نمودند انگاه مارا قهرمان وازادیخواه می نامیدندوقتی به اهداف استراتیجی خود رسیدند وبه هر علتی روسها را تار ومار کردندشروع نمودندبه متفرق نمودن عرب های فریب خورده وما ازادیخواهان سر بلند اول از القاعده اغاز کردند تا توانستند انها را کشتند وبستند واز یک کوه به کوهی دیگر تعقیب نمودند ومانند گربه وموش باز یگان میدان دادند واز مغاره های توره بوره سلامت کشیدند وطالب را در کویته ای پاکستان تاسیس نمودند ورهبری انهارا به بینظیر بوتو ونصیر الله بابر دادند ومصارف انهارا هم بالای خلیجی ها انداختند وبلاخره نوبت مسلمانهای امریکا واروپا وانگلیس رسید انهارا هم زیر نام داعش جمع نموده قتل عام کردند ومابقی را از طریق طیاره های خود به سبز وار وازانجا در جا جا های کشور توزیع وتقسیم نمودند واین تمسخررا بالای مسلمانهای بی تجربه ادامه میدهند وان اعلان بوش پدر را که جنگ را علیه اسلام اعلان نموده بود تکمیل خواهند کردوما مسلمانها هم هرقدر که بالای ما نقشه های استعماری شان را تطبیق مینمایند به خود نمی ایم وهر روز نادان تر از قبل میشویم وکمونیست های وطن فروش از زیرگی کار گرفته زود به نواقص خود پی بردند ودانستند که کمونیزم ووطن وازادی خریدار ندارد زود خودرا در پگت امپریالیزم تسلیم نموده هم انتقام خودرا از ما گرفتند وهم اینده ای خویش را تضمین کردند که امروزه از انها استانکزی ها واتمرهاوعلومی ها وسلیمان نالایق ها جورشده وجنت کمونیستی را در باغچه ای امپریالیزم یافتندوفهمیدند وطن فروش وطن فروش است چه به شرق باشد چه به غرب وماکه دوپا را در یک موزه کرده هنوز وطن وفرهنگ واستقلال میگویم باید کشته شویم وتبعید گردیم وبه سزای این همه ندانم کاری های خود برسیم
جاندار از جاغوری

>>>   خلیل زاد صرف عساکر خودرا جدامیکندبعد افغغانها میدانند وترورستان وحشی وجاهل

>>>   خليلزاد ميداند كه با كدام باند يا چسپ طالبان و القاعده را با هم چسپانده اند، و حالا موادي را استفاده ميكنند كه اين باند يا چسپ شكسته و هر دو را از هم جدا كنند، طالب و القاعده هر دويش ساخت امريكا است، و مودل جديد و برنده ترش همانا داعش است، و شكل تجربوي ديگرش سپاه فاطميون است، كه در آينده در مكان و ورد پسندشان مورد استفاده خواهند شد.

>>>   اقای جاغوری تحلیل تان دقیق است.بطور خلاصه مجاهدین بیعقلان بودند که علیه وطن خودشان وروسها استعمال شدند.فعلا امریکایها وغربیها انهارا استفراق کردندو میخواهنداز نیرو های ح دخ ا که اکثرا صاحب تحصیل ٫دانش واندیشه اند کار بگیرند.

>>>   اقای جاغوری!خارجیها وقتی به عقل ما میخندید که ماانرا میداشتیم.وقتی چیزی وجود ندارد به چه خواهند خندید؟
دهلوی

>>>   آقای جاغوری شما را نگفته. همه میدانند که نه شما و نه طالبان تان عقل دارند، ورنه انسان چنین میباشد و چنین میکند که شما و طالبان تان میکنید؟

>>>   کرزی و خلیلزی دو عامل منطق قبیلوی بودند که بهترین فرصتی را که کشور برای آباد شدن و مردم سالار شدن بدست آورده بود، فدای اهداف قومی و قبیلوی، و فدای برادران ناراضی خود نمودند۰ این گروه سالها منافع علیای کشور را فدای منافع قوم و قبیله خود کرده اند۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است