بررسی ها برای استخراج لیتیوم در افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۶    ۱۳۹۸/۱/۲۲ کد خبر: 158165 منبع: پرینت

وزارت نفت و معادن افغانستان بررسی‌ها درباره منابع لیتیوم را در حالی آغاز خواهد کرد که برخی گزارش‌ها ارزش این منابع را تا 3 تریلیون دالر برآورد می‌کنند.
عبدالقادر مفتی، سخنگوی وزارت نفت و معادن افغانستان اظهارداشت: بررسی‌ها نشان خواهد داد که منابع لیتیوم/لیتیم در کدام ولایت‌ها و به چه مقدار موجود است.
آقای مفتی می گوید: این بررسی‌ها به وزارت نفت و معادن افغانستان کمک می‌کند تا زمینه را برای سرمایه‌گذاری در بخش استخراج لیتیوم فراهم سازد.

لیتیوم یکی از مهمترین وسایل ذخیره الکتریسیته محسوب می‌شود و از این فلز نادر بیشتر در فناوری‌های نوین از جمله باتری تلفن‌های هوشمند، موترهای الکتریکی، رایانه‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می‌شود.
پیش از این نیز سازمان زمین‌شناسی آمریکا پس از بررسی‌ها از احتمال وجود منابع لیتیوم در ولایت‌های غزنی، هرات و نیمروز خبر داده بود.

سید زمان هاشمی، کارشناس اقتصادی در اینباره به طلوع گفت: تحقیقات سازمان زمین‌شناسی آمریکا تخمین زده است که افغانستان سرشار از منابع غنی لیتیوم است و حتی افغانستان را با عربستان سعودی مقایسه کرده است. این بدین معنی است که عربستان بزرگترین تولید کننده سوخت در جهان است و افغانستان نیز روزی می‌تواند بزرگترین تولید کننده لیتیوم جهان باشد.

چندی پیش نیز منابعی در دولت افغانستان به شبکه تلویزیونی تی‌آر‌تی، گفته بود که شرکت امنیتی بلک واتر تلاش می‌کند تا قرارداد استخراج معادن و ذخایر طبیعی افغانستان را به دست آورد.
بر اساس این گزارش اریک پرنس، رییس شرکت امنیتی بلک واتر پیش از این دوبار در راستای دست یابی به قرارداد استخراج معادن به افغانستان سفر کرده است.
منابع خبری تصریح کردند که رییس شرکت امنیتی بلک واتر به دنبال اسختراج معادن طلا، لیتیوم و گاز افغانستان می‌باشد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
لیتیوم
استخراج
نظرات بینندگان:

>>>   اگر رییس بلک واتر برای بررسی به افغانستان سفر کرده منافع پیدا شدن لیتیوم در افغانستان بیشتر از مردم مظلوم افغانستان به بلک واتر و آمریکا خواهد رسید

>>>   کشور بولیوی دارایی بالاترین ذخایر لیتیوم در جهان است مگر حاضر نیست این ذخایر خودرا در اختیار چپاولگران قرار دهد از همین سبب امریکاییان روی تکنولوجی سودیم بطری تلاش دارند، که ضییاع وقت است. بولیوی می گوید اگر به لیتیوم بطری ضرورت دارید، بیایید و فابریکه تولید این بطری را با استفاده ذخایر ما در کشور خود ما بسازید.
کشور ما دانشمندی متخصصی در تکنولوجی لیتیوم بطری دارد که بسیاری منابع تولیدی و مراکز علمی و تحقیقاتی دنیا خریدار او هستند و در حال حاضر در یکی از بزرگترین مراکزتحقیقاتی منابع انرژی استرالیا کار می کند (آنطور که من آگاهم در واقعیت این مرکز را پیش می برد). اسم او در شمار مخترعین این تکنولوجی قرار دارد و چندین الکترولیت بطری اختراع خود اوست که بنامش ثبت اند. و همچنان او تجربه کافی در تولید بطری به اندازه هایی مختلف را دارد (از بطری ساعت دستی با قوت ملی وات تا بطری بزرگ با وقت کیلو وات). در موجودیت این شخص برای تولید لیتیوم بطری به هیچ خارجی دیگر ضرورت نیست و این کشور بدبخت هم بالاخره صاحب تولید یکی از پر ارزش ترین تولیدات دنیا می گردد....

>>>   یگانه کار خوبی که در هژده سال گذشته صورت گرفته است،عبارت از عدم استخراج معادن افغانستان به پیمانه زیاد و صنعتی است.
زیرا مثلی که صد ها ملیارد دلار کمک های جهانی دزدی و نابود شدند، پول عاید این معدن ها نیز نابود میشد.
اما این کار از برکت موجودیت جنگ و عدم شرایط امنیتی صورت گرفته است و کمپنی ها نمیخواهند که ریسک کنند و سرمایه خود را درین راه به خطر بیاندازند.
از همین خاطر است که از سال ها بدینسو نه مس عینک استخراج شد و نه هم آهنگ حاجی گک و نه هم معادن دیگر.
هرچند بعضی قوماندان های محلی و زورگویان بطور غیر قانونی در بعضی جاها به مقدار کم استخراج میکنند.اما توان استخراج آنها را به پیمانه زیاد ودبه شکل صنعتی ندارند و راه های انتقالاتی مانند راه آهن و شاهراه های بزرگ مواصلاتی ودراه بحری نیز وجود ندارد تا به خارج انتقال بدهند و بفروشند.

>>>   معادن و آثار تاريخي
همان كفن كشأن قديم
اين امر مستند است كه در وقت وزارت داكتر انس خان وزير اطلاعات و كلتور پروژهء استخراج آثار تاريخي يكي از ولايات را براي منظوري و امضاء نزدش آوردند ، مرحوم داكتر انس نوشته كرد كه خاك نسبت بما امانتدارتر است ، فعلا از استخراج آن صرف نظر شود
<<<مهاجر افغان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است