اتمر کجا است تا جواب بدهد؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۱    ۱۳۹۸/۱/۲۲ کد خبر: 158174 منبع: پرینت

واقعیت امر این است که در سرکوب و خفه‌کردن صدای عدالت‌خواهانه جنبش روشنایی و کشتار بهترین اعضای آن در میدان ده‌مزنگ، همه‌ی شخصیت‌ها و نهادهای تأثیرگذار حکومتی نقش داشتند.

یکی آن جنبش را مزدور بیگانه خواند، دیگری کانتینر در مسیراه راهش گذاشت، آن دیگری در تبانی با داعش، اعضای آن را به خاک و خون کشید، این یکی آن را شورش‌گر و حکومت‌برانداز نام گذاشت و آن یکی جنبش را به خواستن عدالت اضافی و زیاده‌خواهی متهم کرد و...

جالب قضیه اینجا است که هر کسی از حکومت خارج و برکنار گردید، داعیه‌ی جنبش روشنایی را برحق معرفی کرده و حکومت را به سرکوب و کشتار و یا کوتاهی در تأمین امنیت تظاهرات جنبش روشنایی متهم می‌کنند و متقابلاً حکومت تلاش دارد تا خفه‌کردن صدای عدالت‌خواهانه جنبش روشنایی را به افراد خارج‌شده از حکومت نسبت دهند.

از همه‌ی این‌ها می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که همگان به حقانیت جنبش روشنایی ایمان دارند و معیار خیانت را دشمنی با جنبش روشنایی و معیار خدمت را حمایت از آن جنبش قلمداد می‌کنند. به همین دلیل هر کسی و هر تیمی تلاش دارد تا خود را عدالتخواه و حامی جنبش و رقبای خود را دشمن و سرکوب‌کننده‌ی جنبش روشنایی معرفی کنند.

#نوت: لذا به‌نظر من، کمپاین «اتمر کجا است؟» در این شرایط چندان مناسب به‌نظر نمی‌رسد؛ زیرا سخنگوی غنی این راز را در این موقعیت حساس افشا کرده است تا افکار عمومی را از تبعیض‌ها و رفتارهای ظالمانه‌ی حکومت غنی به سوی دیگر منحرف سازد، در سرکوب و کشتار جنبش روشنایی، غنی اگر بیشتر از اتمر مقصر نباشد، کم‌تر مقصر نیست و هر دو در سرکوب و کشتار اعضای آن جنبش، نقش اساسی داشته‌اند.

محمد نسيم جعفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اتمر
سخنگو
نظرات بینندگان:

>>>   تکرار حکومت شاهی؛
مامتعصب نیستم حق میخواهیم!
قابل توجه حکومت وحدت ملی !
ما به قوم پشتون احترام داریم واین بحث ما برمیخورد به عملکرد حکومت وحدت ملی جناب داکتر صاحب اشرف غنی وداکتر صاحب عبدالله عبدالله شما از جغرافیای ولایت بغلان فکر میکنم آگاهی ندارید.وچون در تعینات که شما در ولایت بغلان انجام داده اید سلیقه قومی وفاشیستی برخورد کردید.شما دراین تعینات خویش اقلیت را براکثریت غالب ساختید.بازیگران حکومت نفاق ملی حق تاجیک .اوزبک.هزاره .ایماق ودیگر اقوام در بغلان کجاست.
فکرکنم شما در بغلان از یک قوم رای گرفتید ویک قوم کوچک نسبت به اقوام بزرگ که ساکنین اصلی این ولایت هستند برتری دادید.
چی پلان و طرح را روی کار دارین مگر اینقدر این قوم به عینک تان شایسته به نظر میخورد که حق دیگران ودیگر اقوام بزرگ را گرفته برای یک قوم خاص هدیه میدهید. و این کارتان به جز نفرت ودوری مردم بر حکومت دیگر دستاورد نخواهد داشت. من به شخصیت همه این افراد احترام دارم اما بحث زمانیکه از وحدت ملی میشود وحقوق همیشه باید به صورت مساوی تقسیم شود مجبورآ یادآور شویم و حق خواهی بکنیم این مکلفیت ومسولیت ما است.که در برابر بی عدالتی باید ایستاده شویم و این عملکرد شما خلاف قانون اساسی وحقوق شهروندی است.و این ولایت را ما به دید افغانستان کوچک می‌نگریم تمام اقوام که در افغانستان هستند در بغلان زیست میکنند از هوا این ولایت تنفس میکنند.و حق دارن از مزایای این ولایت استفاده کنند. لیست ذیل تکلیف حرف ما رابرایتان روشن میکند.
1- والی پشتون
2- معاون پشتون
2- قومندان پشتون
وچندین ریاست کلیدی در این ولایت همه از قوم پشتون است.
این چنین رفتارها خشم مردم بر حکومت واز هم پاشیدن حکومت خواهد بود. امید است در این قسمت توجه جدی نمایید.همیشه برخورد قومی نکنید. نگرانی بعدی همه به شما بزرگان حکومت برمیخورد. شما اگر به حرف ما باور نمی کنید میتوانید به تاریخ گذشته سر بزنید عبرت بگیرد مردم زمانیکه از ظلم وستم به سطوح آمدن قیام میکنند نظام ها را از هم میپاشد.بازنگری در تعینات بغلان لازم وضروری است.
به فکرم در بغلان تمام مردم حق السکوت میگیرن و نفس برای حق طلبی ندارند.مردم بغلان بیدار شوید.
کدام فرزند بغلانی تاجیک واوزبک هزاره در کدام ولایات غرب وجنوب کشور به صفت والی ویا ریس هستند. برایم یادآور شوین .امروز بزرگترین پست های کلیدی بغلان توسط مردم های جنوبی وغربی اداره میشوند.
مردم شریف وآزاده بغلان ؛
خواب غفلت برای قرن ها به مزدوری شما را آراسته خواهد کرد.
شاید بعضی افراد مریض ما را متعصب بشمارند. اگر در این حق خواهی ما را متعصب هم صدا بزنند عیبی نیست .
(اکبری)

>>>   لينا روزبه حيدري
من خیلی کوشیدم ملی گرا باشم..خودم را افغان خواندم و نه افغانستانی...زبانم را دری گفتم و نه فارسی...ولی با خواندن نظریات برخی در پست ها به این موضوع پی بردم که در آخر روز، من در نگاه انها هیچگاه افغان نیستم چون دری زبان و از هرات ام، من شهروند دست دو و در ذهن شان یک مهاجر ایرانی و تاجکستانی ام!!!...چه ساده و ساده لوحانه، هرات باستان را با قدامت چند هزار ساله به ثبت رسیده اش، با تاریخ غنی زبان و فرهنگ و ادبش، با ایرانی خواندن باشنده گانش، به ایران میبخشند و چه حماقت امیز و عاری از درک و فهم، زبان دری فارسی را که زبان مولانای بلخ، خواجه عبدالله
انصاری، بهزاد، رابعه بلخی، مخفی بدخشی، بوعلی سینا، جامی، ناصر خسرو.. و... زبان تاجکستان و ایران میدانند و نه زبان افغانستان و تمام اعتبار آنرا به همسایه ها مفت میدهند!..و چه غمگینانه، بخش بزرگ و مهمی از خاک و هویت افغانستان را که جهان به نام ان و ادبا، شعرا، هنرمندان و فیلسوفانش فخر میکند، از افغانستان میگیرند و دو دسته تقدیم ایران و تاجکستان میکنند!!!..با هموطنی غرق در تعصب و اینگونه، من نیازی به دشمن ندارم

>>>   همه کار ها از دست غنی یهودی بود نه اتمر به امر غنی همه این کار ها انجام شده است

>>>   اتمر ادم دلیر است و او باید ریس جمهور شود ودیگر اینکه او دلاور است در قصه ع وغ نیست

>>>   ههههههه ، اتمر شيطان را بازي داده ، چند متعصب خود خواه و نزديك بين را هم رسواي دنيا ساخت و هم شرمنده آخرت، اين ساده لوحان كه بيسواد سياسي و دزدان خون مجاهدين بودند سال ها خود را پرهيز گار و متقي معرفي كرده بودند، بالاخره شيطان را بالاي خود سوار نموده و حالا به جاي الله اكبر گفتن با تابعيت از شاگرد لينن اتمر لنگ نعره اووورررااا سر دهند، همه ملت ميداند كه ملامت كيست و سلامت كيست .
( رفقا يك قدم پيش يك قدم پس ،. اورا )

>>>   مامردم هزاره اگر احمق نباشیم چرا پشت یک خاین و جاسوسه گرفتم گاهی دستان شانرا میبوسیم وگاهی برای شان سجده میکنیم همین خاین و جاسوس تا دیروز اتمر را قاتل مردم هزاره و قاتل شهدای جنبش روشنایی معرفی میکرد ولی متاسفانه امروز همین خاین غدار به صفت معاون دوم اتمر خودرا بادیگارد اتمر معرفی کرده و بازهم میخواهد از احساسات پاک مامردم هزاره استفاده نموده وخودرا به قدرت برساند به هرصورت پیام من به مردم ما این است منبعد این لعین و خاین را دربین خود جانداده و انرا دیگر استفراق نماید
نقوی

>>>   نظر اقای نقوی درست است
جلندر از دایکندی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است