کمک برای بیجاشدگان را به مناطق اصلی شان ببرید
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۵    ۱۳۹۸/۱/۲۴ کد خبر: 158193 منبع: پرینت

دوستان و هراتیان عزیز سلام !
آیا در این اواخر از مسیر منطقه شیدایی به سمت شرق ولایت هرات عبور نموده اید؟
اگر عبور نموده اید، در مورد هرات و هراتیان و وضعیت آینده این شهر علم و فرهنگ، و هنر و ادب که در حقیقت دروازه اقتصادی کشور نیز به حساب می آید، چه فکر میکنید؟
آیا ورود سر سام آور و بی حد و حصر این همه بیجا شدگان داخلی، یک برنامه سیاسی دانسته نمیشود؟
آیا اینها، به دست داشتن در نا امني ها، جرایم جنایی، قتل ها، دزدی و اختطاف ها در این ولایت متهم نیستند؟

علاوه بر این، برای مامورین دولتی بی بضاعت چند سال قبل، به مقابل قیمت یک نمره زمین دولتی داده شده است، در حالیکه تسهیلات آب و برق و سرک نیز فراهم گردیده است، از شر این مردم، مامورین بیچاره به داخل شهر کرایه خانه میدهند، به آبادی و سکونت به داخل ملکیت خود رفته نمیتوانند، حتی در این اواخر نمرات خالی و حتی احاطه کرده شان را نیز خود سرانه تصاحب شده اند.

آخر گناه ما مردم چیست؟
هرچه بدبختی، فشار، حق تلفی، ظلم و ستم که هست، باید بالای ما مردم تحمیل و تطبیق شود؟
چرا وکلای مردم هرات در پارلمان، شورای ولایتی، جامعه مدنی، شورای علما، مقام هاي محلي حکومت، در ولايت هرات و در فرجام خود حکومت مرکزی، در این مورد تصمیم جدی اتخاذ نمی نمایند؟ دست بکار نمیشوند جلوی این همه بی نظمی و بی سر و سامانی را نمیگیرند، اگر این مردم از اثر خشکسالی آمده اند امسال به فضل و مرحمت خداوند خطر خشکسالی هم رفع شد، تمام مناطق شان سرسبز و گل و گلزار گردیده است.

منحیث یک شهروند، از تمام ارگانها و نهاد های داخلی و بین المللی احترامانه تقاضا مندم تا به هر ولايت بودجه اختصاصي براي حمايت از آسيب ديدگان درنظر گرفته شود و همان بودجه را به ولايت هاي خودشان برای شان توضیع نمایند و هرچه زودتر به عودت اجباری، به مناطق اصلی شان اقدام فوری و جدی نمایند، در غیر آن وضعیت هرات به صدها مرتبه از این حالت بدتر و بدتر خواهد شد.

هرات دیگر ظرفیت پذیرش بیجاشدگان را ندارد و باید نهادهای مسوول، کمک های شان را به مناطق اصلی این مهاجرین انجام دهند تا آنان مجبور به ترک مناطق شان نشوند.

غلام دستگیر فوشنجی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هرات
بیجاشدگان
نظرات بینندگان:

>>>   اقای فوشنجی ! شما اهل فوشنج هستید و منطقه فوششنج مربوط ولسوالی زنده جان بوده وشما مسئول شهرداری هرات نیستید. و قباله منطقه مورد نظر شما ،مربوط جناب عالی نخواهد بود .و فکر میکنم جناب محترم شما در زندگی خویش هیچگاهی با مشکل اقتصادی و مهاجرت روبرو نشده اید.
و من الله توفیق

>>>   ستم كابلى‎ aan Ayendagan
عواید گمرکات ولایات هم مرز با پاکستان معلوم نیست به جیب که می رود؟
چهارتراش، سنگ مرمر و دیگرا مواد خام غیر قانونی بطوری دزدی همه روزه به پاکستان قاچاق می شود ولی هیچ یک از قوم شریف، نجیب و افغانستان دوست افغان صدای خود را بلند نمی کند اما در مساله گمراکات هرات و بلخ، فیس بوکچلونکی های غنی احمدزی، اسماعیل یونی ها، لری ها بری ها، خلقی ها و اوغان ملتی ها هر روز گلو پاره می کنند، یخن پاره می کنند، نماینده های شان در پارلمان بالای انسان های عدالتخواه حمله می کنند و حتی شغالیون شان در فیس بوک خود را انتحار می کنند.
امیدوارم نخبگان، قلم بدستان، روشنفکران و وطن دوستان قوم نجیب ، شریف و افغانستان دوست قوم افغان کمی به ولایت خود توجه کنند بنویسند و صدا بلند کنند.

>>>   Pedram
ما در مقابل تمام مردم افغانستان مسوول هستیم!

اما پیشنهاد من این است که امنیت باید محلی شود. منظور من از این طرح برای محلی شدن امنیت این است که سربازان ما در مناطقی که بیشتر می شناسند و بلد هستند و از همان منطقه هستند باید به دفاع بپردازند. ما در بدخشان طی این دوسال حکومت خیانت ملی هشت هزار جوان بدخشانی را شهید دادیم. اگر چهار هزار بدخشانی در کندز ، تخار و بدخشان می جنگید امنیت آن مناطق تامین میشد. اما وقتی در مناطقی می جنگند که منطقه را بلد نیستند و نمی شناسند، در مناطقی می جنگند که همرزمش او را تسلیم دشمن میکند چگونه میشود امنیت تامین شود؟
پیشنهاد من به همه ای سربازان به خصوص به سربازان مان در بدخشان این است که اگر وضع این گونه ادامه پیدا کند به مناطق خودشان برگردند و از مناطق خودشان دفاع کنند. در خدمت کسانی نه جنگند و کشته نشوند که شایسته گی خدمت گزاری برای مردم افغانستان را ندارند.

سخنان سه سال پیش دکتر لطیف پدرام در مجلس.

>>>   این متن را در پیامخانه دریافتم. نتیجه عملیات طالب، چنانچه در سالهای گذشته دیده و ثابت شده است، درست همان خواهد بود که درین پیام آمده است.

"اعلان جنگ طالبان زیرعنوان الفتح برضد قوای اشغال گر نیست ، بلکه درتبانی با حلقات فاسد ارگ برای تصرف مناطق تاجیک نشین اوزبیک ها وهزاره ها است تا این مردم غیر خودرا ازمناطق شان جبرن کوچ داده و همتباران خودرا درآن ولایات مسکن گذین وجابجاسازند ، این یک بازی پیچیده استخباراتی است ، که حلقات فاشیستی می خواهندکه هم سربازان همتبار مارا نسل کشی کنند وهم مردم مارا ازمناطق شان مجبور به فرار نمایند ،
مردم اگر وجدان دارند و منطق دارند این بازی های شیطانی را درک کرده ودربرابر مثلث شومیکه متشکل از طالب داعش وارگ نشینان مستبد است سلاح بردارند ومقاومت وایستاده گی کنند ، درغیر آن معلومات که ماداریم ، دشمن بالای مردم شمال پلان ها واهداف شومی به سردارد ودرپی سرکوب اقوام دیگر اند درصورت غفلت قربانی بیشتری خواهند داد ،

خواهش ماهمین است که ازتوطعه ودسیسه و حرکت های مغرضانه واحمقانه این مثلث شوم نترسید مسلح شوید وازمناطق جان ومال ناموس وعزت خود دفاع کنید درغیر آن قربانی بیشتری خواهید داد !

#خراسانی"

>>>   گناه شما اینست که هر ظلم و بیداد غنی متعصب را تحمل میکنید راه و چاره تحمل نیست بلکه با تدبیر بفکر راه حل شوید هیچ ناقلی را بصفت والی قومندان امنیه در هرات راه ندهید افرادی مثل ریس شورای ولایتی را مجبور به استفا نماید از غنی وقتی داخل هرات شد مثل گلابدین با کفش پذیرایی کنید .
افغان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است