نشست شورای مصالحه بدلیل اختلاف‌ها برگزار نشد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۱    ۱۳۹۸/۱/۲۶ کد خبر: 158202 منبع: پرینت

روز (یک‌شنبه، ۲۵حمل) آخرین مهلت برای نهایی‌سازی فهرست شرکت کنندگان نشست دوحه و نهایی‌سازی صلاحیت‌های هیت گفتگو کننده بود؛ اما نشست به علت اختلاف نظرها میان حکومت و سیاستگران برگزار نشد.
به گزارش طلوع، قراربود که شورای رهبری مصالحه به رهبری رییس‌جمهور غنی در این زمینه به‌روز چهارشنبۀ هفتۀ گذشته تصمیم نهایی را بگیرد، اما به علت اختلاف نظرها این نشست بی‌نتیجه پایان یافت. پس از آن، روز شنبه و سپس یک‌شنبه، مهلت نهایی این نشست بود، اما این کار یکشنبه نیز انجام نشد.

این در حالی است که قرار است نشست قطر، تا پنج روز دیگر برگزار شود.
برخی از سیاستگران کشور، رییس‌جمهور را متهم می‌سازند که می‌خواهد سیاستگران را به سلیقۀ خودش انتخاب کند.
گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی گفت: «دولت، این تلاش را نباید بکند که هیات مصالحۀ بی‌صلاحیت و تحت سیطرۀ آنان باشد و در رأس این هیات هم باید کسی نباشد که معتقد به جنگ باشد.»

برخی دیگر از سیاستگران نیز می‌گویند که حکومت افغانستان دربارۀ شرکت مخالفان سیاسی‌اش در نشست دوحه مخالف است و این سیاستگران افغانستان فهرستی از شرکت کنندگان نشست قطر را به حکومت سپرده‌اند و اکنون حکومت دربارۀ این فهرست رأیزنی می‌کند.
احمدالله علیزی، والی پیشین کابل اظهار داشت: «حکومت در این لیست کسانی را انتخاب می‌کند که حکومتی باشند، اما ما سیاسیون می‌گویم که نه! باید یک هیات افغانی تشکیل شود که بتواند از تمام افغانستان نماینده‌گی بکند.»
اما حکومت وحدت ملی می‌گوید که در آیندۀ نزدیک مشکلات میان سیاستگران افغانستان و حکومت حل خواهد شد.
فریدون خوزون، معاون سخنگوی ریاست اجرایی بیان داشت: «تلاش‌ها جریان دارند و امیدوار هستیم که تمام مسایل در نشست بعدی شورای رهبری مصالحه فیصله گردد.»

در همین حال، رهبری ۲۲ حزب سیاسی کشور که یک ایتلاف احزاب سیاسی برای نجات افغانستان را شکل داده‌اند، روز در یک نشست، از جنجالی شدن گزینش هیئتی که قرار است به دوحه برود انتقاد کردند.
شاه محمود پوپل، رییس ایتلاف احزاب سیاسی برای نجات افغانستان بیان داشت: «می‌خواهند که سهم خود شان باشد، نه سهم ملی افغانستان شمول.»
در نشست روز چهارشنبۀ شورای رهبری مصالحه، فیصله شد تا نشست دوحه به روز سی‌ام ماه حمل تا روز نخست ماه ثور برگزار گردد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شورای مصالحه
رهبری
نظرات بینندگان:

>>>   به نظر بنده باید از مردمان بی طرف انتخاب شود نه اینکه همه داله ماران و چوکی پرستان

>>>   این فریدون خوزون سن قانونی را تکمیل نموده که معاون سخنگوی گردیده و تجربه کاری اش برای سخنگوئی در چه حد است ؟ شرم است که یکنفر یک متن را مینویسد و دیگری از روی صفحه پروجکتور میخواند یکی سخنگوی است و دیگری معاونش و کسیکه متن را مینویسد کاتبش . این وطن با این مقرری های قومی و سلیقوی جور نمیشود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است