مخالفت ها با برگزاری لوی جرگه جدی شده است
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۱۶    ۱۳۹۸/۱/۲۶ کد خبر: 158208 منبع: پرینت

لوی جرگه مشورتی صلح با مخالفت گسترده منتقدان و مخالفان سیاسی رییس جمهور غنی حتی از سوی شریکان سفره ی قدرتش روبرو شد.
هنوز مشخص نیست که آیا این مخالفت ها با چراغ سبز امریکایی ها انجام یافته و مخالفان این جرگه، توافق خارجی های حامی این دولت را کسب کرده اند و یا این مخالفت از نگرانی خودشان بر خواسته است؟

صرف نظر از نگرانی مخالفان و قطع نظر از بازی های سیاست بازان درون و بیرون نظام حاکم سیاسی در تحریم لوی جرگه مذبور، برگزاری این لوی جرگه از منظر قانونی و از زاویه سیاست متعارف و متعادل امروزین، پرسش بر انگیز و توجیه ناپذیر است. به این دلایل:
۱- لوی جرگه مورد نظر مشورتی صلح با تعریف و توضیح ماده های ۱۱۰ و ۱۱۱ قانون اساسی در مورد تدویر لوی جرگه مطابقت ندارد.
۲- علاوه بر ناسازگاری لوی جرگه مشورتی صلح با قانون اساسی، اجماع ملی در مورد آن غایب است.
۳- در حالی که صلح به عنوان یک نیاز حیاتی و ملی خواست تمام مردم افغانستان است و ضرورتی به مشورت ندارد، تشکیل چنین لوی جرگه با هزینه ی صد های ملیون افغانی از سوی دولت درمانده و سومین کشور فقیر و گرسنه جهان، ناموجه و غیر عادلانه است.
۴- مذاکره و بحث در مورد میکانیزم صلح و توافق بر سر شرایط صلح با طالبان وظیفه و صلاحیت حکومت و پارلمان کشور است، نه کار یک لوی جرگه خارج از چهار چوب قانون اساسی که نه تدویر آن و نه فیصله های آن مشروعیت قانونی دارد.
۵- سازماندهی و مدیریت لوی جرگه مشورتی صلح توسط فرد متهم به انجام تقلبات گسترده در انتخابات ریاست جمهوری گذشته، تمام اشکالات این لویه جرگه را مضاعف می کند و بر ابهام و تردید آن می افزاید.

محمد اکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جرگه
مخالفت
نظرات بینندگان:

>>>   اصل واقعیت این است که کشور های امداد کنند احمق هستند که این احمق ها را کمک مالی میکنند که بدون در نظر داشت فقر و گدائی که کشور تا گلون غرق است زعمای احمق آن پول گدائی شده را برای بقای خود بی حساب وکتاب بحدر میدهند.

>>>   پول همین مهمانی رشوت گونه که از کد 91 بنام لویه جرگه پرداخته میشود باید به سیلابزدگان کمک شود

>>>   من منحیث یک شخص بی طرف که در هچ گروه و در هچ تنظیم نیستم مخالف این چرگه هستم زیرا همین اکنو ن زیاد مردم ما در فقر و گرسنگی زنده گی می کنند

>>>   قیمت ضیالحق گوسفند خیل برهم خوردن شیرازه اجماع ملی

>>>   خالق متعال اشرف غنی فاشیست و دارودسته قوم پرستش را شرمسار دنیا و آخرت گردان

>>>   روند صلح خواهی مردم واضح و اشکارا است ضرورت به ایجاد شورای صلح انهم با مصارف ده ها ملیون افغانی در چنین کشور فقیر که بیشتر مردم ان در بعضی اوقات قادر به خرید نان خشک یک وقت فامیل شان نیستند این جرگه صلح ارگ روی یک پلان خاص مخفی بخاطر دوام قدرت غنی احمدزی و سبوتاژ روند صلح با طالبان که هم اکنون در جریان است مبلغ ۴۵ ملیون دالر بخاطر خرید اشخاص و افراد شرکت کنندگان به اصطلاح اگ لویه جرگه مشورتی صلح که از جانب ارگ بدسترس امرالله صالح و متین بیگ و داکتر ضیاء و ضیاالحق امر خیل ونقیب الله قرار داده شده همین حلقه پینج نفری وابسته به ارگ با گرفتن ۴۵ ملیون دالر از ارگ بیشتر از شصت فیصد اشتراک کنندگان در بدل گرفتن پول تعهد کرده اند که برادامه کار ریس جمهور غنی بعد ازاول جوزا پایان دادن کار قصر سپیدار و دادن لقب قهرمان اقتصادی به ریس جمهور که خواست ریس جمهور از اشتراک کنندگان در شورای ات تهدات و توافقات نموده اند به همین اساس است که تعدادیاز کاندیدان ریاست جمهور با تیم های انتخاباتی شان که اکثرا رهبران جهادی و قومی بشمول ریس اجراییه هستند این شورای ساختگی ارگ را تحریم کرده اند .

>>>   داكتر عبدالله بيچاره ٤ سال داد زد كسي برايش لوي جرگه داير نكرد تا نام مقامش از رياست به صدارت تبديل شود. حالي چطور در يك شب لوي جرگه جور كرده ميتواند؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است