ضرورت طرح بحث نظام فدرالی در مذاکرات دوحه
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۸    ۱۳۹۸/۱/۲۸ کد خبر: 158230 منبع: پرینت

تاریخ 14 اپریل 2019 میلادی جمعی ازآگاهان سیاسی فرهنگی مقیم کشورهای اروپایی در یکی از شهرهای کشور شاهی هhلند گرد هم آمدند و در قبال ساختار نظام فدرالی در افغانستان به بحث و تبادل نظر پرداختند. در این گفتگو از جنبه های تیوریک تاسیر تاریخی، از شاخص های عدالت محوری تا خودگردانی های محلی، از تسلط برمنایع قدرت و ثروت خودی تا توسعه فرهنگی در نظام فدرالی سخن گفته شد.

همچنان در ادامه بحث ها اشاره گردید که رژیم های متنوع در افغانستان با نامهای شاهی، جمهوری، جمهوری دموکراتیک، اسلامی، امارتی و غیره در افغانستان یک مخرج مشترک داشته که عبارت از همان تمرکز کامل قدرت بوده که استبداد، انحصار و بیعدالتی ماهیت اصلی این نظام های به ظاهر مختلف را تشکیل داده است. را ه رهایی از این همه ستم های مضاعف، نابسامانی های تاریخی، استبداد و بیعدالتی، کشمکش های قومی، سمتی، لسانی تنها در استقرار جمهوری فدرال در کشور میسر می باشد.

در این نشست از شرکت کنندگان مذاکرات بین الافغانی بخصوص مذاکرات پیش رو در قطر، تقاضا گردید که ساختار نظام فدرالی در افغانستان به عنوان یک بحث جدی وارد این مذاکرات گردد و از این طریق به صدای میلیونی فدرال خواهان افغانستان، لبیک گفته شود. چون فدرال خواهان به این باور است که با استقرار جمهوری فدرال صلح، امنیت، عدالت، شگوفایی اقتصادی و فرهنگی در میهن عزیز ما تامین میگردد. زیرا کشور ما را ساختارهای متمرکز دچار فاجعه های عظیم تاریخی ساخته و اگر این روال ادامه یابد، حتی تا مرز فروپاشی میهن پیش خواهیم رفت. تنها نظام فدرالی، ضامن یکپارچگی، حاکمیت ملی، وحدت ملی و تمامیت ارضی کشور می باشد. تجربه تاریخی ملت های که در زیر بیرق نظام های فدرالی زیسته اند، نشان داده است که همه این کشورها در اتحاد و همبستگی به دور از خطر فروپاشی، مسیر اعتلا و ترقی را پیموده اند. لذا توارد بحث ساختار فدرالی افغانستان در مذاکرات میان هموطنان ما، یکی از مهمترین خواسته های فدرال خواهان در این مرحله حساس تاریخی است.

در این نشست گفته شد که برای گسترش فعالیت های فدرال خواهی، هم آهنگی و همسویی و هم برای ایجاد بستر روشنگری و انسجام لازم تشکیلاتی با طیف وسیع البنیاد لازم است که پایگاه منسجمی زیر نام《نهضت فدرالی》 شکل بگیرد که این پایگاه حایز اصول تشکیلاتی، اهداف مرامی، استراتژی رسیدن به جمهوری فدرال باشد و فدرال خواهان از همه تبارهای کشور، با حقوق برابر، «نهضت فدرالی» را بگونه ای شورایی اداره و رهبری کنند. در این نشست روی تشکیل کنگره نهضت فدرالی نیز بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

نشست فدرال خواهان در هالند، یک نشست ابتدایی و مقدماتی بود که به دلیل میعاد زمانی کوتاه برای آگاهی دهی، برخی دوستان نتوانستند که در آن شرکت نمایند. لذا در این نشست فیصله گردید که در نشست بعدی حد اکثر تلاش صورت گیرد تا آگاهان فکری سیاسی فدرال خواه از همه تبارها سهم بگیرند و تصامیم اجرایی اتخاذ کنند.

علی تقوایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قطر
هالند
نظرات بینندگان:

>>>   فدرال خواهان در افغانستان میلیونی نیستند بلکه تعداد شان به هزارها چی که به صدها هم نمیرسد به هرصورت مردم فغانستان به صورت مطلق اکثریت خواهان ادامه یک نظام قوی مرکزی هستند وکسانیکه نظام فدرالی میخواهند مزدور وجاسوس بیگانه ها هستند
ندیم ارشد از هالند

>>>   به هیچ صورت نظام فدرالی نمیخواهیم ونه کسی بزوربالای ما تحمیل کرده میتواندبیغم باش
میدانیم ازفدرالی ها وخراسانی ها هیچ کاری ساخته نیست صرف دل خود ودستور دهنده گان شانرا خوش میسازد

>>>   نظام فدرالی یک خواست طفلانه است اوضاع افغانستان قطعاً ایجاب نظام فدرالی را نمیکند. این یک طرح کوتاه فکرانه است.
بااحترام
دوست شما

>>>   ههههه ارشد جان همین اکنون یک میلیون امضای مردم افغانستان برای نظام فدرالی جمع شده ودر دست است

>>>   آقای تقوایی باید یک کمی به پیشنهاد خود فکر کند. این کشور آمادگی لازم را برای استقرار نظام فدرالی ندارد.

>>>   در موجودیت پشتون های متقلب تگ قومی و زور گویی و جاسوسی و خود فروختگی شان به بیگانگان هرگز حکومت قوی مرکزی بوجود نمی اید و اقوام دیگر در ان دیده شده و ارامش در کشور بوجود امده نمیتواند که مثال زنده ان درین حکومت به اصطلاح نام نهاد ملی است وزارت داخله و وزارت دفاع و وزارت مالیه و انکشاف دهات و چندین وزارت دیگر تمام چوکی های کلان حتی تا سطح مدیریت را اشرف غنی احمدزی قومگرای معتصب قوم و زبان از قوم خاص پشتون که کمتر از سی فیصد نفوس را تشکیل میدهد پر کرده است از ارگ خو اصلا نباید یاد کنیم که خیلی هم درد اور است و هم شرم اور این چنین خیانت بزرگ و اشکارا نه در حکومت های گذشته کشور ما وجود داشت و حتی در زمان حکومت طالبان به این پیمانه بود که اشرف غنی عوام فریب دروغگوی نفاق افگن چپاولگر خود خواه قدرت طلب از خود راضی بخاطر دوم قدرتش انجام داده است و با اینکار اش اقوام را با هم انداخته است .

>>>   جناب ندیم! چماق جاسوس و مزدور را این قدر ساده استفاده نکن، شاید خودش همین صفت را داشته باشی که بدون هیچ پروا مردم بی گناه را متهم می کنی! بگفته قران کریم لاتقفوا ما لیس لک به العلم، ان السمع والبصر و الفواد...
معمولا آدمای که از چیزی ترس دارند، دیگران را به آن صفت متهم می کنند.

>>>   به ندیم هالندی !
این سروی را چی زمانی انجام دادی که مردم افغانستان مطلق حکومت مرکزی می خواهند؟؟؟
این فتوایت که هرکس فدرالی خواست جاسوس ومزدوراست به کدام سند ودلیل است ؟
شاید بدون خریطه فیر میکنی؟؟
نسیم پولندی

>>>   اگر افغانستان فدرالی شود، هر جنگسالار و زورگوی یک ولایت را در قبضۀ خود میاورد و در آن ولایت بالای مردم پادشاهی میکند. نظام فدرالی در صورت به مفاد مردم خواهد بود که یک دولت مرکزی قوی وجود داشته باشد تا از خودسری های والیان و جنگسالاران جلوگبری بتواند.

>>>   خارج از مسايل احساساني اگر واقعا فكر كنيم فدرالي باعث پيشرفت كشور و ختم كشمكش ها ميشود. شما ببينيد كشور هاي پيشرفته دنيا همه فدرالي اند. مثلا المان ، امريكا، امارات متحده عرب، همين همسايه پهلوي ما پاكستان كه از جمله قدرت هاي اتومي دنيا محسوب ميشود همه فدرالي اند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است