'گذشتۀ ناتمام'؛ فلم مستند جدید مریم غنی
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۲۲    ۱۳۹۸/۱/۲۹ کد خبر: 158256 منبع: پرینت

فلم مستند "گذشتهٔ ناتمام" (What We Left Unfinished) به کارگردانی مریم غنی، دختر محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان و لطیف احمدی، فلم‌ساز مشهور افغان این هفته در جشنواره بین‌المللی شهر سانفرانسیسکو به نمایش گذاشته شد.

به گزارش صدای آمریکا، این مستند که در مورد صنعت فلم‌سازی افغانستان از دهه ۷۰ تا ۹۰ میلادی است، نگاهی دارد به پنج فلمی که بین سال‌های ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۲ فلمبرداری شده اما پروژه‌هایشان هرگز به پایان نرسید.

خانم غنی می‌گوید که این فلم را با استناد به مواد تصویری که در آرشیف افغان فلم موجود است، تهیه کرده است.

مریم غنی که در رشته فلمسازی درس خوانده است، می‌گوید با قراردادی که داشت توانسته است به آرشیف "افغان فلم" دسترسی پیدا کند و این فلم را بسازد.

مریم غنی اضافه نمود با آنکه دسترسی به مواد تصویری آرشیف افغان فلم که اکنون در اداره ارگ ریاست جمهوری قرار دارد، کار دشوار است، اما علاقمندان حفظ آثار گذشتهٔ سینمای افغانستان می‌ توانند از راه‌های مختلف برای دیجیتالی شدن این مواد تصویری کمک کنند.

در فلم مستند "گذشتهٔ ناتمام"، صحنه‌ های مختلف از چندین فلم نیمه‌کارۀ افغانستان دیده می‌ شود که قبلا در رسانه ها به نشر نرسیده بودند.

در این مستند از چند موضوع مختلف اجتماعی گرفته تا جنگ استخباراتی با پاکستان، قاچاق مواد مخدر، و نبرد با گروه‌ های مجاهدین استناد شده است. مریم غنی می ‌گوید ساخت "گذشتهٔ ناتمام"، گامی است برای ارایه شناخت دقیق ‌تر از یک دورهٔ مهم تاریخ سینما در افغانستان.

او میگوید: "در زمان رژیم کمونیستی در افغانستان، فلمسازان توان تولید فلم های زیادی را داشتند چون به منابع دولتی دسترسی داشتند. اما در عین حال، کار فلمسازی با محدودیت های روبرو بود و در زمان اشغال شوروی سابق سانسور زیاد وجود داشت."

در این فلم روایت افرادی گنجانیده شده است که در رژیم‌های کمونیستی روی صنعت فیلمسازی زیاد سرمایه گذاری کرده بودند اما برخی از محتوای فلم های آنها بخاطر عدم هماهنگی با سیاست های رژیم آن زمان از نشر باز مانده بود.

بخشی از این فلم، حفیظ الله امین، نخست وزیر وقت افغانستان را نشان میدهد که در فلمی نقش بازی کرده است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مریم غنی
فیلم
نظرات بینندگان:

>>>   عجب دولت و عجب مردم مسلمان شما فکر کنید که دختر یک ریس جمهور کشور در فلم کار کند در مملکت اسلا می ایا این ریس جمهور مسلمان است یا نی به نظر من هر گز نی وقتیکه یک دختر مسلمان در بین کافر ها در فلم کار کند هر گز نی

>>>   گاهی عمق تحولات را بعداز گذشت زمان میدانیم وقتی ارشیف ملی به ارگ انتقال داده شدهرکسی از ظن خود چیز های گفتند وتبصره وتحلیل های نمودندولی واقعیت موضوع را از فحوای بیانات مریم غنی دانستیم وقتی او اراده نمود تا مستند فیلم ناتمام را بسازدرفتن به ارشیف ملی برایش مشکل ساز وشاید هم تکلیف اور ومتعب بود ازینرو از پدر بزرگوار ومادر مهربانش خواهش نمود که ارشیف ملی را به ارگ انتقال دهند تا مریم جان رنج رفتن به ارشیف ملی وسرقت های ادبی وهنری را نکشدانچه مطلوب است در اغوش پدر ومادر بدست اورد وهم کسی از اسرار این پنهان کاری ها ودزدی هنری اطلاع پیدا نکند ولی انطور که گفته اند
خون نا حق دست از دامان قاتل برنداشت ==== دیده باشی داغ های دامن قصاب را

بلاخره مریم جان خود لب گشود وپرده ازین راز پنهان برداشت رازی که شاید قرنها ومدت ها دست رسی به ان ممکن نبود
ارین فر

>>>   به خاطر مریم جان آرشیف را در ارگ بردند.
تا دختر بی بی گل فلم بسازد و پول بدست آرد.

>>>   آیا در افغانستان کسی پیدا خواهد شد که اشرف غنی را به خاطر سؤاستفاده از صلاحیت وظیفه در این مورد به دادگاه بکشاند. ریاست افغان فلم و ژورنالستان آگاه و یا هر شهروند مسؤول می تواند این کار را کند
شمشیرسنگ

>>>   به نظر دهنده اول!
او خودش در فلم کار نمی کند،بلکه در رشته فلم سازی تحصیل کرده است و فلم میسازد و عکاسی میکند.
به خود مریم غنی!
در هر کشور پرو دیسر های قلم ها،چه هالییود باشد و چه کمپنی های دیگر فلمی از کشور های دیگر،هیچ وقت نمیخواهند که کشور های خود را و رهبران کشور های خود را در پرده سینماها کم بزنند و رهبران و کشور های دیگر را مقام بالاتر دهند.
در افغانستان نیز در دوران رژیم کمونست ها و یا خلق و پرچم،فلم سازان سیاست دولت را در روی پرده سینما به تصویر میکشیدند.
همین حالا آیا کدام فلم ساز پیروزی طالبان را در جنگ ها در فلم هایشان به تصویر میکشند،که در آن زمان رژیم خلق و پرچم پیروزی مجاهدین را به تصویر میکشیدند؟
این بدان معنی نیست که من طرفدار خلق و پرچم و یا طالب و یا دولت و یا شرق و یا غرب باشم.
بلکه این یک واقعیت جهانی است.
حتی در پشت تعداد زیاد فلم های بالییود نیز در هر مقطع که ساخته شده است،سیاست های دولت شان و کلتور ث عنعنات و رسم و رواج هایشان وجود داشته است.
مثلاً:
فلم امر اکبر انتونی زمانی ساخته میشود که راجیف گاندی پسر اندرا گاندی بایک خانم ایتالیوی عروسی میکند.
فلم للکار داستان جنگ جهانی دوم و بی تفاوتی سربازان انگلیس در مقابل اشغال سرزمین هندی ها در هندوستان است.
فلم سنگ اس کینگ،بعد از آن ساخته شد که یک هندوی سکه بنام منموهن سنگه در هند صدراعظم مقرر میشود.
بنأ هر کشور و هر رژیم در پی سیاست خود در فلم است.
در چند فلم هالییود فلم سازان قهرمانی امریکایی ها را نشان میدهد و دیگر کشور ها را کم میزند؟
در فلم اندی پندینت دی،چگونه زمانی که رییس جمهور فرانسه به رییس جمهور امریکا زنگ میزند که من با باشندگان کره مریخ به مصالحه رسیدم ،اما همین که تیلفون اش قطع میشود،باشندگان مریخ بالای تمام اشخاص دور میز حمله میکنند و فیر میکنند و آنها را ازربین میبرند؟
بنأ هرکس برای مطلب خود دلبری کند.
چه بطور آشکار و چه بطور پنهان در قالب فلم ها و تصاویر و الفاظ.

>>>   او هم درست از سال 1978 ميلادى يعنى کودتاه "هفت ثور" "خلق" و پرچم تاسال1992 کم و نيستى (کمونيستى)شاناين دختر نه کنند از دست پدر کمونيست شده باشد
پروردگارا! مريم جان را کم و نيست نکن فاشيست پدراش راکم و نيست کن و رژيم غنى عبداله را سر نگون!
بشرم افغان که فرهنگ فلم ندارى از زمان 1978 فلم به زبان افغانى يعنى پشتو شد.
اگر نه فلم فارسى در سالهاى 1960 ميلادى با هنرنمايى استاد رفيق صادق اين مرد بزرگ تياتر و درامه کميدى وتراژدى داستانهاى دنباله دار و دارامه هاى راديوى به امواج به صدا کشيد. راديودرام تراژدى رستم و سهراب به عنوان شهکار اش در قلب هاى فارسيزبانان سرزمين رستم و تهمينه وسهراب و نه تنها در قلب ايران زمين بلکه در کليه فلات ايران زمين ودر جهان اين اثر را به فارسىزبانان هديه داد.
اکنون معنى "افغان فلم" را فهميديد?
"افغانولوگى"
زبان وادبيات زبانهاى ايرانى در دانشگاه هاى - پشتو و فارسى و٬ کوردى ولورى و کرمانجى بلوچى زازى وبختيارى ...وغيره در تمام دنيا تحت عنوان "ايرانيستيک" (ايرانشناسى) ناميده مى شود.

در زمان داود خان (ظاهرخان شاه بود) شوروى وقت بخاطر سياست خود که اوغان را فريب وجذب کند "انستيتوت افغانولوگى" در مسکو تهداب گذارى کرد. در آن فقط زبان وادبيات پشتو تحصيل مى شد.
تنها بخشهاى علمى زبان شناسى حاکى است

* مورفولوژی
* گرامر (صرف و نحو)
* تجزیه و تحلیل اقسام و انواع مواد زبانى
* معنى شناسی
* ریشه شناسی
* پاراگماتيک زبانى - ساختارهاى گفتارى عيانى ساختارهاى گفتارى مخفى
* تاریخچه زبان
* فونيتک و فنولوگى
* لغت نامه آنقدر مهم نيست لغت به قرض گرفته مى شود
* مصدر در حالتهاى گوناگون گردانى يا صرفى (فعل: و در سه زمان اصلى مانند زمان گذشته - گذشته دور و نزديک و مطلق و اکنون يعنى گزارشى و حال "من ترا دوست دارم" و "من ترا دوست مى دارم" و يا برداشتن که من آن چيز را بر مى دارم و آينده که در زبانهاى جهان کار انجام داده شده ماضى درآينده وجود دارد. فاعلى مفعولى بى و يا با واسطه واضافى و ملکى ويا با ضماير ) "اهميت مرکزى اصلى تهدابى" شناخت يک زبان از زبان ديگراست. مصدر يا فعل در هر زبان مانند نشان انگشت و يا "مردمک" (در وسط عنبیه چشم) نشانه تميز و تفکيک و تفريق يک زبان از زبان ديگراست.
ضماير در حالت هاى گوناگون فاعلى مفعولى بى و يا با واسطه واضافى وملکى ويا با ضماير در گردانهاى گوناگون ضميرهاى شخصى و ملکى وغيره با قيدهاى زمانى و مکانى و صفت و وندها پيش و يا پسوند وحروف ربط واضافه نشانه هاى تفکيکى يک زبان زبان هاى ديگراند.
و اما زبانشناسان دولتى "افغان" در واژه "ستان" پارسى ما "کاکا" و "ماما" و "هارن" (Horn) و "باى سيکل" ( Bicycle) و لارى (lorry و پطلون (Patalon)داخل زبان فارسى کرده و عدد دو و چرخ که دبيره چ دارد اصل واصل پارسيست به اين واژه قشنگ بى نزاکتيى مى کنند.
خواستم پشتونيسم و افغانيستى که از مفکوره فاشيستى دور نيست فاش ساخته باشم.
اى بيغرت ها فرزندان تان را استفا ده سؤ نکنيد براى مرامهاى شوم.
فلمهاى که بین سال‌های ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۲ فلمبرداری شده بخاطر پشتونيزم کمونيست تبره و يا عفو مى شود. تاريکى و امين ببرک نجيب احمدزى (از قوم غنى) قاتل هاى دسته جمعى ديگر پشتون اند.
معراج پيامران مبارک باد. روز يکشنبه معراج عسى ڀيامبر محسيت وخادم خدا است به مريم مبا رک.

>>>   به خاطر مریم جان آرشیف را در ارگ بردند.
تا دختر بی بی گل فلم بسازد و پول بدست آرد.

>>>   بخاطر دخترشان آرشیف فلم را که متعلق به تمام افغانان است داخل ارگ برده ، محصلان فلم سازی زیادی أستن که تمایل دارن از این آرشیف استفاده و مطالعه کنند ولی دست شان کوته هست .باید فلم سازان کشور صدای خود را بکشن هرچند به زودی از صحرا کریمی که شویش پشتون است در ارگ بخاطر یکی دو فلم راست و دروغ ساخته گیش تجلیل میشود که موزه پاکگری فلم سازا و دلیل سکوت شانرا نشان میده.
صنم حقیار محصل نقاشی .

>>>   اخر بدانید که مریم جان نازدانه دختر رولا غنی خانم اشرف غنی فاشیست دیوانه است بخاطر خوشی مریم غنی تمام دارو ندار ارشیف را بداخل ارگ بردند تا دختر شان از ان استفاده ناجایز کند و برای خود یک فلم دلخواه بسازد تا نامش براید که مریم غنی فلم ساز است از پدر تقلبکار دختر تقلبکار بوجود میاید.

>>>   مثل "پشتون و غیرپشتون" ، "شک به امریکا" ، "تحریک جداگانه اقوام" و "منفی نگری همیشگی به دولت"، "اشرف غنی" هم موضوع تخریب و منفی گویی جاسوسان و نفاق افکنان بیرونی و جاسوسان شان شده. چون اشرف غنی وطندوست است و سیاستهای محکم به مقابل دو همسایه مخرب و فاسدین داخلی دارد و زمینه سرمایه گذاری و نفوذ غربیها و بعضی قدرتهای جهانی را در کشور فرآهم میسازد که خصوصاً دشمن ایدئولوژیک امریکا بسیار اشرف غنی را بد میبیند نه که اشرف غنی مبارزه با فساد ، دفاع و منافع ملی در برابر همسایه ها ، جوان گرایی و تحرکات اقتصادی را به فایده تمام اقوام و خصوصاً فقرای افغانستان انجام میدهد و کمی امید به آینده را احیا میکند.
حسینی بلخابی

>>>   اوغان یا افغان هیچ فرقی باهم ندارند و هردو یعنی پشتون۰
اوغان یا افغان همان اپگان یا پتهان است و همه نامهائی هستند که غیر پشتونها به پشتونها اطلاق میکردند و میکنند در حالیکه خود پشتونها به خود پختون یا پشتون مینامند۰
ما اوغان نیستیم۰ افغان یا افغان یعنی پشتون و همه ما را خداوند پشتون هست نکرده است۰ اکثریت مردم کشور اوغان نیستند۰
ما نه هویت خود را بر دیگران تحمیل میکنیم و نه هم میگذاریم دیگران هویت خود را به هر بهانه که شده بر ما تحمیل کنند۰
نام افغان اولین بار در قانون اساسی سال ۱۳۴۳ توسط حاکم های پشتون بر ملت تحمیل شد وتا بحال با جعل و فریب در ماده چهارم قانون اساسی وجود دارد که باید اصلاح و تغییر بخورد۰
غیر پشتونهای ساده دِلی که از روی سادگی و خوبی خود را افغان مینامید، فردا روزش که رسید، باز هم پشتون افغان اصیل میباشد، و با کوچکترین اعتراض که اگر انجام دهی، توافغان نا اصل میباشی، لهذا فریب بیجا بنام وحدت ملی نخور۰
پشتونها تمامیت خواه هستند، به وحدت ملی واقعی باور ندارند، و بهترین کاری که میکنند به زور همه را یکسان نام میگذارند، و این یکسان سازی جبری، آنهم بنام قوم خودشانرا وحدت ملی تلقی میکنند۰
چرا بر دور یک نام بیطرف ویا بر دور نام انسانیت همه متحد و یکپارچه نشویم که بر دور نام یک قوم خاص همه قوم های کشور متحد شویم؟
این وحدت ملی است یا یکسان سازی به جبر و به زور، آنهم بنفع یک قوم خاص؟

>>>   خوب است هرکه باشد یاخانم غنی یاهرکسی دیگر مهیم این است که باید یکی باشد که تاریخ افغانستان وگذشته مردم مارا درست بازتاب دهند مهیم این است خوب قضاوت کردن درست هم سخت است برادران محترم همیشه منفیگرای نکنید اگر به نفع شمابزرگواران بود شاید همچنین نبود
شاید این انتقال آرشف به نفع مردم باشدشاید بخاطر حفیظ آن باشده


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است