نشست دوحه لغو شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۰    ۱۳۹۸/۱/۳۰ کد خبر: 158261 منبع: پرینت

نشست "بین الافغانی" میان سیاسیون و نمایندگان جامعه افغانستان با طالبان که قرار بود روز سی و یکم ماه حمل سال روان هجری خورشیدی در دوحه، پایتخت قطر، برگزار شود از بهر آنچه ریاست جمهوری مخالفت حکومت قطر با فهرست اشتراک کننده‌گان این نشست می‌خواند، در آخرین ساعات برگزاری آن، لغو شد.

به گزارش طلوع، ریاست جمهوری در یک خبرنامه می‌گوید که پس از آن که به‌جای فهرست مشترک حکومت و جریان‌های سیاسی، یک فهرست تازه ازسوی حکومت قطر اعلام شد، و به گفته ارگ شمولیت متوازن مردم افغانستان در آن رعایت نشده و به معنای بی حرمتی به اراده ملی مردم افغانستان بود.

در خبرنامه آمده است که شماری از بزرگان سیاسی در نشست مشترک با رییس‌جمهور غنی تصمیم گرفتند و گفتند که این عمل حکومت قطر که هیئت را خودش تعیین کند، قابل قبول نیست و آنان فیصله کردند تا از حکومت قطر خواسته شود در نشست هیئتی شرکت می‌کند که از سوی افغانستان گماشته شود، نه از سوی قطر.

خبرنامه ریاست جمهوری می‌افزاید از این‌که حکومت قطر نتوانست خواست را بپذیرد، نشست دوحه که قراربود امروز جمعه آغاز و برای سه روز ادامه یابد، ملغا شده است.

اما مرکز مطالعات بشری و مناقشات در دوحه که این نشست میان نمایندگان جریان‌های سیاسی و نمایندگان حکومت با نمایندگان طالبان را زمینه‌سازی کرده بود از برگزار نشدن آن در زمان معین اظهار تأسف می‌کند اما می‌گوید که تلاش‌ها برای حل اختلاف‌های به میان آمده و برگزاری این نشست در آینده ادامه دارند.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در یک توییت می‌گوید که از به تعویق افتادن نشست قطر متاثر است. او می‌گوید که گفتگو یگانه راه رسیدن به صلح دایمی در افغانستان است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست دوحه
قطر
نظرات بینندگان:

>>>   اگر غنی تعصب و قوم گرایی را رها کند و دنبال صلح واقعی باشد و خواهان همکاری مردم در این ضمینه باشد باید با طالب منحیث دشمن برخورد کرد و طالب را محو و نابود کرد نه این که تزرع کرد .

>>>   Dostzada
فقط 10 نفر درست به سرپرستی یکی و 10کلاه سربازان شهید 10 لباس طفل یتیم و 10 چادر زن بیوه 10 لنگی پدر که اولاد خود را از دست داده 10 دانه پیرهن مادر که جوان های خود را از دست داده با خود ببرند .
و یک جلد قرآن که قرآن را در وسط میز مذاکره با لباسها گذاشته و به هم اعضایی مجلس قسم داده شود که دیگر جنگ نکنید .
اگر مسلمان استید

>>>   Ariaie
طالبان با تمام خشونت شان امروز دست بالا را دارند چون دولت افغانستان نخست با تقلب به ميان آمد و مردم را سرخورده و به دموكراسى بى باور ساخت ، دوم بعد از قبول دولت وحدت ملى، ارگ به كانون توطيه تبديل شد و نه تنها از اجراى توافقات كه با هدف بهبود اوضاع كشور و ايجاد همدلى و برادرى مردم افغانستان طرح شده بود ابا ورزيد بلكه در ميدان سياست به تعصب و سياست يك بام دو هوا پرداخت، در ميدان هويت سياست قومى و زبانى را پيش گرفت، در ميدان خارجى وزارت خارجه را با ايجاد كميسيون هاى تحت فرمان خود ناديده گرفت و سياست غلط لر وبر را براى تحريك بيشتر پاكستان به مداخله در كشور پيش گرفت، در دولت سازى تمام تجربيات تلخ گذشته را نا ديده گرفته سياست ديكتاتورى ان هم از نوع قومى را در پيش گرف، هويت جعلى را بر ديگران تحميل كرد، تظاهرات صلح أميز را با استفاده از زور و ارتش كه با خون فرزندان مردم زنده است عليه خود شان و استفاده از تروريزم به خاك و خون كشاند ، انتخابات را مهندسى كرد، از ايجاد كميسيون هاى شفاف خود دارى كرد و در يك كلام خيانت همه جانبه ملى را مرتكب شد. اين خيانت منجر به فاصله گرفتن و دلسرد شدن مردم از دولت شد و حتى پايه هاى نظام را كه محصول خون ميليون ها شهيد و زخمى است در خطر انداخت. مسووليت اصلى اين وضعيت و اين خيانت بر ميگردد به شخص اشرف غنى احمد زى و بعد آنهايكه در مقابل چنين مردك متعصب ، مريض و خايين خاموشانه نظاره گرى پيشه كردند و يا براى منافع كوتاه مدت خود شريك جرم شدند. امرؤز مردم حتى در مقابل خطر حاكم شدن حكومت طالبى و اينده نامعلوم شان به مقايسه دو طرف قضيه مى پردازند و خيانت هاو جنايات رژيم جعلى حاكم در ارگ را با جنايات طالب مقايسه ميكنند. در دفاع و حمايت از اين رژيم فاسد هيچ صداى عدالت خواه بلند نمى شود و هيچ قلمى حركت نمى كند چون مردم مى دانند كه اين رژيم فرزندان ها ان ها را گروه گروه براى دوام خود قربانى كرد اما در عوض به مردم تبعيض ، بى عدالتى، قوم پرستى، تفرقه، حمايت از فساد و جعل و دروغ تحفه داد.

اما هنوز دير نشده و اگر درك درست ، قلب دلسوز و وطن پرستى واقعى وجود داشته باشد فرصت كمى باقى مانده تا با تغير نظام، حل مسله شناسنامه ها، حل مسايل قومى، شفاف سازى پروسه ها، ترك همه سياست هاى قومى چند دهه، فصل نو از كشور دارى و حكومت دارى شروع شود و مردم را يكپارچه و متحد در دفاع از نظام سوق دهد .

ارتش افغانستان منحيث حامى نظام و متعلق به همه مردم افغانستان مسووليت تاريخى دارد تا براى بقاى نظام و جلوگيرى از فروپاشى بيشتر آن كه در نتيجه سياست هاى نابخردانه غنى فاشيست در وضعيت خطرناك قرار گرفته، با حمايت نيرو هاى مستقل و ملى گرا وارد عمل شود و كشور را از رفتن در باتلاق بى سرنوشتى نجات دهد، در غير ان آينده معلوم و روشن است و همه در تاريخ مسؤول خواهند بود!

>>>   برگذارکننده قطر خودش گفته بود تا سه صد نفر دزین مذاکرات اشتراک میکنند

>>>   دیگر برای من هیچ کسی از غیرت افغانی حرف نزند. این همه دروغ محض بوده است. سال ها مارا به نام این غیرت افغانی فریب دادادند. رسوایی های چند سال اخیر نشان داد که نه تنها که غیرت افغانی نداریم بلکه آبرویی هم برای ما و‌چند نسل بعدی ما نگذاشت. ملت با غیرت مردانه می جنگند و مردانه وار آشتی می کند.
شمشیر سنگ


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است