از مکتوب ریاست جمهوری تا فیصله دادگاه عالی
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۲۰    ۱۳۹۸/۲/۱ کد خبر: 158303 منبع: پرینت

معاونیت پالیسی نظارت و بررسی ریاست عمومی حقوقی ریاست جمهوری طی مکتوب (528) مورخ 28/1/1398 از شورای عالی دادگاه بخاطر ادامه کار رییس جمهور بعد از اول جوزای 1398 طالب مشوره حقوقی شده بود به تازگی دادگاه با درنظرداشت علل و عوامل که مکتوب فوق از آنها تذکر بعمل آمده به آن عوامل باعث به تعویق افتادن انتخابات ریاست جمهوری گردیده است، دادگاه عالی چنین فیصله صادر نموده است.

دادگاه عالی با درنظرداشت مسایل فوق سوال های مطرح شده طوریکه از نص و روح ماده (61) قانون اساسی افغانستان استنباط میگردد مورد بررسی و تحلیل قرار داده نظر خود را با شرایط عینی و رعایت مصالحه علیای کشور در روشنی مواد حقوقی چنین ابراز مینماید.

طوریکه واضح است فقره دوم ماده (61) قانون اساسی ختم وظیفه رییس جمهور را در اول جوزای سال پنجم بعد از انتخابات حکم نموده است بناً ادامه کار رییس جمهور الی انتخابات رئیس جمهور بعدی ادامه میابد.

این فیصله زمانی صورت میگیرد که از چندی بدینسو 11 تن از نامزدان ریاست جمهوری با ادامه کار رییس جمهورغنی پس از اول جوزای 1398 مخالف خویش را ابراز نموده اند، از جمله آقایان رحمت الله نبیل، محمد حنیف اتمر، نورالحق علومی، احمدولی مسعود، فرامرزتمنا، غلام فاروق نجرابی، حکیم تورسن، شهاب حکیمی، ابراهیم الکوزی، عنایت الله حفیظ و نورالرحمان لیوال این نامزدان ادامه کار رییس جمهورغنی را پس از اول جوزای ۱۳۹۸غیرقانونی و خلاف قانون اساسی می دانند.

گرچه قبل فیصله دادگاه عالی جناب آقای مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری گفته بود تا هنوز شش ماه دیگر به پایان کار رییس جمهور آقای غنی باقی مانده است، اینکه مطابق ارزش ها و معیار های قانون اساسی که وثیقه ملی است دادگاه عالی صلاحیت همچو فیصله ای را دارد یا ندارد حقوقدانان در این مورد مطابق قانون ابراز نظر خواهند نمود.

آنچه که زیاد قابل دقت است در فیصله نامه دادگاه عالی به صراحت آمده است رییس جمهور تا تعیین رییس جمهور بعدی به کار خود ادامه میدهد اگر فرض مثال تا دو سال پنج سال یا ده سال دیگر انتخابات ریاست جمهوری برگزار نشد ادامه کار رییس جمهور قانونی است یا خیر.

احمد سعیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دادگاه عالی
ریاست جمهوری
نظرات بینندگان:

>>>   اگر می خو اهد که تا مدت زمان که غنی خود را انتخاب کرده است 20 هزار نفر دیگر هم کشته شود
باز قا نمو ن ستره محکمه را تاید کنید در غی ان این دیو انه پای خشک را رخصت کنید که نزد دختر خود برای فلم جور کردن به امریکا برود

>>>   اعضای یک تیم به نفع یکدیگر رای میدهند
رئیس جمهور ما هم باید مانند عبدالفتاح ال سی سی مدت سی سال رئیس جمهور باشد ویا مانند عمر بشیر که بوجی های دالر از خانه اش بر آمد ، آن رئیس جمهور کشوراسلامی مانند موش پول های بیت المال را دزدیده وبخانه خود انتقال وذخیره کرده بود ، شاید از کد 91 خود گرفته باشند !
ما هم کشور اسلامی هستیم هرکس زمانیکهد در راشس قدرت قرار گرفت تا به فوسیل تبدیل نشده نباید از قدرت کنار برود ما برعلاوه اینکه کشور و جمهوری اسلامی هستیم امتیاز دیگری هم داریم آن تاریخ (5) هزار ساله ماست
ر

>>>   منظور قانونگذار از ذکر دو کلمه بعد از انتخابات چوکات قانون اساسی است که باید در ماه حمل قبل از جوزا انجام شود اینکه اشرف غنی یا هر
رییس جمهور دیگر بهانه تراشی و یا بی کفایتی کند و یا قصدآ در راه انتخابات تصریح شده در متن قانون اساسی سنگ اندازی کند سند تمدید
برای رییس جمهور نیست .
دوم ـ دادگاه صلاحیت و حق تمدید میعاد حکمرانی رییس را ندارد .
م. کبیر حقمل کابل

>>>   '‎دست آوردهای #اشرف غنی در دوره ریاست جمهوری اش
‌گرد آوردنده شبیر کاکر
1_ 542 انتحاری
2_ 180000 نفر کشته در حملات انتحاری
3_ 45000 کشته از نیروهای امنیتی دفاعی کشور
4_ 150 آپارتمان تخریب در کابل
5_ بیش از 1000 طالب رها شده از بند
6_ بیش 60000 زن بیوه
7_ 14 ولایت در محاصره‌ و چنگ طالبان
8_ 100000000 قرضداری از آمریکا
9_ 32 وکیل ترور شده
10_ 243 تظاهرات بزرگ علیه حکومت
11_ ترورِ جنرال رازق‌
12_ داخل نمودن داعش در کشور
13_ پارلمان خانه اوج نفاق و قوم پرستی
14_ ۷۵٪ فیصد مردم کشور زیر فقر
15_ تخریب سرک ها
16_میلیون ها دالر بخشش به لبنان تحت عنوان پروژه
17_قتل 86 تن از نخبگان کشور در میدان
روشنایی(دهمزنگ)
18_ تفرقه‌ انداختن بین القومی
19ــ 90 فیصد چوکی های دولتی در تصاحب قوم و خویش ریس جمهور
و دها موارد دیگر که‌ میتوانید زیر همین‌پست اضافه کنید
نقد برهنه‎'
دست آوردهای #اشرف غنی در دوره ریاست جمهوری اش
‌گرد آوردنده شبیر کاکر
1_ 542 انتحاری
2_ 180000 نفر کشته در حملات انتحاری
3_ 45000 کشته از نیروهای امنیتی دفاعی کشور
4_ 150 آپارتمان تخریب در کابل
5_ بیش از 1000 طالب رها شده از بند
6_ بیش 60000 زن بیوه
7_ 14 ولایت در محاصره‌ و چنگ طالبان
8_ 100000000 قرضداری از آمریکا
9_ 32 وکیل ترور شده
10_ 243 تظاهرات بزرگ علیه حکومت
11_ ترورِ جنرال رازق‌
12_ داخل نمودن داعش در کشور
13_ پارلمان خانه اوج نفاق و قوم پرستی
14_ ۷۵٪ فیصد مردم کشور زیر فقر
15_ تخریب سرک ها
16_میلیون ها دالر بخشش به لبنان تحت عنوان پروژه
17_قتل 86 تن از نخبگان کشور در میدان
روشنایی(دهمزنگ)
18_ تفرقه‌ انداختن بین القومی
19ــ 90 فیصد چوکی های دولتی در تصاحب قوم و خویش ریس جمهور
و دها موارد دیگر که‌ میتوانید زیر همین‌پست اضافه کنید
نقد بره

>>>   امروز یک هنرپیشه جوان و گرداننده موفق تلویزیون در کشور اوکراین با بدست آوردن ۷۳ در صد آرا ، بر رئیس جمهور فاسد و میلیاردر کشورش در انتخابات ریاست جمهوری موفق گردید !
آری ! آقای سیلینسکی که یک جوان صادق ، راستگو و یک هنرپیشه موفق و محبوب کشورش است در مقابل غول سرمایه و مافیای قدرت ، ثروت و شهرت یعنی رئیس جمهور مقتدر فعلی اوکراین ، آقای پروشینکو که صاحب ده ها شرکت های تجارتی و بخصوص یک شرکت بزرگ و بین المللی تولید شیرنی جات و غیره میباشد، با پیروزی چشمگیرش ، مایه امیدواری برای تحقق عدالت ، مساوات ، رشد ، رفاه ، امنیت ، توسعه ، پیشرفت و تحقق آرزوهای ملیون ها هموطن خویش گردیده است.

امروز این دومین تحول مثبت و پر افتخار در یک کشور اروپایی میباشد.
چند سال قبل ملت بیدار و هوشیار فرانسه با کنار زدن سیاستمداران ناکام ، فاسد و استفاده جوی احزاب قدیمی و بزرگ چپ و راست وطن شان ، با انتخاب بی سابقه و محیرالعقول جوان با استعداد و پاک ، امانوئل ماکرون بعنوان رئیس جمهور کشور شان، یک صفحه جدید را در تاریخ کشور شان رقم زدند .

به امید روزی که در کشور جنگ زده و مصیبت رسیده مان افغانستان عزیز نیز بعد از این تقریباً چهار دهه جنگ ، خونریزی، کشتار ، اشغال و حاکمیت نظام های مافیایی ، یک شخصیت جوان ، با گریزما (با استعداد ) ، با دانش ، صادق ، مومن ، وطندوست ، آزادیخواه ، باابتکار و فارغ از وابستگی با احزاب و سازمانهای وابسته ، غیر ملی و فرصت طلب فعلی و مافیا بدنام قدرت ،ثروت و شهرت فعلی حاکم در وطن مان ، ظهور نموده و‌کشتی شکسته کشور عزیز مان را با تشریک مساعی و حمایت قاطبه ملت بیچاره ما به ساحل امن و ساحل آرامی ، آبادی ، ترقی ، تعالی ، پیشرفت ، عزت و سربلندی رهنمون گردد !

ویس ناصری

>>>   عمر راوی
پنهان نمی کنم ، به نظر من در شرایط افغانستان ، برای دفاع از خود و براندازی حاکمیت فاشیزم قبیله ، مبارزه مسلحانه بهترین و موثرترین شکل مبارزه است. پارلمانتاریزم ، انجویزم، ریفرمیزم ، مدنی بازی و به ویژه این رسم های مزخرف معامله گری و با دزد دهن جوال گیری ، برای گرفتن قدرت در اوغانستان قطعا موثریت ندارند. دلیل اینکه بر مشی مبارزه مسلحانه تاکید نمی کنم و در باره اش نمی نویسم این است که خودم در درون کشور نیستم و نمی توانم در چنین مبارزه ای شرکت کنم.
در اوغانستان ، قومی که زور ندارد ، پایمال می شود. قانون آن جنگل همین است.

>>>   مر راوی
کسی در فکر چنین ابتکار هایی در اوغانستان نیست. همه اش به دنبال این فاشیست و آن فاشیست می دوند. اجندای زندگی سیاسی رهبرنما های ما را فاشیست های اوغان تعیین می کنند و مسیر شان را معین می سازند. بد بختانه .

>>>   Raheel
هر مسلکی ناموس خود را دارد. مثلا ناموس معلمی حقیقت گفتن است. ناموس قضاوت تامین عدالت (قانون) است.
کسی که ناموس مسلک خود را نگه نمی دارد و آن را در اختیار و فرمان دیگران قرار می دهد و می گذارد که کسانی برون از مسلک به رضا و نفع خود از آن استفاده کنند- چه کاره است؟

>>>   Motaref
دادگاه عالی:
اشرف‌غنی به‌شکل مادام‌العمر رییس حکومت است.
در اعلامیه آمده است: قانون اساسی، انتخابات و دموکراسی هم قصه مفت است.

>>>   Salehzadh
یک بار از زن مرد و پیر جوان و خورد کلان بلند شوید تخم نوکران اجنبی را از بیخ بنیاد نابود کنید و آتش بزنید، دگه تا نسل در نسل تان قرار اسوده و آرام بخوابید.
غیر از این منتظر نباشید که آمریکا انگلیس آدم برتان بیارد و به شما خدمت کند. خر را سر ات مغز متفکر گفته میزنه، چاپلوس حرامی را فیلسوف.

>>>   اول اینکه دادگاه عالی استقلالیت خود را که میداشت نداشته تحت تاثیر شخص ریس جمهور غنی است انچه که ارگ دستور دهد فیصله دادگاه انرا فیصله صادر میکنند ولی مردم چنین فیصله های فرمایشی ارگ توسط دادگاه برایشان ارزش و مفهومی ندارد و به ان ارزش قایل نیستند قبلا ریس جمهور به محکمه دستور داده بود که وحیدی را با دوسیه ساختگی که از طرف دادستانی کل اقای حمیدی فرمانبردار ارگ دوسیه ساخته شد و در حالیکه اقای وحیدی در پونتون ابن سیانا یومی به تدریس حاضر و نه نه فراری بود ونه سرکش از قانون در بدون خبر به اقای وحیدی و یا وکیل ان در غیاب وحیدی مخفیانه حکم سه سال زندان را برایش صادر کرد با همان حکم غیر قانونی و شرعی دادستانی کل به همکاری پولیس کابل انرا از داخل پوهنتون و در جریان درس بازداشت و به زندان پلچرخی منتقل کردند و زندانی اش کردند دادستانی و دادگاه و پولیس و ارتش و امنیت ملی همه در دست یکنفر بنام اشرف غنی احمدزی خودخواه جاطلب زور گو قرار دارد هر انچه دلش میخواهد انرا عملی میکند دزدان و مفسدین و غاصبین زمین را دل شانرا بدت گرفته کوشش بی ثمر دارد که برای مدت نا معلومی در قدرت ریاست جمهور باقی بماند .

>>>   مطابق صراحت فوق گفته میتوانیم که بلی
شریف

>>>   سلام
طوری که شرایط کشور ما به همه معلوم است اگر خدای ناخواسته حکومت موقت تشکیل شود تمام دست آورد های 14 ساله بدون شک از بین خواهد رفت و تمام دارایی های دولت به تاراج خواهد رفت
بیائید بخاطر حب وطن دست از مخالفت بردارید اگر رئیس جمهور غنی خوب بود یا بد این شش ماه هم می شود تحمل کرد تا باشد که انتخابات بر گزار شود و شخص مورد نظر ملت تعیین گردد
محبوب الله هرات باستان

>>>   ز بین المللی مطالعات استراتیژیک
اداره تک قومی ، مستبد و متعصب ارگ نشینان می خواهند زبان و قلم شهروندان را خاموش نمایند !
نویسنده : حسن علی عدالت
حمله فیسبوکی شاحسین مرتضوی و تهمت وارد کردن ایشان بالای نصیر فیاض یکتن از ژورنایست های با نام و نشان کشور در تلویزیون آریانا و لت و کوب عبدالله آزاده خنجانی مدیر تلویزیون یک توسط بادیگارد های اشرف غنی احمدزی نمایانگر آن است که حلقه فاسد و تک قومی ارگ نشینان از بیان واقعیت ها سخت در هراس اند و با شیوه دیکتاتوری می خواهند زمان حفیظ الله امین را احیا نمایند و هر آنچه که در مدح ولسمشر نباشد آن را نابود نمایند ، گرچه افغانستان آنگونه که مدنی نماهای وابسته به دولت فکر می کنند در عرصه آزادی بیان جایگاه خوب ندارد و در ردیف ۱۲۰ قرار گرفته است و همواره ژورنایست ها و خبرگزاری های که در خدمت ارگ نشینان نبوده اند با انواع تهدید و خشونت مواجیه بوده اند که شاید آقایان عبدالله آزاده خنجانی و نصیر فیاض از معدود چهره های در عرصه ژورنالیزم باشند که از جانب ارگ نشینان خریداری و تطمیع نشده اند چون متاسفانه بازار سیاست و تبلیغات در افغانستان از جانب ارگ نشینان به بازار معامله و خرید و فروش تبدیل شده است و هریکی که‌ خود را به ارگ نشینان نفروشند مانند آقایان خنجانی و فیاض مورد لت و کوب و تهمت بستن ارگ نشینان قرار می گیرند .
گرچه در عصر کنونی بستن زبان و قلم مردم کار دشوار است اما بازهم دیده شود که دیکتاتور ارگ تا چه سرحد پیش می رود ، زیرا پشتبانی بی حد و حصر اکثریت مردم در فضای مجازی از آقایان خنجانی و فیاض مایه امیدواری است که آزادی بیان بالاخره بالای دیکتاتوری ارگ غلبه نماید .

>>>   چون دادگاه عالی صلاحیت دارد باید کار اشرف غنی را تا ۴ سال دیگر تمدید میکرد. انتخابات چی کار چی.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است