قطار 250 نفری که به قطر نرسید
وضعیت موجود غیر قابل پیشبینی است هیچ کس نمیداند فردا و فردا های دیگر امریکا چه میکند، پاکستان چه خواهد کرد، طالبان چه تصمیم میگیرند و جایگاه دولت افغانستان در کجا خواهد بود؟ کی خواهد برد و کی خواهد باخت؟ 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۲    ۱۳۹۸/۲/۱ کد خبر: 158304 منبع: پرینت

همه میخواهند ما را تعیین سرنوشت کنند، خوب به یاد دارم زمانی جنرال پترایوس رییس CIA وقت امریکا بخاطر مصالحه با طالبان بدون مشوره دولت افغانستان طرح واگذاری 13 ولایت از ولایت های شرقی و جنوبی افغانستان را بشمول واگذاری چند وزارت خانه مطرح کرده بود و این طرح را معقول ترین و مقبول ترین راهکار در راه رسیدن به صلح دانسته بود که هرگز عملی نشد.

از سوی دیگر از چندین ماه بدینسو داکتر زلمی خلیل‌زاد به عنوان نماینده خاص وزارت خارجه امریکا در امور صلح و مذاکره با طالبان توظیف شده است آقای خلیلزاد وظیفه مدیریت برای انجام مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان را عهده ‌دار است با آغاز ماموریت آقای خلیلزاد تصور می رفت که جناب خلیلزاد از همه اولتر زمینه مذاکره و مفاهمه بین دولت افغانستان و طالبان را فراهم سازد اما جناب خلیلزاد و طالبان هر دولت افغانستان را دور زده بین خود در مذاکره و مفاهمه شدند.

پشت در های بسته روز ها و ساعت ها بین نماینده خاص امریکا و گروه طالبان مذاکراتی صورت گرفت اما حقیقت امر که چی گفته شده چه تصامیمی اتخاذ گردیده غیر از مذاکره کنندگان هیچ کس دیگری نمیداند حالا توپ در میدان طالبان است گاهی در مسکو قدرت نمایی میکنند گاهی در قطر و گاهی در میدان جنگ اما حکومت افغانستان نیز بیکار ننشسته است تمام امید هایش را به تصامیم لوی جرگه مشورتی که بتاریخ نهم ثور 1398 برگزار خواهد شد دل بسته است.

با درنظرداشت همه خوشبینی ها و امید ها متاسفانه نمیدانیم که گناه از دریور بود یا از کلی نر تیر کاروان قطر نیز در نیمه راه پنچر و به منزل مقصود نرسید.
برای تیر یا تیر های اشتپنی نیز پیشبینی های مد نظر گرفته نشده بود.
در چنین شرایط حساس طالبان به جای مصالحه عملیات بهاری را بنام الفتح اعلان کرده اند جنگ نسبت به ماه های قبل با شدت زیادتر ادامه دارد نبود اجماع داخلی اجماع منطقوی و اجماع بین المللی بخاطر آوردن صلح و ختم جنگ مشکل دیگری است که دامنگیر ما است.

مجموع این تحولات اکنون، این پرسش را طرح می‌نماید که آیا راهبرد اعلامی از سوی آمریکا با عنوان مذاکره مستقیم با طالبان از موضع قدرت بوده یا پذیرش در شکست در پاسخ باید گفت آمریکا تلاش جدی را برای تقسیم قدرت میان طالبان و دولت آقای اشرف غنی قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و خروج قوت های خارجی از افغانستان بزرگترین وظیفه کنونی خود میداند حکومت افغانستان با این شیوه حاتم بخشی مقامات امریکایی توافق ندارد.

از سوی دیگر به باور جنرالان و نظامی گران امریکایی بشمول اعضای ناتو که از حقیقت آگاه اند میگویند جنگ افغانستان برد نظامی ندارد اما از سوی دیگر طالبان نیز این توانایی را ندارند که با فتح کابل و شکست دولت، امارت اسلامی خود را یکبار دیگر احیا کنند و از طرف دیگر، دولت نیز فاقد توانمندی لازم است که با همراهی و همکاری نیروهای ناتو طالبان را به طور قطعی شکست دهد.

لذا می‌توان از یک بن‌بست سیاسی بخصوص بعد از آنکه هیات دولت افغانستان نتوانست به قطر برود در عرصه مصالحه سخن به میان آورد. گرچه از چند ماه بدینسو امیدواری های خلق شده بود و اکثریت مردم افغانستان به این باور بودند که در این شرایط مذاکره و انجام گفتگوهای صلح می‌تواند مهم‌ترین راه‌حل ممکن برای خروج از بن بست باشد. که حالا این دروازه بسته شده است.

گرچه یک تعداد از شخصیت های مطرح سیاسی بشمول آقای حامد کرزی رییس جمهور قبلی در تلاش اند تا یکبار دیگراین بن بست سیاسی شکستانده شود و مذاکرات دوباره آغاز گردد اما تعداد دیگری به این باور اند که در تعیین سرنوشت جنگ و صلح نه دولت افغانستان در تصمیم گیری ها مستقل است و نه گروه طالبان! بیگانگان هم قیچی میکنند هم خام کوک میپوشانند و هم حرف آخر را میزنند، بگذارید آنها تعیین سرنوشت کنند.

مشکل دیگر روی این اصل نهفته است که گروه طالبان منشور و طرح مصالحه دولت افغانستان را با گروه یک طرح جنجالی و غیر قابل پذیرش میدانند دولت افغانستان تحفظ قانون اساسی حقوق زنان حقوق بشر و دست آورد های 18 ساله و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را خط قرمز خویش در مذاکره با طالبان میداند حتی رهبری دولت افغانستان در این مورد کوچکترین عقب نشینی را خیانت به ارزش ها و معیار های دمکراسی و منافع ملی میداند برعکس گروه طالبان تعدیلات در قانون اساسی تغییرات کلی در پخش و نشر رسانه ها ایجاد حکومت موقت رهایی محبوسین طالبان بدون قید و شرط و بیرون شدن نام گروه طالبان از لیست سیاه بشمول خروج قوت های خارجی خط قرمز آن گروه بخاطر مذاکره و مصالحه است تفاوت ها دیدگاه ها بین هر دو از زمین تا آسمان است اما فشار دولت امریکا و حامیان طالبان میتوانند این هر دو را بطور نسبی به عقب نشینی وادارند.

به عقیده من وضعیت موجود غیر قابل پیشبینی است هیچ کس نمیداند فردا و فردا های دیگر امریکا چه میکند، پاکستان چه خواهد کرد، طالبان چه تصمیم میگیرند و جایگاه دولت افغانستان در کجا خواهد بود؟ کی خواهد برد و کی خواهد باخت؟ در صلح همه برنده ایم در ادامه جنگ همه بازنده ایم.

احمد سعیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قطر
آمریکا
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   دیروز خواستم با اریانا سعید در باره گفته های اخیرش صحبت کنم که، بلاخره جدی شد و گفت :
"سرتا پا شما مردان این سرزمین سالهاست که برهنه هستید".
"معاش مامورین تانرا امریکا میدهد، مخارج انتخابات و جرگه های تانرا اروپا میدهد، میدان سگ جنگی تان در بن و یا در ژینو به نتیجه میرسد، رییس جمهور را امریکا انتخاب میکند، شما مرداینکه یک دهه از انگلیس یک دهه از روس یک دهه از پاکستان و یک دهه از امریکا و بعدش نوبت کیست؟ پول گرفته و میگیرید، اینکه خود شما با وجود این همه هنوزم خود را مرد میدانید سراپا و سراسر تاریخ برای خارجیها برهنه شده اید برای تان مهم نیست، تنها عزت و غیرت تان درحد یک متر چادر سر زنان مانده است؟ که اینقدر کوفت تان کرده است؟"
همان قدر که آبرو و عزت ما زنان برای شما مهم است، به همان اندازه ابرو و عزت شما مردان نیز برای ما زنان مهم است، که ندارید، که در پهلوی آن ابروی ما، چه باحجاب وچی بی حجاب با شما رفتگی است.
امروز به اندازه خوار و زبون و درمانده شده اید که جان زنان و کودکان تان به هر صورت، حتی قادر نیستید با برامدن از خانه جان خود تانرا تضمین کنید.
از من که یک حرف بود، و زور یک کودک هم به یک زن میرسد، بروید درعمل مزدوری امریکا را نکنید، از امریکا پول نگیرید، از اروپا پول نگیرید، مرد خود و وطن خود و خانواده خود تان باشید. بروید وطن را آباد و آزاد بسازید که ماهم به صفت زنان افغانستان به شما مردان افغانستان افتخار کنیم. سالهای سال است که ما زنان زجر حقارتی مزدوری شما نامردان را میکشیم.
خود تان عملاً مزدور، دست بین و زیر لوا و تحت حمایت امریکا، ولی آمده اید که چرا در باره حجاب چنین و چنان گفتی!
برادر! حرف مرا چی میکنی، ببین برای حفظ ات کیها بالای سرت در افغانستان میچرخند؟"
از خواب پریدم، متوجه شدم که شب را با رویایی دیدن کنسرت فرانکفورت آریانا خوابیده بودم.
خوب شد بیدار شدم وگرنه از عبدالرحمن و شاه شجاع گرفته تا اشرف غنی آبروی همه ما رفته بود.

>>>   '‎دست آوردهای #اشرف غنی در دوره ریاست جمهوری اش
‌گرد آوردنده شبیر کاکر
1_ 542 انتحاری
2_ 180000 نفر کشته در حملات انتحاری
3_ 45000 کشته از نیروهای امنیتی دفاعی کشور
4_ 150 آپارتمان تخریب در کابل
5_ بیش از 1000 طالب رها شده از بند
6_ بیش 60000 زن بیوه
7_ 14 ولایت در محاصره‌ و چنگ طالبان
8_ 100000000 قرضداری از آمریکا
9_ 32 وکیل ترور شده
10_ 243 تظاهرات بزرگ علیه حکومت
11_ ترورِ جنرال رازق‌
12_ داخل نمودن داعش در کشور
13_ پارلمان خانه اوج نفاق و قوم پرستی
14_ ۷۵٪ فیصد مردم کشور زیر فقر
15_ تخریب سرک ها
16_میلیون ها دالر بخشش به لبنان تحت عنوان پروژه
17_قتل 86 تن از نخبگان کشور در میدان
روشنایی(دهمزنگ)
18_ تفرقه‌ انداختن بین القومی
19ــ 90 فیصد چوکی های دولتی در تصاحب قوم و خویش ریس جمهور
و دها موارد دیگر که‌ میتوانید زیر همین‌پست اضافه کنید
نقد برهنه‎'
دست آوردهای #اشرف غنی در دوره ریاست جمهوری اش
‌گرد آوردنده شبیر کاکر
1_ 542 انتحاری
2_ 180000 نفر کشته در حملات انتحاری
3_ 45000 کشته از نیروهای امنیتی دفاعی کشور
4_ 150 آپارتمان تخریب در کابل
5_ بیش از 1000 طالب رها شده از بند
6_ بیش 60000 زن بیوه
7_ 14 ولایت در محاصره‌ و چنگ طالبان
8_ 100000000 قرضداری از آمریکا
9_ 32 وکیل ترور شده
10_ 243 تظاهرات بزرگ علیه حکومت
11_ ترورِ جنرال رازق‌
12_ داخل نمودن داعش در کشور
13_ پارلمان خانه اوج نفاق و قوم پرستی
14_ ۷۵٪ فیصد مردم کشور زیر فقر
15_ تخریب سرک ها
16_میلیون ها دالر بخشش به لبنان تحت عنوان پروژه
17_قتل 86 تن از نخبگان کشور در میدان
روشنایی(دهمزنگ)
18_ تفرقه‌ انداختن بین القومی
19ــ 90 فیصد چوکی های دولتی در تصاحب قوم و خویش ریس جمهور
و دها موارد دیگر که‌ میتوانید زیر همین‌پست اضافه کنید
نقد بره

>>>   پرتو نادری میگوید :
زبان پارسی مال بابا وبی بی من است ؛ کسی حق ندارد بمن یادش بدهد !؟
جناب:
بابه و بابی تورا با بی بی رحمتیت خدا بیامرزد ؛ امروز همین های که خودت بد شان گرفتی ؛ صد ها سایت فارسی ، میلیون ویبلاک فارسی ، ده ها واژه نامه ، فرهنگ واژه های فارسی به فارسی ، فارسی به انگلیسی ، فارسی به روسی وووو را در اختیار ملیونها فارسی زبان روی دنیا قرار داده اند .
شما را با حلیم تنویرخدا جانجوری بدهد ؛ حتمی چیزی سرتان بد خورده وهضمش سختی میکند ؛ ورنه بیاد دارید که از زمان مدرسه تا دانشگاه و همین اکنون از لغات نامه دهخدا ، فرهنگ معین و عمید استفاده میکنید ؛ مرد خدا بلند پروازی بال و پر میخواهد .
همین حالا مایه سرفرازی همه ما پارسی گویان در سراسر جهان شعرسعدی است که بر پیشانی ملل متحد نقش بسته است ؛ گرفتن نام خیام شوق آوراست و از حافظ لذت بخش و روح پرور .
گپ سیاسی آخند ها و جاسوس های حکومتی را حق دارید بزنید اما بجایش ؛ مهربانی زبان را بگذارید به گوینده هایش .
رهمکیان

>>>   عمر راوی
پنهان نمی کنم ، به نظر من در شرایط افغانستان ، برای دفاع از خود و براندازی حاکمیت فاشیزم قبیله ، مبارزه مسلحانه بهترین و موثرترین شکل مبارزه است. پارلمانتاریزم ، انجویزم، ریفرمیزم ، مدنی بازی و به ویژه این رسم های مزخرف معامله گری و با دزد دهن جوال گیری ، برای گرفتن قدرت در اوغانستان قطعا موثریت ندارند. دلیل اینکه بر مشی مبارزه مسلحانه تاکید نمی کنم و در باره اش نمی نویسم این است که خودم در درون کشور نیستم و نمی توانم در چنین مبارزه ای شرکت کنم.
در اوغانستان ، قومی که زور ندارد ، پایمال می شود. قانون آن جنگل همین است.

>>>   غزنی
برغم لویه جرگه های اوغانی
باید نشست سراسری بین فارسی زبانان بویژه تاجکان ایجادشود وتصمیم درباره چگونگی مبارزات آینده وغیره آن بحث وتصمیم قاطع گرفته شود

>>>   مر راوی
کسی در فکر چنین ابتکار هایی در اوغانستان نیست. همه اش به دنبال این فاشیست و آن فاشیست می دوند. اجندای زندگی سیاسی رهبرنما های ما را فاشیست های اوغان تعیین می کنند و مسیر شان را معین می سازند. بد بختانه .

>>>   مر راوی
دقیقا. هدف من هم رد اشکال دیگر مبارزه نیست، بلکه برای دفاع از خود و جلوگیری از زورگویی و تجاوز جناح های مسلح دولتی و غیر دولتی فاشیزم ، باید با تفنگ سخن گفت. گرفتن قدرت در اوغانستان در شرایط کنونی از راه مسالمت آمیز ناممکن است. اما برای بسیار کار های دیگر، روش های نرم ابزاری هم ضرور اند و هم لازمی

>>>   Ashkani
حرکت اخوان المسلمین در مصر یک حرکت شناخته شده در حهان است که از سوی صهیونیسم بین المللی و سرویس جاسوسی انگلیس برای استحمار جوانان مسلمان از طریق سر دادن شعارهای واهی احیای خلافت ارتجاعی اسلامی، بر افراشتن درفش اسلام بر فراز کاخ کرملین و کاخ سفید و ....به میان آمده و تمویل می گردید. بسیاری از سران
این جنبش در کنفرانس شیکاگوی امریکا از سوی سازمان سیا خریده شده و سازمان استخبارات انگلیس رادیویی را در قبرس در اختیار آنان گذاشت.
سازمان در آغاز از سوی سید جمال الدین افعانی، شخصیت برجسته لژ فراماسونری در پاریس بنا نهاد شد و از طریق شاگردانش به مصر انتقال یافت. پسان ها یکی از پیروان او به نام حسن البنا این سازمان را در عمل پیاده کرد.
در سراسر سال های فعالیت خود اخوانی ها یکسره خود را در ازای پول های سازمان های اطلاعاتی امریکا و انگلیس فروخته، به جای مبارزه و جهاد با اسراییل و رژیم های وهابی عربی علیه رژیم های ناسیونالیسیتی در کشورهای اسلامی به مبارزه پرداخته، ان ها را تکفیر و علیه آن ها به توطیه پرداختند و در پاین کار این کشورها را تباه و برباد و ویران ساختند. مانند لیبیا، سوریه، مصر، افغانستان و....
در افغانستان نیز برخی از گروه ها مانند حزب اسلامی و اتحاد سیاف و حرکت ملا محمد نبی و ملا خالص و برخی از اعضای جمعیت مانند نورالله عماد و...‌ از پیروان این جنبش اند‌.
اکنون رهبری جنبش به دسا اردوغان افتاده است که آن را با پان ترکیسم تلفیق ساخته است

>>>   Ayendagan
قوم پرستی، تعصب، برتریجویی قومی، اعمال فاشیستی قوم افغان، طغیان کرده است!
شاه امان الله فراری، پدر کش، سکولار و دین ستیز اکنون نمادجشنونواره ی ثفافت اسلامی شده است چندی قبل در روز نوروز، جشن نوروز را با تصاویر شاه امان الله تزین کردند انگار بنیانگذار نوروز شاه امان الله بود.
طالب، مجاهد، اشرار، ملا، بی سواد و اخوانیست قوم افغان از شاه امان الله دین ستیز، حفیظ الله جلاد، تره کی غول و نجیب گاو مارکسیست و غنی احمدزی بی دین دفاع می کنند و کمونیست، مارکسیست ، باسواد قوم افغان از گلبدین، ملا عمر، حقانی، داعش و کرزی دفاع می کنند.
پس اینجا دیده می شود که قوم افغان نسبت به هرچیز دیگر افغانوالی را ترجیح می دهند و به عقیده دینی و مذهبی ، ایدیالوژوی، درجه تحصیل و خط فکری باور ندارند تنها به افغانوالی باور دارند.
اقوام غیر افغان شما بر سر یکدیگر تان بزنید تحت نام پرچمی، شعله یی، جمعیتی، حزب وحدت، حزب جنبش، کنگره ملی ، رستاخیز، روند سبز و غیره.

>>>   Salehzadh
یک بار از زن مرد و پیر جوان و خورد کلان بلند شوید تخم نوکران اجنبی را از بیخ بنیاد نابود کنید و آتش بزنید، دگه تا نسل در نسل تان قرار اسوده و آرام بخوابید.
غیر از این منتظر نباشید که آمریکا انگلیس آدم برتان بیارد و به شما خدمت کند. خر را سر ات مغز متفکر گفته میزنه، چاپلوس حرامی را فیلسوف.

>>>   عجب خو این است که این ۲۵۰ نفر خو دزدان شرعی افغانستان اند! چطور سرنوشت این مردم را تعین می کند؟ در مقابل وحشیان جنگلی قرون اوسطی اند!

>>>   ّست ترین مردم تاریخ دنیا همین 250 نفر و ملایان طالب اند که بر سرنوشت ما بازی می کند! به یاد شهید جنتی حفیظ الله امین که 40 سنل قبل این .....را شناخته بود و میدانست که یک ورز به لاش این وطن دندان اش میرسد!
لعنت به ان مسلمان که دیگران را به نام اسلام می کشد اما خودش کافر با کلمه طیبه!
لعنت به مسلمانیکه بدون محکمه مردم را می کشد!مثل جهادیان وطالب و داعش سگ!

>>>   آقای سعیدی ! یک عده خاین و وطنفروش در ادامه جنگ برنده اند و اما اکثریت مردم افغانستان با ادامه این وضعیت بازنده .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است