رقبای اشرف‌غنی کیش و مات شدند!
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۰    ۱۳۹۸/۲/۲ کد خبر: 158310 منبع: پرینت

واقعیت امر این است که رقبای غنی، بعد از خلع قدرت و از دست‌دادن چوکی‌های شان، مجبورا در کنار یکدیگر قرار گرفته و تنها هدف‌شان که همه آن‌ها بر آن، توافق دارند خلع غنی از قدرت است. این‌ها تا کنون نشان داده‌اند که دارای هیچ طرح و پلان درازمدت برای عبور از شرایط کنونی و اداره کشور نیستند. رقبای باید از مدت‌ها پیش، غنی و حکومت او را تحت فشار قرار می‌دادند تا انتخابات ریاست‌جمهوری را در موعد مقرر برگزار می‌کرد، اما در آن زمان، چون خود این‌ها نیز در قدرت شریک بودند، هیچ تلاشی در این مورد انجام ندادند.

حال که انتخابات به تأخیر افتاده و وقت حکومت غنی نیز در ماه جوزا به اتمام می‌رسد، این‌ها اصرار بر کنار رفتن غنی و تشکیل حکومت موقت دارند، از این‌ها باید پرسید که حکومت موقت چگونه و با چه مکانیسمی باید انتخاب و تشکیل شود؟، قطعا پاسخ این‌ها این است که خود شان حکومت موقت را تشکیل داده و چوکی‌ها را بین خود شان تقسیم می‌کنند، حال پرسش اساسی این است که این‌ها چه کاره‌ی مردم هستند و از کجا این مشروعیت را به‌دست آورده‌اند که حکومت موقت را تشکیل دهند؟.

به‌نظر شخصی بنده در شرایط کنونی، دادگاه عالی افغانستان با تمدید حکومت غنی، بهترین کار ممکن را انجام داده است، زیرا از فروپاشی و بی‌نظمی جلوگیری نموده است، بدون برگزاری انتخابات، هر گزینه‌ی دیگری؛ چه حکومت موقت باشد یا چیز دیگری، هرج و مرج در کشور حاکم خواهد شد.

نوت: من طرفدار اشرف‌غنی نبوده و نیستم و در طول پنج سال گذشته شاید هیچ کسی به اندازه من از اشرف‌غنی انتقاد نکرده باشد؛ اما در شرایط فعلی راه بدیلی را به جز تمدید حکومت غنی که دادگاه عالی انجام داده است سراغ ندارم.
البته دوست دارم طرح آن‌هایی را که مخالف حکم دادگاه عالی هستند، بدانم که بعد از پایان حکومت غنی، چه کار باید انجام می‌شد و طرح بدیل شما چی بود؟.

محمد نسيم جعفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
رقبا
نظرات بینندگان:

>>>   طرح بدیل مخالفین اشرف غنی :
طرح شان در صورت سقوط حکومت غنی همان سوته طالب جان و فرق این .....سرایان است .
و می خواهند یک تجربه تلخ در تاریخ کشور یکبار دگر تکرار شود .

>>>   اگربصورت واقعی موقف گیری های سران حکومت ومخالفین سیاسی شانرا به بررسی بگیریم تمام شان دریک کلیمه اشخاص فاسد ودشمن مردم میباشند. هیچ کدام شان ازیک دیگربرتری ندارند ، هرکه برسرقدرت رسید ویابرسد، هیچ حرکت وعمل به نفع مردم انجام نمیدهند، مگرخدمت به شخص خودشان ونزدیکان شان.
اگرقدرت به دست نماینده گان واقعی مردم برسد تمام اینها قابل محکمه بوده وباید به کنچ زندان انداخته شوند.
بااحترام

>>>   جعفری صاحب
تمام نظریات شمارا من مطالعه کردم بسیار خوب نگاشتید
در شرایط فعلی بهترین گزینه همین تمدید کار رئیس جمهور فعلی است
بوجود آمدن حکومت موقت یعنی از بین رفتن پیشرفت های 14 ساله
محبوب الله

>>>   همین گونه است. اتمر همه کاره حکومت بود و به صدها میلیون افغانی را به خاطر بقای قدرت و فریب مردم به ارجمندان زورگویان تحت نام مشاور امنیت ملی حیف و میل کرد.اتمر خاین نه اینکه یک انسان ماجرا جو در زیر پرده است بلکه محکمه باید حکم باز جویی وی را صادر کند. دامن زدن به نفاق های قومی و قتلهای زنجیره ای و بمب گذاریهای سازمان یافته شده همه وهمه از مرجع این خاین صادر شده است.
حالا اتمر میخواهد که نظام نیمه جان را سقوط دهد تا افغانستان بیشتر بدبخت گردد و اینها چوکی های حکومت موقت بین خود شان تقسیم کنند.
زمری

>>>   اصلاً ما به جرگه مشورتی صلح هیچ ضرورت نداریم.بلکه به یک لویه جرگه غرض تعدیلات در قانون اساسی ضرورت داریم.
منجمله لغو انتخاب سی فیصد اعضای مجلس سنا توسط رییس جمهور که خودش در حقیقت دست درازی در امور تقنینی کشور است .
همچنان بعد از ختم دوره ریاست جمهوری هر رییس جمهور،به مدت سه ماه تا شش ماه باید سرپرستی ریاست جمهوری یا به عهده روسای پارلمان و یا رییس دادگاه عالی و یا کدام ارگان دیگری که مورد قبول کاندید های ریاست جمهوری باشد،داده شود تا رییس جمهور برحال با داشتن قدرت در دست خویش،به نفع خودش و یا کاندید مورد نظر خودش،استفاده نکند.
زیرا کور هم میفهمد که داده شور است.
هرکس میداند که در افغانستان هیچ امکان این که در انتخابات در موجودیت رییس جمهور برحال تقلب صورت نگیرد،امکان ندارد.حتماً به نفع رییس جمهور بر حال تقلب صورت میگیرد.

>>>   غنی میخواهد که حکومت افغانستان شاهی شود و خودش ابدی تا لب گور سر قدرت باشد.
هارون
افغان

>>>   درشرایط کنونی کشورما بسیارخوب تصمیم را مقام ستره محکمه ج-ا-ا اتخاز نموده ما صدفیصد موافق هستیم چرا جز این تصمیم بجا ، ما بدیل دیگری نداشتیم

>>>   ز بین المللی مطالعات استراتیژیک
اداره تک قومی ، مستبد و متعصب ارگ نشینان می خواهند زبان و قلم شهروندان را خاموش نمایند !
نویسنده : حسن علی عدالت
حمله فیسبوکی شاحسین مرتضوی و تهمت وارد کردن ایشان بالای نصیر فیاض یکتن از ژورنایست های با نام و نشان کشور در تلویزیون آریانا و لت و کوب عبدالله آزاده خنجانی مدیر تلویزیون یک توسط بادیگارد های اشرف غنی احمدزی نمایانگر آن است که حلقه فاسد و تک قومی ارگ نشینان از بیان واقعیت ها سخت در هراس اند و با شیوه دیکتاتوری می خواهند زمان حفیظ الله امین را احیا نمایند و هر آنچه که در مدح ولسمشر نباشد آن را نابود نمایند ، گرچه افغانستان آنگونه که مدنی نماهای وابسته به دولت فکر می کنند در عرصه آزادی بیان جایگاه خوب ندارد و در ردیف ۱۲۰ قرار گرفته است و همواره ژورنایست ها و خبرگزاری های که در خدمت ارگ نشینان نبوده اند با انواع تهدید و خشونت مواجیه بوده اند که شاید آقایان عبدالله آزاده خنجانی و نصیر فیاض از معدود چهره های در عرصه ژورنالیزم باشند که از جانب ارگ نشینان خریداری و تطمیع نشده اند چون متاسفانه بازار سیاست و تبلیغات در افغانستان از جانب ارگ نشینان به بازار معامله و خرید و فروش تبدیل شده است و هریکی که‌ خود را به ارگ نشینان نفروشند مانند آقایان خنجانی و فیاض مورد لت و کوب و تهمت بستن ارگ نشینان قرار می گیرند .
گرچه در عصر کنونی بستن زبان و قلم مردم کار دشوار است اما بازهم دیده شود که دیکتاتور ارگ تا چه سرحد پیش می رود ، زیرا پشتبانی بی حد و حصر اکثریت مردم در فضای مجازی از آقایان خنجانی و فیاض مایه امیدواری است که آزادی بیان بالاخره بالای دیکتاتوری ارگ غلبه نماید .

>>>   همان گونه که بارها و بارها گفته ایم، باز به تکرار می گوییم که همه این نابه هنجاری ها و نارسایی ها و نابه سامانی ها برخاسته از قانون اساسی ناقص، سراپا متناقص و نارسای کنونی و ساختار معیوب نظام است. از این رو، ویرایش قانون اساسی و ساختار نظام از اولویت ها است.
مادامی که همین قانون و همین ساختار نظام باشد، همین آش و همین کاسه خواهد بود.
از این رو، نکوهش و سرزنش این و آن و خرده گیری و دشنامدهی و ناسزاگویی و نقد و ...‌ بیجا، بیمورد و ضیاع وقت است و جایی را نمی گیرد.
باید همه نیرو و توان خود را در راستای ویرایش قانون اساسی و ساختار نظام متمرکز سازیم. در غیر آن:
یا جام باده
یا قصه کوتاه

>>>   و اشرف غنی آدم با درک است که اگر بزودی صلح با طالبان نتیجه درست بدهد حتی قبول خواهد کرد که یک حکومت سرپرست و بیطرف در ماههای نزدیک به انتخابات بوجود آید. چرا که اشرف غنی سنگینی خود را در هر شرایطی دارا میباشد.

>>>   من فقط برای تان این را می گویم که من بعد از اول جوزا این شخص یهودی را یک روز هم درقدرت نمی گذارم ولا اگر شهید هم شوم این شخص دیگر برای ما قا بل قبو ل نیست

>>>   بخاطر جلوگیری از یکهتازی گروپهای مخالف غنی محکمه عالی بهترین تصمیم و عاقلانه ترین اجرا را به نمایش گزاشت اگر سران گروپهای مخالف غنی واقعآ دلسوز به وطن اند از چنین اظهارات بیجا وعدم عقل وخرد خود را بدور نگهدارند
عبدالله ریحان

>>>   داکتر اشرف غنی احمدزی صد فی صد رئیس جمهور 5 سال اینده افغانستان است درین جای شکی نیست بخاطریکه درین کاندیدان بدیل ایشان وجود ندارد
قربانعلی ارزگانی

>>>   کل و کوری که نیارزد به جویی کل دمبوره زند و کور بخواند غزلی حال کسانی که از دوام کار شر غنی احمدزی حمایت شانرا بیان کرده انها از باند قومگرای شر غنی و همفکر شر غنی در قومگرایی و قوم پرستی و زبان اندیشی یک راه و رسم دارند محکمه یی که تحت تاثیر ارگ است و دستور از ارگ میگیرد هروقتیکه ساحه سر شر غنی احمدزی تنگ گردیده ازین مهره اش استفاده ابزاری میکند بگذارید که اول جوزا برسد در انصورت خواهید دید که مردم چه میکنند و چه عکس العمل را در برابر دوام قدرت شر غنی عوام فریب از خود نشان میدهند حوصله.

>>>   اشرف غنی باها تکرار کرده که تخیر انتخابات حتی یک روز باشه تحمل کرده نمیتوانم

>>>   برادران و خواهران حقیقت اینست که هیچ کسی برتر و خوبتر از اشرف غنی در تیم های انتخاباتی نیست.
تیم های انتخاباتی همین لحظه چوکیها را بین دامادان، پسران، برادرزاده ها، خواهر زاده ها، چاپلوسان دور دسترخوان تقسیم کرده است. یکی آنها پلان عملی و نظری برای برقراری صلح و امنت و رفاه ندارند بنا بهتر و برتر از اشترف غنی ندارید زیاد شتاب زده عمل نکنید.
گریبانگیر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است