چرا سریلانکا هدف قرار گرفت
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۹    ۱۳۹۸/۲/۳ کد خبر: 158323 منبع: پرینت

صبح روز شنبه تعدادی از هوتل ها و کلیسا در پایتخت تجارتی سریلانکا هدف حملات زنجیره ای قرار گرفت به اساس گزارش رسانه ها در این حملات ۲۹۰ تن جان باختند و بیش از۵۰۰ تن مجروح شدند.
گفته می شود گروه جماعت التوحید (گروه جدید التاسیس شبه نظامی اسلامگرا) این حملات را سازمان دهی نموده است.

سریلانکا جزیره ای است در جنوب آسیا و جنوب هند، این کشور در گذشته بنام سیلان (سراندیب) نیز یاد می گردید.
سریلانکا ۹ ولایت ۲۵ ولسوالی و ۲۵۶ بخش دارد.
نفوس این کشور۲۰ میلیون تن است که ۷۵ درصد آن بودایی، ۱۲ درصد هندو، ۱۰ درصد مسلمان، ۷ در صد عیسوی و بقیه پیروان آیین های محلی هستند.

این کشور در گذشته زیر استعمار بریتانیای کبیر بود، اما در سال ۱۹۴۸ استقلال خویش را بدست آورد. از نظر قومی (ملیتی) ۷۵ فیصد مردم سریلانکا مربوط به قوم سینهال و ۱۱ فیصد نفوس آن را تامیل تشکیل می دهد.
تامیلی ها به دلیل تبعیض نژادی و برای تشکیل حکومت مستقل تامیل برای ۲۵ سال در قالب گروه ببرهای تامیل علیه دولت سریلانکا مبارزه مسلحانه انجام داد، اما سرانجام در اثر یک عملیات نظامی دولت که از حمایت جهانی نیز برخوردار بود سلاح شان را به زمین گذاشت، اما رهبر ببرهای تامیل به دولت تسلیم نشد و در میدان نبرد جان داد و در قلب مردم تامیل جاودانه گردید.

در جریان جنگ داخلی اقلیت مسلمان از دو جهت ببرهای تامیل و راهبان بودایی زیر فشار بودند.
با پایان یافتن جنگ داخلی توقع می رفت که رنج و درد مسلمانان پایان یابد، اما چنین نشد.
چرا مسلمانان در سریلانکا مورد ستم قرار دارند؟

قسمی که در ابتدا گفتیم مسلمانان در سریلانکا در اقلیت هستند، اما اقلیت ثروتمند مسلمانان در بخش صنعت و کشاورزی بازوی اصلی دولت به شمار می رود.
افراطیون بودایی در هراس اند در صورتی که مسلمانان به حاشیه رانده نشوند به زودی آن ها به کمک سرمایه شان به یک قطب دولت و قدرت در سریلانکا مبدل خواهند شد.

به اساس یک پژوهش پوهنتون اکسفورد دین بودایی یک دین صلح دوست است و قتل موجودات زنده در آن مردود به شمار می رود، اما بوداییان رادیکال به دلایل سیاسی علیه مسلمانان تبعیض روا می دارند.
از سوی دیگر بوادییان مخالف ذبح اسلامی (ریختاندان خون) هستند و چندین بار علیه این آمر دست به تظاهرات خشونت آمیز زده اند. از سوی دیگر اقدامات خشونت آمیز بوداییان برما علیه مسلمانان روهنیگا نیز سبب تشدید مخالفت علیه مسلمانان سریلانکا گردیده است.
در خلال سال۲۰۱۸ تعدادی از مسلمانان روهنگیایی از ترس کشته شدن به دست راهبان بودایی به سریلانکا آواره شدند، اما بوداییان رادیکال سریلانکا به بهانه تخریب اماکن باستانی بودایی توسط مسلمانان روهنگیایی علیه مسلمانان هر دو کشور دست به اقدامات خشونت آمیز زده اند.

به اساس گزارش یک خبرنگار عرب (عبدالله بن سعود) دولت و رسانه های سریلانکا عوض حمایت از مسلمانان متضرر در صدد توجیه اقدامات بودایی ها هستند.
تبعیض نژادی و تصفیه سیستماتیک مسلمانان در سریلانکا باعث شکل گیری گروه های نظیر جماعت التوحید گردیده است.

چرا بجای مسحیان بودایی ها هدف قرار نگرفتند؟
یکی از سولات مهم این است که چرا جماعت التوحید بجای هدف قرار دادن مسحیان و شهروندان خارجی مستقیمآ بودایی ها را هدف قرار ندادند، قسمی که ابتدا گفتیم بودایی ها اکثریت جمعیت سریلانکا را شکل می دهند هدف قرار دادن عبادتگاه های آن ها باعث آغاز عملیات گسترده انتقام جویانه علیه مسلمانان می گردید.

از سوی دیگر از نظر گروه های جهادی در عقب تمامی جنگ ها که علیه مسلمانان در سراسر جهان جریان دارند. جریان مسحیت (اتحاد صلیبیون) قرار دارد از این رو آن ها را هدف قرار داده اند تا از یکسو توجه سایر گروه های جهادی را جذب کند و از سوی دیگر به جنگ شان صبغه جهاد جهانی ببخشند و هدف حمله بالای شهروندان غربی جلب توجه رسانه های جهانی بوده می تواند.

در صورتی که دولت و نیروهای نظامی سریلانکا بگونه یکجانبه از بودایی ها حمایت کند به زودی جماعت التوحید در میان مسلمانان در سریلانکا جای پای باز خواهد نمود و برای جلب کمک خارجی ممکن با دولت اسلامی (داعش سابق) یا القاعده بعیت کند. قابل یاد آوری می دانیم که شبکه القاعده در سال ۲۰۱۵ شاخه این‌گروه را در شبه قاره هند ایجاد کرده است که به گفته القاعده این شاخه در هند و برما جهاد را به پیش خواهد برد.

لطیف آرش


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سریلانکا
مسلمانان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است