لوي جرگه ابزاري در دست حاكمان ظالم پشتونيست ها
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۳    ۱۳۹۸/۲/۶ کد خبر: 158370 منبع: پرینت

در فرهنگ پشتونها يك سنت قبيله اي همچنان رايج است و آن اينكه پير مردان جاي مجلس نمايندگان قانون وضع مي كنند ريش سفيدان جاي قاضي تصميم مي گيرند و در آن از خٌرد، دانش و... خبري نيست و بيشتر خواست ها و نظريات قدرتمندان را تایيد و تصديق مي كنند يا شفاف تر بايد گفت جمع شدن آنها فقط براي مهر تائيد زدن به نظر حاكم طايفه و قبيله است كه متاسفانه روزگاري است اين فرهنگ قبيله اي قديم را "بنام لوي جرگه براي دور زدن از قانون و بستن دهان روشنفكران در كشور مورد استفاده قرار داده اند".

امروزه لوي جرگه ابزاري در دست حاكمان ظالم پشتونيست ها است تا مجموعه اي از سران قومي، مذهبي، قبايل و پير مردان را جمع كنند توسط آنها مٌهر تایيد بر استمرار برنامه هاي غير قانوني و غير انساني خود بزنند...

وقتي مجلس نمايندگان است چه نيازي به مجلس ريش سفيداني است كه برخي آنها توان راه رفتن را ندارند، تعدادي حافظه اشان را از دست داده اند و عده اي بيشمار فاقد آگاهي از شرايط موجود كشور حتي از دانش آن مسایلي هستند كه به علت آن جمع شده اند!
هر چند بيشتر نمايندگان خودشان آلوده به فساد، رشوت خوري، معامله گري بر سرنوشت مردم هستند ولي اميد است در آينده درست شوند.

امروز اين رسم كهن و فرسوده در هيچ كشوري از جهان نيست كه پير مردان از گوشه و كنار يك كشور جمع شوند مجلس نمايندگان را دور بزنند آنگاه در مورد سرنوشت حياتي يك ملت تصميم بگيرند و خودشان ندانند براي چي جمع شده اند اما در سرزمين سوخته ما اين داستان ناشايست جريان دارد!

آقاي غني در يك طرف مصروف جمع كردن سران قومي، مذهبي، قبايل براي استمرار حاكميتي است كه بر اساس تقلب تا امروز بوده است و در آن سوي خط آقاي كرزي است كه رژه مي رود طالبان را پيرامون خود جمع كند و بنام صلح دروغين قتل و كشتارها و حاكميت پشتونيست ها ادامه يابد!

ما بايد راه هاي دموكراتيك را طَي كنيم نه اينكه بسوي ديكتاتوري و حاكميت فاشيستي قومي و سنتي برگرديم، از مجراهاي قانوني كه مجلس نمايندگان نهاد معتبر است براي ارزيابي، نظارت، تصويب و تایيد كار كردهاي دولت بپردازيم نه از مسير مجلس كهنه پيرمردان بنام لوي جرگه...

قانون را از نو بايد ساخت اين كشور را بايستي از دست جلادان و شيادان ، قبيله گرايان و پشتونيست ها كه مسيرهاي قانوني را دور مي زنند نجات داد تا راه پيشرفت جامعه هموار شود.

گل امیری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
لوی جرگه
پشتون
نظرات بینندگان:

>>>   Farida Frogh
لوی تبیله ای اوغانی بنام لوی جرگه توهین است به شعور مردم ، مگر اوغانستان در قرن بدوی زندگی دارند که ازین پای چرک ها و یخن چرک های پای ترقیده ای کوچی ها دعوت شود که بیایند بالای سرنوشت سی و پنج ملیون مردمی که حداقل بیست فیصد یا چهل فیصد آن درس خوانده اند تحصیل کرده اند دوکتورا و ماستری دارند تصمیم بگیرند ؟ چرا این مردم گوسفندی خواب هستند؟

>>>   فرق اصلي درينجا است كه مجلس نمايندگان با راي مردم امده اند و و در لوي جرگه نمايندگان توسط رييس جمهور انتخاب ميشود و هر خواست كه رييس جمهور داشته باشد انها مهر تاييد ميگذارند. از همين جهت است كه قانون دور زده ميشود. ورنه مجلس ملي خودش لوي جرگه قانوني است و اگر قرار باشد مردم نظر دهند بايد همه پرسي راه اندازي شود نه لوي جرگه دهقانان و ريش سفيدان. چون انها نماينده مردم نيستند بلكه انتخاب شده از طرف حاكم اند.

>>>   کار اشرف غنی احمدزی به داستان روبای دم کنده میماند .
داستان ازینقرار بود که روباه ی در یک باغ به دزدی رفته بود و صاحب باغ انرا در جریان دزدی اش با بیل که بالای ان حمله ور شده بود دمش را قطع کرده بود روبای مکار بخاطریکه صاحب باغ ان روباه دزد را شناسی کرده نتواند بدیگر روباه ها گفته بود که با قطع دم تان شما چابکتر دویده میتوانید و کسی شما را گرفته نمیتواند یکتعداد به این سخن ان عمل کردند و تعدادی دیگر که میدانستند پشت این حرف ان کدام هدف شوم است بحرف ان گوش نکردند وقتیکه روز دیگرروباه را رباغ دید میخواست همان روباه دزد را از بین ببرد دید تعداد بی دم زیاد است دزد در بین دم بریده ها شناختش برایش محال است حال اشرف غنی که با تقلب و جعلکاری ریس جمهور توافقی شده وکلای تقلبی و جعلی پارالمانی را هم مانند خودش از طریق کمیشنران متقلب جعلکار راهی پارالمان کشور کرده ازین به بعد همه کار دولت بشکل تقلبی و جعلی انجام میگردد نه از مسیر قانونی ان .

>>>   خوب از نام اش پیداست، و این دیره مجلس همیشه از آنانی ترکیب شده است که تنها برای پر کردن جیب هایشان می آیند و حتی اگر بپرسی روی چه موضوعی تصمیم گرفتید میگویند: "والا ما خبر نیستیم هر چه خان گفت ما گفتیم خو"
آزاده

>>>   لويه جرگه ی امروز ، روسياهی فرداست
آ ش خانه ی ما نيست ، دستپخت امریکاست
اين اسارت محض است، ا ين دسيسه ء رسوا ست !
لويه جرگه، بی معناست، لويه جرگه ، بی معناست !
***
گربه، از برای حق ، موش بينوا نگرفت
«بوش» از ره شوخی ، قلب آسيا نگرفت
کهنه پير استعمار، مفت ، ليبيا ، نگرفت
هر طرف که می بينی جنگ نفت و واويلاست !
لويه جرگه بی معناست ، لويه جرگه بی معناست
***
در فضای تار و ترس ، يکه تازی آسان است
ا سب آ ز امريکا هر طرف به جولان است
قبلهء اميد او ، شاه شجاع دوران است !
سال برده گی ا ينک ، از بهار آن پيداست !
لويه جرگه بی معناست ، لويه جرگه بی معناست !

>>>   جرگه و خان لغت جنگيزى
براى استفاده پشتونهاى چنگيز صفتى
که هرکدام افغو خان دارد در پيش و بسيارى در پس خود کلان در ريش و دستار خود
دستارنامه خوشالان شمشير زن
رسوا شد در پيش روى بينى بريدگان زن
غنيگک فرياد زن با ازدواج بيگانه زن
فرياد و آه کرد با توله نى زن
رييسک بود در پهن تون
روى ندارد در چهل ستون
در تالار چهل زينه
اکبر جلال داد درنبشته
در ديوان هند وهان برجسته
هر عشق ودين و انديشه
در هندو ايران وگورگان آراسته
از سرزمين فغان دور باد پيوسته
همه فغان خفه شو در جرگه ومرگه
با پلو و چلو دردست پلوشه

>>>   گل امیری! جرگه کار ما است!
چای ناخوردگان نمونه تارخ اند!
لویه جرگه اگر لویه نمی بود اینقدر نمی گریستید!
شکر الحمد لله که امر خداوند را بجا می اوریم زیرا امر او شورا یعنی جرگه است!
از حسد بترقید قلقله شوید انشا الله ما میدان را رها نمی کنیم! چار دیگر بسنجید!
ّپشتون


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است