شرم و حيا چيست؟
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۱۴    ۱۳۹۸/۲/۸ کد خبر: 158401 منبع: پرینت

راستي چرا برخي چيزها درست و برخي چيزها نادرست است؟
آيا تعريف تمام بشر از " درستي و نادرستي" در طول تاريخ و در مناطق مختلف يكسان است؟ موضوعات كلي كه در آن بشر اتفاق نظر دارند درست و نادرست است را كنار مي گذاريم يك راست به اصل ماجرا وارد ميشيم چرا در طول تمام تاريخ و حتي كشورهاي متمدن امروز يك نگاه نابرابر ميان "مرد بدكاره و زن بدكاره وجود دارد؟" از نام هاي نادرست مانند فاحشه، جنده، بدكاره، فاسق و... بر عليه زنان استفاده ميشود و تمامي نگاه ها حتي از طرف زنان محل در روستاها كه هم ديگر را مي شناسند متوجه آن زنان قرباني ميشود! بنظر مي رسد اين قدرت مردانه بوده است در طول تاريخ بشر و در يك فرايند چنين پنداشتي را به وجود آورده است كه ما از آن شرم و حيا نا برابر مي ناميم و مي پنداريم.

انسانها بسياري از ناگفته ها را ميخواهند بيان كنند اما قدرت بيان آن را از ترس "شرم" ندارند. بنظر من از بيان برخي چيزها نبايد شرم كرد آن چيزهاي كه در متعالي كردن انسان نقش دارند.
بگذاريد يك داستان كوتاه بيان كنم تا متوجه اصل ماجرا بشيم.

چند مدت قبل با دوستي در يك روستا سفر كرديم آن دوست ام من را به فاتحه يكي از روستائيان با خود برد و بعد كه از مسجد بيرون آمديم با يكي از جوانا آن روستا أحوال پرسي كرد آمديم خانه شان گفت «در آن مسجد كه رفتيم و آن مردي كه با لب خند احوال پرسي كرد و من بهش تسليت گفتم دخترش را به علت روابط نا مشروع در سقف خانه و در پنكه بسته بود كٌشته بود، آن جواني كه در بيرون با آن احوال پرسي كرديم همان پسري بود كه به گمان مردم محل با آن دختر ارتباط نا مشروع بر قرار كرده بود»

حالا از خود مان سوال كنيم اگر شرم و حيا يكسان است چرا آن مجازات را پدر پسر در حق فرزندش اجرا نكرد كه پدر آن دختر كرد؟
اسلام كه چنين مجازات را در مورد زن و مرد يك سان امر كرده است پس اين ما آدمها هستيم شرم و حيا را در دهن مان منسجم مي كنيم!
بياييم نگاه هاي نابرابر خود را در مورد انسانها تصحيح كنيم.

کل امیری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شرم
حیا
نظرات بینندگان:

>>>   در دموکراسی شرم وحیا نیست

>>>   Ariaie
پرسش:
چرا تصوير ملكه ثريا هميشه سانسور ميشود وبا شاه امان الله يكجا نشر نمى شود؟

>>>   Ziai
این آدم روانی همه را گوسفند گونه جمع نموده و چرت و پرت یا جفنگ میگوید. شرم باد به ملت که چنین رهبر برای شان آمریکایی ها تعین نموده است.

>>>   Rostam Samangoni Ariai
یک مشت ....که در پشت پرده همه با هم همدست اند و در روی پرده یکی تکنوگرات و یکی خلقی و پرچمی و یکی اخوانی و دیگری هم دموکرات شمشیر تیز دارند برای ویرانی فر و گوهر پارسی

>>>   رزاق مامون
جعبۀ سیاه تقلب انتخاباتی اخیر کشف شد!
رجب علی اندیشمند مجموعه مدارک ثقه را به کمیت 300 دوسیه به سفارت امریکا و یوناما تحویل داده است. علت تأخیر دراعلام نتایج انتخابات همین قضیه بود.
خبر فوری واصل شده به گزارشنامه افغانستان مشعر است که درواپسین هفته های پایان مأموریت خونتای ارگ، رجب علی اندیشمند یک تاجر ملی به انبوه ای از مدارک و اسناد ثقه در بارۀ تقلبات سازمان یافته در انتخابات اخیر از سوی ارکان دولت و مجریان کمیسیون انتخابات دست یافته است.

اندیشمند مجموعه مدارک ثقه را به کمیت 300 دوسیه به سفارت امریکا و یوناما تحویل داده است. علت تأخیر دراعلام نتایج انتخابات همین قضیه بود.
رجب علی اندیشمند از حوزه کابل کاندید مستقل ولسی جرگه بود و با به کار اندازی یک تیم چهل نفری ازجوانان متخصص IT وکمپیوتر ساینس چندین ماه شبانه روزی کار کرده است که درنتیجه به جعبه سیاه تقلب دست یافته است.
اگر این اسناد درمعرض قضاوت عامه قرار داده شوند، دیگر هیچ آبرویی به خونتای ارگ و کمیسیون فاسد انتخاباتی باقی نمی ماند.
اقای رجب علی اندیشمند از لابلای تحقیق به این نتیجه رسیده است که پانزده نوع تقلب انتخاباتی انجام گرفته و اسناد و مدارک درین رابطه به طور کامل در دسترس است. از جمله این که چطور رای یک آدم بالا برده شده و آرای دیگران چه گونه درمحفظه کمپیوتر قید مانده است. اینک پنجره به سوی یک افتضاح تاریخی و گیج کننده گشاده شده است.
خبر مشعر است که مسوولان دولت وکمیسیون نسبت به این انکشافات به وحشت اندر گشته اند.

>>>   این اوغان کوچی همین نام مجلس و نام پارلمان را هم بد کرد۰
پارلمانی که ۲۵ درصد آن تکمیل نشده و قسمت تکمیل شده آن هم مورد مناقشه است و تمام برگزار کنندگان آن هم محکوم به خیانت ملی به محکمه معرفی شده اند صرف اهداف سیاسی افتتاح میشود۰
کوچی کاملن مردار کرده۰

>>>   شرم و حیا چیزیست که در غنی وجود ندارد و در عبدالله فرو ریخته است.

>>>   به نظر شخصی بنده همین غنی این رقم مداری است ده سا ل دیگر هم در همین پست باقی می ماند و دیگر اینکه این شخص یهودی است و خداوند عمر یهودی را زیادتر می سازد
و عمر مسلمان کمتر است

>>>   بی حیایی پیامد مستقیم فرهنگ غرب است.غنی و کرزی دست پروردگان غرب اند و ماموریت دارند تا شرم و حیا را از جامعه ریشه کن کنند.

>>>   درود ،جناب نویسنده ،مطلب خوبی رو عنوان نموده‌اید، شرم و حیا، ما زمان های در کتاب فارسی خیلی چیزی های خوب تو مدرسه یاد گرفتیم، ادب، احترام، انسانیت، کمک، مهربانی، همدلی، وجدان، شرم و حیا... اما این دور زمونه این حرف به تاریخ پیوسته و اصلا وجود خارجی ندارد، و این که شما قصه رو بیان نمودید، در کشور افغانستان چون که کشور مرد سالاری تشریف دارند حق زنان هميشه پایمال است هر کاری که آقازاده ها بکنن چه خوب و بد تقاص آنون کار رو زنان بدهند، هیچ زنی به خودی خود مورد تجاوز، بی عفتی قرار نمی گیرد، منشأ آن مردان هستند، چون جامعه مرد سالار تشریف دارند حرف زن مورد قبول نیست نه اینکه مورد تجاوز گرفته است کسی به حرفش گوش نمیده چه رسد که حصول حق بکند اگه زن بخواهد از عدالت کار بگیرد و نماینده دادستان اولا بهش حق نمیده و میگه خانم حیا کن ابن حرف ها چیه دادگاهی هم به نفح مرد و موضوع تمام میشه و سال های سال این قانون جریان دارد بنام حیا و شرم همه مانح آن شرم و حیا میشن حتی صدای اعتراض به گلوی آنون زن خفه میشه و اینجا هر کسی از راه می‌رسد توهین و با گفتن شرم و حیا مانح آنون خانم میشه حتما دادگاه قاضی بهش از حرف زدن اباع دارد، چون که آبروی مردان جامعه در خطر می افتد و این هم شرم و حیا.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است