بعد از انتخابات گوسفندی جرگه هم گوسفندی شد!
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۲۶    ۱۳۹۸/۲/۸ کد خبر: 158402 منبع: پرینت

امرخیل در جرگه هم رسوایی خود را کرد.
قرار بود فردا حدود 3000 تن که از سراسر افغانستان تحت نظر حکومت انتخاب شده اند در خیمه لوی جرگه گرد آیند و اجندای که حکومت به آنها تهیه میکند را به بحث بگیرند.

اما یک منبع موثق از داخل کمیسیون برگزاری جرگه بنام مشورتی صلح می گوید که کمیسیون برگزاری این جرگه بجای 3 هزار کارت برای اشتراک کنندگان 10 هزار کارت چاپ کرده و بجای افرادی که بدلیل تحریم های احزاب سیاسی و نامزدان ریاست جمهوری اشتراک نکرده اند از افراد خود انتخاب کردند.
علاوه بر این به صدها تن دیگر در کابل کارت توزیع کرده اند که در صورت کمبود نصاب بتوانند اشتراک کنند.

(این خبر در بخش تلکس شایعات سایت شبکه اطلاع رسانی افغانستان نشر شده است)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
گوسفندی جرگه
گوسفندی
نظرات بینندگان:

>>>   کــــد 91 است هرچه خواسته باشند پول باد میکنند!اگر از جیب شخصی شان باشد ده افغانی هم مصرف نمیکنند

>>>   تعداد اشتراك كنندگان در جرگه مشورتى به ٦٦٩٠ تن رسيده است كه ۱۸۰۰ تن آن غير دولتى اما اعضاء تيّم انتخاباتى ارگ بوده و ۴٢٠٠ تن ديگر آن مامورين عالى رتبه و پاين رتبه دولتى از مركز و ولايات ميباشند.
تنها ٢١٠ تن نمايندگان مردمى حضور دارند:
ارگ بيش از ۴۸۰ تن را جداگانه توظيف نموده تا اجازه ندهند كه كسى صداى خود را بلند و يا اعتراض كند و همزمان بودجه اين جرگه از ۵ ميليون دالر به ۱۲ ميليون دالر رسيده است.
كسانيكه مسوليت توزيع پول را به اعضای جرگه دارند:
١- متين بيگ ( ريس ارگانهاى محلى )
٢- امرالله صالح ( معاون اول تكت تابوت ساز )
٣- فضل فضلى ( مشاور ارشد مغز متفكر )
۴- ضيا الحق امرخيل ( مشاور ارشد مغز متفكر )
براى هر عضو جرگه ۵۰ هزار افغانى نقد بدون كرايه راه در نظر گرفته شده است.
نوت: جرگه در حالى برگزار ميشود كه تمام شهر كابل مسدود، مكاتب، پوهنتون ها و دواير دولتى تا به اختتام جرگه تعطيل اند و همزمان تمام راه هاى دخولى به كابل مسدود و هيچ موتر باربرى و مسافر برى داخل كابل شده نميتواند، اينكه خسارات مالى ناشئ از اين جرگه به عام مردم به چقدر ميرسد خيلى دردناك است.
Same Jan

>>>   غنی قبلا گفتن که من جام خوبه تا انتخابات آینده.کس.حق.نداره.که.بگه-ازجات.بلند.شوحالا.لویه.جرگه.برای.چه
جاغوری

>>>   Soraya Baha
لویه جرگه ابزاری در دست دیکتاتور
این جرگه، جرگۀصلح نیست، صلح با دشمن یعنی طرف های درگیر جنگ معنا می دهد، که طرف درگیرجنگ دراین جرگۀ فرمایشی حضور ندارند، اشرف غنی یک مشت افرادی را خریده و برگزیده است، تا مهرتأیید به ادامه حکومت استبدادی وی بزنند و برای خود گویا مشروعیت کسب کند.
آقای ستیزسه پرسش کلیدی را برای لوی جرگه طرح می کند
۱. اجندای جرگه را کی تهیه می‌کند؟
اگر کمیسیون دولتی برگزاری لوی جرگه اجندای جرگه را تهیه می‌کند، پس چه ضمانتی برای استقلالیت کاری آن وجود دارد. هر نهادی‌که اجندا را تهیه کند، حاکم سیاسی بر عمل‌کرد آن خواهد بود.
۲. رییس لوی جرگه را کی بر می‌گزیند؟
اگر رییس و رهبران دولت چنین کاری را انجام دهند، استقلالیت جرگه در کجا تمثیل می‌شود؟ رییس نقش مهمی بر فیصله‌های جرگه دارد.
۳. تربیون جرگه را کی نظارت می‌کند؟
اگر قرار باشد تربیون جرگه به گونه‌ی دموکراتیک در اختیار منتقدین قرار نگیرد و توسط کمیسیون برگزاری نظارت و کنترول شود، چه ضمانتی برای شنیدن و گفتن نقدها و آرای مردم است.

>>>   عطا صفوی
غنی، تمام کوچی های غژدی نشین را از تمام کوه و صحرا و دشت های افغانستان و از آنطرف مرز جمع آوری کرده، پول های هنگفت، زمین و خانه وعده کرده تا جرگهء مشورتی را در انستیتوت پولیتخنیک کابل راه باندازد، تا ایشان برای ابقای پنج سال دیگر، برای غنی دیوانه رای دهند،
ای مردم، این جرگهء ساختگی را تحریم کنید، تا پنج سال دیگر کشور تان به قهقرا و بد بختی خواهد رفت و فرزندان و جوانان تان در جنگهای ساخت غنی، بقتل خواهد رسید، و کوچی های لر و بر را بالایتان مستولی خواهد کرد.

>>>   این گروه بی سر و پا میخواهند سرنوشت من و تو را رقم بزنند.

>>>   Ariaie
پرسش:
چرا تصوير ملكه ثريا هميشه سانسور ميشود وبا شاه امان الله يكجا نشر نمى شود؟

>>>   خبرِ_جالبِ_امروز:
جرگه مشورتی تا هنوز نه رئیس دارد و نه اعضاء،
غنی به خانه سیاسیون میرود تا یک رئیس به جرگه پیدا کند و اعضای برگزاری لویه جرگه مشورتی در کوته سنگی، کمپنی و سرایِ شمالی اتاق به اتاقِ محصلین و مسافرین میرود تا عضو جرگه شوند، در غیرِ آن از جاهای متذکره نفرهای روزِمُزد می گیرد
حميدالله.

>>>   طالبان خیلی روشن گفتند:
صلح یا جنگ ما با استادعطا، اسماعیل خان، ژنرال دوستم، داکتر عبدالله...است؛ اشرف غنی را غاصب سهم پشتون‌ها در حکومت می‌دانند و به نام‌های مبارک امرالله صالح و سرور دانش...چندان آشنا نیستند؛ اینها را نمی‌شناسند.
#نقیب‌الله_رسولی

>>>   Raheel
جرگه شاید به همین هموطنان عزیز ما معنایی داشته باشد. شاید هم بخشی از فرهنگ شان باشد. برای سایر مردم به قول زنده یاد نسیم فقیری، جرگه یک عنعنه بیگانه است و یک دروغ عنعنوی و عنعنه دروغین است.

>>>   Raheel
این دستارها عنعنه و رسم راجستانیهاست. اینها هرچیز از کدام قوم دیگر را که به نظر شان جالب بیاید می پوشند. درست مانند کلاهها سندی‌ها که (کلاههای بریده) که نماد طالبان شد. درست مانند غصب کلاه مردم شمال (کلاه مزاری) که درین وقتهای اخیر پشتونهای پاکستان کردند.
Dit verbergen of rapporteren

>>>   Ahrary
در قرن ٢١ سخن از جرگه كه تا حال دستپاك دولت ها بوده لكه ننگ است

>>>   Ahrary
اینها جاهلتر از آن استند که بدانند در کدام قرن و زمان زندگی می‌کنند. ‌

>>>   Dadkhwah
مه فکر میکنم پلان هایکه از طرف انگلیس و شاه شجاع در سالهای 1841-1842 بوجود آمده بود
حاله امو پلانها توسط اشرف غنی و امریکا صورت خواهد گرفت پس ملت مجاهد و غیور افغانستان باید آگاه و آماده باشند که از عقب خنجر نخورند چون سیاست اینها سرتاسر دروغ و فریب بود مثلیکه تاریخ بیان کرده همه سیاست های اینهاره...

>>>   Saidkheali
اگر قرار باشد اینها بیایند با سرنوشت ما تصمیم بگیرند بدانید که این کشور آباد شدنی نیست یعنی سرنوشت تحصیل کرده ها را بی تحصیل ها تعین میکند وای به حال ما

>>>   Saifi
تا اين جرگه است وطن هم روي خوشي را نمي بيند

>>>   خداوند آن ملتی را در بدر کرد
که نمایندگان جرگه اش اینها باشند !
تاریخ پنج هزار ساله و سرنوشت سی میلیون انسان در شمله و شف لنگوته های این جانداران تهی مغز گره خورده است.
نماینده های گماشته شده ی غنی احمدزی در جرگه مشورتی تقلبی!
مردم در زیر خط فقر است ولی حکومت فاشیستی پول ها را برای بقای خود در قدرت به مصرف می رساند.

>>>   Ziai
این آدم روانی همه را گوسفند گونه جمع نموده و چرت و پرت یا جفنگ میگوید. شرم باد به ملت که چنین رهبر برای شان آمریکایی ها تعین نموده است.

>>>   Ali Sajadi
كابل ما كه ملكيت اصلي مردم فارسي زبان است شاهد چهره هاي ناخوش آيند اينها وجرگه قومي غني سر كرده قبيله است
ما چه ملت بد بخت هستيم كه با اينها در يك جغرافيا زندگي ميكنيم و دوصد هفتاد سال است كه قبيله كوچي مهاجر به كمك انگليس روس و امريكا بالاي كشورما حكومت ميكند
وباز سنگ غيرت پشتونوالي را اينها به سينه ميزنند
من نمد دانم كه حكايت از اين شعار نا متجانس چيست ؟
تا حال يك معما نزد من باقي مانده است .

>>>   Rostam Samangoni Ariai
یک مشت ...که در پشت پرده همه با هم همدست اند و در روی پرده یکی تکنوگرات و یکی خلقی و پرچمی و یکی اخوانی و دیگری هم دموکرات شمشیر تیز دارند برای ویرانی فر و گوهر پارسی

>>>   این اوغان کوچی همین نام مجلس و نام پارلمان را هم بد کرد۰
پارلمانی که ۲۵ درصد آن تکمیل نشده و قسمت تکمیل شده آن هم مورد مناقشه است و تمام برگزار کنندگان آن هم محکوم به خیانت ملی به محکمه معرفی شده اند صرف اهداف سیاسی افتتاح میشود۰
کوچی کاملن مردار کرده۰

>>>   این امر خیل خاین دزد ارای پاک مردم روسیاهی و خجالتش در زمان انتخابات ریاست جمهور سال ۱۳۹۴ کم بود که بازهم خیانت و فریبکاری و تقلب و جعل دوباره را درین نشسته شورای مشورتی دوباره انجام داده است این انسان بی شرم روسیاه هرگز از چنین خیانت و جنایتش دستبردار نیست و اشرف غنی چنین اشخاص متقلب جعلکار و خاین را خیلی دوست دارد و رفیق و شفیق ان س است با خادمین وطن و صادقین و خدمتگذار مردم سخت در تقابل است این نشست شورای صلح بگفته ارگ بزرگ بجای نفع رسانی به صلح کشور ابرو ریزی و اثبات خیانت دست اندر کاران و مسولین مربوط به تدویر چنین نشست را بشمول ارگ در پی خواهد داشت نه چیزی دیگری را .

>>>   اصلا عبدالله زنچو است شما بیبیند یک شخص که در تقلب در دوران انتخابات بو ده و حالا او معا ون لویه چرگه تعین شود و عبدالله برایش تماشا کند جای افسو س به این بی غیرتی است
باز همین شخص ده هزار نفری گو سفندی را در چرگه می اورد و گو سفندان را چا ق می سازد

>>>   Bashir Ahmad Qasani
روايت ارگ نادرست است!
چهره ها و نزديكان ارگ همواره از خود به نام قشر سياسى جديد و نسل نو ياد مى كنند؛ ولى منتقدان شان را حريص، تجريد شده و داراي مديريت كهنه مى پندارند.
در برگزارى جرگه اين قشر كهنه كار بود كه كشتى شكسته نسل نو را به ساحل اميد رساند.
گزينش استاد سياف بدون رأى و نظر اشتراك كنندگان به رياست جرگه مشورتى صلح نشان داد كه روايت نسل نو و قشرجديد سياسى نادرست و نيازمند كهنه كاران است.
اين شيوه گزينش در هيچ ميكانيزم نو سياسى وجود ندارد.

>>>   Esmatee
اين جرگه فرمايشي از ريس تا اعضايش انتصابي تيم دولت ساز است بناءً هيچ توقع از اين جرگه كمپايني در ارتباط صلح نخواهد داشت

>>>   انسان های که تفکر و خرد دارند همیش یکه و تنها اند و هر گز به جمع بی سر ها و بی اندیشه ها ملحق نمی شوند . گله ها ی گوسپند را همیش یک سگ اداره می کند .

>>>   Nayel
کرزی جرگه مشورتی را برگزار کرد تا روی پیمان امنیتی با آمریکا بحث و تبادل نظر کند؛ یک تصمیم سیاسی تا عداوت خود را با آمریکا به نمایش بگذارد. غنی هم می‌کوشد تا از هر قوه برای بقای سیاسی خود تا سال‌های دیگر استفاده کند.
مشوره روی صلح یک بهانه است!

>>>   كليم الله همسخن
-یک مرد و یک زن به جرم سوال کردن با ضرب و شتم از جرگه اخراج شدند!
-گویا از طریق جرگه می‌خواهند صدای مردم را بشنوند

>>>   Rahmati
این جرگه کوچی ها است و هیچ ربطی به بقیه اقوام خراسان ندارد .😜

>>>   Ariaie
بعضى ها جرگه چك چكى را با مشورتى اشتباه گرفته بودند كه به دليل إبراز نظر و تخطى از أصول از تالار با بد رفتارى بيرون كشيده شدند!

>>>   اءالله فقیرزاده
فاشیزم قومگرا از مردم سالاری ترسیده است حالا به جرگه های چرکین و سرگین بوی و فرسوده و۳۰۰ سال پیش روی آورده است.

>>>   اشرف غنی کمچی احمق متعصب ترین و فاشیست ترین ریس جمهور در قرن 21 در دنیا شناخته شده است

تظاهرات و قیام‌های خیابانی برای مردم افغانستان جدید نیستند. در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰، دانشجویان دانشگاه کابل قیام کرده و پادشاه را سرنگون نمودند. آن‌ها به بیش از دو قرن حکومت سلطنتی پایان دادند. در دهه‌ی ۱۹۸۰، شورش خشونت‌آمیز مجاهدین منجر به سقوط دولت تحت حمایت شوروی شد که یک جنگ خونین داخلی را در دهه‌ی ۱۹۹۰ در کابل به‌دنبال داشت.

اشرف غنی کوچی احمق متعصب ترین و فاشیست ترین ریس جمهور در قرن 21 در دنیا شناخته شده است
تیم فاشیست و جنایت کار اشرف غنی کو چی با پلان و برنامه سرکوب گرنه مردم بومی وطن توسط انفجارو انتحار آزادی خواهان و عدالت خواهان جامعه به پیش میروند .

کوچی ها نژ اد غنی کوچی در سال 1930 در تبانی با انگیس و امروز در تبانی با طالبان ،حزب اسلامی ، خلقی های سابق با پشتیبانی دوستان خارجی شان زمینه های تسلط یک حکومت تک قومی فاشیستی قبیله را برای اسکان کو چی ها ی پاکستان مهیا ساخته اند. خاموشی ملت غیور ما در برابر این حکومت فاسد وخون آشام غنی کوچی اصل تاسف بار است.

ای مردم بومی سرزمین خورشید از خواب گران طولانی در این عصر 21 فناوری بیدار شوید تا به تدریج سربازان دلیر و شجا ع تان که شهود 45000 تن به قتل رسید وحود تان با فامیل های تان نیز قتل عام از طرف گروپ فاشیستی اشرف غنی کوچی متعب روانی عاشق پشتونستان می شو ید و آزادی خود را از حکومت قبیله جعل کار و نابکار بی برنامه هرچه زودتر بگیرید. بخاطریکه هر وز ده سربازان و افسران شجاع سرزمین ما به همکاری تروریستان داخل نظام غنی فاشیست توسط دشمنان مزدور پاکستان و انگلیس و بشریت اسیر و به شهادت می رسند. بنا برین یک قیام سراسری برعلیه غنی کوچی غنی عاشق پشتونستان که منجر به ختم حاکمیت قبیله فاشیست و طنفروش خاین اشدی لازم وضروری است .

حکومت نا مشرو ع غنی کوچی « یعنی حکومت حفظ الله امین ادم کش است » مقصر همه بدبختی درکشور همین غنی کوچی روانی و متعصب و گذافه گوبی برنامه اسایش و رفاه است .
در بین قبیله کوچی ناقل یک آدم هم روشنفکرد یده نمی شود و هم ندارد ولی میلیون تن فاشیست وطن فروش خاین دارد که امروز نسل کشی می کند، حکومت قبیله با طالب وحشی هم دست است جوانان پولیس و ارتش مربوط به یک قوم خاص غیر افغان را اشرف غنی هر روز دسته دسته می کشد و یا به دست طالب می سپارد.

غنی هیچ درک فهم از بدامنی ، بیچاره گی ، بیکاری ناداری، گرسنگی و بی دفاعی مردم عام کشور مانند حفظ الله امین خون خوار خون اشام و حتی هیچ درک انسانی ندارد و تنها درک حیوانی مانند کفتار دارد . سیاست و رفتار کردارغنیکوچی در مقابل جان بی دفاع سربازان ما مردم شجاغ وطن ما مانند افکار حفظ الله امین خون ریز است به آگاهی همه جامعه مدنی و سران احزاب سیاسی چه در داخل و خارج از کشور به عرض می رسانم که بودن غنی خون خوار در قدرت باعث بحران کلان در کشور است حتی کشور را بسوی تجزیه می برد و در این پنچ سال حکومت نابکار بی برنامه غنی فقد آغوشته تعصب قومی بین مردم غیر افغان آغوشته به فساد ، رشوت ، را ه گیری نا امنی بوده است .

از اینکه هر روز تابوت عزیزان مان را با اجسادشان به زیر خاک دفن کرده خسته شدیم، هیچ بی وجدان و بی غیرت تاجیک نیست که تمام جوانان ما را از جنوبی جمع کرده بیاورد تا هر قوم امنیت ولایت و خانه و محل زندگی خود را بگیرد، ما هر روز از جنوبی محافظت می کنیم، با تاسف در بدل محافظت از خانه و منزل این بزرگواران نا سپاس تابوت جوانانمان را هدیه می گیریم. مظاهره چیان زن چند روز پیش در ولایت جوزجان گفته اند که غنی مسلمان نیست و آنها به صفت ریس جهمور کشور مشور نمی شانس ؛ بخاطریکه طلبان به کمک غنی در نواحی شما کشور ظلم و بیدا می کنند .

مبارز دلسوز به بوطن مرم در داخل و خارج کشور همه خواهان برکناری غنی متغصب و خون ریز و دیگر رهبران بی کفایت دولت نا و حدت ملی هستند و محاکمه ای علنی آنها میخواهند.

اولین گام درراه ازبین بردن تعصبات قومی وقبیلوی تخییر نام افغانستان است. زیرا افغان ، علاوه بر اینکه درزبان انگلیسی به سگ شکاری ، اطلاق شده است، وهم در اروپا این نام از نظر مواد مخدربنام سورته افغان« جرس سیاه افغان » ! از نظر تاریخی متاسفانه یکی ازسه نامهای یک قوم واحد است، یعنی ، افغان؛ پتان، پشتون یا پختون، هرسه این نامها به یک قوم خاص اطلاق میگردد. بقیهء ملیتهای این کشور هرگز نه افغان استند ونه هم با افغان کدام پیوند تاریخی وفرهنگی ویا نژادی دارند.

افغانها مطابق تیوری پدر ژورنالیزم اوغانی، محمود خان طرزی، زبان قومی خودشان را دارند، که زبان اوغانی یا پشتو می باشد.
ازنظر تباری،افغانها یا پشتونها تعدادی ازقبایل هندی الاصل ملتانی بوده که سرزمینهای آبایی شان اطراف کوه سلیمان، خیبر پشتخوا و وپشین وژوب می باشد و این مناطق درتاریخ بنام افغانلند یاد شده است و دریاد داشتهای تاریخی بعضی ازنویسنده گان انگلیسی منجمله ( الفنستون) مولف کتاب افغانان نمایندهء انگلیس در دربار شاه شجاع نامهای تمام مناطق افغان نشین با تفصیل آن ذکر گردیده است.

>>>   Saboor Raheel
جرگه اوغنی، متشکل است از:
۱- ۱۵۰۰ نماینده‌ه که از طرف حکومت غنی معرفی شده اند.
۲- ۱۸۰۰ گوسفندان (گوسفندیان) امر خیل.
یعنی ۱۸۰۰ نفر صدفیصد نماینده های دستچین غنی اند که کافیست هر فیصله‌یی را به نفع غنی رقم بزنند. از ۱۵۰۰ دیگر هم شمار زیادی گوش به‌فرمان غنی بابا اند. باقی اکثریت شان کسانی اند که فقط نام و شهرت میخواهند، و لو با ریدن در مسجد باشد. شماری هم اصلا چنان غول تشریف دارند که آورده شده اند و از خود اختیار ندارند. اگر هم کسی‌ باشد که با کدام‌ برنامه شخصی مستقل آمده باشد با اندکترین صدای مخالف دهنش بسته شده و برون از مجلس پرتاب میشود. اینست ترکیب و حقیقت لایه جرگه اوغنی.
توضیح جناب امرالله صالح چیست؟

>>>   Qasimzadah
شرم هم چیزی خوبی است.
انگار تمام دار و نداری این سرزمین همین زی ها است، یا "کرزی" است یا "استانکزی" است و یا احمدزی. حالا حتما چند تا کور باطن این کار آقای غنی را نیز ملی خواهند گفت.
مرد میدانم آرزوست تا دمار از روزگار قومگرایان، برتری طلبان و قبیله پرستان برآورد.
تاریخ کشور پر از ریدن های همین زی ها است. خدا هرچه قومپرست و برتری طلب را نابود کناد.
یادداشت: وقتی بین دو زی جنگ است، پس چرا این همه آدم های دگر باید کشته شوند؟ هم خود را توته توته کردند و هم دگران را.‌‌.. مات و حیرانم خدایا.

>>>   سنت "لويه جرگه" چنگيزخانى مغولى در گردن آدم خان افغانى

به اساس زبان شناسى "وامگيرى" (قرض گيرى) واژه چيزى بدى نيست. دولت طاغوت پرست افغان خودش در فابريکه لغت سازى پشتو متواتر لغت پشتو توليد کرد مانند کارت آراى براى حيوانات و از مغول چنگيزى تا انگريزى لغت قرض گرفت و در دهان خود انداخت در شکم بلعید.
ولى عليه گرفتن واژه هاى پارسى ناب که در ايران کشف واختراع مى شد تبليغات فاشيستى مى کرد و مى کند و فارسى زبانان را در ستان مثل خودشان حقير وفقير فرهنگى مى پنداشتند. و اما غضب واژه ديگران مانند غضب زمين ديگران کار خلاف ارزشهاى پسنديده فرهنگى ملل هاى متمدن جهانى اند . مثلا چک٬ پسته٬ مگزن٬ صفر٬ اد ميرال دريا سالار انديرا وامهاى زبان پارسى اند. ستر جنرال = ژنرال بزرگ; سترگ; گسترده گسترش در زبانهاى ايرانى زبانهاى کلان (زبانهاى "استر" "سترگ" ايرانى ) مانند کوردى٬ بلوچى پشتو و پارسى وجود دارد. "لوى" و "لويه" واژه زبان ايرانى نيست. ستر، غټ، پرتمين، همند ، پراخ ، غوره زياته چون که به کنده زبان پشتو وجود دارد و در زبان هاى جرمنى هم وجود دارد مانند "Stern" "ster" Asteroid" شهاب سنگ. "لوى" و "لويه" در زبانهاى هندواروپايى وهندوايرانى وجود ندارد . پس جستجوى و پژوهش خود را روى زبانهاى سامى (عبرى و عربى) معطوف مى نمايم. ستاره در فضاى زبانى يهودى و عبرى وجود ندارد ولى قمر و شمش و نجم چرا? پشتو ستوري = پارسى ستاره = عربى نجم عبرى هم כוכב ( نجمه) . علم نجوم = ستاره شناسى يا ستورى پوهه بزرگ به عربى عظيم و کبير زبان ییدیش (يهودى اروپايى از آلمانى ) اکثريت يهودان در آلمان بودند از اين جهت גרויס = groys گرويس تغير گروس gross بزرگ خود .

"جرگه" یک اصطلاح شناخته شده از زبان منگوليا يا مغولستان است. زبان مغولستان زبان "تورکى التايى" است که با زبانهاى آسياى ميانه تا ترکيه خويشاوند و مغولها در زمان دودمان مينگ در چين دودمان مينگ چين را شکست و هشتصد سال پيش چنگيزخان آسياى ميانه شرق ايرانزمين و سپس تيمور شش قرن پيش و بابريان چارصدسال پيش کل آسياى ميانه ايرانزمين و هند را آباد نمودند.

برخلاف "افغان" هميشه سرزمين ستان ما را ويران نمودند. چه با پيسوند زوى زى وام گرفته پشتون از زاد پارسى مانند ځلميان و زمريان وچه با طلابان و طالبان فقط مى طلب اند مانند طلبکاران
خان و لوى و جرگه را مغولها گورگانى به افغانها به ميراث دادند. "جر" و "بحث" لغتهاى فارسى نيست. واژه هاى وام اند. "جر" تورکى و "گر" گورگانى مغولى است. و "گر" در زبان مغولى (چادر گرد يا خيمه حلقوى ) معنى مى دهد: "جر" (Ger) : کسى را قهر کردن ; "جر": پاره کردن, غار کردن; جر کردن: تارهاى ابريشم و پشم و پنبه گدود شدن; گر٬ جر٬ يا ٬غر غار کوه و يا خرگاه (Lager). جرگه (Garge, Gorge) در لغت‌نامه دهخدا گرفته شده است. و تاريخ وام گيرى آن و يا لغت نامه و نام فرهنگ لغت هم ناميده شده :
چو تیغت کند کار بر جرگه تنگ
درآید بدم لابه غران پلنگ .
نورالدین ظهوری (از بهارعجم و آنندراج ).
گر آهوی چین در غزال خطاست
که در جرگه ٔ چشم جادوی اوست .
محسن تأثیر (از آنندراج ).
سرور جرگه ٔ شاهان جهان
شاه نجف صفدر معرکه ٔ شیردلان . سعید اشرف (از آنندراج ).
اگر زاغ و گر صعوه ٔ ناتوانم
همین بس که در جرگه ٔ بلبلانم .
طالب آملی (از آنندراج ).
جرگه حلقه زدن و صف کشیدن مردم و حیوانات دیگر. (برهان ). صف کشیدن انبوه مردم . (غیاث اللغات ). مطلق صف و حلقه است خواه مردمان باشد،خواه سایر حیوان از چرنده و پرنده . (از آنندراج ) (بهارعجم ). حلقه . حوزه . جرغه . پره . مجمع. جماعت . محفل .رج . سپاه . صف . قطار. فرهنگ آنندراج یکی از فرهنگ‌های زبان فارسی نوشته‌شده در سده نوزدهم میلادی و از کامل‌ترین و منظم‌ترین فرهنگ‌های زبان فارسی عصر خود است. این فرهنگ را محمد پادشاه متخلص به «شاد» فرزند غلام محیی‌الدین، میرمنشی مهاراجه میرزا آنند گجپتی راج‌منه سلطان بهادر، راجهٔ ایالت ویجی‌نگر از ایالات دکن هندوستان، بر اساس چند کتاب لغت دیگر گردآوری کرده‌است. تاثير زبان وفرهنگ مغولى درپشتو عملى مى شود ولى در بين پارسى زبانان و بويژه "بين هزاره هاى مغولى" و اوزبيکى و تيموريان وتورکان نى! شکل اولیه چادر کروى "گر" Ger "جر" Jer يا جرت Jurt (یورت ) از زمان چنگیز خان تا اکنون تغییر نکرده است. و لوى از کجاه آمده ? لوى از "لقب خان را به پشتونان تقديم نمودند و "گر" و دوى" Doi مغولى که مانند "ikh" مغولى داهيم "dahim" تورکى آمده است شکل اولیه "گر"٬ "جر" و جرت دوى، از زمان چنگیز خان تغییر نکرده است. کليه سران اقوام عشايرى و چادرنشين کوچى مغولستان جنيگيز خان را در همين گونه خيمه دايروى به عنون خان خانات هاى مغولى انتصاب نمودند. در پشتو يک سلسله قوانين ساختن لغت هاى زبانهاى هندو اروپايى و هندو ايرانى غربى و شرقى وجود دارد که براى اش تغير دال و لام گويند
د به ل
"دختر" : پارسى Dochter
"توختر" : آلمانى Tochter
"دوتر": انگليسى daughter
دختر= لور: پشتو : Lor
دوى مغلولى بزرگ به لوى پشتو نيزه شده د به و و ر به ل
* دار < > وال
* شهر دار<> ښار وال
* پاس دار <> پاس وال
*پدر <> پلار
* ده <> لس
* دست <> لاس
* درس <> لوست
* ديدن <> وګورئ
* دستيار<> مرستيال
در بين تورانى هاى هندوستان و دکن و اکنون ميان پشتونها چندين نوع سیستم جرگه سيمتى (انگليسى سران) (اجلاس سران ) و جرگه صباح نوعی اجلاس روستای قبیله ای

>>>   نه صلح امکان دارد و نه هم اوغان انسان شدنی است و نه از تقلب، عوامفریبی، و تمامیتخواهی دست بردار است۰ یگانه راه نجات فقط تجزیه کشور بدو حصه بین اوغان ها و اتحاد قوم های غیر اوغان میباشد و بس۰ در غیر آن قوم های غیر اوغان برای همیشه در آتش جهالت اوغان خواهند سوخت۰
بگذارید این اوغان بین خودشان هرچه میخورند بخورند۰ قوم های غیر اوغان تمام مشکلات کوچک بین تان را کنار بگذارید و یکسره حساب تان را از این تمامیت خواهان متقلب انتحاری انفجاری فاشیست جدا کنید و ملک خود را و آینده فرزندان خود را بسازید۰

>>>   نه انتخابات گوسفندی بود ونه جرگه گوسفندی است بیغم باش تشویش نکو


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است