جرگه قبیله ای صلح صبح دوشنبه آغاز می شود
 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۴۱    ۱۳۹۸/۲/۹ کد خبر: 158407 منبع: پرینت

اشرف غنی در معیت عمر داوودزی، صبح امروز دوشنبه جرگه قبیله ای صلح را برگزار می کنند.
گفته می شود که در این جرگه به بیش از ده هزار تن کارت دعوت فرستاده شده است تا سه هزار نفر در آن شرکت کنند.

این جرگه در حالی برگزار می‌شود که اکثر چهر‌ه‌های سیاسی، احزاب و نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری آن را تحریم کرده‌اند.

حزب جمعیت اسلامی، حزب وحدت شاخه‌ خلیلی، حزب وحدت شاخه‌ محقق، حزب افغان ملت، حزب جنبش ملی، حزب اسلامی شاخه‌ حکمتیار، حزب محاذ ملی، حزب نجات ملی، روند دفاع از ارزش‌های جهاد و مقاومت، حزب پیوند ملی، حزب همبستگی ملی، حزب ترقی مردم و حزب مشارکت ملی، از احزابی‌اند که جرگه‌ مشورتی صلح را تحریم کرده‌اند.

حامد کرزی، داکتر عبدالله، محمد یونس قانونی، عبدالرب رسول سیاف و ده ها فرد دیگر از جمله تحریم کنندگان این جرگه قبیله ای هستند.

طالبان نیز با نشر اعلامیه‌ای برگزاری لوی‌جرگه را تلاش برای مشروعیت‌بخشی به حکومت فعلی عنوان کرد. در اعلامیه طالبان آمده است، افرادی که در این جرگه اشتراک می‌کنند، «دشمنان واقعی صلح‌ اند» و حکومت سعی می‌کند با کشیدن خطوط سرخ و سبز روند فعلی مذاکرات بین طالبان و امریکا را سبوتاژ کند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جرگه
قبیله
نظرات بینندگان:

>>>   Soraya Baha
لویه جرگه ابزاری در دست دیکتاتور
این جرگه، جرگۀصلح نیست، صلح با دشمن یعنی طرف های درگیر جنگ معنا می دهد، که طرف درگیرجنگ دراین جرگۀ فرمایشی حضور ندارند، اشرف غنی یک مشت افرادی را خریده و برگزیده است، تا مهرتأیید به ادامه حکومت استبدادی وی بزنند و برای خود گویا مشروعیت کسب کند.
آقای ستیزسه پرسش کلیدی را برای لوی جرگه طرح می کند
۱. اجندای جرگه را کی تهیه می‌کند؟
اگر کمیسیون دولتی برگزاری لوی جرگه اجندای جرگه را تهیه می‌کند، پس چه ضمانتی برای استقلالیت کاری آن وجود دارد. هر نهادی‌که اجندا را تهیه کند، حاکم سیاسی بر عمل‌کرد آن خواهد بود.
۲. رییس لوی جرگه را کی بر می‌گزیند؟
اگر رییس و رهبران دولت چنین کاری را انجام دهند، استقلالیت جرگه در کجا تمثیل می‌شود؟ رییس نقش مهمی بر فیصله‌های جرگه دارد.
۳. تربیون جرگه را کی نظارت می‌کند؟
اگر قرار باشد تربیون جرگه به گونه‌ی دموکراتیک در اختیار منتقدین قرار نگیرد و توسط کمیسیون برگزاری نظارت و کنترول شود، چه ضمانتی برای شنیدن و گفتن نقدها و آرای مردم است.

>>>   عطا صفوی
غنی، تمام کوچی های غژدی نشین را از تمام کوه و صحرا و دشت های افغانستان و از آنطرف مرز جمع آوری کرده، پول های هنگفت، زمین و خانه وعده کرده تا جرگهء مشورتی را در انستیتوت پولیتخنیک کابل راه باندازد، تا ایشان برای ابقای پنج سال دیگر، برای غنی دیوانه رای دهند،
ای مردم، این جرگهء ساختگی را تحریم کنید، تا پنج سال دیگر کشور تان به قهقرا و بد بختی خواهد رفت و فرزندان و جوانان تان در جنگهای ساخت غنی، بقتل خواهد رسید، و کوچی های لر و بر را بالایتان مستولی خواهد کرد.

>>>   خبرِ_جالبِ_امروز:
جرگه مشورتی تا هنوز نه رئیس دارد و نه اعضاء،
غنی به خانه سیاسیون میرود تا یک رئیس به جرگه پیدا کند و اعضای برگزاری لویه جرگه مشورتی در کوته سنگی، کمپنی و سرایِ شمالی اتاق به اتاقِ محصلین و مسافرین میرود تا عضو جرگه شوند، در غیرِ آن از جاهای متذکره نفرهای روزِمُزد می گیرد
حميدالله.

>>>   Raheel
جرگه شاید به همین هموطنان عزیز ما معنایی داشته باشد. شاید هم بخشی از فرهنگ شان باشد. برای سایر مردم به قول زنده یاد نسیم فقیری، جرگه یک عنعنه بیگانه است و یک دروغ عنعنوی و عنعنه دروغین است.

>>>   Ahrary
در قرن ٢١ سخن از جرگه كه تا حال دستپاك دولت ها بوده لكه ننگ است

>>>   Ahrary
اینها جاهلتر از آن استند که بدانند در کدام قرن و زمان زندگی می‌کنند. ‌

>>>   Dadkhwah
مه فکر میکنم پلان هایکه از طرف انگلیس و شاه شجاع در سالهای 1841-1842 بوجود آمده بود
حاله امو پلانها توسط اشرف غنی و امریکا صورت خواهد گرفت پس ملت مجاهد و غیور افغانستان باید آگاه و آماده باشند که از عقب خنجر نخورند چون سیاست اینها سرتاسر دروغ و فریب بود مثلیکه تاریخ بیان کرده همه سیاست های اینهاره...

>>>   Saidkheali
اگر قرار باشد اینها بیایند با سرنوشت ما تصمیم بگیرند بدانید که این کشور آباد شدنی نیست یعنی سرنوشت تحصیل کرده ها را بی تحصیل ها تعین میکند وای به حال ما

>>>   Saifi
تا اين جرگه است وطن هم روي خوشي را نمي بيند

>>>   خداوند آن ملتی را در بدر کرد
که نمایندگان جرگه اش اینها باشند !
تاریخ پنج هزار ساله و سرنوشت سی میلیون انسان در شمله و شف لنگوته های این جانداران تهی مغز گره خورده است.
نماینده های گماشته شده ی غنی احمدزی در جرگه مشورتی تقلبی!
مردم در زیر خط فقر است ولی حکومت فاشیستی پول ها را برای بقای خود در قدرت به مصرف می رساند.

>>>   Ali Sajadi
كابل ما كه ملكيت اصلي مردم فارسي زبان است شاهد چهره هاي ناخوش آيند اينها وجرگه قومي غني سر كرده قبيله است
ما چه ملت بد بخت هستيم كه با اينها در يك جغرافيا زندگي ميكنيم و دوصد هفتاد سال است كه قبيله كوچي مهاجر به كمك انگليس روس و امريكا بالاي كشورما حكومت ميكند
وباز سنگ غيرت پشتونوالي را اينها به سينه ميزنند
من نمد دانم كه حكايت از اين شعار نا متجانس چيست ؟
تا حال يك معما نزد من باقي مانده است .

>>>   این اوغان کوچی همین نام مجلس و نام پارلمان را هم بد کرد۰
پارلمانی که ۲۵ درصد آن تکمیل نشده و قسمت تکمیل شده آن هم مورد مناقشه است و تمام برگزار کنندگان آن هم محکوم به خیانت ملی به محکمه معرفی شده اند صرف اهداف سیاسی افتتاح میشود۰
کوچی کاملن مردار کرده۰

>>>   اگر فاجعه امنیتی رخ بدهد مسوول کیست؟
و اگر رخ ندهد چگونه است که که در مراسم جنازه و محفل هوتل حتماً انتحاری میشود و در محفل دولتی نمیشود؟

>>>   ااین چرگه همه شان نایشی است چو ن غنی همیشه در تقلب هارات دارد و می خو اهد برای کمپاین خود استفاده کنند همه کسا نیکه امده اند در این چرگه از کسا نی اند کو چی ها وباید گفت که طالب اصلا طر فدار غنی است گر نه یک را کت احو اله کند همه شا ن به گورستان بروند

>>>   همین جرکه را کرزی پیشنهاد کرد.تمام کوسفندی ها خوشی پودن که دوباره حکومت موقت می اید.چورچپاول دوباره شروع می شود.اما چرکه چور نیست بدبخت ها انرا بایکات می کنند.مثل کرزی چور-مجقق چور- عبدالله چوروالا-ودیکر بدبخت های ان .ا لله رحم خودرا بالای مردم بیچاره کنند.و کسانکه بخاطر منا فع شخصی خویش این می کنند.الله تباه کند تمام این چورو چپاول .

>>>   در کشوریکه در آن قانون اساسی و پارلمان و مجلس ثنا و محکمه عالی وجود داشته باشد چه ضرورت به جمع شدن اکثریت چند نصوار پک بیسواد و قبایلی ایکه معلوم نیست از افعانستان اند و یا از پاکستان.
نمیدانم این کسانی که در قدرت اند ازین شمله دار ها چه دیده اند و این جرگه هایی قومی در همین عمر ما چه نتیجه مثبت داده؟
داود خان بیاد میآیید که این جرگه را بخاطر منازعات با پاکستان دایر کرد ولی نتیجه اش چه بود؟؟
باز داکتر نجیب فریب همین لر و بر را خورد و چند باز لوی جرگه قومی و قبایلی را دایر کرد که ما از دانشگاه جلال آباد برای دو ماه مرخص شدیم و وقتی واپس رفتیم همه جا نصوار و تشناب هایی لیلیه ما از کلوخ پر بود و مسدود و نتیجه اش صفر
بعدا کرزی و حالا مغز متفکر این جرگه را با مصرف میلیون ها دالر دایر میکند ولی چه ضرکرت؟ چرا به قانون اساسی و تصمیم پارلمان و مجلس ثنا گوش نمی دهد .

>>>   كليم الله همسخن
-یک مرد و یک زن به جرم سوال کردن با ضرب و شتم از جرگه اخراج شدند!
-گویا از طریق جرگه می‌خواهند صدای مردم را بشنوند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است