ارگ به عنوان عقل کل و تقدیر سیاسی کل کشور!
غنی می‌خواهد بگونه‌ی متمرکزانه و دیکتاتورمآبانه قوای سه گانه و همه امور سیاسی کشور را در آستانه‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری به سود خویش مدیریت کند و روند سیاسی را به کام خویش بچرخاند 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۸    ۱۳۹۸/۲/۹ کد خبر: 158413 منبع: پرینت

ارگ به عنوان عقل کل عمل می‌کند و تقدیر سیاسی کل کشور را رقم می‌زند.

در موجودیت نهادی قانونیی به نام پارلمان برای تصمیم‌گیری در باره‌ی صلح با طالبان، به هزینه‌ی گزاف پنج ملیون دالر برابر به (۳۶۹ ملیون روپیه) از جیب ملت جرگه مشورتی برگزار می‌کند؛ بعد پارلمان را دقیقن در آستانه‌ی برگزاری جرگه‌ی نام‌نهاد مشورتی صلح با آن‌که نتایج نهایی چند ولایت هنوز اعلان نشده است و انتخابات ولایت غزنی نیز برگزار نشده است، افتاح می‌کند. دقیقن در همین چند روز پیش است که دادگاه عالی کشور به گونه‌ی غیر قانونی و ناگهانی عمر حکومت وحدت ملی را پس از اخیر جوزای ۱۳۹۸ تمدید می‌کند؛ همین ام‌روز هم‌گام با گشایش پارلمان سالیان کاری مجلس سنا نیز تمدید می‌شود. اگر در باره‌ی اقدامات اخیر حکومت وحدت ملی به ویژه شخص رئیس‌جمهوری با چشم باز ببینیم و کمی درنگ کنیم، دیده می‌شود که همه‌ی این اقدامات از پیش مهندسی و طراحی شده است و در هیچ چهارچوب قانونیی جای ندارد.

حکومت و در رأس آقای غنی می‌خواهد بگونه‌ی متمرکزانه و دیکتاتورمآبانه قوای سه گانه و همه امور سیاسی کشور را در آستانه‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری به سود خویش مدیریت کند و روند سیاسی را به کام خویش بچرخاند.

در این میان وکیلان تازه‌وارد در مجلس ذوق‌زده‌ی گرفتن عکس سلفی با رییس‌جمهوری اند تا فکرکردن در باره‌ی مشروعیت حقوقی پارلمان. پارلمانی که برآینده کار و گزینش کمشنرانی استند که همه متهم به تخطی و تقلب در کارزار انتخاباتی اند و پرونده‌های جرمی شان هنوز روی میز دادستانی و دادگاه قرار دارد.
افتتاح پارلمان در چنین مقطع زمانی از سوی حکومت چه هدف را می‌تواند دنبال کند جز رشوت سیاسی‌دادن به وکیلان و حضور آن‌ها در جرگه‌ی مشورتی صلح برای مشروعیت‌دهی به تدویر آن جرگه‌ی مشورتی.

پارلمانی که بیشتر اعضای آن نو اند، هیأت رهبری و گروه‌های پارلمانی هنوز ندارند و با کارزار اجرایی و قانونی پارلمانی هنوز آشنایی ندارند و در پراکندگی و ذوق‌زده‌گی به سر می‌برند. پارلمانی، که بیشترین اعضای آن را پول‌داران بی‌تعهد و کسانی تشکیل می‌دهند که بربنیادسازش‌کاریدها به اشاره و مدیریت ارگیان برنده اعلان شده اند و افراد کارکشته‌ی پیشین و تازه‌گامان متعهد و سزاوار نماینده‌گی مردم در آن راه نیافته اند، چه کارآیی و استقلالیت کاری به عنوان یک نهاد اثرگذار در چهارچوب حکومت خواهد داشت؟

گرچه گشایش پارلمان بهتر از فقدان و توقف کار آن است و خلای قانونی یکی از اضلاع ثلاثه‌ی قدرت و حکومت را پر می‌کند اما در چنین موقع و با چنین وضعیتی گشایش آن پرسش‌برانگیز است.

باور بامیک


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
ریاست جمهوری
نظرات بینندگان:

>>>   Najib Salam
در جرگه ی غنی تا هنوز صدای چند نفر با مشت و لگد شنیده شده است !

>>>   Bashir Ahmad Qasani
روايت ارگ نادرست است!
چهره ها و نزديكان ارگ همواره از خود به نام قشر سياسى جديد و نسل نو ياد مى كنند؛ ولى منتقدان شان را حريص، تجريد شده و داراي مديريت كهنه مى پندارند.
در برگزارى جرگه اين قشر كهنه كار بود كه كشتى شكسته نسل نو را به ساحل اميد رساند.
گزينش استاد سياف بدون رأى و نظر اشتراك كنندگان به رياست جرگه مشورتى صلح نشان داد كه روايت نسل نو و قشرجديد سياسى نادرست و نيازمند كهنه كاران است.
اين شيوه گزينش در هيچ ميكانيزم نو سياسى وجود ندارد.

>>>   انسان های که تفکر و خرد دارند همیش یکه و تنها اند و هر گز به جمع بی سر ها و بی اندیشه ها ملحق نمی شوند . گله ها ی گوسپند را همیش یک سگ اداره می کند .

>>>   قسمی که چند سال قبل گفتم
نه هورا
نه الله اکبر
یک طرح جدید
هر کس به اساس استعدادش
حکومت میانه رو
دین جدا از سیاست
ملا در مسجد
معلم در مکتب
داکتر در شفاخانه
سیاست مدار در سیاست
اما همه عادل در وظیفه
جز این راه جل نداریم
اطفال به شمول دختر و پسر مکلف به رفتن به مکتب
روز تان خوش🌷

>>>   كليم الله همسخن
-یک مرد و یک زن به جرم سوال کردن با ضرب و شتم از جرگه اخراج شدند!
-گویا از طریق جرگه می‌خواهند صدای مردم را بشنوند

>>>   Rahmati
این جرگه کوچی ها است و هیچ ربطی به بقیه اقوام خراسان ندارد .😜

>>>   Ariaie
بعضى ها جرگه چك چكى را با مشورتى اشتباه گرفته بودند كه به دليل إبراز نظر و تخطى از أصول از تالار با بد رفتارى بيرون كشيده شدند!

>>>   ارسی ·
چرا در مدت پنج سال گذشته لویه جرگه برگزار نشد؟
احمد ولی مسعود یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از روند برگزاری لویه جرگه انتقاد کرده و نوشته که اگر صادق بودند، چرا در مدت پنج سال لویه‌جرگه‌ای به منظور اجرای توافقنامه دولت وحدت ملی و تغییر ساختار نظام برگزار نگردید؟

>>>   Zahir Ariaie
فاشيزم حاكم در افغانستان از دموكراسى و تغير ميترسد. تغير به نفع مردم مافيايى قومى حاكم را بر نمى تابد و به زيان انها تمام ميشود بناً انها تنها جرگه هاى فرمايشى كه به نفع تحكيم فاشيزم باشد داير ميكنند. مردم افغانستان از سد غنى اين اخرين مهره فاشيست نيز به زودى عبور خواهند كرد و به مردم سالارى واقعى خواهند رسيد!

>>>   Chopan
این افغانستان آرمانی اشرف غنی، و حواریون او است. افغانستان، آرمانی اسماعیل یون، طاقت و کسانی که از یکسو صحبت از وحدت ملی و افغانیت می کنند، ولی از آنسو در افغانستان رویایی آنها جز " افغان " که همان " پشتون " است، جا ندارد. در افغانستان رویایی اشرف غنی، طالب جنایتکاری مثل عباس ستانکزی، قابل قدر و حرمت است و از صدر نشینان اما محمد سرور دانش، بعنوان معاون دوم اشرف غنی، و نماینده یک قوم بزرگ بومی این کشور، حتی در عکس و در نمایه هم نمی گنجد!
در افغانستان آرمانی پشتونیست ها کرزی، که دیگر هیچ سمت رسمی در دولت وحکومت ندارد، بعنوان ملی مشر به زور برمردم تحمیل می شود، اما معاون اول اشرف غنی، جنرال دوستم که نماینده یک ملیت بزرگ و بومی این سرزمین است حتی در عکس های تبلیغاتی و تشریفاتی هم جا ندارد!
این عکس از تلویزیون مسما به تلویزیون ملی است؛ تلویزیونی که اصولا باید آیینه تمام نمای همه مردم افغانستان فارغ از تعلق تباری و مذهبی و سمتی و زبانی آنها باشد، ولی این رسانه مهم بجای اینکه صدای رسای همه مردم افغانستان باشد، در گنداب تفکر قبیلوی غرق شده و به پخش افکار غیرملی مشغول است.
جایگاه زنان را در اندیشه قبیلوی که همانا زادگاه و پرورشگاه اندیشه طالبانی است نگاه کنید. زن در لباس سیاه و زندان آبی رنگی که او را به دلیل جنیست از بقیه جامعه جدا میسازد و زن را مبدل به نماد اطاعت و پیروی از اسلام سیاسی - قبیلوی میکند.
اینست افغانستان آرمانی اشرف غنی، و پشتونیستها در دو سر طیف افراطی قبیله که همه تلاش شان به هدف بهم وصل کردن همین دو سر طیف افراطی است، تا حلال شکسته پشتونیسم دو باره بصورت ماه کامل در آسمان سیاه سرنوشت مردمان غیرافغان، نمایان شود و حاکمیت استبدادی قومی احیا شود.
اینست افغانستان آرمانی اشرف غنی....

>>>   Motaref
غیر از اعضای یک دسته‌ی انتخاباتی، کسی دیگری در تالار جرگه قبیلوی دیده نمی‌شود. چگونه می‌توان این نشست را، نشست سرتاسری خواند. این جرگه بیشتر به‌یک همایش انتخاباتی می‌ماند تا یک جرگه‌ی همه‌شمول. بدبختی این‌جاست که به‌خاطر این همایش کمپاینی، دو هفته است تمام مکاتب و دانشگاه‌ها را در کابل بسته‌اند. بستن مکاتب برای یک روز، به‌معنای یک قرن مملکت را در تاریکی نگه داشتن است.

>>>   Salam
واقعیت این است که غنی می داند که امریکای ها کارش را ختم شده اعلان کرده اند و عنقریب حکومت موقت را خواهند ساخت ، غنی با سازمان دادن جرگه های فرمایشی تنها می کوشد به امریکای پیام دهد که او رهبر ی بخشی از پشتون ها است و باید جدی گرفته شود . اما تمام شواهد نشان می دهد که غنی رانده شده است .

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک
دیکتاتوری ، انتصاب ، استبداد و اخراج محصول روز اول جرگه مشورتی صلح اشرف غنی احمدزی !
نویسنده : حسن علی عدالت
اشرف غنی احمدزی در سایه تحریم‌ها و انتقاد های شدید در آخرین دقایق سیاف را خریداری نموده به ریاست لوی جرگه مشورتی صلح انتصاب کرد که این خود نماد از دیکتاتوری و بی احترامی در مقابل مهمانان ضیاالحق امرخیل است که این امر به عده ای از اشتراک کنندگان لوی جرگه مشورتی صلح ناخوش آیند آمد که صدای اعتراض خود را بلند نمودند ، از آنجایی که در تالار لویه جرگه مشورتی صلح کارمندان اداره امنیت دولتی به عنوان نماینده جابجا شده اند اجازه ندادند که معترضان اظهار نظر نمایند و الله اکبر گویان معترضین را از تالار لویه جرگه بیرون انداختند که این دلالت بر استبداد خشین نموده و به اثبات می رساند که جرگه فرمایشی بوده و اعضای آن فقط برای چک چک کردن برای برنامه های از قبل تعیین شده در راستای اهداف دیکتاتوری اشرف غنی احمدزی است که کوچکترین ابراز نظر را نمی توانند برتابند ، با وجود فضای اختناق و کنترل شدید در درون تالار لویه جرگه از جانب کارمندان امنیت دولتی که همه را زیر نظر دارند امکان اعتراضات بیشتر دم و دستگاه دیکتاتوری اشرف غنی احمدزی را بسیار پریشان نموده است و تا حد که تشویش دارند که مبادا سیاف و امرخیل نتوانند اعضای لویه جرگه را تحت کنترل داشته باشند .
اکنون که لوی جرگه مشورتی صلح در روز اول دیکتاتوری اشرف غنی احمدزی را به نمایش گذاشته است طرفداران ، سرسپردگان و استخدام شده گان ایشان به خاطر تحریف ذهنیت عامه تبلیغات را به را انداخته اند که گویا اشرف غنی احمدزی به رأی زنان و جوانان ایمان دارد که تبلیغات بیرون از دایره لوی جرگه و موضوع جنگ و صلح با طالبان است و فقط تبلیغات در مسیر انتخابات و بقای قدرت یک دیکتاتور و مستبد است ورنه نیک می دانند که طرف جنگ طالبان تروریست است‌ که‌ هیچ ارزشی برای زنان و جوانان نمی دهند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است