اکنون: جرگه مشورتی قبیله ای اشرف غنی آغاز شد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۰    ۱۳۹۸/۲/۹ کد خبر: 158417 منبع: پرینت

جرگه مشورتی قبیله ای اشرف غنی در محل تار جرگه ها در پلتکنیک کابل آغاز شد.
گفته می شود که این جرگه به مدت چهار روز جریان دارد و شرکت کنندگان به کمیته های مختلف تقسیم شده و درباره آتش بس با طالبان و آوردن صلح قبیله ای در کشور به گفتگو می نشینند.

اشرف غنی به محل جرگه رسیده و قرار است تا دقایقی دیگر لوی جرگه را افتتاح کند.
این جرگه در حالی آغاز شده است که احزاب، سازمان ها، مجموعه های مدنی، شخصیت های سیاسی و اجتماعی و دینی و ... حضور در جرگه را تحریم کرده اند.
شرکت کنندگان در جرگه را افراد حکومتی و دولتی تشکیل می دهند که بعضا بصورت اجبار حاضر به شرکت در این جرگه شده اند.

در طول چهار دهه گذشته این تنها جرگه ای است که شخصیت های سیاسی و مذهبی در رده های بالا در این جرگه شرکت نکرده اند.
در همین حال طالبان نیز شرکت در جرگه را تحریم کردند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جرگه
قبیله
نظرات بینندگان:

>>>   این جرگه تشکیل شده از نمایندگان حقیقی مردم نیازی به شرکت تجاران قومی در ان نیست
وزیری

>>>   در این چرگه سیاف هم صحبت نمود و گفت زنان در مو رد صلح بسیار تر س دارند
وی گفت که باید هرگز ترس نداشته باشند
هر زن که مطابق شرعیت اسلام با حجاب باشد او هر گز ترس ندارد فقط ترس مانند اریانا سعید دارد که او نه حجاب دارد ویک بازنگر است

>>>   Bakhshi Zafari
به خدا كه اقاي مدقق چه خوب و درست گفته است. ما سالهاست است در پولي تخنيك زنده گي ميكنيم اما تازه متوجه شدم كه براي بعضي ها كه در گوشه و كنار ان سلفي ميگيرند،ديدن دانشگاه پولي تخنيك يكي از ارزو هاي زنده گي شان بوده است كه براي رسيدن به اين هدف حتي بالاي شرفشان پاي گذاشته در جرگه ي منفوري اشتراك كرده اند كه اكثر قاطع پيروان امر صاحب شهيد و استاد رباني شهيد ان را تحريم كرده اند.
اصل مطلب:
"اعضای جرگه های مشورتی چه کسانی هستند؟
معمولن در جرگه های مشورتی از اشخاص زیر دعوت به عمل می آید.
1. آدم های بسیار محروم و بیچاره ی که عاشق آمدن به کابل، خوردن نان بازاری و هوای چکر در باغ و حش، باغ بابر و باغ بالا را در سر دارند.
2. مردمانی که دست دادن و احوال پرسی با ولسوال و والی را افتخار بزرک می دانند، اگر با رئیس جمهور و... دست بدهند و یا در یک مجلس دقایقی پای حرف های رئیس جمهور بنشینند، دیگر بسادگی حاضر نیستند در قریه و ده شان باکسی درست حرف بزنند.
3. اشخاصی که هنوز رئیس جمهور را پادشاه و سایه خداوند می خوانند.
4. افرادی که دوست دارند اهالی قریه و منطقه/محل شان آن هارا نماینده قوم در لویه جرگه صداکنند.
5. ذواتی که با چرخ بال سواری و در جیب کردن چند دالر آمریکای رضایت شان حاصل شود.
6. افراد/ با سوادان کم سوادی که با کلید واژه ها و ترمینولوژی یی که قرار است بر سر آن بحث کنند آشنایی چندانی نداشته باشند.
7. آدم های که به بیماری های گونا گون ایدئولوژیکی، قومی، سیاسی و... گرفتارهستند.
حضور تن چندی از آدم های باسواد، دارای فکر و نام و نشان در جرگه ها امر غیر قابل انکار و استثنای منقطعی از این قاعده است.
با اشتراک چنین آدم های شما از جرگه های مشورتی چه انتظار دارید.!!!
حکومتی بودن جرگه سرجایش!"

>>>   Najib Salam
در جرگه ی غنی تا هنوز صدای چند نفر با مشت و لگد شنیده شده است !

>>>   Bashir Ahmad Qasani
روايت ارگ نادرست است!
چهره ها و نزديكان ارگ همواره از خود به نام قشر سياسى جديد و نسل نو ياد مى كنند؛ ولى منتقدان شان را حريص، تجريد شده و داراي مديريت كهنه مى پندارند.
در برگزارى جرگه اين قشر كهنه كار بود كه كشتى شكسته نسل نو را به ساحل اميد رساند.
گزينش استاد سياف بدون رأى و نظر اشتراك كنندگان به رياست جرگه مشورتى صلح نشان داد كه روايت نسل نو و قشرجديد سياسى نادرست و نيازمند كهنه كاران است.
اين شيوه گزينش در هيچ ميكانيزم نو سياسى وجود ندارد.

>>>   Esmatee
اين جرگه فرمايشي از ريس تا اعضايش انتصابي تيم دولت ساز است بناءً هيچ توقع از اين جرگه كمپايني در ارتباط صلح نخواهد داشت

>>>   انسان های که تفکر و خرد دارند همیش یکه و تنها اند و هر گز به جمع بی سر ها و بی اندیشه ها ملحق نمی شوند . گله ها ی گوسپند را همیش یک سگ اداره می کند .

>>>   در کشوریکه در آن قانون اساسی و پارلمان و مجلس ثنا و محکمه عالی وجود داشته باشد چه ضرورت به جمع شدن اکثریت چند نصوار پک بیسواد و قبایلی ایکه معلوم نیست از افعانستان اند و یا از پاکستان.
نمیدانم این کسانی که در قدرت اند ازین شمله دار ها چه دیده اند و این جرگه هایی قومی در همین عمر ما چه نتیجه مثبت داده؟
داود خان بیاد میآیید که این جرگه را بخاطر منازعات با پاکستان دایر کرد ولی نتیجه اش چه بود؟؟
باز داکتر نجیب فریب همین لر و بر را خورد و چند باز لوی جرگه قومی و قبایلی را دایر کرد که ما از دانشگاه جلال آباد برای دو ماه مرخص شدیم و وقتی واپس رفتیم همه جا نصوار و تشناب هایی لیلیه ما از کلوخ پر بود و مسدود و نتیجه اش صفر بعدا کرزی و حالا مغز متفکر این جرگه را با مصرف میلیون ها دالر دایر میکند ولی چه ضرکرت؟ چرا به قانون اساسی و تصمیم پارلمان و مجلس ثنا گوش نمی دهد .

>>>   Nayel
کرزی جرگه مشورتی را برگزار کرد تا روی پیمان امنیتی با آمریکا بحث و تبادل نظر کند؛ یک تصمیم سیاسی تا عداوت خود را با آمریکا به نمایش بگذارد. غنی هم می‌کوشد تا از هر قوه برای بقای سیاسی خود تا سال‌های دیگر استفاده کند.
مشوره روی صلح یک بهانه است!

>>>   كليم الله همسخن
-یک مرد و یک زن به جرم سوال کردن با ضرب و شتم از جرگه اخراج شدند!
-گویا از طریق جرگه می‌خواهند صدای مردم را بشنوند

>>>   Rahmati
این جرگه کوچی ها است و هیچ ربطی به بقیه اقوام خراسان ندارد .😜

>>>   Ariaie
بعضى ها جرگه چك چكى را با مشورتى اشتباه گرفته بودند كه به دليل إبراز نظر و تخطى از أصول از تالار با بد رفتارى بيرون كشيده شدند!

>>>   ارسی
چرا در مدت پنج سال گذشته لویه جرگه برگزار نشد؟
احمد ولی مسعود یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از روند برگزاری لویه جرگه انتقاد کرده و نوشته که اگر صادق بودند، چرا در مدت پنج سال لویه‌جرگه‌ای به منظور اجرای توافقنامه دولت وحدت ملی و تغییر ساختار نظام برگزار نگردید؟

>>>   Zahir Ariaie
فاشيزم حاكم در افغانستان از دموكراسى و تغير ميترسد. تغير به نفع مردم مافيايى قومى حاكم را بر نمى تابد و به زيان انها تمام ميشود بناً انها تنها جرگه هاى فرمايشى كه به نفع تحكيم فاشيزم باشد داير ميكنند. مردم افغانستان از سد غنى اين اخرين مهره فاشيست نيز به زودى عبور خواهند كرد و به مردم سالارى واقعى خواهند رسيد!

>>>   اءالله فقیرزاده
فاشیزم قومگرا از مردم سالاری ترسیده است حالا به جرگه های چرکین و سرگین بوی و فرسوده و۳۰۰ سال پیش روی آورده است.

>>>   بعد از 4 روز دم خر بلست کردن
غنی و سیاف و صالح و دانش و چوکره هایشان به این نتیجه میرسند که یک بلست است

>>>   ارف كياني
خدایا به بزرگی خون مطهر پینجاهزار شهید که در طول پنج سال بنابر سؤ رهبری این مریض جان خود را از دست داده اند!
ما را از شر این عوام فریب دشمن مدار نجات ده!
این ادمک حاضر است که بخاطر حفظ موقف نامشروع که باتوسل به کودتا شرم آور بدست آورده است ،سی میلیون شهروند کشور را قربانی کند!
در این ایام مقدس
خداوند به برکت بزرگی
قرآن از شر این مریض ملت ما را نجات دهد!
دوام این آدم یعنی نابودی ملت و تجارت بالای عزت. و شرف ملت است!

>>>   پس این ملت و آن هم دولت!
ملت فاسد است که در رگ و ریهء دولت کرویات فساد می چرخند و دولتمداران با خیانت عجین شده اند.

>>>   Anwary
حالا از بیچاره گی ارگ بگوئیم یا از قانون شکنی اش؟
ارگ‌ بعد از تحریم جرگه نمایشی از سوی احزاب و سیاسیون، چنان بیچاره و در مانده شده که حتی فیسبوک چلوونکی های مثل قاری عیسی را از جرمنی دعوت کرده تا تالار از چک چکی ها خالی نباشد.
از لحاظ قانونی هیچ کس جز نماینده های انتخاب شده مردم حق اشتراک در جرگه را ندارند. از ارگ بپرسید که این قاری عیسی از کدام ولسوالی آمده؟ توسط کدام مردم انتخاب شده؟ کی به او رای داده؟
باور کنید توهین و تمسخر به ملت از این بیشتر نمی شود. ما چگونه این جرگه را نمایشی و چک چکی نگوییم؟
اینکه تا یک هفته راه ها مسدود است و امروز نیز یک طفل جان داده و میلیون ها دالر از بیت المال مصرف شده سر جایش. لطفا واژه قشنگ صلح را به تمسخر نگیرید.

>>>   Motaref
غیر از اعضای یک دسته‌ی انتخاباتی، کسی دیگری در تالار جرگه قبیلوی دیده نمی‌شود. چگونه می‌توان این نشست را، نشست سرتاسری خواند. این جرگه بیشتر به‌یک همایش انتخاباتی می‌ماند تا یک جرگه‌ی همه‌شمول. بدبختی این‌جاست که به‌خاطر این همایش کمپاینی، دو هفته است تمام مکاتب و دانشگاه‌ها را در کابل بسته‌اند. بستن مکاتب برای یک روز، به‌معنای یک قرن مملکت را در تاریکی نگه داشتن است.

>>>   Salam
واقعیت این است که غنی می داند که امریکای ها کارش را ختم شده اعلان کرده اند و عنقریب حکومت موقت را خواهند ساخت ، غنی با سازمان دادن جرگه های فرمایشی تنها می کوشد به امریکای پیام دهد که او رهبر ی بخشی از پشتون ها است و باید جدی گرفته شود . اما تمام شواهد نشان می دهد که غنی رانده شده است .

>>>   کمپاین انتخاباتی اشرف غنی زیر غطای جرگه مشورتی دائر شد . متاسفانه اکثریت آن از قوم و قبیله دهات خود اشرف غنی دعوت شده اند . رئیس جمهوریکه در پهلوی خود فاشیست و خائن ملی ، ضیاالخق امرخیل که خیا نت ملی اش که دولت ومردم را به عمل شرم آور وننگین خود کشور ومردم به روز گار سیاه کشانید باید محکمه و به جزای سنگین محکوم میشد. چون بیشرف غنی ومدیون خدمات گوسفندی این ... ملی بود بد بختانه این گوسفند چاق را به عوض محاکمه برعکس این .... را بصفت مشاور فوق العاده مافوق رتبه برای تعین کرد جای شرم وخجالت است به همچو رئیس جمهور که خود را منتخب مردم قلمداد می کند.

>>>   در جرگه اشخاصی اشتراک میکند که افغان هستند و به افغان بودن خود افتخار میکنند اشخاصیکه مربوط به گروه شروفساد هستند نه آنها از افغانستان هستندو نه رسم و رواج افغانها را مشناسند بهتر است از افغانستان ما بیچاره ها تغذیه نه نماید.
فهیم از کارته نو کابل

>>>   رهبر جنگ طالبان پشتون
رهبر جنگ داعش پشتون
رئیس جمهور افغانستان پشتون
نماینده امریکا پشتون
هزاره، تاجبک، اوزییک، ایماق و... اقوام در کجای این جنگ و صلح فرار دارند؟!

>>>   Allahyar
قرار گذارش های موثق
از جمع ۳۲۰۰ اشتراک کننده ۱۵۰۰ آن کارمندان امنیت و‌جنایی ولایات میباشند که در کنار هر اشتراک کننده خریده شده نشسته اند و در صورت اعتراض وظیفه اینها خاموش نمودن به چک چک ها می‌باشد و‌طرف مقابل را شناسایی نموده و گذارش می‌دهند تا مسولین امنیتی اخراج شان نماید

>>>   Sitez
به اعضای لویه جرگه!
من یک شهروند معمولی هستم. خرسندم که شما در حدود سه هزار تن از نخبگان در زیر یک چتر گرد آمده اید تا مسایل «مبرم» را به بحث گیرید. شما بزرگ‌ترین نشست سیاسی و «صدای» مردم هستید چه بهتر است که فقط به این پنج پرسش ساده پاسخ دهید:
یک: معنای جنگ در افغانستان چیست؟ ما می‌خواهیم بدانیم که تعریف لویه جرگه برای جنگ افغانستان چیست؟
دوم: سازندگان و جنگندگان این جنگ کی‌ها هستند؟ دوستان و دشمنان کی‌ها هستند؟
سوم: منابع این جنگ را کی تمویل می‌کند؟
چهارم: استراتژی، تاکتیک و دکترین این جنگ از کجا نضج می‌گیرد؟
پنجم: قربانی این جنگ راکی متحمل می‌شود؟
اگر به این پنج پرسش ساده پاسخ ارایه کردید، آن‌گاه معنای حضور شما در لویه جرگه روشن می‌شود. آنانی‌که پاسخ را دریافتند، خانه می‌روند و آنانی‌که پاسخ را نیافتند، سه روز دیگر موعظه‌ها را گوش خواهند داد. غذا، خواب و عکس‌های یادگاری نیز جالب هستند.

>>>   اشرف غنی کمچی .... ترین و فاشیست ترین ریس جمهور در قرن 21 در دنیا شناخته شده است

تظاهرات و قیام‌های خیابانی برای مردم افغانستان جدید نیستند. در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰، دانشجویان دانشگاه کابل قیام کرده و پادشاه را سرنگون نمودند. آن‌ها به بیش از دو قرن حکومت سلطنتی پایان دادند. در دهه‌ی ۱۹۸۰، شورش خشونت‌آمیز مجاهدین منجر به سقوط دولت تحت حمایت شوروی شد که یک جنگ خونین داخلی را در دهه‌ی ۱۹۹۰ در کابل به‌دنبال داشت.

اشرف غنی کوچی ... متعصب ترین و فاشیست ترین ریس جمهور در قرن 21 در دنیا شناخته شده است
تیم فاشیست و جنایت کار اشرف غنی کو چی با پلان و برنامه سرکوب گرنه مردم بومی وطن توسط انفجارو انتحار آزادی خواهان و عدالت خواهان جامعه به پیش میروند .
کوچی ها نژ اد غنی کوچی در سال 1930 در تبانی با انگیس و امروز در تبانی با طالبان ،حزب اسلامی ، خلقی های سابق با پشتیبانی دوستان خارجی شان زمینه های تسلط یک حکومت تک قومی فاشیستی قبیله را برای اسکان کو چی ها ی پاکستان مهیا ساخته اند. خاموشی ملت غیور ما در برابر این حکومت فاسد وخون آشام غنی کوچی اصل تاسف بار است.

ای مردم بومی سرزمین خورشید از خواب گران طولانی در این عصر 21 فناوری بیدار شوید تا به تدریج سربازان دلیر و شجا ع تان که شهود 45000 تن به قتل رسید وحود تان با فامیل های تان نیز قتل عام از طرف گروپ فاشیستی اشرف غنی کوچی متعب روانی عاشق پشتونستان می شو ید و آزادی خود را از حکومت قبیله جعل کار و نابکار بی برنامه هرچه زودتر بگیرید. بخاطریکه هر وز ده سربازان و افسران شجاع سرزمین ما به همکاری تروریستان داخل نظام غنی فاشیست توسط دشمنان مزدور پاکستان و انگلیس و بشریت اسیر و به شهادت می رسند. بنا برین یک قیام سراسری برعلیه غنی کوچی غنی عاشق پشتونستان که منجر به ختم حاکمیت قبیله فاشیست و طنفروش خاین اشدی لازم وضروری است .

حکومت نا مشروع غنی کوچی « یعنی حکومت حفظ الله امین ادم کش است » مقصر همه بدبختی درکشور همین غنی کوچی روانی و متعصب و گذافه گوبی برنامه اسایش و رفاه است .
در بین قبیله کوچی ناقل یک آدم هم روشنفکرد یده نمی شود و هم ندارد ولی میلیون تن فاشیست وطن فروش خاین دارد که امروز نسل کشی می کند، حکومت قبیله با طالب ....هم دست است جوانان پولیس و ارتش مربوط به یک قوم خاص غیر افغان را اشرف غنی هر روز دسته دسته می کشد و یا به دست طالب می سپارد.

غنی هیچ درک فهم از بدامنی ، بیچاره گی ، بیکاری ناداری، گرسنگی و بی دفاعی مردم عام کشور مانند حفظ الله امین خون خوار خون اشام و حتی هیچ درک انسانی ندارد و تنها درک حیوانی مانند کفتار دارد . سیاست و رفتار کردارغنیکوچی در مقابل جان بی دفاع سربازان ما مردم شجاغ وطن ما مانند افکار حفظ الله امین خون ریز است به آگاهی همه جامعه مدنی و سران احزاب سیاسی چه در داخل و خارج از کشور به عرض می رسانم که بودن غنی خون خوار در قدرت باعث بحران کلان در کشور است حتی کشور را بسوی تجزیه می برد و در این پنچ سال حکومت نابکار بی برنامه غنی فقد آغوشته تعصب قومی بین مردم غیر افغان آغوشته به فساد ، رشوت ، را ه گیری نا امنی بوده است .

از اینکه هر روز تابوت عزیزان مان را با اجسادشان به زیر خاک دفن کرده خسته شدیم، هیچ بی وجدان و بی غیرت تاجیک نیست که تمام جوانان ما را از جنوبی جمع کرده بیاورد تا هر قوم امنیت ولایت و خانه و محل زندگی خود را بگیرد، ما هر روز از جنوبی محافظت می کنیم، با تاسف در بدل محافظت از خانه و منزل این بزرگواران نا سپاس تابوت جوانانمان را هدیه می گیریم. مظاهره چیان زن چند روز پیش در ولایت جوزجان گفته اند که غنی مسلمان نیست و آنها به صفت ریس جهمور کشور مشور نمی شانس ؛ بخاطریکه طلبان به کمک غنی در نواحی شما کشور ظلم و بیدا می کنند .

مبارز دلسوز به بوطن مرم در داخل و خارج کشور همه خواهان برکناری غنی متغصب و خون ریز و دیگر رهبران بی کفایت دولت نا و حدت ملی هستند و محاکمه ای علنی آنها میخواهند.

اولین گام درراه ازبین بردن تعصبات قومی وقبیلوی تخییر نام افغانستان است. زیرا افغان ، علاوه بر اینکه درزبان انگلیسی به سگ شکاری ، اطلاق شده است، وهم در اروپا این نام از نظر مواد مخدربنام سورته افغان« جرس سیاه افغان » ! از نظر تاریخی متاسفانه یکی ازسه نامهای یک قوم واحد است، یعنی ، افغان؛ پتان، پشتون یا پختون، هرسه این نامها به یک قوم خاص اطلاق میگردد. بقیهء ملیتهای این کشور هرگز نه افغان استند ونه هم با افغان کدام پیوند تاریخی وفرهنگی ویا نژادی دارند.

افغانها مطابق تیوری پدر ژورنالیزم اوغانی، محمود خان طرزی، زبان قومی خودشان را دارند، که زبان اوغانی یا پشتو می باشد.
ازنظر تباری،افغانها یا پشتونها تعدادی ازقبایل هندی الاصل ملتانی بوده که سرزمینهای آبایی شان اطراف کوه سلیمان، خیبر پشتخوا و وپشین وژوب می باشد و این مناطق درتاریخ بنام افغانلند یاد شده است و دریاد داشتهای تاریخی بعضی ازنویسنده گان انگلیسی منجمله ( الفنستون) مولف کتاب افغانان نمایندهء انگلیس در دربار شاه شجاع نامهای تمام مناطق افغان نشین با تفصیل آن ذکر گردیده است.

>>>   حزینه صلح درمحاسبات مادی قابل محاسبه نسیت
تعطیلات ادارات دولتی، دانشگاه ها و مکاتب به خاطر لویه جرگه مشورتی در محاسبات مادی نمی گنجد و اگر تمام موارد را درنظر بگیریم و ارزش گذاری شود هزینه ای سنگینی را بالای اقتصاد کشور تحمیل می کند.

به گزارش خبر گزاری آوا، سیف الدین سیحیون کارشناس اقتصادی در مصاحبه با آوا با بیان مطلب فوق افزود: علاوه بر اینکه لویه جرگه میلیونها دالر هزینه بر میدارد از نگاه اجتماعی نیز مزاحمت های را بوجود می آورد و بسیاری از مسیرها مسدود و در کارهای روز مره مردم سکتگی ایجاد می شود.

اما به گفته وی گاهی وقت بعضی از مسائل به زعم برخی از سیاست گذاران ارزش هزینه کردن را دارد و بازدهی از نقطه نظر سیاسی دارد، از این نظر آنها تحلیل فایده مصرف یا هزینه و در آمد را شاید کرده باشند اما آن فایده نیست مگر یک تبلیغات میان تهی، هیاهوی بیجا وعوام‌فریبی.

از نظر سیحون صلح پدیده ی نیست که چند نفر از نقاط مختلف کشور جمع شوند و در باره آن تصمیم بگیرند بلکه نیاز به ارزیابی ریشه ها و عوامل مختلف جنگ و اختلافات طرفین و میکانیزم ها دارد.

وی به این باور است که هدف این جرگه جز جمع کردن مردم برای تبلیغات چیزی نیست، زیرا بحث صلح افغانستان از سویه این نظام بیرون است چه رسد به چند نماینده ی که هنوز دقیق از آجندای آن خبر ندارند.

به عقیده سیحون حکومت در جهت مصرف و هزینه ها فکر نکرده بلکه برای اینکه گروه طالبان اینها را دور زدند و می خواهند وا نمود کنند که مردم افغانستان در آوردن صلح با ما همنظر هستند و ما با قوت مردم این پروسه را دنبال خواهیم کرد.

سیحون هرچند هزینه این گونه جرگه ها را برای کشور فقیری مانند افغانستان کمشر شکن میداند، اما تاکید می کند معمولاً کشوری های که مزد بگیر هستند و اغلب از کمک های خارجی بهره می برند خیلی به هزینه ها فکر نمی کنند.

به گفته وی در برخی از کنفرانس های بین المللی نیز گاهی ادارات تعطیل می شود زیرا مسائل مهمی مطرح است مانند موضوع محیط زیستی امنیت جهانی و... اما این جرگه نتیجه اش کاملاً مشخص است و جز تبلیغات پوچ هیچ محتوی ندارد و هیچ نتیجه را به دنبال نخواهد داشت زیرا نمایندگان که از ولایات می آیند در رابطه با میکانیزم صلح چیزی نمیدانند و نهایتش شعار می دهند که ما صلح می خواهیم، فریاد که سالهاست تک تک مردم افغانستان آنرا سر داده اند.

این گفته ها در حالی ابراز می شود که سید محمد سعیدی نماینده ی اسبق مردم در مجلس سنای افغانستان می گوید هرچند لویه جرگه از نگاه اقتصادی ضربه سنگینی بر پیکر اقتصاد افغانستان وارد می کند، اما در نهایت باید برای آوردن صلح یک اجماعی شکل بگیرد.

او تاکید کرد که مشکلات افغانستان را همه میدانند که یک بعدی نیست و حتی صلح با گروه طالبان نیز مشکل را حل نخواهد کرد، اما چاره ی نیست جز اینکه گامهای برداشته شود هرچند که احتمال نتیجه بخشی آن بسیار کم باشد.

به عقیده وی واقعیت تلخ در افغانستان این است که اگر بخواهیم یک بار را از دوش مردم برداریم بار دیگر تحمیل می شود، اما نمی شود که از هزینه ها نگذریم و دست روی دست گذاشته بنشینیم و بدون تحرک به این زندگی نگبت بار ادامه دهیم.

او نیز تدویر لویه جرگه مشورتی را سیاسی و فاقد جنبه عملی و اجرایی میداند، اما درعین حال می گوید باید کار را از یک جای آغاز کرد ممکن است از طریق جرگه مشورتی روزنه ای دیگری باز شود با عقیده وی جامعه افغانستان بیمار است و باید دنبال تداوی رفت و از هر گزینه استفاده کرد.

او جرگه مشورتی را تنها بررسی اوضاع میداند و تاکید می کند که جرگه مشورتی و هر نشست شبیه آن نتیجه صد در صد ندارد که منتظر باشیم بعد از آن به صلح می رسیم زیرا احتمالات زیادی درکامیابی و نا کامی جرگه وجود دارد و اصلًا برایند آن قابل پیش بینی نیست.

او از بودن عبدالرب رسول سیاف در راس جرگه خوشبین است و می گوید شاید او بتواند مخالفین را و کسانیکه جرگه را تحریم کرده اند جمع کند، به هر صورت مخالفین آقای غنی چه بخواهد یا نخواهد برای نابودی افغانستان گام برداشته نمی تواند

>>>   شرایط عضویت در نشست مشورتی صلح / لویه جرگه !
1_ وابسته به حکومت باشی
2_ حرف نزنی مخصوصا علیه حکومت
3_ از درون حکومت معرفی شده باشی
4_ وقتی رئیس جمهور سخنرانی می کند از خوشی گریه کنی و پارازیت نشی
5_ هر گپی شد تیرته بیاری چون قبلن پول گرفتی
6_ اگه خواب داشتی بخواب اما اگه حرف داشتی اخراج میشی
7_ پیر ها بر جوانان مقدم اند چون مردسالاری حکم می فرماید
مهم نیست چی می فهمی مهم این است که کی را در ارگ میشناسی !
بهار سهیلی

>>>   زنده باد جرگه قبيلوي

>>>   سنت "لويه جرگه" چنگيزخانى مغولى در گردن آدم خان افغانى

به اساس زبان شناسى "وامگيرى" (قرض گيرى) واژه چيزى بدى نيست. دولت طاغوت پرست افغان خودش در فابريکه لغت سازى پشتو متواتر لغت پشتو توليد کرد مانند کارت آراى براى حيوانات و از مغول چنگيزى تا انگريزى لغت قرض گرفت و در دهان خود انداخت در شکم بلعید.
ولى عليه گرفتن واژه هاى پارسى ناب که در ايران کشف واختراع مى شد تبليغات فاشيستى مى کرد و مى کند و فارسى زبانان را در ستان مثل خودشان حقير وفقير فرهنگى مى پنداشتند. و اما غضب واژه ديگران مانند غضب زمين ديگران کار خلاف ارزشهاى پسنديده فرهنگى ملل هاى متمدن جهانى اند . مثلا چک٬ پسته٬ مگزن٬ صفر٬ اد ميرال دريا سالار انديرا وامهاى زبان پارسى اند. ستر جنرال = ژنرال بزرگ; سترگ; گسترده گسترش در زبانهاى ايرانى زبانهاى کلان (زبانهاى "استر" "سترگ" ايرانى ) مانند کوردى٬ بلوچى پشتو و پارسى وجود دارد. "لوى" و "لويه" واژه زبان ايرانى نيست. ستر، غټ، پرتمين، همند ، پراخ ، غوره زياته چون که به کنده زبان پشتو وجود دارد و در زبان هاى جرمنى هم وجود دارد مانند "Stern" "ster" Asteroid" شهاب سنگ. "لوى" و "لويه" در زبانهاى هندواروپايى وهندوايرانى وجود ندارد . پس جستجوى و پژوهش خود را روى زبانهاى سامى (عبرى و عربى) معطوف مى نمايم. ستاره در فضاى زبانى يهودى و عبرى وجود ندارد ولى قمر و شمش و نجم چرا? پشتو ستوري = پارسى ستاره = عربى نجم عبرى هم כוכב ( نجمه) . علم نجوم = ستاره شناسى يا ستورى پوهه بزرگ به عربى عظيم و کبير زبان ییدیش (يهودى اروپايى از آلمانى ) اکثريت يهودان در آلمان بودند از اين جهت גרויס = groys گرويس تغير گروس gross بزرگ خود .

"جرگه" یک اصطلاح شناخته شده از زبان منگوليا يا مغولستان است. زبان مغولستان زبان "تورکى التايى" است که با زبانهاى آسياى ميانه تا ترکيه خويشاوند و مغولها در زمان دودمان مينگ در چين دودمان مينگ چين را شکست و هشتصد سال پيش چنگيزخان آسياى ميانه شرق ايرانزمين و سپس تيمور شش قرن پيش و بابريان چارصدسال پيش کل آسياى ميانه ايرانزمين و هند را آباد نمودند.

برخلاف "افغان" هميشه سرزمين ستان ما را ويران نمودند. چه با پيسوند زوى زى وام گرفته پشتون از زاد پارسى مانند ځلميان و زمريان وچه با طلابان و طالبان فقط مى طلب اند مانند طلبکاران
خان و لوى و جرگه را مغولها گورگانى به افغانها به ميراث دادند. "جر" و "بحث" لغتهاى فارسى نيست. واژه هاى وام اند. "جر" تورکى و "گر" گورگانى مغولى است. و "گر" در زبان مغولى (چادر گرد يا خيمه حلقوى ) معنى مى دهد: "جر" (Ger) : کسى را قهر کردن ; "جر": پاره کردن, غار کردن; جر کردن: تارهاى ابريشم و پشم و پنبه گدود شدن; گر٬ جر٬ يا ٬غر غار کوه و يا خرگاه (Lager). جرگه (Garge, Gorge) در لغت‌نامه دهخدا گرفته شده است. و تاريخ وام گيرى آن و يا لغت نامه و نام فرهنگ لغت هم ناميده شده :
چو تیغت کند کار بر جرگه تنگ
درآید بدم لابه غران پلنگ .
نورالدین ظهوری (از بهارعجم و آنندراج ).
گر آهوی چین در غزال خطاست
که در جرگه ٔ چشم جادوی اوست .
محسن تأثیر (از آنندراج ).
سرور جرگه ٔ شاهان جهان
شاه نجف صفدر معرکه ٔ شیردلان . سعید اشرف (از آنندراج ).
اگر زاغ و گر صعوه ٔ ناتوانم
همین بس که در جرگه ٔ بلبلانم .
طالب آملی (از آنندراج ).
جرگه حلقه زدن و صف کشیدن مردم و حیوانات دیگر. (برهان ). صف کشیدن انبوه مردم . (غیاث اللغات ). مطلق صف و حلقه است خواه مردمان باشد،خواه سایر حیوان از چرنده و پرنده . (از آنندراج ) (بهارعجم ). حلقه . حوزه . جرغه . پره . مجمع. جماعت . محفل .رج . سپاه . صف . قطار. فرهنگ آنندراج یکی از فرهنگ‌های زبان فارسی نوشته‌شده در سده نوزدهم میلادی و از کامل‌ترین و منظم‌ترین فرهنگ‌های زبان فارسی عصر خود است. این فرهنگ را محمد پادشاه متخلص به «شاد» فرزند غلام محیی‌الدین، میرمنشی مهاراجه میرزا آنند گجپتی راج‌منه سلطان بهادر، راجهٔ ایالت ویجی‌نگر از ایالات دکن هندوستان، بر اساس چند کتاب لغت دیگر گردآوری کرده‌است. تاثير زبان وفرهنگ مغولى درپشتو عملى مى شود ولى در بين پارسى زبانان و بويژه "بين هزاره هاى مغولى" و اوزبيکى و تيموريان وتورکان نى! شکل اولیه چادر کروى "گر" Ger "جر" Jer يا جرت Jurt (یورت ) از زمان چنگیز خان تا اکنون تغییر نکرده است. و لوى از کجاه آمده ? لوى از "لقب خان را به پشتونان تقديم نمودند و "گر" و دوى" Doi مغولى که مانند "ikh" مغولى داهيم "dahim" تورکى آمده است شکل اولیه "گر"٬ "جر" و جرت دوى، از زمان چنگیز خان تغییر نکرده است. کليه سران اقوام عشايرى و چادرنشين کوچى مغولستان جنيگيز خان را در همين گونه خيمه دايروى به عنون خان خانات هاى مغولى انتصاب نمودند. در پشتو يک سلسله قوانين ساختن لغت هاى زبانهاى هندو اروپايى و هندو ايرانى غربى و شرقى وجود دارد که براى اش تغير دال و لام گويند
د به ل
"دختر" : پارسى Dochter
"توختر" : آلمانى Tochter
"دوتر": انگليسى daughter
دختر= لور: پشتو : Lor
دوى مغلولى بزرگ به لوى پشتو نيزه شده د به و و ر به ل
* دار < > وال
* شهر دار<> ښار وال
* پاس دار <> پاس وال
*پدر <> پلار
* ده <> لس
* دست <> لاس
* درس <> لوست
* ديدن <> وګورئ
* دستيار<> مرستيال
در بين تورانى هاى هندوستان و دکن و اکنون ميان پشتونها چندين نوع سیستم جرگه سيمتى (انگليسى سران) (اجلاس سران ) و جرگه صباح نوعی اجلاس روستای قبیله ای
سنت "لويه جرگه" چنگيزخانى مغولى در گردن آدم خان افغانى

به اساس زبان شناسى "وامگيرى" (قرض گيرى) واژه چيزى بدى نيست. دولت طاغوت پرست افغان خودش در فابريکه لغت سازى پشتو متواتر لغت پشتو توليد کرد مانند کارت آراى براى حيوانات و از مغول چنگيزى تا انگريزى لغت قرض گرفت و در دهان خود انداخت در شکم بلعید.
ولى عليه گرفتن واژه هاى پارسى ناب که در ايران کشف واختراع مى شد تبليغات فاشيستى مى کرد و مى کند و فارسى زبانان را در ستان مثل خودشان حقير وفقير فرهنگى مى پنداشتند. و اما غضب واژه ديگران مانند غضب زمين ديگران کار خلاف ارزشهاى پسنديده فرهنگى ملل هاى متمدن جهانى اند . مثلا چک٬ پسته٬ مگزن٬ صفر٬ اد ميرال دريا سالار انديرا وامهاى زبان پارسى اند. ستر جنرال = ژنرال بزرگ; سترگ; گسترده گسترش در زبانهاى ايرانى زبانهاى کلان (زبانهاى "استر" "سترگ" ايرانى ) مانند کوردى٬ بلوچى پشتو و پارسى وجود دارد. "لوى" و "لويه" واژه زبان ايرانى نيست. ستر، غټ، پرتمين، همند ، پراخ ، غوره زياته چون که به کنده زبان پشتو وجود دارد و در زبان هاى جرمنى هم وجود دارد مانند "Stern" "ster" Asteroid" شهاب سنگ. "لوى" و "لويه" در زبانهاى هندواروپايى وهندوايرانى وجود ندارد . پس جستجوى و پژوهش خود را روى زبانهاى سامى (عبرى و عربى) معطوف مى نمايم. ستاره در فضاى زبانى يهودى و عبرى وجود ندارد ولى قمر و شمش و نجم چرا? پشتو ستوري = پارسى ستاره = عربى نجم عبرى هم כוכב ( نجمه) . علم نجوم = ستاره شناسى يا ستورى پوهه بزرگ به عربى عظيم و کبير زبان ییدیش (يهودى اروپايى از آلمانى ) اکثريت يهودان در آلمان بودند از اين جهت גרויס = groys گرويس تغير گروس gross بزرگ خود .

"جرگه" یک اصطلاح شناخته شده از زبان منگوليا يا مغولستان است. زبان مغولستان زبان "تورکى التايى" است که با زبانهاى آسياى ميانه تا ترکيه خويشاوند و مغولها در زمان دودمان مينگ در چين دودمان مينگ چين را شکست و هشتصد سال پيش چنگيزخان آسياى ميانه شرق ايرانزمين و سپس تيمور شش قرن پيش و بابريان چارصدسال پيش کل آسياى ميانه ايرانزمين و هند را آباد نمودند.

برخلاف "افغان" هميشه سرزمين ستان ما را ويران نمودند. چه با پيسوند زوى زى وام گرفته پشتون از زاد پارسى مانند ځلميان و زمريان وچه با طلابان و طالبان فقط مى طلب اند مانند طلبکاران
خان و لوى و جرگه را مغولها گورگانى به افغانها به ميراث دادند. "جر" و "بحث" لغتهاى فارسى نيست. واژه هاى وام اند. "جر" تورکى و "گر" گورگانى مغولى است. و "گر" در زبان مغولى (چادر گرد يا خيمه حلقوى ) معنى مى دهد: "جر" (Ger) : کسى را قهر کردن ; "جر": پاره کردن, غار کردن; جر کردن: تارهاى ابريشم و پشم و پنبه گدود شدن; گر٬ جر٬ يا ٬غر غار کوه و يا خرگاه (Lager). جرگه (Garge, Gorge) در لغت‌نامه دهخدا گرفته شده است. و تاريخ وام گيرى آن و يا لغت نامه و نام فرهنگ لغت هم ناميده شده :
چو تیغت کند کار بر جرگه تنگ
درآید بدم لابه غران پلنگ .
نورالدین ظهوری (از بهارعجم و آنندراج ).
گر آهوی چین در غزال خطاست
که در جرگه ٔ چشم جادوی اوست .
محسن تأثیر (از آنندراج ).
سرور جرگه ٔ شاهان جهان
شاه نجف صفدر معرکه ٔ شیردلان . سعید اشرف (از آنندراج ).
اگر زاغ و گر صعوه ٔ ناتوانم
همین بس که در جرگه ٔ بلبلانم .
طالب آملی (از آنندراج ).
جرگه حلقه زدن و صف کشیدن مردم و حیوانات دیگر. (برهان ). صف کشیدن انبوه مردم . (غیاث اللغات ). مطلق صف و حلقه است خواه مردمان باشد،خواه سایر حیوان از چرنده و پرنده . (از آنندراج ) (بهارعجم ). حلقه . حوزه . جرغه . پره . مجمع. جماعت . محفل .رج . سپاه . صف . قطار. فرهنگ آنندراج یکی از فرهنگ‌های زبان فارسی نوشته‌شده در سده نوزدهم میلادی و از کامل‌ترین و منظم‌ترین فرهنگ‌های زبان فارسی عصر خود است. این فرهنگ را محمد پادشاه متخلص به «شاد» فرزند غلام محیی‌الدین، میرمنشی مهاراجه میرزا آنند گجپتی راج‌منه سلطان بهادر، راجهٔ ایالت ویجی‌نگر از ایالات دکن هندوستان، بر اساس چند کتاب لغت دیگر گردآوری کرده‌است. تاثير زبان وفرهنگ مغولى درپشتو عملى مى شود ولى در بين پارسى زبانان و بويژه "بين هزاره هاى مغولى" و اوزبيکى و تيموريان وتورکان نى! شکل اولیه چادر کروى "گر" Ger "جر" Jer يا جرت Jurt (یورت ) از زمان چنگیز خان تا اکنون تغییر نکرده است. و لوى از کجاه آمده ? لوى از "لقب خان را به پشتونان تقديم نمودند و "گر" و دوى" Doi مغولى که مانند "ikh" مغولى داهيم "dahim" تورکى آمده است شکل اولیه "گر"٬ "جر" و جرت دوى، از زمان چنگیز خان تغییر نکرده است. کليه سران اقوام عشايرى و چادرنشين کوچى مغولستان جنيگيز خان را در همين گونه خيمه دايروى به عنون خان خانات هاى مغولى انتصاب نمودند. در پشتو يک سلسله قوانين ساختن لغت هاى زبانهاى هندو اروپايى و هندو ايرانى غربى و شرقى وجود دارد که براى اش تغير دال و لام گويند
د به ل
"دختر" : پارسى Dochter
"توختر" : آلمانى Tochter
"دوتر": انگليسى daughter
دختر= لور: پشتو : Lor
دوى مغلولى بزرگ به لوى پشتو نيزه شده د به و و ر به ل
* دار < > وال
* شهر دار<> ښار وال
* پاس دار <> پاس وال
*پدر <> پلار
* ده <> لس
* دست <> لاس
* درس <> لوست
* ديدن <> وګورئ
* دستيار<> مرستيال
در بين تورانى هاى هندوستان و دکن و اکنون ميان پشتونها چندين نوع سیستم جرگه سيمتى (انگليسى سران) (اجلاس سران ) و جرگه صباح نوعی اجلاس روستای قبیله ای

>>>   نه صلح امکان دارد و نه هم اوغان انسان شدنی است و نه از تقلب، عوامفریبی، و تمامیتخواهی دست بردار است۰ یگانه راه نجات فقط تجزیه کشور بدو حصه بین اوغان ها و اتحاد قوم های غیر اوغان میباشد و بس۰ در غیر آن قوم های غیر اوغان برای همیشه در آتش جهالت اوغان خواهند سوخت۰
بگذارید این اوغان بین خودشان هرچه میخورند بخورند۰ قوم های غیر اوغان تمام مشکلات کوچک بین تان را کنار بگذارید و یکسره حساب تان را از این تمامیت خواهان متقلب انتحاری انفجاری فاشیست جدا کنید و ملک خود را و آینده فرزندان خود را بسازید۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است