"جرگه مشورتی صلح" و شهر وندان کابل
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۶    ۱۳۹۸/۲/۱۰ کد خبر: 158428 منبع: پرینت

این جرگه نام نهاد اشرف غنی نه تنها توسط داکتر عبدالله (۵۰ فیصد قدرت)، نه تنها توسط استاد خلیلی، رییس "شورای عالی صلح"، نه تنها تمام نیروهای سیاسی و شخصیت ها و رهبران جهادی و غیر جهادی (به استثنای سیاف، جنایتکار جنگی) تحریم شد، بلکه به استثنای یک عده افراد حکومتی یا هواخواه غنی، توسط شهریان کابل نیز تحریم شد.

کافی است که به گزارش BBC از کابل توجه کنید:
"به راننده تاکسی در کابل که یک مرد مسن بود، چند روزقبل وقتی گفتم که کابل هفته آینده تعطیل است، رنگ از رخسارش پرید. برای او این تعطیلی به منزله خالی شدن سفره نان کودکانش است.
گفت مجبور است هر روز ۵۰۰ افغانی (معادل هفت دالر) به مالک موتر​خودرو اجاره‌ای بدهد، با ادامه تعطیلی این پول را از کجا کند و در کنار آن چطور هزینه زندگی خود را تامین کند."

این یک نمونه از صدها نمونه دیگر است. البته این تعطیلی برای یک عده افراد مرفه که هواخوری در دامنه کوه را میسر میسازد (البته کارکنان ارگ که با غرور تمام عکس گذاشته بود که در این کوه رفتن توسط محافظین مسله محافظت میشوند، البته به خرچ بیت المال) و یا به گشت و گزار در شهرمیپردازند، یک نعمت است.

کریم پاکزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جرگه
شهروندان
نظرات بینندگان:

>>>   شرایط عضویت در نشست مشورتی صلح / لویه جرگه !
1_ وابسته به حکومت باشی
2_ حرف نزنی مخصوصا علیه حکومت
3_ از درون حکومت معرفی شده باشی
4_ وقتی رئیس جمهور سخنرانی می کند از خوشی گریه کنی و پارازیت نشی
5_ هر گپی شد تیرته بیاری چون قبلن پول گرفتی
6_ اگه خواب داشتی بخواب اما اگه حرف داشتی اخراج میشی
7_ پیر ها بر جوانان مقدم اند چون مردسالاری حکم می فرماید
مهم نیست چی می فهمی مهم این است که کی را در ارگ میشناسی !
بهار سهیلی

>>>   جرگه و یا ترفندی برای تداوم شیطنت و استبداد فاشیسم اوغانی!
تجربه نشان داده است که برگزاری جرگه ها و نتایج برآمده از این فریبکاری، هیچگاه در خراسانافغانستان بیانگر اراده و افکار شهروندان کشور نبوده و نخواهد بود. بلکه این جرگه ها همیشه با اهداف شوم و خلاف حقوق و آرای شهروندی با جمع آوری یکتعداد آدمهای نادان و ‌شکم کلان برگزار شده و ترفندی برای اسیر ساختن مردم و تداوم استبداد و ظلم و بربریت توسط حکام دستنشانده و کفتار صفت فاشیسم اوغانی میباشد.
امیدوارم این ترفند شیطانی و نامیمون از میان برداشته شود و در هر امر مهمی به آرای کل شهروندان کشور مراجعه گردد.
بامهر

>>>   جرگه نمایشی
چقدر مشکلات را برای مردم ببار آورده
سرک ها مسدود مریض در موتر تلف میشه
دکاکین شرکت ها موسسات خیریه شبکات خدمات همه مسدود
نهادهای دولتی رخصت کسانیکه در فعالیت های عاجل قرار داشتن در خانه نشستن
بانک ها تعطیل معاش ، کمکهای مالی غیرفعال ، فقیر در انتظار معاش و کمک گیرنده انتظار باز شدن بانک
وزرا از رخصتی استفاده کرده در دبی چکر میزنن
زمانیکه احزاب، اپوزسیون ، مخلفین در جرگه صلح اشتراک نکنند چی فایده
حیف

>>>   Arwin
طالبانیزم ها نسبت عدم دانش شعور سیاسی از این جرگه و پرگه قلابی کذابانه که به نفع مزدران استعمار است، پشتیبانی میکنند

>>>   تحریم لویه جرگه ی صلح و انتصاب سیاف درریاست آن تدویر لویه جرگه ی پرهزینه ی صلح که با تعطیلی ادارات دولتی در کابل ، بخشهای بزرگی ازشهر و کشوررا فلج کرده است و تحریم آن از سوی مخالفان رییس جمهور ، در پهلوی سایر مسایل قابل بحث دو مسأله را صراحت بیشتر بخشید :
اول - تحریم بی اثرجرگه بخوبی نشان داد که مخالفان و حریفان رییس جمهورغنی شامل دوازده کاندید ریاست جمهوری ، رهبران و قوماندانان بزرگ تنظیم ها و شخصیت های موثر سیاسی شامل داکتر عبدالله ، حامدکرزی ، یونس قانونی ، احمدولی مسعود ، ضیامسعود ، حنیف اتمر، کریم خلیلی ، محمد محقق ، صلاح الدین ربانی ، انورالحق احدی ، عطا محمد نور ، رحمت الله نبیل ، اسماعیل خان ، گلبدین حکمتیار، جنرال دوستم ، سپنتا و دهها فرد زورمند دیگر ؛ هیچکدام از حمایت و پشتوانه ی مردمی برخوردار نیستند . درغیر آن باید با این تحریم ، بیشترکرسی های جرگه خالی میماند و یا اینکه طرفداران تحریم کننده گان به جاده ها می ریختند و مانع تدویر این جرگه ی فرمایشی و اتحاد شکن می شدند .
شاید این تحریم ، مضحک ترین وبی اثرترین تحریمی باشد که تا کنون می شناسیم.
دوم اینکه ، رییس جمهورغنی با انتصاب عبدالرب رسول سیاف ، یکی از تندروترین رهبران گروههای افراطی اسلامی در رأس جرگه ( که در کشتار و بی عزتی صدها افشاری بیگناه و هزاران هموطن مظلوم ما نقش مستقیم داشته ، با وهابیت سعودی در پیوند بوده از زمره ی بزرگترین غاصبان زمین به حساب می آید ) ، این حقیقت را به اثبات رساند که برای دست یافتن به اهداف قدرت طلبانه اش ، از هر وسیله ی ممکن و هرشخصیت بدنام و بدکرداری میتواند استفاده ببرد .
این که این جرگه ، راه رسیدن به صلح را صاف تر خواهد کرد یا پر از کوه و کتل بیشتر ، هنوز روشن نیست . آنچه معلوم است اینست که این جرگه ، تیر در هوا رها کردن است و خواه نا خواه تلاشی است برای ادامه ی قدرت رییس جمهور و شاید ایجاد بن بست در روند مذاکرات احتمالی بین الافغانی که خواست اصلی حامیان و ایجادگران امریکایی حکومت نیز میباشد .
فروغی

>>>   Kabir
ارگ با استفاده از پول بيت المال ده ها نفر را منحيث فيسبوك چلان استخدام نموده كه هر كدام چندين اي دي باز نموده اند و در فيسبوك به نقع ارگ سياه را سفيد و سفيد را سياه مي گويند اما با وجود ان در برابر مردم و نشرات حقيقي مردمي در فيسبوك تاب مقاومت را نداشته و كم مياورند
بهترين كمپاين اين است صفحات و اي دي هاي فيسبوك چلان ها تحريم و بلاك گردد

>>>   بحث مسخره کردن کسی نیست
بحث این است که این اشخاص به قول شما روستایی از سیاست قانون عدالت اجتماعی چی میدانند.؟؟؟؟
در حقیقت کسانیکه همچو اشخاص را دعوت کردن کل مردم کشور ما را به تمسخر گرفتن
بله من هیچ وقت نگفتم شهر نشین هستم و احترام خاص به روستا نشین های عزیز زحمت کش ما داریم
ولی هیچ وقت در جایکه ظرفیت و تخصصش را نداشتم اشتراک نکردم چون این را گناه بزرگ میدانم و حق تلفی
امروز جوانان به مراتب از من داناتر اگاه تر در کشور ما موجود است که حق اول از انها است برای کشور ما بهتر تصمیم بگیرن.
سیدعبدالرحمن عشرت

>>>   Najib Salam
لطیف پدرام
جناب آقايان عطا، دوستم، محقق، خليلي، احمدضيا، احمد ولي، امرالله صالح، قانوني،صلاح الدين... اين را در خاطرات تان بسپاريد غني،كرزي، اتمر، احدي در هماهنگي با يك ديگر با برنامه پيش مي روند تا جامعه اي غير پشتون را تكه-تكه كنند و از شما در اين راستا سوء استفاده مي كنند نه به شما پٌست و مقامي مي دهند و نه اتمر مخالف كرزي است و حتي تحريم اين لويه جرگه و مخالفت و تحريم آن از طرف كرزي، اتمر و... سمبوليك براي گمراه كردن شما است.
شما اين همه سال درس نگرفتيد همين كرزي نبود گفت« نميگذارم آنها(غير پشتون ) رئيس جمهور شوند» همين كرزي، غني، اتمر نبودند شما و ياران تان را ترور، تبعيد، خانه نشين، زندان، شكنجه و جنگ سالار معرفي كردند؟
مگر اينها نبودند طالبان را برادر خطاب كردند شما را به جهان جنگ سالار معرفي كردند...؟
مگر شما نمي بينيد اتمر و غني بر عليه يك ديگر هيچ وقت سخنراني نمي كنند؟
باور كنيد اين بار حكومت را بگيرند كه با اين رفتارهاي نسجنيده شما كه مي گيرند و در چند سال بعدي بلاي سر شما بياورند عقاب ها در آسمان به حال روزتان گريان كنند! شما چه فكر كرديد سياست را بازي كودكانه تصور كرديد و فكر كرديد آنچه آنها مي گويند راست ميگويند و عمل مي كنند؟!
مگر در اين چند سال شما معاون، وزير بي صلاحيت نبوديد كه از كرزي، غني و اتمر مي ناليديد حالا چه شد دوباره براي آنها كمپين مي كنيد؟!
شما از اينكه معاون، وزير و... پدرام شويد شرم مي كنيد اما در آنطرف پيش آدمهاي مي رويد نه دانش و نه شجاعت پدرام را دارند. اگر تصور مي كنيد كشورها پشتونهارا بخاطر افغان بودن شان دوست دارند سخت در اشتباه هستيد اين قدرت مردم و روابط است كه سياست كشورها را تغير تحول مي دهد. مگر فراموش كرديد عطا در بلخ بود چطور مقامات كشورها پيش آن در رفت آمد بودند، وقتي عبدالله به غني اخطار داد" صبرشان تمام شده است" چطور خارجي ها براي ديدار آن هر روز صف بستند؟!

>>>   هنگدوست هروی
بانو فرخنده زهرا نادری : اشرف غنی جرگه کلان را برای محکم کردن پایه های حکومت استبدادی خود برگزار کرده.
غنی این جرگه را با استبداد رای پیش برده. این جرگه هیچ مشکلی از مشکلات افغانستان حل نمی کند.
این سخنان کسی است که در انتخابات گذشته تا چند ماه پیش از نزدیک ترین افراد تیم غنی احمدزی بود. این خانم وقتی میگوید غنی مستبد است پس دانسته میشود که با پست و استخوان خود استبداد غنی را حس کرده. خیلی هم کوشش کرده که که بردباری نشان دهد. اما تحملش تمام شده. حرف این خانم باید برای بسیاری از هموطنان ما در مورد غنی حجت باشد.
گفتگو با بی بی سی فارسی

>>>   از هرات هم کسانیکه شورای ولایتی خواست فرستاده شده هراتی ها نماینده های انتصابی را قبول ندارند.

>>>   خوشبختانه تحولات سیاسی و دموکراسى نوین که درنتیجه کومک جامعه جهانی درافغانستان صورت گرفته است رشد ،ترقی ،پیشرفت تعليم وتربيه ذکور واناث وآزادى بيان ومطبوعات وشراکت احزاب سیاسی قدیم وجدید درساختار نظام پیشرفته ووسیع البنیاد وقانون آساسی موجوده افغانستان بوجود آمده اند وانشالله به همین منوال افغانستان به طرف آزادی های مدنی بیشتر وبهتر به پیش میروند.اما متاسفانه یک عده تحلیل گران ساده لوح، افکار مردم جامعه را با تحلیل و تجزیه ای ماجراجويانه وپروپاگند های خطرناک شان مشوش ومکدرمیسازند واین تحولات مثبت ومهم را تجاوز میدانند درحالیکه تجاوز قوای شوروی سابق به قومانده مستقیم برژنف ملعون با تحولات سال های آخر کومک جامعه جهانی وقوای ناتو صورت گرفته کاملا تفاوت دارند.دولت وقت شوروی فقط احزاب خلق وپرچم را به حیث احزاب رهبری کننده سیاسی جامعه به رسمیت میشناختند وباقی احزاب وگروه های سیاسی در افغانستان هیچ نقش نداشتند واعضا وطرفداران احزاب دیگر اندیشان دست گیر وسر به نیست گردیدند که لیست پنج هزارنفری شهدای مظلوم زمان حکومت جنایتکار خلق وپرچم آخیرا افشا شده اند. فعلا بیشتر از پنجاه حزب سابق وجدید باهرافکار سیاسی درحکومت فعلی افغانستان به رسمیت شناخته شده اندوثبت گردیده اند ودر سرنوشت سیاسی افغانستان نقش مستقیم وموثردارند.صلح عادلانه ای دایمی وآشتی ملی خواست وآرزوهای دیرینه ای مردم مومن وزجر کشیده افغانستان بوده وهستند خداوند متعال درقرآن کریم فرموده الصلح خیر یعنی صلح عمل خیر ونیکو است.متاسفانه جنگ وخانه جنگی برای گرفتن قدرت سیاسی گروه های مختلف واحزاب سياسى درمدت چهل سال است افغانستان رابه ویرانه وقتلگاه انسان ها تبدیل کرده اند وهزاران عالم دینی، استادان پوهنتون ودانشگاه ها ،محصلین ،معلمین، متعلمين,کسبه کاران،تجاران، دهاقین ،زمین داران وافراد عادی رابه اشکال مختلف تحت نام های مختلف به کشتارگاه ها فرستاده اند ،زیر بنای اقتصادی ،روابط اجتماعی وتعلیمی ونیروهای امنیتی اردو وپولیس افغانستان درطول سال های جنگ داخلی به شدت صدمه دیده ونابود گرديده اند.بدتر ازهمه خصومت های قومی ،مذهبی، منطقوی وزبانی درین مدت به اثر تبلیغات شوم بیگانگان به اوج خودرسیده اند دراثر جنگ های خانمانسوز داخلی وشکستن مرزها وسرحدات افغانستان افراد غیر مسئول وبیگانه تحت نام ها وشعارهای مختلف وفریبنده داخل افغانستان گردیدند وباتبلیغات زهرآگین و ماجراجویانه شان به وحدت ملی وهمزیستی مسالمت آمیز طولانی المدت جامعه افغانستان به شدت آسیب رسانیده اند.انواع عوامل ماجرا جویی ونفاق افگنی ,جامعه عقب مانده افغانستان را بازهم سال های سال به طرف عقب ونابودی کشانیدند. الحمدالله درچند سال آخر که با کومک جامعه جهانی زمینه رشد وترقی ،تعلیم وتربیه ذکور واناث ،آزادی بیان وجراید وآزادی مطبوعات درافغانستان مساعد گردیده اند وبرای مردم زجر کشیده افغانستان امید واری های زندگی بهتر ،سعادتمند وآرام ترپیدا شده اند.اما بدبختانه بازهم یک عده گروپ های مسلح که تاحال افکار ماجرا جویی وتسلط گرایی خطرناک درذهن رهبران شان هستند به جنگ داخلی وآدم کشی درافغانستان ادامه میدهند وباعث تشویش ملت مومن وزجر کشیده افغانستان گردیده اند این گروپ های ماجراجو راه های عبور ومرور مسافرین را درنقاط مختلف افغانستان میگیرند مسافرین بی دفاع را به شکلی از اشکال اذیت وآزار میدهند ودربعضی حالات مسافرین عم ازذکور واناث را می ربایند وبه قتل میرسانند وهم تحت نام های مختلف پول ازمسافرین بى دفاع میگیرند ووحدت ملى جامعه را ضعيف تر ونابود ميسازند.این ماجراجویان ودشمنان صلح وامنیت بدانند که تاریخ به عقب برنمیگردد و انشاالله ایام صلح عادلانه وامنیت سرتا سری درافغانستان جنگ زده وویران شده حتما آمدنى است واین اعمال شوم وماجراجویی خایینانه منافقین ظالم به عنوان لکه ننگین شان ثبت تاریخ آینده افغانستان خواهد شد.ازچند مدت به این طرف فعالیت ها وجلسات صلح ازطرف جامعه بین المللی ،کشورهای همسایه وکشورهای دور ونزدیک موثر واحزاب سیاسی افغانستان واشخاص دینی،ملی و وطندوست و جامعه مدنی افغانستان عم ازذکور واناث درداخل وخارج ادامه دارند و به یاری خداوند متعال به طرف موفقیت وصلح عادلانه دایمی به پیش میروند ودر ضمن وظيفه شرعى وحب الوطنى اقشار مختلف ملت مومن افغانستان هستند که درپروسه وتشویق عملی صلح عادلانه وآشتی ملی درافغانستان به هر شکلی سهم بیگیرند ونگذارند که ماجراجویان وعقب گرایان فاسد وجاهل درداخل وخارج افغانستان باعث نفاق افگنی وبدبختی بیشتر مردم زجرکشيده وافغانستان ویران شده گردند.به یاری خدای بزرگ به پیش به سوی صلح عادلانه دایمی ،رشد ،ترقی، وآشتی ملی وهمزیستی مسالمت آمیز تمامى اقوام برابر افغانستان، محو ونابودباد گروه های ماجراجو ،نفاق افگن ،عظمت طلبان جاهل ودشمنان صلح، ترقی وآشتی ملی درافغانستان.
ومن الله التوفیق.
انجنیرعبدالرشید ناصری ازآسترالیا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است