این پیرمرد قابل ترحم است نه تمسخر (عکس)
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۳۷    ۱۳۹۸/۲/۱۱ کد خبر: 158454 منبع: پرینت

این پیرمرد هموطن‌ قابل ترحم است نه تمسخر.
اگر چنین جرگه هایی بر سرنوشت ما حاکم نبود؛ شاید امروز این پیرمرد در یک دانشگاه استاد بود، شاید وکیل پارلمان بود، شاید رییس یک شرکت تجارتی بود و شاید در کمترین انتظار، دست نوه هایش را می گرفت و در کنج دنج پارکی قهوه می نوشید و به بازی نوه هایش چشم می دوخت.

من وقتی این تصویر را دیدم؛ از عمق جانم احساس درد کردم. برای این پیرمرد، برای خودم و برای نسل بعدی! برای این پیرمرد، پیرمردان دیگری تصمیم گرفتند و برای من او تصمیم می گیرد و حاصل کار می شود، جغرافیایی به نام افغانستان!

تا زمانی که جرگه بازی از این جغرافیا رخت برنبندد؛ امید به توسعه و پیشرفت، آرزویی واهی خواهد بود. زندگی مدرن، الزامات مدرن می خواهد. در قرن بیست و یکم و با اینهمه پیچیدگی در سیاست، جرگه فقط ما را ریشخند جهانیان خواهد ساخت.

داوود عرفان


پیرمرد

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پیرمرد
جرگه
نظرات بینندگان:

>>>   ما به کجا می رویم؟
این تصویر بیانگر نوعی مظلومیت تاریخی است. متاسفانه در فضای مجازی به جای نقد محتوایی به لویه جرگه، تصویرهایی از این قبیل نشر می‌شود و مورد تمسخر قرار می‌گیرد. من نمی‌دانم این اخلاق انسانی چه زمانی بر ما حاکم می‌شود.
درد مظلومیت تاریخی از سیمای این پدر موی سفید می‌بارد که امروز استخوان نسل من را نیز می‌سوزاند. نمی دانم، واقعن نمی‌دانم ما به کجا می رویم؟ جز تاثر چیزی ندارم که بگویم.
متاسفم به این مدنیت و روشنفکری و خِردنقّادی که کارش تمسخر دیگران باشد.
به قول مولانای بزرگ:
دوزخ است آن خانه کان بی روزن است
اصل دین ای خواجه روزن کردن است
معین

>>>   این اوغان ها امده که افغانستان را خراب کند

>>>   راستى كه ترحم كرد و اين بى كلتور ها را كلتور اموختاند.

>>>   این پیر مرد را غنی به پو ل دالر خریداری نمو ده است زیرا این شخص غریب بود و نگذیر که بیاید به همین پول غنی نفقه حیا ل خود را کند

>>>   بری ای بزرگوار در قریه گفته بودند که پیش بشینی که خوب موضع را بفهمی راه دو طرف بند بوده مجبور از سر چوکی تیر میشد تا سرنوشت مردم خوده تعین کند و دیگه هم باید بیدار چابک باشد.ورنه دیگران بالای سرنوشت مردمش تصمیم غیابی خواهد گرفت امگا حق شکایت را ندارند.

>>>   من چگویم
عکس خود بهتر خودش را تعریف میکند

>>>   داود جان ، در بالاي تالار نوشته است : رسيدن به صلح دشوار نيست ، فقط ... .... يعني يك گام خيز زدن است ، كاكا نشان ميدهد كه پاچه هايتان بالا كرده خود را در كرسي صلح گذار نمائيد.
خانه اش آباد كه كلوخ استنجاء خود را در دست نگرفته است.

>>>   رسیدن به صلح دشوار نیست فقط؟!

>>>   قرار گذارش و معلومات که از طرف ژورنالیست موجود در مجلس جرگه صلح{کمپاین انتخابات} این شخص که در حالت سوار شدن بالای مشاهده میشود پدر و یا کاکای ضیاالحق امر خیل گوسفند چاق کن است. الله اعلم که پدر یا کاکای گوسفند چاق کن و یا هم از اقارب وخویش آوندان جناب رئیس صاحب گوسفندی ؟ بدون شک به یکی شان مربوط است.

>>>   Shahiem
هر وطن پرستی که برای وطن و مردمش بر ضد فاشیزم قبیله مبارزه کند ، از طرف فاشیستها منفور قبیله ، چون دیگر راهی نداند باید مارک جاسوسی زده شوند و باباهای خود شان ‌ه قرن هاست جاسوس های چند جانبه بوده و بار بار وطن را فروخته اند ، باز هم وطن پرست و بابا هستند ،...

>>>   این جرپه خنده آور است ههههههههه

>>>   سلام به همه :
چقدر خرابی های دیگر را کرده باشند.

>>>   زیرچوکی هم پرازنصوار خواهد بود کارکنان دوهفته پاک کاری چتلی های شان خواهند کرد دیگر هیچ برهیچ.

>>>   درود ، این عکس ها واقعیت رو از یک کشور قرون واسطی به نمایش می گذارد که تاریخ تولد آن 1919 است، افسوس به سرزمینی که مردمانش به گفته چرچیل) خائن بیسواد است جناب چرچیل خوب شناخته بود که وقتی می خواهی سرزمینی رو تصاحب کنید اولا مردمان آنون سر زمین رو شناسی کرد و بعدش اقدام، و این قرحه به سر زمین افغانستان رقم خورد و از انون زمان تا فعلا همان طور جریان دارد، خائن بیسواد وطن فروش،هیچ کس به فکر مردم جامعه نیست، تو یه هفته فغان مردم به عرش خدا رسید اما کو گوش شنوا، این جرگه وسطی چه زیان به مردم زد، ای خدا تو کجایی که ببینی مردم دارن در فقر ناتوانی، بی پولی، حتی مردم برای زنده ماندن خود خون هم دیگه می ریزد، خدایا چه می گذرد تو کجایی که ببینی،تقاص کدام کار رو به این مردم باید بپردازد، تقاص گنج خود را،؟ تقاص معدنیات خود را? ، سال های سال مردم این سر زمین دارد تلافی کار رو می بپردازده انجام نداده اند، خدایا خودت، نمی دانم میشنوی یا نه، فکر کنم مردم این سرزمین رو کاملا فراموش کردی؟ شهر خالی کوچه خالی سفره خالی، ای خدا ؟؟

>>>   همینقدر که این پیرمرد به فکر کشورش بود قابل تقدیر است نه تمسخر و نویسنده به حق نوشته که این پیرمرد قابل ترحم است مشتی خارج نشین که حاضر یه تحمل کمترین رنجی در افغانستان نیستند حق تمسخر این پیرمرد رنجور را ندارند

>>>   کسانیکه بخواهند این پیر مرد را تمسخر کنند ولا بدانند که پدر وپدرکلانهای شما از این بدتر بود ،خداوند متعال امر اکید. نموده است که به کسی تمسخر ننماید و. شاید اعمال کسی را تمسخر میکنید نسبت به شما خوبتر باشد و. نزد خالق یکتا ارزش بیشتر باشد
عبدالله ریحان

>>>   یک خیز اوغانی از جنس احمد زی
ههههههههههههههههههههههههه

>>>   ای صاحبان تاریخ پر ریخ! افغان خو مثل روس بر ناموس کسی تجاوز نکرده مثلیکه روس در تاجکستان کرد!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است