در روز سوم جرگه چه گذشت!؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۶    ۱۳۹۸/۲/۱۲ کد خبر: 158468 منبع: پرینت

طی چندروز گذشته شهر کابل ظاهرا به دلیل وضع تدابیر امنیتی شدید و تعطیل دوایر دولتی و غیر دولتی و مکاتب و دانشگاه‌ها آرام و خلوت به نظر می‌رسد اما زیر پوست شهر چه می‌گذرد.

کار و تجارت تعطیل شده و سبزیجات و میوه‌جات تجاران به دلیل توقف در دروازه‌های کابل فاسد شده اند، مراکز فروش عمده کالا و لوازم مثل مندوی ها که تامین کننده کالا و مواد خوراکی مغازه‌های شهر کابل و شماری ولایات نزدیک به مرکز می‌باشد، مسدود است.

قیمت‌ها افزایش یافته است، دانش‌آموزان از درس های‌شان عقب مانده اند، بسیاری از نانوایی‌های مرکز شهر و اطراف محل برگزاری جرگه به سبب اجازه ندادن نیروهای امنیتی به بالون‌های گاز سوخت آنان، کار را تعطیل کرده اند.

کارهای اساسی تا اکنون در جرگه صورت نگرفته، بی نظمی و فضای بی‌اعتمادی در داخل تالار حکمفرما است، گزینش هیات رهبری غیر انتخابی و بیشتر بگونه مصلحتی صورت گرفت، در تعیین روسای کمیته ها عنصر قومیت و وفاداری به اشرف‌غنی نقش اساسی داشت.
بسیاری از اشتراک کنندگان دلیل آوردن‌شان را در این مجلس نمی‌دانند.

حدود 5 میلیون دالر تا اکنون به مصرف رسیده، گروه طالبان به فیصله های یک چنین نشست‌های اعتنا ندارند، اشرف‌غنی در فکر کمپاین و چنگ و دندان نشان دادن به امریکا است و سرمست از ماندن در قدرت بعد از اول جوزا که... بدوی بودن و غیر دموکراتیک بودن و قرون وسطایی بودن این جرگه هم باشد سر جایش.

هارون معترف


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جرگه
روز سوم
نظرات بینندگان:

>>>   یکی از فیصله‌های «جرگه اشرف غنی»؛

هیچ گروهی بیرون از حکومت حق و صلاحیت مذاکره صلح را ندارد. تمامی صلاحیت‌های گفت‌وگوها مالکیت شخصی حکومت «اشرف غنی» است.
این در حالی‌است که طالب حاضر نیست با حکومت مذاکره کند. طالب اشرف غنی را نماینده مردم نه؛ دست نشانده امریکا می‌داند.

صلح پایدار و با عزت اشرف غنی همان است که پنج سال دگر سلطنت کند و هزاران هم‌وطن ما در خون بغلطند.

با این‌حال جرگه اشرف غنی، جز سبوتاژ روند صلح هیچ دست آوردی ندارد و نماینده‌گان مردم باید آگاهانه تصمیم بگیرند تا ابزار خواسته‌های نا مشروع حکومت نشوند.
فهیم فطرت

>>>   اشرف غنی با این کارها می خواهد خود را تا زنده است به عنوان رئیس جمهور افغانستان تثبیت کند مانند ریاست جمهوری قذافی و یا بهتر بگویم می خواهد پادشاه و امپراطور افغانستان باشد. او که عملا امپراطور و دیکتاتور است هیچ اعتنایی به خواست مردم ندارد. مردم افغانستان باید بیدار باشند که در دام فریبکاری این دیکتاتور نیافتند و هر چه زودتر خود شان را از قید حکومت کوچی گری نجات دهند.
او که علنا در لویه جرگه در ملأ عام از نظام کوچی گری سخن گفته و از این قبیله به صورت خاص حمایت می کند کسی نیست که او رمورد اعتراض قرار دهد. اشرف غنی بر طبق چه دلیل و قانونی برای کوچی ها بودجه خاصی تخصیص می دهد. مگر این کوچی ها چه امتیازی دارند که باید تاج سر مردم افغانستان باشند. چرا در لویه جرگه از سوی اشرف غنی تأکید شود که کوچی ها می تواند هرجا برود و گوسفندان و شتران شان را بر زمینهای مردم بچرانند و کسی حق ندارد مانع آنان شود؟
چرا اشرف غنی در این جلسه باید دستور بدهد در هر یکی از وزارتخانه باید اطاقی برای کوچی ها اختصاص داده شود؟ مگر آنان از کجا آمده اند چه اینکه همه کوچی ها پاکستانی هستند و هیچ نقشی در اقتصاد، و فرهنگ و تمدن کشور ما ندارند. آنان هر سال وارد کشور ما شده و فجایعی را به وجود می آورند اما باز باید از سوی رئیس کشور از آنان تقدیر و تمجید شود و به عنوان گل سرسبد بر سایر اقوام تحمیل گردد. چرا کسی نیست که به این آدم جاهل و قوم گرا بگوید که کوچیها چرا باید از این امتیازات برخوردار باشند و حتی در مجلس شورای ملی هم بدون انتخابات و به صورت سهمیه بندی نماینده داشته باشند؟ آیا قوم گرایی و نژاد پرستی شدید تر از این را کسی دیده است؟ لنگی زدنهای کذایی اشرف غنی نماد بارز نژاد پرستی او را نشان می دهد. انگهی ما مردم بیچاره و سران سیاسی ما خوشحال هستند که رئیس جمهور دارند. این را خواهید دید که او ریاست جمهوری خود را بدون انتخابات تا سالها ادامه خواهد داد و شش ما شش ماه آن را تمدید خواهد کرد.
این گونه ریاست جمهوری در قانون نا نوشته اشرف غنی معنا دارد و برخلاف تمام قوانین بین المللی و قانون کشور خود ما است اما باز هم کسی نیست که او را مورد اعتراض صریح قرار دهد.

>>>   تا پایان انتخابات طالب با غنی مذاکره نمیکند.
با اعلام نتیجه انتخابات غنی سکته میکند و طالب در راس قدرتقرار میگیرد و در یک پیمان جدید با امریکا جنگ با داعش آغاز میشود .
آش همان کاسه همان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است