هزینه سنگین جرگه بردوش مردم فقیر
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۵۷    ۱۳۹۸/۲/۱۲ کد خبر: 158492 منبع: پرینت

لوی جرگه مشورتی در ارتباط با مساله صلح با طالبان دست آوردی نخواهد داشت، زیرا موضع طالبان در قبال این جرگه روشن است طالبان با صد زبان این جرگه را نفی کردند و تحریم نمودند. اما برگزاری این جرگه اختلافات درونی دولت را بیشتر، و اختلافات سیاسی در سطح ملی را افزون تر کرد. اختلاف عبدالله و اشرف غنی برسر برگزاری لویه جرگه و تیرگی مناسبات غنی با وزیر خارجه اش، اثبات کننده اختلافات حاد درونی دولت و تحریم لویه جرگه توسط احزاب و گروه ها و تکت های انتخاباتی نشان دهنده اختلافات عمیق این جریان ها با رییس جمهوری است.

از دیگر مشکلاتی که این جرگه برمردم تحمیل کرد اگر بگذریم، هزینه سنگین میلیون دالری این جرگه برشانه های مردم سنگینی می کند، و مردم فقیر کشور که توسط دولت غنی به این وضعیت رسیده اند طاقت تحمل فقر بیشتر را ندارند. سیاست های غلط و کج دار غنی مردم را به ستوه آورده و پیامد اقتصادی این سیاست فقر چند بعدی حاکم در جامعه است.

غنی با خیره سری های سیاسی و ضعف مدیریتی اش، دسترخوان مردم را خالی و کوچ مردم را بارکرده است. این وضعیت دیگر قابل دوام نیست، و احتمال شورش های اجتماعی علیه این دولت زیاد است. دولت اشرف غنی از روز تولد اش یکسره بحران آفرینی کرده، و سرانجام این بحران آفرینی ها بنیاد این دولت را از اساس بر خواهد کند.

صفرمحمد مظفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هزینه
جرگه
نظرات بینندگان:

>>>   کسی در غم غریب و بیچاره نیست فقط در غم قدرت و دالر می باشند

>>>   طوریکه از اشرف غنی احمدزی شناخت وجود دارد شخص پولپرست خسیس ....عوام فریب است واز روزیکه جانکیری انرا به چوکی ریات جمهوری رساند تا امروز با وصف خسیس بودنش در مصرف پول شخصی خودش از پول بیت المال بطور ظالمانه و بی باکانه به شاخی پول را بخاطر دوان قدرتش از خزینه ملت برباد کرده است و مردم را بیشتر و بیشتر بفقر اقتصادی رسانده ملیارد ها افغانی را خانمش رولا غنی از پول بیت المال بمصرف رساند و ملیون ها دالر را به جیب برادران رولا غنی بنام شرکتهای ساختمانی از طریق ریاست تدارکات که در داخل ارگ بخاطر دزدی های ارگ ایجاد کرده اند بدسترس برادران خانم غنی واریز شده و به لبنان انتقال گردیده بنام اقتصاد مردم و مبارزه با فساد اداری غنی احمدزی فساد بیشتر در ارگ جریان دارد و اقتصاد کشور هم غنی و دارو دسته ان به عناوین گوناگون به یغمار برده اند .

>>>   Hafizullah
متاسفانه چیزی خوبی که بتواند به مردم و به آینده وطن کمک کند هرگز به میراث نمی گزارند چیزی های بی معنی،بی مورد و غیر منطقی و نا بکار و این جرگه هم بکلی مانند جرگه های قبلی کدام کمکی به صلح و آرامی نخواهد کرد فقط ضایع کردن وقت و منابع خیراتی که میتواند به مردم لقمه نانی بدهد.

>>>   یک حرف تازه داشت!
تمام شهر كابل مسدود، مكاتب، دانشگاه ها و دواير دولتى تا به اختتام جرگه تعطيل اند و همزمان تمام راه هاى دخولى به كابل مسدود و هيچ موتر باربرى و مسافربرى داخل كابل شده نميتواند، اينكه خسارات مالى ناشی از اين جرگه به عام مردم به چقدر ميرسد خيلى دردناك است

>>>   ارگ از كيسه خليفه ميبخشد!
ارگ به بهانه تدوير لويه جرگه مشورتي، كابل را براي يك هفتهٓ كاري تعطيل نمود.
- نخست اينكه ارگ ضمن استفادهٓ كمپايني از جرگه، با تأكيد به صفت "مشورتي" به وضاحت اعتراف ميكند كه ظرفيت و توان رهبري جامعه و نظام، توان مديريت امور ملي و مسير دادن امور از جنگ بسوي صلح را ندارد. گويا نميداند كه " خواست ملت چيست" و " چي بايد كرد" و درين موارد گويا به مشوره ( درس و رهنمايي ملت )ضرورت دارد.
- درينجا پيامد هاي اين تعطيل را براي شهر شش مليوني كابل / پايتخت افغانستان بگونه اجمالي محاسبه ميكنيم:
* گيريم كه يك مليون محصل، متعلم، شاملين كورسهاي اموزشي... در شهر كابل باشد و روزانه بگونهٓ اوسط ٤ ساعت مصروفيت آموزشي داشته باشند يعني كه ارگ بيست و چهار مليون ساعت اموزشي را ضايع كرد.
* اگر درين شهر حد اقل پنجصد هزار نفر منسوب دولت با مكلفيت كاري روزانه هشت ساعت، زندگي كند، يعني كه دولت بيست و چهار مليون ساعت كاري را ضايع كرد.
* اگر بگونهٓ ميانگين پنجاه هزار راننده با وسايط شخصي شان روزانه منسوبين دولت را از يك نكته به نكتهٓ ديگر انتقال بدهد و ازين طريق امرار حيات خانواده هاي خود را نمايند يعني كه ارگ پنجاه هزار خانواده را براي شش روز كاري از زندگي بخور نمير شان محروم ساخت.
* اگر درين شهر حد اقل دوصد هزار دست فروش داشته باشيم و هر دست فروش ناشي ازين تعطيل روزانه دوصد افغاني نقصان پولي ببيند، ميشود دوصد و هشتاد مليون افغاني.
لست عواقب منفي اين تعطيلِ غير ضروري بمراتب طويل تر از چند مثال بالا است.
ملت براي مصرف غيرضروري ٣٥٠ مليون افغاني پول بيت المال برای تدوير لويه جرگهٓ فرمايشي ابراز تشويش ميكند.
تشويش خسارات مادي و معنوي اين اقدام ارگ بمراتب بالا تر است.
در جهان هستند كشور هاي خوشبختې كه اگر پايتخت شان برای چند ساعتې هم به تعطيل برود، حكومت های شان مجبور به استعفا ميگردند.
اما پايتخت ما شهر بې پُرسان شده.
كابل - ٢٥ اپريل ٢٠١٩
Wild wind

>>>   لویه جرگه یا عوام فریبی؟
این جرگه ها یک روش پوسیده و بی معنی است که همیشه حکومت ها وقت برای مهر تایید گذاشتن بر برنامه های از قبل تعیین شده خود از آن سهو استفاده نموده اند. معمولا فیصله های آن از قبل تعیین میشوند و اگر بازهم فیصله مطابق میل مرجع کار نبود او میتواند از آن سر باز بزند، مانند جرگه کرزی مداری.
غنی احمدزی باز هم شش تا هفت میلیون دالر این ملت خسته و گرسنه را برباد میکند تا باز هم در چشم مردم خاک بزند.
در صورتی که امکانات رفراندوم یا همه پرسی عمومی موجود باشد و دارای پارلمان نماینده های مردم باشیم ضرورت به این عوام فریبی ها و درغلگری های اوغانی بنام لویه جرگه و امثال آن دیگر وجود ندارد۰
این نمایش های مضحک لویه جرگه همیشه از طرف قشر حاکم برای فریب مردم سهو استفاده شده و فیصله های آن یا از قبل تعیین شده اند ویا اصلا مراعات نمیشوند۰ این روش کهنه غیر اصولی فقط عوامفریبی، ضیاع وقت، و ضیاع پول ملت است و بس، و باید به آن پایان داده شود۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است