آیا امریکا فرصت ادامه بازی را به غنی خواهد داد؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۰۶    ۱۳۹۸/۲/۱۳ کد خبر: 158511 منبع: پرینت

برگزاری جرگه مشورتی صلح و پایان جرگه برای اشرف غنی که اکثریت چهره های سیاسی درون و بیرون حکومتش به آن مخالفت کردند، یک پیروزی بود.
آنچه را که او از این جرگه می خواست، بدست آورد و بلافاصله در سخنرانی خود با صراحت بیان کرد: «جرگه مشورتی صلح به من مشوره و صلاحیت داده که تیم مذاکره انتخاب کنم، نه لشکر مذاکره».

اینکه آیا غنی می تواند رهبری مذاکره با طالبان را در انحصار خود بیاورد، منتظر باید بود. اما او می تواند با استناد به این فرمایش جرگه مذاکره صلح را به چالش بکشد و در برابر خلیل زادبی اعتنا تر شود. مسلم است که طالبان رهبری او را در مذاکره نمی پذیرند و روند مذاکرات دشوار تر و پیچیده تر از قبل می شود.

نتیجه ی این وضعیت طولانی شدن مذاکرات خواهد بود که یکی از خواست های اشرف غنی است تا او انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کند و سپس در تداوم پنج سال ریاست جمهوری خود اگر بتواند با طالبان به توافق صلح برسد.
آیا امریکا چنین فرصتی را در اختیار او خواهد گذاشت که این بازی را با موفقیت به سرانجام برساند؟

محمد اکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
بازی
نظرات بینندگان:

>>>   طالبان قطعنامه جرگه مشورتی صلح را رد کردند
ریس دولت اشتراکی از هرگزینه ممکن بخاطر بقای قدرت استفاده میکند اما هربار تیرش به سنگ میخورد و در عوض رسوایی های بزرگ و بزرگتر مانند از دست دادن حمایت های بین المللی تا تحقیر توسط طالبان نصیبش میشود
اشرف غنی در باطلاقی که خودش برای خودش کند دست و پا میزند اما هر لحظه پایینتر میرود و دستش به هیچ ریسمانی نمیرسد.
بارها گفتیم که به طالب نباید موقع داد تا قدرتمند شود باید از موضع قدرت، طالبان به میزگفتگو کشانیده شوند نه از موضع ضعف اما متاسفانه آنقدر درگیر مسایل قومی و حذف سیاسیون رقیب بود که ترجیح داد آنهاییکه بر ضد حاکمیت او میجنگیدند فیصدی بیشتری از خاک این کشور را تحت تسلط دربیاورند تا سهم گیری نخبگان ضد طالب اقوام غیر پشتون این کشور در بخش های امنیتی.
حالا در مذاکره همان کسی حرف اول را میگوید که دست بالاتر را دارد و طالب خیلی خیلی دست بلند و بالا دارد و هربار با رد تمام خواسته های حکومت بیشتر و بیشتر حکومت را تحقیر میکنند.
بعد از شکست کمیدی لویه جرگه اشرف غنی کدام فصل سریال تاج و تخت را رو خواهد کرد؟؟
شفیع الهام

>>>   طالبان مگس هایی اند که با یک سپری (سپری ضد حشره) امریکا یک شبه از بین میروند. امریکا به این حشره ها تا زمان تغییر رژیم ایران (به خیال خودش) ضرورت دارد، "جندالله" در بلوچستان مثال زنده آنست. امریکا این پشه غنی راتنها برای "بزبز" کردن استفاده میکند.
آزاده


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است