هزاره؛ هزار راه!
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۳    ۱۳۹۸/۲/۱۴ کد خبر: 158526 منبع: پرینت

ما چرا این قدر ذلیل شده‌ایم؟ از ادارات پاکسازی شدیم، از پروژه‌های محروم شدیم، علم را سهمیه‌بندی کردند، عبور و مرور مان مشکل و هزاره‌کشی به یک فرهنگ تبدیل و عادی‌سازی شد.

زیرا ما از رهبر گرفته تا استاد دانشگاه و از موسفید گرفته تا جوان، همه و همه دنبال منافع شخصی هستیم، حتی اگر از منافع عمومی سخن می‌گوییم و از عدالت و برابری سخن می‌کنیم، در راستای اهداف و منافع شخصی است، وقتی به منافع شخصی رسیدیم، ۱۸۰ درجه تغییر جهت می‌دهیم.

من تا هنوز گیج هستم و باورم نمی‌شود که شیخ سالم حسنی در ظرف یک روز ۱۸۰ درجه تغییر جهت داد، او از منتقدین سرسخت حکومت بود، حکومت را مستبد، تبعیض‌گرا و... می‌خواند و داد از عدالت و برابری می‌زد؛ حتی در جریان دادخواهی برای رهایی علی‌پور مردم را به حمله به خانه دانش تحریک می‌کرد.

اما وقتی مشاور غنی شد، هنوز رنگ نوشته‌های اعتراضی او نخشکیده بود که با تغییر ۱۸۰ درجه‌ای از توجیه‌گران سرسخت تبعیض گردید، منتقدین حکومت را سگ خواند و....، آیا واقعا با مشاور شدن ایشان عدالت تأمین و تبعیض ریشه‌کن گردید. منافع شخصی افراد ممکن است به خاطر سرکوب دیگران تا یک مدتی تأمین باشد، اما دوام‌دار نیست، وقتی صدای دیگران را خفه کردند، سراغ شما نیز خواهند آمد، چون دیگر نیازی به شما نخواهند داشت.

محمد نسيم جعفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هزاره
نظرات بینندگان:

>>>   خود کرده را نی درد است نی درمان آن کار های ناروا را که هزاره در دهه هفتاد کرد نی یزید کرده بود و نی چنگیز و نی در خاطر هیچ نامسلمان میگذشت که هزاره کرد رقص مرده تیل داغ بریدن سینه زنان که در هیچ تمدن وجود ندارد زن حامله را به زور حمل دادن کار ناروا که خداوند لعنت میفرستند و در حال حاضر روسپی گری راه زنی توسط زنان تمام کارهای غیر اخلاقی و غیر شرعی که همه اش خلاف دین اسلام است دیگر کاری در دنیا نمانده است که هزاره کند

>>>   چون همه تان مانند شيخ حسني در بيرون قدرت فريب بيگانه هاي خارج را ميخوريد، ولي وقتي در بدنه قدرت باشيد چشمان تنگ تان باز ميشود و ميدانيد آنچه بيگانه ها برايتان ديكته كرده غلط بوده و حقيقت چيزي ديگريست. دانش هم سالها است ميداند كه در افغانستان چه ميگذرد، و بايد صبر داشت.

>>>   شما3 طائفه ازبک هزاره فارسيبان خدا زمان شما شرماند که در دهه70 از هم جدا شدید. چون رهبران تان آدم های احمق بودند.بیسواد چوپان.کله خام بودند.شما ها که قدرت راسلامت از حکومت نجیب گرفته بودید با وتجهزات نظامی ميتوانستديد تمام افغانستان را زیری سلطه خودتان داشته باشید.اما خیلی زود احماقت تان را نشان دادید.زود فریب حکمتیار ....وسياف را خوردید.با نیرنگ شما ها را به جان هم انداختن آنها حق دارند حکومت را 300 سال دیگر هم در دست داشته باشند.چون با هوش تر و زرنگتر ازشما ها گوسفندهاهستند.در اوایل دهه70 آنها فهمیدن که3 طائفه با هم متحد شدن، وحکومیت نجیب راسقوط دادن.حسودی نمودند وسریع دست به کار شدن هرکدام تان جداگانه پوزتان را بخاک مالیدن.طالب کی بود که مزاری را کشت همین افراد گلبدین بود
( محمد گل خوست

>>>   با سلام. من فکر میکنم در جنگهای داخلی گذشته هر کدام از گروههای به اصطلاح جهادی خالق فجایع دردناکی بودند که بر هیچ کس پوشیده نیست،اما نشانه گرفتن جماعتی خاص از جامعه دور از منطق و کرامت انسانی میباشد چرا که در ساختن گذشته ی این کشور همه ی گروهها سهم داشتند.
با تشکر

>>>   دو تا تبصره ی را که در زیر این نوشته دیدم یاد آور حقیقتی است که ما افغان ها هنوز به جایی نرسیدیم که خود-انتقاد (self-criticism) که نشانه ای از تفکر بالای انسانی است را ستایش و قدر دانی کنیم و فورن آن را سند ملامتی خود-انتقادگر دانسته و ملامتش می کنیم. برادران هزاره که در درجه ی بالاتری از تفکر و تعقل رسیده اند باید یاد بگیرند که انتقاد از خودی تان از سوی دیگران وسیله ای ملامتی تان می شود. من شرمنده ام
شمشیر سنگ

>>>   ملت مظلوم چی پشتون چی تاجیک و هزاره وازبک برهمه ظالم روان است جنگ سالاران گلبدین و مسعود و دوستم ومزاری همه قتل ملت هستند و برایه کرسی قدرت ناموس فروشی کردن توهین به یک قوم واقعآ دور از انسانیت است ما همه مسلمان و برادر هستیم که به اسم پشتون و ازبک و هزاره و تاجیک بجان هم انداختن خاک بر سرتان که بخاطر تعصب لسانی طرفداری از قاتلین ملت میکنید

>>>   آب از سر منشاء گل آلود است. رهبران هزاره ها همه خود فروخته نا بخرد و به فکر منافع شخصی خود و چند تا اطرافیان شان هستند. جوانان هزاره چی در دهه هفتاد و چی حالا قربانی سیاست های همین دزدان و خون فروشان تاریخ شده و میشوند.
از فحشا و منکرات، معتادین مواد مخدر هزاره در دشت برجی و سمت غرب کابل خو اصلا یاد کردن شرم او در است. یک انقلاب درست حسابی در بین هزاره ها در کار است و گرنه دشمنان نان در پوست دوست شما را نابود میکند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است