هراتی در قدرت باشد یا نباشد؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۰۳    ۱۳۹۸/۲/۱۸ کد خبر: 158594 منبع: پرینت

فضای سیاسی در هرات از روز که من به یاد دارم رویکرد های متفاوتی داشته است، بخش از هرات هر از گاهی در قدرت حکومتی شریک بوده و بخش دیگری که شریک قدرت نبوده است؛ اپوزسیون گونه با طیف شریک قدرت برخورد کرده اند.

چهره های متفاوتی با شویه های مدیریتی منحصر به فرد از دورن هرات در حکومت کار کرده اند و این چهره ها در مواردی با مردم هرات بوده اند و در مسایل که ممکن جایگاه شان را در قدرت به خطر مواجه می کرده است کمتر با هراتی ها همنوا شده اند.

بار ها از عدم حضور هراتی ها در بدنه حکومت نقد شده است و حکومت را متهم به بی مهری در مقابل هراتی ها کرده اند اما اکنون هراتی ها در مرکز سهم فعال دارند تعداد زیادی در سطوح بلند مدیریتی در حکومت کار می کنند و این برای حفظ جایگاه هرات قابل ارزش دانسته می شود.

متاسفانه چهره های محدود اپوزسیون نما در هرات از این حضور خرسند نیستند و این را به نفع هرات نمی دانند که اینجا می خواهم پرسشی مطرح کنم که کدام حضور به نفع هرات خواهد بود؟
اگر هراتی ها در بدنه حکومت در مرکز حضور نداشته باشند نفع اش برای هرات چیست؟ اگر شهروند بادانش هرات در حکومت نباشد جایش را چه کسی پر خواهد کرد؟

اگر هراتی هم تیم، هم جریان و هم فکر ما در قدرت حضور ندارد بدان معنی نیست؛ این های که در حکومت حضور دارند موثر نیستند و نباید در حکومت باشند.
اکنون از هرات وزیر، رییس، دادستان، معین، مشاور و در نهایت مامور پایین رتبه در حکومت در مرکز کار می کنند و این حداقل برای هویت هرات ارزش دارد و روزی همین هراتی در مرکز پیش روی تان بیرون خواهد شد.

حضور تیم اخیر به رهبری سید عبدالوحید قتالی جایگاه هراتی ها را در مرکز پر رنگ تر ساخته و به حوزه غرب در حکومت جایگاه بخشیده است این تیم جوان قرار نیست تمام کاستی های پانزده سال حکومت گذشته را نبست به هرات در یک شب و یا یک سال پاسخگوی باشد و این تیم بار برخی از هراتی های را فعلا بدوش می کشد که بازی سیاسی درستی را پانزده سال قبل با مرکز شروع نکرده بودند و جایگاه هرات در تصمیم های کلان سیاسی در حال ترمیم است و امکان این نخواهد بود که کل نفوس هرات در حکومت حضور داشته باشد و برای حضور بیشتر باید صبر کرد و از تخریب و پروپاگند ها دست برداشت.

طارق پیمان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هرات
قدرت
نظرات بینندگان:

>>>   هراتی ها نباید درقدرت باشندواگرمی باشند باید شدیدا تحت نظارت باشند، ئواز طرف دیگر خود هراتی ها بهتر می خواهند تحت لامر وبلی صاحب بگویند، این برای شان خیلی خوش ایند است که تملق کنند وحرفه دیگر هراتی ها فروش اموال ایرانی است
هرکسی رابرای کاری افریده اند
قدرت را خداوند بر ای پشتون ها لازم دیده

>>>   ازاین شبکه خبری باکارایی واطلاع رسانی وتحلیلهای خوبش سپاس ،اما به نظرم اگربعضی تحلیلها ومطالب راهم قبل از گذاشتن روی سایتمطالعه کنند هم بدنخواهدبود مانندهمین مطلب آقای پیمان ...
باتشکر

>>>   چرا مزاری ها قدرت دارند که والی شان را از خود مزار انتخاب کنند،اما هراتی ها این قدرت را ندارند؟
اسمعیل خان پوف و پتاق جهاد را میزند،اما توان این را ندارد که بالای حکومت بقبولاند که والی هرات باید هراتی باشد.
در ولایات مشرقی و جنوبی پشتون نشین نه تنها والی ها،بلکه اکثریت ماموران عالیرتبه شان پشتون ها هستند،اما در ولایات شمالی و هرات و فراه یا والی هایشان پشتون هستند و یا ماموران عالیرتبه شان و یا هردو.
در پارلمان جدید باید این موضوع در آجندا جلسه قرار بگیرد،تا این پروبلم از طرف دولت حل شود.
دیگر دوران محمدگل خانی در افغانستان خلاص شده است،همه اقوام و ولایات کشور حقوق مساوی دارند و حق دارند مامورین و کارمندان شان را از میان خود انتخاب کنند.
اگر دولت قبول نکرد به پارلمان پیشنهاد کنید،اگر پارلمان قبول نکرد،به خارجی ها پیشنهاد کنید،اگر خارجی ها قبول نکرد،به ملل متحد پیشنهاد کنید و اگر ملل متحد نکرد،اعتصاب کنید و اگر اعتصاب تان را با حملات انتحاری جواب دادند،آنوقت خودتان مثلی که اسمعیل خان رهبری فرقه هفدهم هرات را به دست گرفته بود،باز رهبری فرقه را بدست بگیرید.
اگر دولت از قندهار باز قوا به هرات فرستاد،سرک ها و پل ها را تخریل کنید که قوا به هرات نرسد.

>>>   خیلی عالی آقای پیمان , من دقیقا با نظر شما موافقم باید از جایی شروع شود که قتالی همین کاررا کرد حالا بماند که وی تحصیل کرده نیست وغیره چون دخترهمسایه است والا ازخیلی از سیاستمداران واراکین بلند پایه ی دولتی هم بهتر خدمت بلد است وهم سیاست.
انشاالله منتظر پررنگ شدن این حضور خواهیم بود وبرمنتقدین این روند هم صبرجمیل میخواهیم.
هراتی

>>>   چه یک مفکوره پوچ و مزخرفی . هراتی هائیکه سر قدرت هستند در هرات کدام فعالیت را به منفعت اجتماع در هرات انجام داده اند هراتی ها چه حضور داشته باشند در بدنه حکومت و چه حضور نداشته باشند برای هرات موثریت ندارد چون آنها به موقف و مفاد شخصی خویش فکر میکنند نه خدمت به مردم هرات وموقع رسیدن به قدرت آنقدر کیش شخصیت پیدا میکنند که فکر میکنی از دماغ فیل افتاده اند و گذشته از آن آقای قتالی بخاطر پوره کردن رای های جعلی در ریاست جمهوری فاشیستی با آن موقف انتخاب گردیده ورنه رشته هنر های زیبا را چه به مدیریت و منجمنت . ای کاش از افراد دلسوز و صادق که روحیه خدمت گذاری به مردم را دارند انتخاب میشدند و کار با اهل کار سپرده میشد نه استخدام بخاطر منفعت شخصی

>>>   آفرین به این میگن ادم با فکر وبا درایت .
امامی

>>>   Salam
آزاد کردن زندانیان طالب از سوی غنی برای چاپلوسی به طالبان است تا مگر طالبان غنی را هم در میز مذاکره جا دهند . شیر خان مگر جرمش بیشتر از طالب بود که او را در زندان کشتند ولی طالب که انسان می کشد، نتنها حرمت می کنند بل قتل و آدم کشی اش را هم نادیده می گیرند . وای به این جهالت و تعصب قومی .

>>>   سلام کدام هراتی صاحب فکر و با بر نامه در حکومت کار میکند بفر مایید نام بگیر د و اینکه تا حال به هرات جی کرده جز از نام هرات استفاده تبلیغاتی بنام دیگران و لب و روی شهر را سبز و سرخ کردن دهل زدند و به دیگران رقصیدن بههههبههه
ا ح م د


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است