ایران: اگر مجبور شویم افغانستانی ها را اخراج می کنیم
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۰    ۱۳۹۸/۲/۱۹ کد خبر: 158598 منبع: پرینت

عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران چهارشنبه شب در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم تلویزیون ایران از حضور مهاجرین افغانستانی در ایران یاد کرده یکبار دیگر زمزمه اخراج آنان را از ایران مطرح کرد.

وی با اشاره به اینکه در چهل سال گذشته میزبان آوارگان از کشورهای همسایه بوده ایم، افزود: هم اکنون بیش از سه میلیون افغانستانی در ایران هستند که دو میلیون فرصت شغلی را اشغال کرده اند و سالانه سه تا پنج میلیارد یورو از ایران خارج می کنند.

عراقچی گفت: هم اکنون 468 هزار دانش آموز افغان که رایگان در مدارس ایران تحصیل می کنند؛ در حالی که هر کدام شان سالانه 600 یورو هزینه دارند.
وی افزود: هم اکنون 23 هزار دانشجوی افغان در دانشگاه های ایران مشغول به تحصیل هستند؛ در حالی که سالانه 15 هزار یورو برای هر کدام از آنان هزینه می شود.

عراقچی با بیان اینکه آوارگان در مجموع هشت میلیارد دالر برای کشورمان هزینه دارند، گفت: اگر تحریم ها اثر کند و فروش نفتمان به صفر برسد، جمهوری اسلامی ایران مجبور است سیاست ویژه ای را برای اقتصاد خود درنظر بگیرد و ممکن است نتوانیم به این شکل ادامه دهیم و از برادران و خواهران افغانستانی مان بخواهیم ایران را ترک کنند.

وی با بیان اینکه از لحاظ انسانی نمی خواهیم چنین اتفاقی بیفتد، افزود: اگر مجبور شویم چنین خواهیم کرد و تبعاتش بر عهده آمریکا است؛ همان کشوری که افغانستان را به بحران کشید.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مهاجرین
ایران
نظرات بینندگان:

>>>   کشورتان فلج می شود ایرانی های مفت خور که نمیاید کار شاقه افغانی را انجام بدهد افغانی ها تازه به اقتصاد ایران سالانه چقدر کمک میکنند ویا میشود
اینطور گفت یکی از پایه های لرزان جمهوری اسلامی روی دوش افغانیها است اگر افغانها را بیرون کنید خودتان هم سرنگون میشوید شما ....ها اگر میتوانستید این کار بکنید خیلی وقت پیش میکردید
.....
به هرحال این حرفها مفت است و خواب و خیال افغانها نقش خود را دارند در ایران باز چرا این سه میلیون هیچ تغیر نمی کند هرقدر که افغانها برگشت کردند و به کشورهای دیگر پناه بردند از ..... چرا هیچ آمار افغانیها همان سه میلیون است.
هموطن

>>>   عراقچی دیواری پاین تر از مهاجرین افغانستان پیدا نتوانیست واقعا خنده اور است امریکا ایران را تحریم می کند ایران مهاجرین افغانی را اقاعراقچی ایران راچهاردسته تحویل امریکا ه کرده الان دست پا می زند مثلی انسان غریق

>>>   دوستان ببخشید این مقامات ما حرف مفت زیاد میزنن . شما تاج سر ما هستی تا هر وقت هم لازم باشه میمونید ایران
محمد قیاسی ایران

>>>   خدا دولت مار خراب کنه که هرکشوری هر غلطی که دلی میخواد میکند و دولتی ها هم هیچ کاری نمیکنند و عین بت بامیان بی صدا میشینن و خفت را تحمل میکنند

>>>   این ایرانی ها هم زور شان به چند تا کارگر بدبخت میرسه تا کاری میشه افغانستانی ها را اخراج میکنیم دیواری کوتاه تر از کارگر ها ندیدین

>>>   جناب عراقچي !
لطفاً همين كار را بكنيد افغانها هم خسته شدن ديگر ان ايران كه داد از اسلاميت وانسانيت ميزنند ديگر نيست از طرفي هم در ايران جز زيارت امام رضا ع چيزي نيست كار كه خود شما بهتر ميدانيد صفر است تحريم ها بيشتر ميشود گراني قيمتي افغانها در ايران هيچ اهميت وارزش ندارند ولو كه نصف مهاجرين جان شان را هم پيش قدم هاي شما مردم ..... از افغانها راضي نميشويد افغانها هم خدا دارند وهم پزيرش كشور سوم را
از حكومت ايران مي خواهيم كه لطفاً همان هموطنان ما از كشور سوريه خط هاي مقدم واپس بخواهيد روان كنيد در كشور خود مان هم جهاد وعالمان رهبران زياد خوابيده. داعش هدف اش ايران است امريكا هدف اش ايران است ال سعود هدف اش ايران است اسرائيل هدفش ايران است به ما افغانها چي دشمني شما داريد بمب هسته اي موشك جت اورانيوم داريد خدا خوب براي خودتان هشت سال جنگيديد فغان تان دنيا را گرفت افغانها در همان وقت جنك با عرب ها افغانها با يك ابرقدرت جهاني روسيه شوروي كمونيست وقت ميجنگيدن والحمد الله شكست دادن وهمين حالا با امريكا در جنگ ومبارزه هستند در افغانستان قهرمان چهل سال ميشود كه در مبارزه وجنگ هستند ايرلن سال ها مردم مهاجرين .... اين هم در سرش هههه جناب عراقچي خوب محاسبه كردن خوب يك يك ياد از دزدان وسارقين ميلياري خودها ميكرديد نصف داراي بانك ها وايران را دزديدن امروز سه ميليون مهاجر تشريف بردن كه ميبرند انشاالله بعد فردا با هشتاد مليون ايراني خود چي ميكنيد شايد ايران هاي خودت را هم به بهانه هاي مختلف از ايران اخراج كنيد
والسلام يك مهاجر از ايران

>>>   ضمن عرض سلام وادب حضور دوستان عزیز : البته آقا عراقچی حق دارد چون از این مهمانوازی های دراز خسته شده اند ، ولی امروز یک کودک هم میداند که سیاست یعنی چی اگر امروز حقایق گفته شود امکان دارد کتابها را لبریز کرد . همه میدانند که شیر سفید است . با احترام:
دوستی میان ایران وافغانستان پاینده باد . ستایش نیکزاد ونیاش نیکزاد کلاس صنف سوم و پنجم از کابل .

>>>   متأسفانه برخی ها هنوز نتوانسته اند دوست و دشمن شان را بشناسند. به جای ضربه زدن به دشمن، با دوستان خود دشمنی میکنند تا حلقه دشمنان کامل تر گردد. متأسفم از این سیاستمداران کج اندیش که فکر میکنند تمام دنیا در کف دستشان است و سعی میکنند در داخل و خارج تخم دشمنی و نفاق را بکارند تا شاید کسی نام قهرمان را بر آنها بگذارد. زهی خیال باطل. جناب آقای .... واقعا مهاجرین تنها چند میلیارد دلار هزینه بر شما تحمیل کرده است و هیچ منفعتی نداشته است؟ چرا نمیخواهید به واقعیتهااعتراف کنید؟ از بیمه مهاجرین حرف می زنید، ولی مقدار پولی که برای بیمه شدن از یک مهاجر دریافت میکنید در مقابل خدماتی که ارائه میشود، مقایسه کنید، مجموع محاسبات سالانه به نفع چه کسی تمام میشود؟ یارانه ها را یک شبه برداشتید تا چند مهاجر نان مفت نخورند، ولی خوب میدانید که با این کار سفره هشتاد میلیون ایرانی را خالی کردید. حال اگر با اخراج مهاجرین، میتوانید دم کدخدارا ببینید، این کار را بکنید، چون دیگر تنها همین راه باقی مانده است. به امتحانش می ارزد.
دردمند

>>>   آقای عراقچی خوب میداند، کشور مهاجرپذیر به همین دلیل مورد حمایت سازمان ملل قرار گرفته و تا حد امکان اجازه حمله نظامی به آن کشور صادر نمیشود. بازهم اینکه چرا این سخنان را بر زبان می آورد، نمیدانم نشانه چه چیزی میتواند باشد.

>>>   دوستان هموطن سلام.
از این بابت خیلی نگران و نا راحت اسنم.
خیلی از از اعضای خانواده و اقوامم در ایران زندگی میکنند.
اما خوب اگر بیطرفانه به موضوع نگاه کنی میشود به آنها حق داد که چنین کاری انجام بدهند. کشور که شدیدترین تحریمها را تجربه میکند و در عین حال چند ملیون مهاجر را هم پذیرفته است.

>>>   میگویند وقتی ترامپ ازتصمیم وزارت خارجه ایران مبنی برخروج پناهندگان افغان آگاه شد خیلی وارخطا شد ودستورداد از جمهوری اسلامی ایران معذرت بخواهند وبگویند ما از تحریم صرف نطر کردیم یک اشتباه بود آنرا پس گرفتیم لطفا هرچه می خواهید انجام دهید اما مهاجرین افغان را بیرون نسازید !!!
حکومت ایران فکر میکند ترامپ خیلی به فکر افغان هاست ، اگرذ برای اینهلا مشکل ایجاد کند ترامپ تسلیم میشود!!!
ر

>>>   فا طمیون راهم اخراج میکنند یانه !!!!

>>>   ايران سالانه از اروپا سه مليارد يورو به بهانه جلوگيري از سيل مهاجران به طرف اروپا ميگيرد حالا كه در تحريم قرار دارد پول برايش نميرسد به همين خاطر ميخواهد بالاي اروپا فشار بياورد تا برايش پول بدهند. به همين لحاظ معيين وزارت خارجه ايران مصارف افغانها را به يورو محاسبه نموده. تا به اروپا واضحتر توضيح دهد. در حاليكه همه ميدانيم يك يورو هم بالاي مهاجر افغان مصرف نكرده اند بلكه از مهاجر افغان استفاده سو نموده اند.

>>>   اخراج مهاجرين افغان به نفع افغانستان و به ضرر ايران است . خدا كند زود تر همه را به وطن شان بفرستند ولي هرگز نميفرستند. سياستمداران افغان خصوصا وزارت مهاجرين افغانستان اصلا عمق مروضوع را درك نكرده اند ورنه خود شان از ايران تقاضا ميكردند تا مهاجرين را برگردانند.

>>>   🔷سیاست خارجی واقع گرا،حاشیه ای بر سخنان عباس عراقچی
✍️دکتر محمدعلی بهمنی قاجار (وکیل دادگستری‌و‌حقوقداندبین الملل)

دکتر عباس عراقچی در سخنانی گفته است که اگر تحریم های امریکا بر اقتصاد ایران اثر بگذارد و اروپا نیز کمکی به ایران ننماید ، ایران دیگر نمی تواند به میزبانی از خواهران و برادران افغانستانی اش ادامه بدهد ، این سخنان از چند منظر قابل توجه و بررسی هستند :
۱. باز کردن مرزهای ایران، یکی از معدود ابزارهای عملی و موثر ایران در برابر اعمال فشارهای امریکا و همراهی ضمنی اروپا با این فشارها است، باز کردن مرزها تنها به خروج مهاجران افغانستانی منجر نمی شود، از سویی دیگر با عدم نظارت کامل بر مرزها احتمال تسهیل ترانزیت مواد مخدر و حتی سلاح و سایر تجارت های غیر قانونی نیز بیشتر خواهد شد و دود این مسایل در وهله اول به چشم اروپا خواهد رفت ، چرا ایران باید برای تامین اروپا عهد شکن ، مازاد بر تعهدات خود هزینه بدهد ؟
۲. مهاجران افغانستانی از حضور در ایران ناراضی هستند باز کردن مرزها به آنان کمک خواهد کرد که به سرزمین های دلخواهشان در اروپا بروند این که اروپایی ها آنان را نپذیرند نشان دهنده عدم صداقت آنان در ادعاهای حقوق بشری شان خواهد بود .
۳. تجربه تاریخی نشان داده که حضور گسترده مهاجران افغانستانی در ایران نه تنها به پیوند و همبستگی افغانستانی ها و ایران منجر نمی شود بلکه بر تضادها و سو تفاهم ها می افزاید ، پایان داستان مهاجرت شاید در کوتاه مدت تنش هایی را به همراه داشته باشد اما حتی در میان مدت به دوستی و نزدیکی بیشتر میان ایران و افغانستان می انجامد .
۴. اروپایی ها مدعی میراث داری از حقوق بشر هستند ، تکلیف به عهده آنان است که در مقابل همراهی خود با تحریم های ضد انسانی امریکا ، پاسخگوی عواقب و پیامدهای انسانی موضوع باشند .
۵. ریاست جمهوری افغانستان بارها تاکید کرده که حتی یک قطره آب رایگان به ایران نمی دهد این در حالی است که در عمل حتی حقآبه مسلم ایران را در هیرمند رعایت نمی کند ، سیاستی که عملا سیستان ایران را به سرزمین سوخته مبدل کرده است ، متاسفانه اندیشمندان و روشنفکران افغانستانی و حتی همین نخبگان مهاجران افغانستانی ساکن در ایران هیچ گاه علیه این سیاست ضد محیط زیستی و ضد انسانی دولن افغانستان موضع شفاف و قاطعی اتخاذ نکردند .

در پایان هدایت مهاجران افغانستانی از ایران به سوی اروپا یا عودت دادن آنان به کشورشان می تواند مزه تحریم های ضد ایرانی را به اروپایی ها و حتی امریکا بچشاند و در عمل یکی از معدود راهکارهای ایران برای پاسخگویی به تحریم و فشار امریکا و همراهی عملی اروپا با این فشارها است ، اقدامی کاملا منطبق با خقوق بین الملل و در جهت اعمال حق حاکمیت ملی ایران و سخنان اخیر دکتر عراقچی را باید یکی از پخته ترین موضع گیری های تاریخ سیاست خارجی ایران دانست .

>>>   اینروزها یک هجمه وشبیخون سنگینی علیه محور مقاومت ونیروهای جان برکف ان بخصوص الحشد الشعبی عراق ولشکر فاطمیون افغانستان توسط دشمنان داخلی وخارجی وبخصوص داخلی در ایران وعراق شکل گرفته وهمگام با باداران داعش (امریکا؛ عربستان وهابی؛ رژیم اشغالگر قدس شریف وکشورهای مایکروسکوپی خلیج عارس بشمول شیخ نشینهای امارات؛ قطرو کویت که همگام وحامی بادار کلان یعنی امریکا درمنطقه میدل ایست ( خاورمیانه ) )به تضعیف نیروهای انقلابی محور مقاومت پرداخته اند .و سخن نسنجیده عباس عراقچی را هم در حالت خوش بینی باید بی تدبیری ودر غیر اینصورت خوش رقصی برای غرب تعبیرنمود سیل اخیر در ولایتهای گلستان وخرم اباد وحضور فعال الحشد والشعبی وفاطمیون عزیز که با جانفشانی به یاری ایرانیان امدند واز هیچ کوششی ریغ نکردن یک پیام کلان برای مردم جهان داشت واینکه در کمک رسانی به سیل زدگان به یاری شما امدیم واگردشمنان انقلاب اسلامی به انقلاب ومنافع ان نظر بد کنند از جان خود خواهیم گذاشت ودیدیم که در ایران پیاده نظام دشمنان داخلی وعوامل نفوذی موسوم به سلبریتی که بازیگر وخواننده ورزشکاران( بعضی از انها ) شروع به توهین وبدگویی وکنایه به این نیروهای الهی و جانفدا کردند و بعد از ختم این ماجرا یکدفعه عراقچی معینیت وزارت امور خارجه موضوع پناهندگان هموطن ما را رسانه ای کرد که ساده اندیشی خواهد بود اگر انرا به ادامه حرف سلبریتی های ایرانی ربط ندهیم وانرا یک چراغ سبز به امریکا ودول اروپایی درجهت تضعیف محور مقاومت تعبیر نکیم.بهضی از اعضای کابینه حسن روحانی و موضعگیری انها بر خلاف ارمانهای انقلاب اسلامی است که یک مشت غربزده؛ وبیگانه با مقاومت ومخالف با پیروزی های عظیم بد ست امده در منطقه است که چشم دشمنان انقلاب اسلامی را کور کرده وباهمه خرجهایی که امریکا وعربستان وترکیه وامارات و قطر و حتا دول اروپایی کردند که بالغ بر دهها تریلیون دالرزمیشود ؛ داعش در منطقه محو گردید که البته انها می خواهند این مرده را زنده کنند ودرحال دادن تنفس مصنوعی واحیای قلبی عروقی ان هستد.فاطیون ومهاجرین هرگز از ایران بیرون نخواهند رفت واین غربزده های دوتابعیتی هستند که باید از ایران گورشان راگم کنند.//
داکتر عبدالرب اچک زی

>>>   بله بله فاطمیورا هم اخراج می کند انها بچه کیه

>>>   در ضمن محترم نگارنده این خبر تیتر شما با کمال پوزش غلط است ودیدگاه فردی بنام عباس عراقچی با دلایل پشت پرده که خودش میداند دیدگاه همه ایرانیان نیست این اقایان بی تدبیر وبی مفکوره هرگز نمی توانند از انقلاب اسلامی ایران نمایندگی کنند وانقلاب اسلامی هرگز تنها جغرافیای ایرانی ندارد .درست است که سرچشمه ان ایران بوده است ولی انتها وپایانی ندارد وبه تمام جهانیان تعلق دارد وبه تمام جهان صادرشده است ددشمنان جاهل با یک مشت خاک به خورشید خاک میپاشند .شما جلیقه زردهای فرانسه را ببینید یکی از رهبران انها میگوید الگوی ما انقلاب اسلامی بوده است وهرگز فکر نکنید لیبی وتونس ومصر ویمن وبحرین که غربیها بدروغ انرا بهار عربی نامیدند وبا توطیه های امریکا واسراییل برای مدتی اتش زیر خاکستر مانده اندهمه از انقلاب اسلامی درس گرفته اند.وسخنان سخیف سیاست بازان هرگز نمیتواند مانع رشد واعتلای ان شوند.//
داکتر عبدالرب اچک زی

>>>   سلام به هم مسلکان و همدینان عزیز افغانیم اگر آقای عراق چی سخنی گفته اند شما عزیزان بدل نگیرید ملاک قضاوتتان سخنان رهبر گرامی آیه الله خامنه ای باشد که همیشه طرفدار مظلوم هستند وهر وقت مسئولین ایرانی سخن اشتباهی در باره خواهران و برادران افغانی گفته اند آیه الله خامنه ای آن را اصلاح نموده اند شما عزیزان سالهای متمادی در کشور ایران بوده اید وسخنان سره از ناسره مسئولان را تا حالا باید فهمیده باشید در ضمن بضی برادران گرامی افغانی که سخنان نادرست می زنند باید به سخن اردوغان به مردم عراق (در زمانی که عراق در اشغال آمریکا بود)گفت :ما همسایه های قدیمی هستیم وباید باهم زندگی کنیم دیگران از اینجا خواهند رفت روزهایتان مقبول درگاه الهی

>>>   خدا به حال مسلمانان و جمهوری اسلامی رحم کند. مهاجران افغانی زحمت نه بلکه رحمت اند. این را جناب عراقچی هم می داند و طریف هم می داند. حضور مهاجران گذشته از کار ارزان و اجاره های گران همیشه یک برگ برنده در مذاکرات بین المللی به نفع ایران بوده است. آقای عراقجی فکر می کنید چند سال معاون وزیر خارجه باقی می مانید که این گونه دل شکنی می کنید؟ اگر قیامتی باشد حساب با کرام الکاتبین است.

>>>   اونی که نفر اول نظر گذاشته و نوشته ایرانی های مفت خور. شما که مفت خور نیستی برو کشور خودت رو بساز. خدا خیرت بده. ما نخواستیم شما برای ما کار کنید.

>>>   اول باید بگم آقای عراقچی در سخنانش بار ها از کلمه شاید استفاده کرده و همانطور که گفتم این سخنان بیشتر برای فرستادن پیام به اروپا است برای تعهد و اجرای تعهداتش در برجام است و اینم بگم ایشان در وزارت خارجه به عنوان معاون سیاسی مشغول به کار هستند و تصمیم گیری درباره موضوعات مهم‌ توسط افراد رده بالای کشور گرفته میشه همچنین این سخنان ایشان با واکنش منفی توسط اکثر سیاست مداران ایرانی مواجه شده (من تا حالا موافقی ندیدم) و اکثریت مردم هم با این سخنان موافق نیستند ، همچنین بهتره زیاد این سخنان را جدی نگیرید چون این ها هر روز یه چیزی میگن فردا یه چیز دیگه میگن و هفته دیگه کسی یادش نمیاد که چی گفته ‌ . ‌ در ضمن ‌‌چرا شماها منتظر هستین تا یکی اسم کشورتان را بیاورد و شما سریع بیاید و بکوبیدش ؟؟؟ مثل دفعه قبل که وزیرخارجه تان به جواد ظریف وزیرخارجه ما گیر داده بود که چرا در مورد مذاکره با طالبان سخانی گفته است در حالی که این سخنان را من چندین بار از زبان رئیس جمهور افغانستان شنیده بودم.
کیوان از ایران

>>>   دولت ايران خيلي وارخطاست، اين تصميم از دستپاچگيست.
زورش به خَر نميرسد پالان را ميزند.

>>>   به اونی که نفر اول نظر داده:
یک افغانی در ایران یک کارگر ساختمانه و اگه نباشه هیچ اتفاق مهمی نمیفته و به راحتی نیروی کار جایگزین داریم.
این افغانی ها هستند که بر سر سفره ایران نشستند و از اقتصاد ایران استفاده میکنند و هیچ نقشی هم در چرخه اقتصاد ایران ندارند.
به جای عقده گشایی به کشورتون برگردین و کشورتون رو آباد کنین تا شما هم مثل ما از نعمت کشور امن برخوردار بشین و اینقدر نسبت به بقیه کشورها عقده نداشته باشین.

>>>   ایران علاوه بر تحریم ها و مجازات های 40 کشور تحت نظارت قوی هوا ى مجهز با هواهپيماهاى بدو ن سرنشين، دوربین ها، سرویس های اطلاعاتی و "روزنامه نگاران" معتبر دولتى کشورهاى امريکا و متحدين اش که در حقيقت خواسته و نه خواسته آستين دراز اطلاعات شان در خاورزمين ايران (تجزيه و جدايى ستانهاى خاورى که با تفرقه اندازى انگليس و تضاد و همکارى روسهاى تزارى و دولت کلونياليسم برتانيه 1857 از ممالک محروسه ايران دوران قاجار و نامگذارى با نام منحوس افغان) هم در خدمت سازمانهاى جاسوسى کشورهاى چهل گانه ناتو و امريکا واتحاديه اروپا است.
همه همين کشور هاى چهل گانه که کشور افغانستان را در واقعيت امر اشغال نموده و بدون انگبين اش (انگبین واژه پارسی سره به معنای عسل است) باداران اصلى حاکمان افغان (پشتون) يعنى امريکا با زور ابر قدرتى خود ، هم کرزى امريکايى و هم غنى زى و خانم امريکايى اش مانند زنبورها انگبين به بادران و زهر خود را به مردم رنجيده از هرقوم کشور نيش و گزيندند.
هم کرزى فغ زن و هم اوغنى فغانزن عمال (گماشتگان) امريکا مى باشند.

پرسش اول
اين است که چرا دولت حاکمان پشتون امريکايى ميليارد ها پول ارسالى امريکا و مصارف و پولهاى گذاف 39 کشورهاى ديگر ناتو و اروپا با شمارش عربى "ابجد" ( د = 4 ; ل=30 و ه = 5 دله) قا در نشدند ، اقلا پناهندگان کشور خود را از ايران و پاکستان بازگشت دهند؟
و آنهم کشوريکه دو برابر بزرگتر از آلمان پناجويان که از 39 کشور اخراج و توسط پوليس به يوروبس (هواپيمااروپا ) از اروپا از آلمان مى شوند، سکوت اختيار مى کنند با وجود ايکه کل پناهندگان کشور هندو کوه در اروپا يک بخش 300 هزارنفرى و در ايران 3.000.000 (سه ميليون است)؟
پرسش دوم
من چرا دولت ايران پيروز است ? که در همين چهل سال باوجود محاصره اقتصادی، سیاسی، دیپلماتیک، نظامی و تحریم هاى متواتر و مجازات از سوى همين کشور امريکا+ 39 کشورهاى ناتو اقتصادی، سیاسی، دیپلماتیک، محاصره نظامی و تحریم خلاف هنجارهاى بين الملى سازمان جهانى به عنوان شانزدهمين کشور اقتصادى جهان است?
پنج کشوره ويتوى نام خود را "سازمان امنيت جهانى" مى نامند مانند لويه جرگه سران قومهاى افغان يعنى حاکمان پشتون که هردو نه امنيت و نه صلح ميآورندپس چنين نهاد ها که بدرد کسى نرسد باکفايت و يا بى کفايت اند?

همين امريکا جمع 39 کشورکه در مدت چهل سال کمک به حاکمان در کوه هند واسلحه به مجاهدين و تروريستها و بن لادن و طالبان در نبرد ضد شوروى و ضد روسى نمودند و چنين به مردم قلب آسيا وانمود نمودند که مردم هندوکوه هان شوروى را پاشان و رو سها را شکست دادند.
ولى مردم ايکه پيروز نشد٬ مردم ايکه قيمت زياد مالى و معنوى پرداخت ٬ مردم ايکه کشته به ميليونها از سوى روس و گمشتگان شان ، کشته از سوى تروريستهاى که از بدنه امريکا و عربستان سعودى با انواع واقسام قماشها و کشته از سوى امريکا و ممالک اروپا يى غرب و بلاخره مردم ايکه کشته از سوى نيروهاى دولتى طالبان سرنگون شده باز با تنفس ساختگى دوباره سازى شده با جنگ حمله و انفجار خودانفلاق از عقب عليه مردم مى کنند .و مردم را غرق استخرهاى خون مى کنند اين قسم جنگ وحمله از پشت خلاف افغانيت که ازسالهاى 1960 ميلادى پشتوندارى گفته مى شود. افغانتباران خود افغانيت را زير پا گذاشتند.
با ز سازى و دوباره سازى کشور نامنهاد افغان ستان به هدف نرسيد شکست خورد و اما بازسازى ودوباره سازى طالبان و ديگر خود انفجارى ها مانند رستاخيز وتقويت تروريسم بين الملى وپذيرايى شان براى خوش آمديد داعش و دولت اسلامى رقص و اتن غنى برپاشد
پرسش دوم من

روسيه و کشورهاى دواردور با شکست مردم ميان رودان سنهد وآمو قوى تر و تواناتر و پول دار تر و توانستند گسترش امريکا و اتحاديه اروپا به سوى سر زمين طلا و سبيرين يخزده نفتخيز جلوگيرى نمايند.

( ترتیب و ترکیب قدیم حروف الفبای عربی که عبارت است از: همزه = ۱، ب = ۲، ج = ۳، د = ۴، ﻫ = ۵، و = ۶، ز = ۷، ح = ۸، ط = ۹، ی = ۱۰، ک = ۲۰، ل = ۳۰، م = ۴۰، ن = ۵۰، س = ۶۰، ع = ۷۰، ف = ۸۰، ص = ۹۰، ق = ۱۰۰، ر = ۲۰۰، ش =‌ ۳۰۰، ت = ۴۰۰، ث = ۵۰۰، خ = ۶۰۰، ذ = ۷۰۰، ض = ۸۰۰، ظ = ۹۰۰، غ = ۱۰۰۰. = حساب ⟨ حساب جُمَّل))

حاکمان دولت افغان و برادران آدمکش آن، طالبان و سایر تروریست ها قادر به خدمات براى امنیت نیستند، نه زمينه کار و روزى برای مردم را فراهم نمودند. نه خانه و کاشانه براى آواره گان درون و بيرون کشورى نه زمينه خدمات ديگر براى روند ملت سازى (شهروند سازى) وغيره فراهم ساختند. نه بلکه ديگران را مقصور تمام بى مسوليتى خودشان مى نمايند.

سازماندهی مجدد نظام سياسى ضروری است. با اشرف غنی صلح غیر ممکن است. به پاى خود استادن به مفاد شهرهاى شرقى جغرافيه شاهنامه است !.
همين کرزى و غنى احمد زى پشتون سازى را فراهم نمودند. کرزى طالبان را "برادران" خواند. اشرف غنى احمدزى رييس بانک مرکزى و سپس وزير ماليه شد. مقدارى زياد پولها که اصلاً براى باز سازى و بازگشت آوره گان از سوى ممالک چل گانه ناتو و غير ناتو پرداخت شدند براى گسترش پشتون سازى مصرف شدند.

به جای مصرف کمک های مالی برای بازگشت آوار گان٬ برای تمام شهروندان به قوم و قبيله خود٬ برای گسترش پشتون سازى٬ پاکسازى تبارى٬ غضب زمينهاى غير پشتون و ظلم و نسل کشی و تبعیض علیه غیر افغان ها به خصوص هزاره ها، و سیاست مجدد همين قوم زير نام ناقلين کوچيان کارکردهاى خطرناک در یک کشور چندين قومی انجام مى نمايند.
همه اقوام خوشاوندان و اعضاى خاندان شريف ستان با نام منحوس افغان خارج رفته و يا پناهندگان پزيرفته رسمى از همان آغاز به ميلياردها به خويشاوندان پولهاى سخت فرستادند?
اين پول مردم راچه کردند?
پولهاى هاى خارجى در اقتصاد کشور براى جريان اقتصادى بکار انداخته نشد.
حاکمان افغان (منظور حاکمان پشتون است) غير پشتون در قدرت دولتى تصميم گير نيستد وهم مسووليت ندارند. ولى حاکمان پشتون خود را مانند گوسپند قربانى فکرمى کنند وغير مسوول! اما شکم هاى گوسپند را با ورقه هاى راى پرمى کنند. راى در گوسپند ان اشکمدار شمار شان دو و سه چند از جميعىت و نفوس مردم آن منطقه.

>>>   شهرستان هاى «فارسى» و «ناوه فارسى» و «چين فارسى» (غرب) و «چين فارسى» که اکنون چين افغانى هم درپهلوى اش است در فيض آباد بصورت فامیلی ساکن نشده اند?

چین فارسی نام دهستان در جنوب غرب افغانستان است. این منطقه در استان فراه قرار دارد.
ناوه فارسی نام دهستان در غرب افغانستان است. این منطقه در استان هرات قراردارد.
"فرسی" یکی از شهرستان هرات در شمال باختری افغانستان است. مرکز این شهرستان فارسی است. نام هرات باستان آریا بود؛ و این بوم یک کشور بود. باوجود جدایی کشور آریانا از ایران در سال ۱۸۵۷ تقسیمات اداری افغانستان در زمان امیر عبدالرحمن خان به شش ولایت (استان بود) بود

1- ولایت ترکستان افغانی
2- ولایت بدخشان توأم با واخان
3- ولایت هرات
4- ولایت قندهار
5- ولایت فراه
6- ولایت کابل

بلاخره ديگر شهرستان گويد و نه آن نام از اصطلاحات مولى پخ تونکى قبيلويى!
خوب است که اين نامهاى قشنگ وزيبا و دل ما را پارسى را به درى ورى شاهى ماهى تغير ندادند حاکمان ننگين رننگين !چطور اسپنتا?

>>>   پرشش سوم من
آيا ملطفت و متوجه شديد اکنون که ایالات متحده آمریکا، لانه شرارت و جنگ افروزى خونآشامى تروریستی دولتى به طور یک جانبه معاهده بین المللی برنامه هسته اى «برجام» را لغو و هنوز تحريم ها خود را متوقف نه ساخته بودند که تحریم های بیشتری را به ایران تحمیل می کند و فابريکه و شرکتهاى اتحاديه اروپا را هم تحريم مى کنند اگر با ایران داد و ستدد تجارتی و بازرگانى و نفتى کند.
بر اساس اصل سياست متقابل عمل برابر، ایران اعلام نمود معاهده بین المللی برنامه هسته اى «برجام» را پنج + 1 را نيز نامعتبر و غير قانونى لغو کند. ایالات متحده و اسرائیل ایران را با گزینه ای از تجاوز نظامی تهدید می کنند. و ديروز نماينده ایالات متحده آمریکا مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده مانند کوبايهاى "غربي هاى وحشى" به گونه هفت تيرکش در اجلاس وزيران خارجه بدون دعوت رسمى داخل شد تا اتحاديه اروپا را وادار کند تا برجام دوباره به ميل باداران حاکمان پشتون کرزى و احمدزى مواد ضد ايرانى اضافه و برجام بااهداف امريکه بادار اصلى افغانه تبديل و تصويب شود.
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا (وزير خارجه اتحاديه) مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده اروپا خانم

آيا خواننده گان عزيز شما يک بستگى و يک پيوند مستقیم مرتبط میان وحشی گرى ایالات متحده داغ شدن موضوع زير "برجام ايران" و حاد شدن تنش و حمله نظامى یالات متحده و خونريزى اش در ايران و گستاخى پشتون حاکمان پشتون و افغانشده گان بى غريت غير پشتون ها نيست.
حقه آبه اصل بين الملى است. حاکمان پشتون و افغانشده گان بدون قدرت در دولت چنين گستاخى عليه پاکستان مبنى به ندادن حق آبه شان نمى کنند. شجاع فقط نام دارند ولى جرات٬ شجاعت و دلاورى ندارند. دلیری جلوه مى کنند.
واما ايران بزرگ 6 ميليون کيلو متر مربعى را تقسيم و تجزيه پارچه پارچه کردند.
ولى کشور امروزى ايران بامساحت ۱٬۶۴۸٬۱۹۵ ( يک ميليون ششصدکیلومتر مربع هجدهم در جهان) تقريبا سه بار بزرگتر از افغان ستان با جمعیت سرشماری شده و نه تخمينى 82 ميليون نفر (هجدهمدر جهان)
تولید ناخالص داخلی: مجموع558,385 میلیارد دلار


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است