بهتر است ایران بفکر گزینه های دیگری باشد!
تهران اکنون در سردرگمی بسیار فزاینده قرار گرفته است بطوریکه برای فرافکنی، گزینه هایی را روی میز مطرح می کند که بیشتر به سناریوهای کمیدی شبیه است تا یک پلان استراتژیک 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۹    ۱۳۹۸/۲/۱۹ کد خبر: 158600 منبع: پرینت

تصمیم اخراج مهاجرین افغانستانی، تصمیم معقولانه ای است و امیدواریم که سران جمهوری اسلامی در ماه مبارک رمضان دروغ نگفته باشند. مرزها را آزاد بگذارند تا مهاجرین افغانستانی بدون ممانعت از ایران خارج شوند.
اما چند نکته است که دولت جمهوری اسلامی ایران باید به آن توجه نماید.

۱-خروج مهاجرین به سمت ترکیه باعث ایجاد تنش در روابط دو کشور ترکیه و ایران خواهد شد و ایران نمی تواند پاسخگوی، جواب محکم و منطقی آنکارا باشد و تبعات آن را استقبال کند.

۲_استفاده از نیروی کار ارزان و استثمار مهاجرین افغانستانی هیچ جایگزینی نداشته و ندارد بنابراین دولت ایران بدنبال خودزنی بیشتر خود خواهد بود.

۳_استفاده از نیروی جایگزین داخلی در جنگ و بازسازی سوریه برای دولت ایران فشار اقتصادی و نارضایتی داخلی را تشدید خواهدکرد لذا ایران نمی تواند بازهم جایگزین داشته باشد.

۴_تهران اکنون در سردرگمی بسیار فزاینده قرار گرفته است بطوریکه برای فرافکنی، گزینه هایی را روی میز مطرح می کند که بیشتر به سناریوهای کمیدی شبیه است تا یک پلان استراتژیک.

۵_تهران باید بداند که اکنون مهاجرین افغانستانی با مهاجرین افغانستانی سالهای گذشته تفاوت های زیادی دارند. اکنون مهاجرین افغانستانی در بیشتر موارد صاحب حرفه ای هستند بطوریکه نان چند ایرانی را در سفره شان قرار می دهد بنابراین با اخراج مهاجرین، فشار مضاعفی را بر مردم خود وارد می کنند.

۶_هزاران کارمند اداره اتباع و دفاتر کفالت و... بطور مستقیم از مالیات تعویض کارت مهاجرین و طرح آمایش و کارت کارگری و نامه تردد و شهریه مدارس و...حقوق شان تامین می شود بنابراین اخراج مهاجرین مساوی است با اخراج هزاران کارمند اداره اتباع و دفاتر وکالت و شغلهای وابسته به آن.

۷_تهران باید بداند که مهاجرین افغانستانی، مهاجرینی نیستند که خانه به دوش باشند بلکه سرمایه گذار در اقتصاد ایران هستند. میلیاردها تومان سرمایه بعنوان پول رهن خانه، در حال گردش در اقتصاد ایران دارند و همچنین میلیاردها تومان در بانک ها پس انداز دارند که چرخ حرکتی بانک ها بر روی پاشنه آنها در چرخش است بنابراین ایران با اخراج مهاجرین افغانستانی تنها خود بازنده خواهد شد.

۸_بسیاری از مشاغل هستند که با نام مهاجرین افغانستانی به هم آمیخته شده است که دولت ایران توان جایگزینی را ندارد.

۹_دولت ایران در قبال مهاجرین افغانستانی سالانه کمکهای زیادی را از سازمان ملل و اینجیوهای بین المللی دریافت می کند که ایران در این شرایط نمی تواند از آن چشم پوشی کند.

اینها تنها چند مورد انگشت شماری بود که دولت ایران نمی تواند پاسخگوی اخراج مهاجرین افغانستانی باشد لذا تهران بهتر است به فکر گزینه های دیگری باشد چرا که این گزینه برای مهاجرین افغانستانی یک فرصت و برای دولت ایران و مردم ایران نقمت و خسران را در پی خواهد داشت.

داکتر ناظر احمدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
مهاجرت
نظرات بینندگان:

>>>   درست میفرمایید...کشور ما سردرگم است..اما فکر نمیکنم شما هم شرایطی بهتر از ما داشته باشید.جناب دکتر کی گفته است مهاجرین قرار است از مرز ترکیه خارج بشن که شما حرف از پاسخ قاطع ترکیه میزنید. ظاهرا خیلی عشق ترکیه دارید.آیا ترکیه حاضر است این مهاجر میلیونی را بپذیرد؟ اصلا کدام کشور این تعداد را میپذیرد.چه چیز را از ما طلبکارید.به خاطر آباد کردن ایران که به اینجا نیامده اند.به قول خود شما به خاطر ناامنی در افغانستان مهاجر شده اند.میشود دقیقا بفرمایید چه تعداد از مردم ایران نان خور مهاجرین هستند؟ ظاهرا آمار دقیق دارید

>>>   داکتر ناظر احمدی
گویا شما بیخبر بودید که ایران ماهها مرزهایش با ترکیه را برای خروج مهاجران افغان از ایران باز گذاشت تا جاییکه ترکیه مجبور به دیوار کشی شد آیا فیلمهای مهاجران افغان که میگفتند پلیس ایران هیچ مزاحمتی برای خروجشان از ایران ایجاد نمیکرد و به راحتی از مرز ایران به سمت ترکیه رفتند ندیدی ؟ امروز ترکیه مرزهایش را بخاطر ورور مهاجران افغان دیوار کشیده مرز با افغانستان که باز است و مهاجران افغان هنوز هم قاچاقی وارد ایران میشوند.
به نظر شما مهاجران افغان قاچاقی میتوانند از مرز ایران بگذرند و وارد ایران شوند ولی قاچاقی نمیتوانند از ایران به افغانستان برگردند ؟
دولت ایران اگر از مهاجران افغان درآمد کسب میکرد هرگز خواستار اخراجشان نمیشد شما میدانید تحریم بانکی چیست ؟ چرا شما و مهاجران افغان که مدعی هستید در ایران به مهاجران افغان استثمار میشوند از اینکه یک مقام ایرانی خواستار اخراج مهاجران افغان بعد از ۴۰ سال شد نارحت میشوید ؟ شما که میگویید مهاجران افغان امروز کارفرما هستند چند درصد مهاجران افغان کارفرما هستند ؟
در بین کشورهایی که مهاجران افغان به آنها مهاجرت کردند بیشترین تعداد مهاجران اول به ایران و بعد به پاکستان مهاجرت کردند بیشترین جمعیت مهاجران افغان در ایران زندگی میکنند کشوری در تحریم بعد از ۴۰ سال به دلیل فشار اقتصادی و ابراز نارضایتی و فحاشیهای خود مهاجران افغان خواستار اخراجشان شد این دیگر ۱ و ۲ و ۳ ندارد چرا از اینکه بعد از خروج مهاجران افغان چند میلیون فرصت شغلی در ایران آزاد میشود و بیکاران ایرانی میتوانند شاغل شوند نمیگویی ؟ چرا از مهاجران غیرقانونی افغان که در ایران تجاوز و سرقت و قاچاق مواد مخدر انجام میدهند و هزینه های تحمیلی مادی و معنوی آنها نمیگویی ؟
پاکستان خواستار اخراج مهاجران افغان شود خوب است اما ایران بد است ؟ پاکستانیها به افغانستان مهاجرت میکنند و پاسپورت افغانی میگیرند . چند ایرانی در افغانستان زندگی میکنند؟ ضمنا منظور عراقچی مهاجران قانونی افغان نبود مهاجران غیرقانونی افغان بود که به ازای هر مهاجر مجاز ۲ مهاجر غیرقانونی در ایران زندگی میکنند و تبعات و هزینه های مادی و معنوی این مهاجران غیرمجاز برای ایران در تحریم بسیار بالاست مهاجران افغان قدری هم به تاجیکستان مهاجرت کنند ایران دیگر توان پذیرش و میزبانی از چند میلیدن مهاجر افغان را ندارد .

>>>   كسي كه نون شب خودش و زن بچه اش را نداره نميره كارگر بگيره بياره تا كارهاي تو خونه اش را انجام بده .
منظورم اينه كه وقتي تمام پروژه ها در ايران تعطيل شده اند و كارهاي ساخت و ساز مسكن در حال تعطيل شدن ميباشد و كاري براي كارگران ايراني نمانده شما توقع داري كاري براي هموطنان افغانستاني ما بمونه.
با اين شرايطي كه داره پيش ميره لزومي به اخراج مهاجرين عزيز افغانستاني از سمت دولت ايران نميمونه بلكه خودشان به همراه صدها هزار ايراني مجبور ميشوند كه ايران را ترك كنند.
احسان از تهران

>>>   باید ازایران تشکر کرد خارج کردن مهاجرین بسیار تبعات منفی به بار میآورد هم برای مهاجران وهم برای ایران ولی خیلی خوب هست

>>>   این نظر عراقچی صرفا برای تحت فشار قرار دادن اروپاست و البته به نظرم بهتر بود بگوید ایران اجازه صادرات بی قید و شرط و آزادانه مواد مخدر به اروپا از افغانستان را هم می دهد . واقعا چرا ایران جوانهایش را قربانی کند تا جوانان اروپایی دچار افیون نشوند ؟! به هر حال افغانها نترسند این صرفا تهدید اروپاست نه افغانها .

>>>   غربگدایان ایران چیزی به اسم ناموس و وطن حالیشون نیست چه برسه به حرمت مسلمانی و برادری،ذات لیبرالها اینه که فقط واسه ی چشم آبی ها احترام بذاره و کاسه لیسشون باشن.وگرنه ملت ایران و افغانستان باهم خواهر و برادرن و اون کسی که باید خاک ایران رو ترک بکنه غربگراهای ....لیبرال هستند که جز خیانت و خباثت چیزی باقی نگذاشتند.
یک ایرانی

>>>   چهره بعضي از شهرهاي ايران با وجود مهاجرين افغانستاني كاملا دگرگون شده
مثلا شما اگر در شهري مثل دماوند در نزديكي تهران رفت و آمد كنيد اينقدر كه افغانستاني ميبينيد ايراني نميبينيد.
عده زيادي از مهاجرين هم غيرقانوني هستند و بعد از خروج ترامپ از برجام و بالارفتن دلار به كشورشان برگشته اند . در ابتدا فكر كرديم كه براي هميشه ايران را ترك كرده اند ولي بعد از مدتي به همراه خانواده خود به ايران برگشتند و از يارانه هاي داخل ايران به همراه خانواده بهره مند گشتند.
نكته ديگر اينكه در شهرهاي كوچكي مثل دماوند مقدار يارانه اي كه به سوخت و نان داده ميشه بيشتر از شهرهاي بزرگي مثل تهران است و بيشتر اين يارانه نصيب دوستان افغانستاني ما ميشه.
تا زماني كه ما نفت ميفروختيم و پول داشتيم خوب نوش جونشون حالا كه پول نداريم خوب ديگه بفرمايند اروپا يك مقدار هم مهمان آنها باشند چه بسا خود ما هم مجبور شديم در اروپا به شما بپيونديم.

>>>   از دور نظر می دهی بیا از نزدیک جمعیت مهاجرین افغانستانی را ببین آن وقت بگو اخراج کنید خودت هر جا هستی جایت راحت است مشکلات را ندیدی اگر عراقچی میگوید سه میلیون به نظر مهاجرین افغانستانی بیشتر است در برخی شهر جمعیت مهاجرین برابر شده است

>>>   ما مردم ایران با جان و دل این ضررهایی را که در این متن گفتید می پذیریم فقط شما از کشور ما تا نفر آخر بیرون بروید.

>>>   حالا نوبت هزاره هاي سپاي فاطميون است كه از ايران انتقام بگيرند، تا باشد به اين ... ها در آينده هم درس عبرت گردد، و فكر نكنند أفغانستاني از حق خود دفاع نميتوانند، زور شان به بادار امريكائي نميرسد افغان را وسيله محافظت خود قرار ميدهند. مهاجران افغان هيچ تشويش نكنند ، امريكا اين اجازه را به ايران نخواهد داد، و هم مخالفان عرب ايران از اين موقع استفاده ميكنند، هر جا ملك ماست كه ملك خداي ماست، همه تان متحد شويد و قسمت هاي أشغالي خاك افغانستان سابق را براي خود آزاد نمائيد.
دولت كابل بايد در ارتباط به اين اخطار ايران موقف علني خود را اعلان كند كه نه روابط تجارتي با ايران ميداشته باشيم ، آب را بالكل ميبنديم، و عسكر ناتو را در سرحدات ايران مستقر ميسازيم .
.....

>>>   سلام. من به عنوان یک ایرانی بابت این اظهارات از مهاجرین افغانستانی عذر خواهی می کنم.
سیاست کلی نظام اسلامی برخلاف اظهارات آقای عراقچی است.

>>>   گپ عباس عراقچی یک گپ معیاری که از عمق استراتجیک انقلاب اسلامی به رهبری زعیم عالیمقدار حضرت امام خمینی رحمت الله علیه و رهبر حال ان حضرت ایت الله خامنه ای حفظهم الله سرچشمه بگیرد نیست.هرچند من با بعضی ازنظرات محترم صاحب داکتر ناظراحمدی موافقت ندارم که البته نظر شخصی ایشان است ولی این راهم بگویم که برای هیئت حاکمه اتحادیه اروپا وهیئت حاکمه امریکا وشخص ترامپ اگرکل ملت شریف وعزیز افغانستان وهمه ملت انقلابی ایران نابود بشوند هیچ تفاوتی ندارد چون انها در طول تاریخ با استثمار واستحمار واستعمار این دو کشور وبا توطیه ها وجنایتهایشان این را ثابت کرده اند
.مثلا درروز اول حمله بوش به عراق اولین اهدافی که بامبارد گردید فابریکه شیر خشک کودکان عراقی بود یعنی اگر کودکان عراقی از گرسنگی بمیرند یعنی یک نسل نابود شوند هیچ مسئله مهمی نیست واین گپ عراقچی که بخواهد با اخراج هموطنان ما به اتحادیه اروپا وامریکا وسازمان ملل متحد فشار بیاورد گپ خنده دار وبی مفکوره ای است.دستگاه دیپلماسی دولت حسن روحانی بسیار خامی وساده لوحانه واحمقانه تاسیسات اتمی خود رانابود کردند که این ضررش نه تنها به کشور جمهوری اسلامی بلکه بتمام ارمانهای انقلاب اسلامی که تمام پنج قاره را تحت تاثیر خود قرار داده ویک داستان سرگرم کننده ای بنام برجام که شش سال مردم خود را سرگردان کردند ودر اخر رییس دیپلماسی دولت روحانی؛ جواد ظریف گفت دستاورد ان تقریبا هیچ است حال عباس عراقچی برای سرپوش گذاشتن این گول خوردن و افتضاحی که بباراورده است به مهاجرین افغانستانی گیر داده وروزی معلوم خواهد شد که این گپ عراقچی نه برای فشار اوردن به دول اروپایی وسازمان ملل ودولت حاکم بر امریکا بله اهداف دیگری داشته ودارد.عباس عراقچی با این گپ خودخوراک برای معاندین انقلاب اسلامی ؛ سازمان خلقی منافقیین بهائیان؛؛ سلطنت طلبان ودولتهای بدخواه از جمله رجیم اشغالگر قدس شریف وهابی های عربستان درست کرد.واصلا طرح این موضوع در این شرایط ایران موضوعیت نداشت وگل بخودی بود.در شرایطی که انقلاب اسلامی ایران در صدد تجمیع تمامی ملتهای مستضعف وهمسویی انها با انقلاب اسلامی است طرح چنین موضوعی غلط وبازی کردن در زمین دشمنان انقلاب اسلامی است. مهاجرین افغانستانی درجمهوری اسلامی ایران قریب به چهل سال در ایران بسر میبرندو حال فرض کنیم دوسه سال دیگر هم بمانند هیچ تاثیری ندارد حال چرا عباس عراقچی این موضوع را طرح کرده؟؟؟؟ یک دلیلش اینست که فکر میکنند با اخراج مهاجرین هموطن سرپوشی بر نا کارامدی ها واسیبی که به اقتصاد کشور وتخریبی که در صنعت اتمی خود بدست خودشان کردند بگذارند وحقه ای که امریکاییها واروپاییان به این سیاسیون دولت روحانی زدند بگذارند؛ وبا بحث اخراج مهاجرین افغانستانی یک ادرس غلط بدهند ومردم ایران را گمراه کنند؛ چون مردم ایران از اینها مطالبه خواهند کرد وخواهند پرسید مگر شمانگفتید با تخریب مراکز فرتیلیزیشنfertilization(غنی سازی ) اورانیوم تحریمها برداشته خواهد شد؛ خوب انها را که بدست خود تخریب کردید وتحریمها هم افزایش یافت بنآ" برای فرار از پاسخگویی ودادن ادرس غلط می خواهند خود را از زیر انتقادات وفشار مردم خود موقتا بیرون کنند.//
داکتر عبدالرب اجک زی

>>>   آن میلیاردها تومانی که مدعی هستی مهاجران افغان بعنوان رهن خانه گذاشتند با خروج مهاجران افغان از ایران آن خانه ها که در اشغال مهاجران افغان است خالی میشود و امکان عرضه مسکن در تورم بالای مسکن برای مردم ایران بیشتر میشود ، با عرضه بیشتر مسکن قیمت رهن مسکن در ایران کاهش پیدا میکند و مستاجران ایرانی زیادی با قیمت کمتر میتوانند خانه کرایه کنند هیچ شغلی با نام افغانستانیها آمیخته نشده مهاجران افغان در ایران یا روی زمین کشاورزی کار میکنند یا کارگر ساختمانی و مغازه هستند یا قاچاقچی مواد مخدر و یا دزد و متجاوز هستند یک سوزن به خود یک جوالدوز به دیگری بزنید کمتر کسی هست که از ناسزاهای افغانهای مقیم ایران و دشمنی مهاجران افغان با ایران خبر نداشته باشد به حدی دشمنی با ایران دارند که تاجیکستانیها هم میپرسند مهاجران افغان مقیم ایران با اینهمه عقده از ایران چرا از ایران به کشور دیگری نمیروند یا به کشور خودشان برنمیگردند

>>>   وقتی کارخانجات در ایران تعطیل شدند و کشور در تحریم مطلق قرار دارد
بهترین راه برادران افغان ها این است که به سمت اروپا مهاجرت کنند
واقعا با این شرایط فعلی ایران اصلا به سود افغانی ها نیست در ایران بمانند هرچند عراقی لیبرالیسم و غربگراست

>>>   داکتر صیب احمدی خسته نباشی ازین شاهکاری که به نشر رساندی. خیلی وقتها خدا صدها بار شکر میکنم به بی سوادی خویش، ازینکه مارا بی سواد با منظق قرار داد تا یک داکتر بی عقل و بی منطق. آخه مردکه .....تو شعوری سیاسیت به یک نکته از روز روشن تر قد نمیدهد چطور بخود اجازه میدهی در مسائل سیاسی قلم فرسای کنی. جناب داکتر صیب شیخ دیپلمات و دار و دسته ای غرب گرایش نه کل ایران هست و نه کل نظام ایران.شیخ دیپلمات و وزارت خارجه اش همرای طرفداران قرطی و سلبرتیش خیلی وقت هست که در زمین دشمن بازی میکنند و اینرا صاحبان اصلی نظام بخوبی میدانند و حتما حکمتی دارد که اینها را ماندند بکار شان ادامه دهند.
تشکر از داکتر صیب اجکزی با تحلیل بجا و درست شا
با احترام
محمد آصف

>>>   🔷سیاست خارجی واقع گرا،حاشیه ای بر سخنان عباس عراقچی
✍️دکتر محمدعلی بهمنی قاجار (وکیل دادگستری‌و‌حقوقداندبین الملل)

دکتر عباس عراقچی در سخنانی گفته است که اگر تحریم های امریکا بر اقتصاد ایران اثر بگذارد و اروپا نیز کمکی به ایران ننماید ، ایران دیگر نمی تواند به میزبانی از خواهران و برادران افغانستانی اش ادامه بدهد ، این سخنان از چند منظر قابل توجه و بررسی هستند :
۱. باز کردن مرزهای ایران، یکی از معدود ابزارهای عملی و موثر ایران در برابر اعمال فشارهای امریکا و همراهی ضمنی اروپا با این فشارها است، باز کردن مرزها تنها به خروج مهاجران افغانستانی منجر نمی شود، از سویی دیگر با عدم نظارت کامل بر مرزها احتمال تسهیل ترانزیت مواد مخدر و حتی سلاح و سایر تجارت های غیر قانونی نیز بیشتر خواهد شد و دود این مسایل در وهله اول به چشم اروپا خواهد رفت ، چرا ایران باید برای تامین اروپا عهد شکن ، مازاد بر تعهدات خود هزینه بدهد ؟
۲. مهاجران افغانستانی از حضور در ایران ناراضی هستند باز کردن مرزها به آنان کمک خواهد کرد که به سرزمین های دلخواهشان در اروپا بروند این که اروپایی ها آنان را نپذیرند نشان دهنده عدم صداقت آنان در ادعاهای حقوق بشری شان خواهد بود .
۳. تجربه تاریخی نشان داده که حضور گسترده مهاجران افغانستانی در ایران نه تنها به پیوند و همبستگی افغانستانی ها و ایران منجر نمی شود بلکه بر تضادها و سو تفاهم ها می افزاید ، پایان داستان مهاجرت شاید در کوتاه مدت تنش هایی را به همراه داشته باشد اما حتی در میان مدت به دوستی و نزدیکی بیشتر میان ایران و افغانستان می انجامد .
۴. اروپایی ها مدعی میراث داری از حقوق بشر هستند ، تکلیف به عهده آنان است که در مقابل همراهی خود با تحریم های ضد انسانی امریکا ، پاسخگوی عواقب و پیامدهای انسانی موضوع باشند .
۵. ریاست جمهوری افغانستان بارها تاکید کرده که حتی یک قطره آب رایگان به ایران نمی دهد این در حالی است که در عمل حتی حقآبه مسلم ایران را در هیرمند رعایت نمی کند ، سیاستی که عملا سیستان ایران را به سرزمین سوخته مبدل کرده است ، متاسفانه اندیشمندان و روشنفکران افغانستانی و حتی همین نخبگان مهاجران افغانستانی ساکن در ایران هیچ گاه علیه این سیاست ضد محیط زیستی و ضد انسانی دولن افغانستان موضع شفاف و قاطعی اتخاذ نکردند .

در پایان هدایت مهاجران افغانستانی از ایران به سوی اروپا یا عودت دادن آنان به کشورشان می تواند مزه تحریم های ضد ایرانی را به اروپایی ها و حتی امریکا بچشاند و در عمل یکی از معدود راهکارهای ایران برای پاسخگویی به تحریم و فشار امریکا و همراهی عملی اروپا با این فشارها است ، اقدامی کاملا منطبق با خقوق بین الملل و در جهت اعمال حق حاکمیت ملی ایران و سخنان اخیر دکتر عراقچی را باید یکی از پخته ترین موضع گیری های تاریخ سیاست خارجی ایران دانست .

>>>   مردم افغانستانی ما باید بدانند این عراقچی خیلی کاره ای نیست و روی گپ او حساب باز نمیشود بلکه در ایران در موضوعات اساسی حرف اول و آخر با رهبر میباشد.

>>>   اول باید بگم آقای عراقچی در سخنانش بار ها از کلمه شاید استفاده کرده و همانطور که گفتم این سخنان بیشتر برای فرستادن پیام به اروپا است برای تعهد و اجرای تعهداتش در برجام است و اینم بگم ایشان در وزارت خارجه به عنوان معاون سیاسی مشغول به کار هستند و تصمیم گیری درباره موضوعات مهم‌ توسط افراد رده بالای کشور گرفته میشه همچنین این سخنان ایشان با واکنش منفی توسط اکثر سیاست مداران ایرانی مواجه شده (من تا حالا موافقی ندیدم) و اکثریت مردم هم با این سخنان موافق نیستند ، همچنین بهتره زیاد این سخنان را جدی نگیرید چون این ها هر روز یه چیزی میگن فردا یه چیز دیگه میگن و هفته دیگه کسی یادش نمیاد که چی گفته ‌ . ‌ در ضمن ‌‌چرا شماها منتظر هستین تا یکی اسم کشورتان را بیاورد و شما سریع بیاید و بکوبیدش ؟؟؟ مثل دفعه قبل که وزیرخارجه تان به جواد ظریف وزیرخارجه ما گیر داده بود که چرا در مورد مذاکره با طالبان سخانی گفته است در حالی که این سخنان را من چندین بار از زبان رئیس جمهور افغانستان شنیده بودم.
کیوان از ایران

>>>   فکر کنم دکتر ناظر احمدی خیلی علاقه به طنز و لطیفه گویی داره! یعنی میخوای بگی اقتصاد ایران وابسته به مهاجرین افغانیه؟؟؟ من نمی دونم این همه مهاجرین پولداری که دکتر میگه کجای ایران زندگی میکنه؟ والا تا جایی که من دیدم مهاجرین افغان در تکاپو برای گرفتن شناسنامه ایرانی برای بچه هاشون هستن و اکثرا کارگر ساختمان هستن و اگر هم روزی اونها نباشن کار ساختمان سازی ما لنگ نمی مونه و به راحتی نیروهای جایگزین برای کار داریم پس اینقدر اغراق نکنین.

اتفاقا الان شما باید با آغوش باز پذیرای همولایتی هاتون باشین و به قول خودتون این نیروی کار و سرمایه گذارهای افغان! رو به کشور خودتون جذب کنین تا کشورتون رو آباد کنین.

کشور ما مختاره هر نوع تصمیمی رو بگیره من نمی دونم شماها چرا اینقدر نگران و مضطرب شدین، یعنی برگشت همین مهاجرین که اینقدر ازشون تعریف کردی به کشورتون اینقدر بده؟؟ والا اینطور که دکتر احمدی از این مهاجرین تعریف کرده فکر کنم خود آمریکا از خداش باشه که اینا مهاجرت کنند به آمریکا!!

>>>   مسلما ما دنبال این نیستیم که از طریق اخراج مهاجرین افغانی به ترامپ فشار بیاریم و این طرز فکر شما مضحک هست که همچین برداشتی کردید. چون اصلا برای ترامپ و دار و دسته اش افغانی ها براش فرقی ندارن. بلکه در شرایط تحریم این حق قانونی کشور ماست که مهاجرین رو اخراج کنیم و خیل عظیم این مهاجران افغان رو به جاهای دیگه بفرستیم.
ایران به افغانی ها به اندازه کافی خوش گذشته و بهتره ازین به بعد به فکر کشور دیگه ای باشند.
والا من نمی دونم اگر اینقدر افغان ها از ایران ناراضی هستند پس چرا هیچ رقمه حاضر نیستند ایران را ترک کنند. التماس تفکر

>>>   ایران علاوه بر تحریم ها و مجازات های 40 کشور تحت نظارت قوی هوا ى مجهز با با هواهپيماهاى بدو ن سرنشين دوربین ها، سرویس های اطلاعاتی و "روزنامه نگاران"معتبر دولتى کشورهاى امريکا و متحدين اش که درحقيقت خواسته و نه خواسته آستين دراز اطلاعات شان در ایران در خدمت سازمانهاى جاسوسى کشورهاى چهل گانه ناتو و امريکا واتحاديه اروپا است است. ایران تحت نظارت کشورهاى چلگانه قرار دارد. آنها در کمین قرار دارند که جز را کل کنند و فرصتی برای بد نام کردن ایران بدست آرد.
ایران استقلال دارد و روز اش را ندارد. دولت حاکمان اوغان فقط روز استقلال دارد. ولى استقلال ندارد

خودمختارى و عليه تحريم و مبارزه واقعى عليه تروريسم خار چشم عريفان اند.
حاکمان دولت افغان و برادران آدمکش آن، طالبان و سایر تروریست ها قادر به خدمات براى امنیت نیستند، نه زمينه کار و روزى برای مردم را فراهم نمودند. نه خانه و کاشانه براى آواره گان درون و بيرون کشورى نه زمينه خدمات ديگر براى روند ملت سازى (شهروند سازى) وغيره فراهم ساختند. نه بلکه ديگران را مقصور تمام بى مسوليتى خودشان مى نمايند.

سازماندهی مجدد نظام سياسى ضروری است. با اشرف غنی صلح غیر ممکن است. به پاى خود استادن به مفاد شهرهاى شرقى جغرافيه شاهنامه است !.
همين کرزى و غنى احمد زى پشتون سازى را فراهم نمودند. کرزى طالبان را "برادران" خواند. اشرف غنى احمدزى رييس بانک مرکزى و سپس وزير ماليه شد. مقدارى زياد پولها که اصلاً براى باز سازى و بازگشت آوره گان از سوى ممالک چل گانه ناتو و غير ناتو پرداخت شدند براى گسترش پشتون سازى مصرف شدند.

به جای مصرف کمک های مالی برای بازگشت آوار گان٬ برای تمام شهروندان به قوم و قبيله خود٬ برای گسترش پشتون سازى٬ پاکسازى تبارى٬ غضب زمينهاى غير پشتون و ظلم و نسل کشی و تبعیض علیه غیر افغان ها به خصوص هزاره ها، و سیاست مجدد همين قوم زير نام ناقلين کوچيان کارکردهاى خطرناک در یک کشور چندين قومی انجام مى نمايند.
همه اقوام خوشاوندان و اعضاى خاندان شريف ستان با نام منحوس افغان خارج رفته و يا پناهندگان پزيرفته رسمى از همان آغاز به ميلياردها به خويشاوندان پولهاى سخت فرستادند?
اين پول را مردم خود ما چه کردند?
براى معشيت زندگى مصرف درست ? ولى پولهاى هاى خارجى در اقتصاد کشور براى جريان اقتصادى بکار انداخته نشد !
یران علاوه بر تحریم ها و مجازات های 40 کشور تحت نظارت قوی هوا ى مجهز با هواهپيماهاى بدو ن سرنشين، دوربین ها، سرویس های اطلاعاتی و "روزنامه نگاران" معتبر دولتى کشورهاى امريکا و متحدين اش که در حقيقت خواسته و نه خواسته آستين دراز اطلاعات شان در خاورزمين ايران (تجزيه و جدايى ستانهاى خاورى که با تفرقه اندازى انگليس و تضاد و همکارى روسهاى تزارى و دولت کلونياليسم برتانيه 1857 از ممالک محروسه ايران دوران قاجار و نامگذارى با نام منحوس افغان) هم در خدمت سازمانهاى جاسوسى کشورهاى چهل گانه ناتو و امريکا واتحاديه اروپا است.
همه همين کشور هاى چهل گانه که کشور افغانستان را در واقعيت امر اشغال نموده و بدون انگبين اش (انگبین واژه پارسی سره به معنای عسل است) باداران اصلى حاکمان افغان (پشتون) يعنى امريکا با زور ابر قدرتى خود ، هم کرزى امريکايى و هم غنى زى و خانم امريکايى اش مانند زنبورها انگبين به بادران و زهر خود را به مردم رنجيده از هرقوم کشور نيش و گزيندند.
هم کرزى فغ زن و هم اوغنى فغانزن عمال (گماشتگان) امريکا مى باشند.

پرسش اول
اين است که چرا دولت حاکمان پشتون امريکايى ميليارد ها پول ارسالى امريکا و مصارف و پولهاى گذاف 39 کشورهاى ديگر ناتو و اروپا با شمارش عربى "ابجد" ( د = 4 ; ل=30 و ه = 5 دله) قا در نشدند ، اقلا پناهندگان کشور خود را از ايران و پاکستان بازگشت دهند؟
و آنهم کشوريکه دو برابر بزرگتر از آلمان پناجويان که از 39 کشور اخراج و توسط پوليس به يوروبس (هواپيمااروپا ) از اروپا از آلمان مى شوند، سکوت اختيار مى کنند با وجود ايکه کل پناهندگان کشور هندو کوه در اروپا يک بخش 300 هزارنفرى و در ايران 3.000.000 (سه ميليون است)؟
پرسش دوم
من چرا دولت ايران پيروز است ? که در همين چهل سال باوجود محاصره اقتصادی، سیاسی، دیپلماتیک، نظامی و تحریم هاى متواتر و مجازات از سوى همين کشور امريکا+ 39 کشورهاى ناتو اقتصادی، سیاسی، دیپلماتیک، محاصره نظامی و تحریم خلاف هنجارهاى بين الملى سازمان جهانى به عنوان شانزدهمين کشور اقتصادى جهان است?
پنج کشوره ويتوى نام خود را "سازمان امنيت جهانى" مى نامند مانند لويه جرگه سران قومهاى افغان يعنى حاکمان پشتون که هردو نه امنيت و نه صلح ميآورندپس چنين نهاد ها که بدرد کسى نرسد باکفايت و يا بى کفايت اند?

همين امريکا جمع 39 کشورکه در مدت چهل سال کمک به حاکمان در کوه هند واسلحه به مجاهدين و تروريستها و بن لادن و طالبان در نبرد ضد شوروى و ضد روسى نمودند و چنين به مردم قلب آسيا وانمود نمودند که مردم هندوکوه هان شوروى را پاشان و رو سها را شکست دادند.
ولى مردم ايکه پيروز نشد٬ مردم ايکه قيمت زياد مالى و معنوى پرداخت ٬ مردم ايکه کشته به ميليونها از سوى روس و گمشتگان شان ، کشته از سوى تروريستهاى که از بدنه امريکا و عربستان سعودى با انواع واقسام قماشها و کشته از سوى امريکا و ممالک اروپا يى غرب و بلاخره مردم ايکه کشته از سوى نيروهاى دولتى طالبان سرنگون شده باز با تنفس ساختگى دوباره سازى شده با جنگ حمله و انفجار خودانفلاق از عقب عليه مردم مى کنند .و مردم را غرق استخرهاى خون مى کنند اين قسم جنگ وحمله از پشت خلاف افغانيت که ازسالهاى 1960 ميلادى پشتوندارى گفته مى شود. افغانتباران خود افغانيت را زير پا گذاشتند.
با ز سازى و دوباره سازى کشور نامنهاد افغان ستان به هدف نرسيد شکست خورد و اما بازسازى ودوباره سازى طالبان و ديگر خود انفجارى ها مانند رستاخيز وتقويت تروريسم بين الملى وپذيرايى شان براى خوش آمديد داعش و دولت اسلامى رقص و اتن غنى برپاشد
پرسش دوم من

روسيه و کشورهاى دواردور با شکست مردم ميان رودان سنهد وآمو قوى تر و تواناتر و پول دار تر و توانستند گسترش امريکا و اتحاديه اروپا به سوى سر زمين طلا و سبيرين يخزده نفتخيز جلوگيرى نمايند.

( ترتیب و ترکیب قدیم حروف الفبای عربی که عبارت است از: همزه = ۱، ب = ۲، ج = ۳، د = ۴، ﻫ = ۵، و = ۶، ز = ۷، ح = ۸، ط = ۹، ی = ۱۰، ک = ۲۰، ل = ۳۰، م = ۴۰، ن = ۵۰، س = ۶۰، ع = ۷۰، ف = ۸۰، ص = ۹۰، ق = ۱۰۰، ر = ۲۰۰، ش =‌ ۳۰۰، ت = ۴۰۰، ث = ۵۰۰، خ = ۶۰۰، ذ = ۷۰۰، ض = ۸۰۰، ظ = ۹۰۰، غ = ۱۰۰۰. = حساب ⟨ حساب جُمَّل))

حاکمان دولت افغان و برادران آدمکش آن، طالبان و سایر تروریست ها قادر به خدمات براى امنیت نیستند، نه زمينه کار و روزى برای مردم را فراهم نمودند. نه خانه و کاشانه براى آواره گان درون و بيرون کشورى نه زمينه خدمات ديگر براى روند ملت سازى (شهروند سازى) وغيره فراهم ساختند. نه بلکه ديگران را مقصور تمام بى مسوليتى خودشان مى نمايند

>>>   چرا در شهرستان هاى «فارسى» و «ناوه فارسى» و «چين فارسى» (غرب) و «چين فارسى» که اکنون چين افغانى هم درپهلوى اش است درفيض آباد بصورت فامیلی ساکن نشده اند?

چین فارسی نام دهستان در جنوب غرب افغانستان است. این منطقه در استان فراه قرار دارد.
ناوه فارسی نام دهستان در غرب افغانستان است. این منطقه در استان هرات قراردارد.
"فرسی" یکی از شهرستان هرات در شمال باختری افغانستان است. مرکز این شهرستان فارسی است. نام هرات باستان آریا بود؛ و این بوم یک کشور بود. باوجود جدایی کشور آریانا از ایران در سال ۱۸۵۷ تقسیمات اداری افغانستان در زمان امیر عبدالرحمن خان به شش ولایت (استان بود) بود

1- ولایت ترکستان افغانی
2- ولایت بدخشان توأم با واخان
3- ولایت هرات
4- ولایت قندهار
5- ولایت فراه
6- ولایت کابل

بلاخره ديگر شهرستان گويد و نه آن نام از اصطلاحات مولى پخ تونکى قبيلويى!
خوب است که اين نامهاى قشنگ وزيبا و دل ما را پارسى را به درى ورى شاهى ماهى تغير ندادند حاکمان ننگين رننگين !چطور اسپنتا?
پارسى يا درى ورى?
....

>>>   ما به ملت بزرگ ايران احترام قايل هستيم و مهاجرت ها از اوان ايجاد زنده گي رول طبيعي خود را مي پيمايد.
نقطه عطف اين است كه از يكطرف جانب ايران تحت نام مجاهدين در امد كافي ازمجامع ذيربط بين المللي رادر ازجانب ديگر ازطرف ايراني ها استثمار گرديده هركاري راكه لازم دانستند توسط مهاجرين كردند حتي اشتراك شان در جنگ سوريه وازجانب ديگر به نظر ذلت براي شان نگاه مينمايند كه تبليغات شان (غير از سگ وافغان ها) از هـيچ كسي پوشيده نيست.
به زودي افغانستان جايگاه امن براي مهاجرين ايراني خواهد شد چنانچه همين اكنون ما شاهد صدها خانه مهاجرين ايران در كابل وهرات هستيم.

>>>   آسمان ریسمان یافتید که چی ؟!
اگر اخراج اتباع افغان برای ایران بد میشود پس دیگر این همه جار و جنجال شما برای چیست ؟؟
در ضمن شخصا مخالف اخراج هر کسی که بصورت قانونی وارد کشوری میشود هستم

>>>   در کامنت ها اگر دقت کنید افرادی کاسه داغتر از اش هستند وجوری گپ میزنند که بین مردم مسلمان ایران وافغانستان تفرقه بیاندازند؛این افراد عوامل صهیونیزم؛ عربستان ؛ایرانیها ویا افغانستانیهایی که در قبال گرفتن دالر قصدشان تفرقه است ؛ لوامل سازمان منافقین خلق؛ سازمانهای تروریستی ومعاند است/ایرانیها ادمهای مهمان نوازی هستند وافغانستانیهای مهاجر هم در طول اقامتشان در ایران توانسته اند باتلاش وزحمت وقدرت بازویشان نان دربیاورند انقلاب اسلامی؛ باهرگونه نژاد پرستی وملی گرایی موافقت ندارد
وهمه زیر بیرق اسلام هستند.دشمنان وحدت واخوت اسلامی حرفهای مفت وبیهود میزنند. بعصی از قوانین مهاجرتی ایران مشکل دارد که حتم باید اصلاح گردد.هرگونه توهین وبی ادبی به دوملت شریف ایران وملت افغانستان شدیدا محکوم است و توهین کنندگان را مزدوران اجانب میدانم.امروز دشمنان قلب وحدت اسلامی راهدف گرفته اند گول انها را نخوریم.هرکسی نمیتواند در باره مهاجرین گپ برند .ایران رهبری دانشمند و بزرگ واگاه و دوراندیش دارد هرچه ایشان بفرمایند ما اطاعت میکنیم//
داکتر عبدالرب اچک زی

>>>   پرشش سوم من
آيا ملطفت و متوجه شديد اکنون که ایالات متحده آمریکا، لانه شرارت و جنگ افروزى خونآشامى تروریستی دولتى به طور یک جانبه معاهده بین المللی برنامه هسته اى «برجام» را لغو و هنوز تحريم ها خود را متوقف نه ساخته بودند که تحریم های بیشتری را به ایران تحمیل می کند و فابريکه و شرکتهاى اتحاديه اروپا را هم تحريم مى کنند اگر با ایران داد و ستدد تجارتی و بازرگانى و نفتى کند.
بر اساس اصل سياست متقابل عمل برابر، ایران اعلام نمود معاهده بین المللی برنامه هسته اى «برجام» را پنج + 1 را نيز نامعتبر و غير قانونى لغو کند. ایالات متحده و اسرائیل ایران را با گزینه ای از تجاوز نظامی تهدید می کنند. و ديروز نماينده ایالات متحده آمریکا مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده مانند کوبايهاى "غربي هاى وحشى" به گونه هفت تيرکش در اجلاس وزيران خارجه بدون دعوت رسمى داخل شد تا اتحاديه اروپا را وادار کند تا برجام دوباره به ميل باداران حاکمان پشتون کرزى و احمدزى مواد ضد ايرانى اضافه و برجام بااهداف امريکه بادار اصلى افغانه تبديل و تصويب شود.
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا (وزير خارجه اتحاديه) مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده اروپا خانم

آيا خواننده گان عزيز شما يک بستگى و يک پيوند مستقیم مرتبط میان وحشی گرى ایالات متحده داغ شدن موضوع زير "برجام ايران" و حاد شدن تنش و حمله نظامى یالات متحده و خونريزى اش در ايران و گستاخى پشتون حاکمان پشتون و افغانشده گان بى غريت غير پشتون ها نيست.
حقه آبه اصل بين الملى است. حاکمان پشتون و افغانشده گان بدون قدرت در دولت چنين گستاخى عليه پاکستان مبنى به ندادن حق آبه شان نمى کنند. شجاع فقط نام دارند ولى جرات٬ شجاعت و دلاورى ندارند. دلیری جلوه مى کنند.
واما ايران بزرگ 6 ميليون کيلو متر مربعى را تقسيم و تجزيه پارچه پارچه کردند.
ولى کشور امروزى ايران بامساحت ۱٬۶۴۸٬۱۹۵ ( يک ميليون ششصدکیلومتر مربع هجدهم در جهان) تقريبا سه بار بزرگتر از افغان ستان با جمعیت سرشماری شده و نه تخمينى 82 ميليون نفر (هجدهمدر جهان)
تولید ناخالص داخلی: مجموع558,385 میلیارد دلار


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است