تعداد ایرانی ها در افغانستان افزایش یافته است
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۰۰    ۱۳۹۸/۲/۲۰ کد خبر: 158607 منبع: پرینت

گفته می شود که تعدادی از اتباع ایرانی از چند ماه به اینسو به خاک افغانستان وارد شده اند، بخشی از آنها در مناطقی از ولایت هرات از جمله شهرک صنعتی هرات بصورت فامیلی ساکن شده اند، بخش مهم دیگر این اتباع به شهر کابل و در مناطق قلعه فتح الله، پل سرخ و کارته سه و کارته چهار و سایر نقاط شهر موقعیت گرفته اند.
برخی از آنها قادر شده اند در شهر کابل با تذکره های جعلی زندگی کنند.
در کنار این موضوع زنان ایرانی که توسط شوهران افغانستانی خود طلاق داده شده اند نیز به این آمار افزوده شده است.

در صورت تشدید جنگ و تحریم ها در ایران ما شاهد احتمال موج بزرگ دیگری از ورود ایرانی ها به خاک افغانستان باشیم.
اگر این گفته ها درست باشد لازم است تا حکومت افغانستان تدابیری در این مورد بگیرد و رسانه ها گزارش های دقیق تری از این پدیده داشته باشد.

مهدی ثاقب
(این خبر در بخش تلکس شایعات سایت شبکه اطلاع رسانی افغانستان نشر شده است)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایرانی
مهاجر
نظرات بینندگان:

>>>   اگر ایرانیها به افغانستان بیایند٫همان قصه گشنه وتشنه میشودکه نفس هردو برامده بود.
عاقل

>>>   ایرانیهامغز خرنه خورده اند که افغانستان بیایند.
دهلوی

>>>   اگر یه درصد از روی آوارگی بخوایم مهاجرت کنیم میریم ترکیه که از اونور هم بریم اروپا. کسایی که به افغانستان اومدن یا بخاطر همکاری صنعتی بوده یا همسرش تبعه افغانستان هست؛ جنگ هم بشه نگران نباش ما نمیام افغانستان بلکه میریم میجنگیم، حتی با دست خالی.

>>>   عجب

>>>   موج بزرگ ورود ایرانی ها...!!! مثلا در حد یک میلیون نفر؟؟؟!!! البته که شایعه ای بیش نیست.و این تعداد خیلی کمتر از حدی است که بخواهد دست آویز نیش و کنایه و عقده گشایی شما باشد. فرموده اید دولت افغانستان تدابیری در دست گیرد!!! عجب!!!! پس قبول کردید که هر دولتی حق دارد در مقابل مهاجرین کشورهای دیگر قوانین خودش را داشته باشد.بد نیست تعدادی ایرانی هم در آنجا باشند تا ببینیم شما که دم از قوانین بین الملل و حق همزبانی و نژاد پرستی ایرانیان میزنید با این چند هزار نفر چه خواهید کرد.که البته مشخص است چه خواهد شد.خیلی از مشکلات فرهنگی ایران در افغانستان هم وجود دارد و شما سوئد یا نروژ نیستید.بهتر است همان قدر از ایران توقع داشته باشید که از کشوری با مختصات فرهنگی خودتان توقع دارید

>>>   2 ملیون افغانستانی در ایران است
اگر 2 ملیون ایرانی به افغانستان بیاید مشکلی نیست
خانه کوچک ما پیشکش قدم هایشان

>>>   مهاجرین ایرانی که در افغانستان ساکن هستند.با مهاجرین افغانی که در ایران زندگی می کنند متفاوت است.مهاجرین افغانی مقیم ایران همگی شهروند درجه3 و خصوصا طبقه کارگر که از روستاهای افغانستان به ایران مهاجرت کرده اند اشخاص ساده و عادی میباشند.اما مهاجرین ایرانی که در افغانستان ساکن هستند.بیش از90 درصد شان از احزاب سیاسی مخالف حکومت ایران میباشند که حتی در حکومت های قبلی افغانستان هم حضور داشتند.و بعضی شان و تعداد اندکی شان هم برای مهاجرت به کشور های غربی بطوری موقت در کابل وهرات مزار شریف ساکن اند.مهاجرین افغان که در ایران زندگی می کنند و خصوصا آنهای که زن ایرانی دارند.با وصف که کارهای سخت روی دوشان است عادت کردند زندگي در ایران را ترجیح می دهند و بعضی هایشان با موافقت خانم های شان زندگی در ایران را پذیرفتن.
( عليدادي

>>>   این خبر دروغ است بعضی از مهاجران افغان که سالها در ایران بودند بخاطر مشکلات اقتصادی در ایران به افغانستان برگشتند هراتی هایی که در ایران زندگی میکردند بیشتر از بقیه مهاجران افغان به افغانستان برگشتند اما چون سالها در ایران بودند و لهجه ایرانی دارند به ایرانی بودن متهم میشوند همانطور که شقایق رویا به دلیل داشتن لهجه ایرانی به ایرانی بودن متهم شد و هنوز هم بعد از چند سال عده ای میگویند شقایق ایرانی است در حالیکه شقایق از پدر و مادر افغانستانی و اصالتا افغان است

>>>   در گذشته ها چون دولت ایران یک دولت شاهی بود و مذهبی نبود،بنأ دولت ایران از هزاره های افغانستان پشتیبانی نمیکرد.
ارتباطات افغانستان با ایران از سه طریق بود:
اول از طریق ارتباطات احزاب دست چپی افغانستان خلق و پرچم با حزب توده ایران و استفاده از نشرات حزب توده که امکانات چاپ زیاد تر آثار شان را در ایران داشتند.اما احزاب دست چپی افغانستان،کمتر امکان نشرات داشتند،به جز از دو روزنامه خلق و پرچم.
دوم از طریق فلم های ایرانی که در بعضی سینما های افغانستان مانند سینمای پارک و سینما رینب و سینمای آریانا نشان داده میشد و در باقی سینما ها فلم های هندی نشان داده میشد و همچنان از طریق مو سیقی ایرانی در تلویزیون و تیم فتبال ایران که در مراسم جشن در افغانستان اشتراک میکردند و در غازی ستدیوم با تیم های دیگر مانند هند و ازبکستان و غیره اشتراک میکردند.
سوم از طریق کارگران افغانی که غرض کار به ایران میرفتند و بعد از چند سال کار در ایران هنگامی که افغانها مبخواستند دوباره به کشور شان برگردند،در گمرک سرحد بین افغانستان و ایران در اسلام قلعه،آنطرف سرحد کشور ایران یک روسپی خانه خیلی بزرگ ساخته بود که افغانها هنگام بازگشت سری به این روسپی خانه میزدند و تمام پول های کاردگی چند ساله را در آنجا صرف روسپی ها میکردند و در آخر با چند عدد دوشک(توشک) اسفنجی و چند پاکت چاکلیت مینوی ایرانی،دوباره به وطن برمیگشتند و باقی عمر خویش را صرف خیالات دوران اقامت شان در کشور ایران میکردند.
اما حالا کشور ایران با نفوذ مستقیم در تمام عرصه ها ار توسعه تشبع گری در افغانستان تا پشتیبانی از احزاب ملیت هزاره و سران آنها،از پشتیبانی از طالبان و گروپ های تروریستی و در بعضی جالات تا انجام حملات تروریستی گرفته( حتی در مقابل خود هراره ها) بخاطر بمیان آمدن نفرت هزاره ها از دولت و در نتیجه امتیاز خواهی از دولت افغانستان در مسایل افغانستان و منطقوی تا نشرات به لهجه ایرانی در داخل افغانستان و توسعه زبان و لهجه ایرانی و کلتور و عنعنات ایرانی و غیره.
نا گفته نماند که این موضوع تنها به افغانستان خلاصه نمیشود و دولت ایران از طریق پلان های راهبردی خویش در تاجکستان و عراق و یمن و قطر و آذربایجان و گرجستان و ارمنستان و سوریه و لبنان و فلسطین و غیره جاها نیز کوشش میکند که نفوذ خویش را گسترده کند.
منجمله کشور تاجکستان که آزادی خویش را مدیون افغانها میدانند و با افغانها حالا روابط نزدیک کلتوری و فرهنگی و تجارتی دارند،کشور ایران میخواهد تا در مقابل نفوذ افغانها در تاجکستان مبارزه کرده و نفوذ خود را گسترش بدهد.
پس ببینیم که نتایج این مداخلات کشور همسایه ایران در امور کشور های منطقه،چه نتیجه یی را برایش در قبال خواهد داشت؟

>>>   حتی در صورت جنگ خیلی بعید است ایرانی ها به افغانستان بروند به دلایل زیر:
پیش از این هم ۸ سال جنگیدند نه تنها جایی نرفتند که از مردم افغانستان هم با وجود مشکلات، پذیرایی کردند.
درست یا نادرست ، ایرانی ها افغانستان را چندان امن و کشوری که از نظر اقتصادی امنیتی شرایط پذیرش مهاجر داشته باشد نمی دانند.
نگاه ایرانی ها بیشتر به حوزه اروپا و حداقل کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و ترکیه است.

این مواردی هم که شما می فرمایید به نظر می رسد افغانستانی هایی باشند که سال ها در ایران بوده اند و اصلا تشخیص افغانی‌بودن آنها(از لحاظ لهجه) در حد غیر ممکن است. من خودم این افراد را زیاد دیده ام که اگر نمی‌گفتند افغانستانی هستند من متوجه نمی شدم.
به هر‌حال شما نگران نباشید نگاه ایرانی ها به کشورهای امن تر و پیشرفته تر از خود است.

>>>   منبع این خبر شایعات است؟!
ما ایرانی ها هیچوقت فکر مهاجرت به افغانستان را نکرده و نخواهیم کرد. و اگر هم قرار به مهاجرت باشه به سمت اروپا میریم. چرا باید به کشوری مثل افغانستان که خودش هزار برابر ایران مشکل داره، مهاجرت کرد؟؟!!

>>>   خیلی بازار گرمی نکنید ایرانی ها هیچ وقت وطنشان را به مقصد افغانستان ترک نکرده و نخواهند کرد

>>>   اگه احیانا برادران ایرانی ما به افغانستان تشریف بیارند خوش امد عرض می کنیم و قدمهای شان روی چشم ما هست. ما باهم برادریم لطفا تفرقه اندازی نکنید

>>>   خداوند بد ندهد. برای حفظ جان انسان (ایرانی یا غیر آن) ممکن است در سوراخ موش هم زندگی کند. به شما بر نخورد. ایرانیان امروزها حال و وضع خوشی ندارند. یک کیلو خرما در این ماه رمضان به 40 هزار تومان رسیده است، یعنی مساوی با در آمد یک روز یک کارگر ایرانی. تورم در ایران هزار در صد است و در افغانستان، تقریبا شاید 2 در صد باشد.

>>>   "اتباع ایرانی از چند ماه به [...] بخشی از آنها در مناطقی از ولایت هرات از جمله شهرک صنعتی هرات بصورت فامیلی ساکن شده اند"
چرا در شهرستان هاى «فارسى» و «ناوه فارسى» و «چين فارسى» (غرب) و «چين فارسى» که اکنون چين افغانى هم درپهلوى اش است درفيض آباد بصورت فامیلی ساکن نشده اند?

چین فارسی نام دهستان در جنوب غرب افغانستان است. این منطقه در استان فراه قرار دارد.
ناوه فارسی نام دهستان در غرب افغانستان است. این منطقه در استان هرات قراردارد.
"فرسی" یکی از شهرستان هرات در شمال باختری افغانستان است. مرکز این شهرستان فارسی است. نام هرات باستان آریا بود؛ و این بوم یک کشور بود. باوجود جدایی کشور آریانا از ایران در سال ۱۸۵۷ تقسیمات اداری افغانستان در زمان امیر عبدالرحمن خان به شش ولایت (استان بود) بود

1- ولایت ترکستان افغانی
2- ولایت بدخشان توأم با واخان
3- ولایت هرات
4- ولایت قندهار
5- ولایت فراه
6- ولایت کابل

بلاخره ديگر شهرستان گويد و نه آن نام از اصطلاحات مولى پخ تونکى قبيلويى!
خوب است که اين نامهاى قشنگ وزيبا و دل ما را پارسى را به درى ورى شاهى ماهى تغير ندادند حاکمان ننگين رننگين !چطور اسپنتا?
پارسى يا درى ورى?
....

>>>   بهترین رویکرد دولت افغانستان این است که مهاجرین افغان را از ایران یا با رضایت یا بدون رضایت برگرداند و زمینه زندگی را در افغانستان برای شان فراهم کند. به مردم ایران بهتره که کاری نداشته باشیم که گجا می رود.

>>>   خدا نکند که مردم ایران به درد ما ګرفتار شوند! ....
ای افغانها! قدر هر مهاجر ایران را کمک کنید!

>>>   آن برادر که گفته حتی در زمان جنگ احتمالی هم رفتن ما به افغانستان غیری ممکن است.این حرف ها را زمان باید زد که.خدای نکرده جنگ ویران گر شروع شده باشد.آن موقع متوجه میشی که.یک سوراخ موش هم.میلیون دلار گیر کسی نمی اید.جنگ ویران گر هیچ وقت به کسی فرصت نمیدهد که خودش تصمیم بگیرد. که بکدام کشور برود ویا نرود خدای نکرده اگر جنگ شروع شود این جنگ است که دستور میدهد که باید به کجا پناه ببرید.من خودم يکي از مهاجرین جنگ های خانمانسوز هستم که زمانی جنگ داخلی که در کابل شروع شد ما چند تا برادر تصمیم گرفيتم که به ماسکو ویا به کشورهای اروپایی مهاجرت کنیم .من آن زمان نوجوان بودم خودم فقط بخاطر انجام یه کاری کوچک از برادرهام جدا شدم تا حالا 25 سال میگذرد نتوانستیم همدیگر را ببینیم برادرم با تعدادی از فامیل ها بکشور های اروپایی رفتن ومن آمدم ایران .هیچ کس نمیداند تاقبل از اتفاق چه سرنوشت درانتظار اش است بعدها همین جا ازدواج کردم دیگه بعد از این دست خداست( بلی داداش

>>>   خوب است چهل سال انها ما را جا دادند حالا باييد ما افغانها كه در مهمان نوازي درجه اول در دنيا استيم انها را با لطف خوش و برادري در اغوش بگيريم . دو مليون پاكستاني هم در افغانستان است كسي با ايشان كاري ندارد. افغانستان كشور مهمان نواز است.

>>>   باید مجبوریت های ایران را هم درک کرد.

>>>   ایرانیها ازایران به قصدافغانستان خارج نمیشوند اگربشوند به اروپا میروند....
توحیدی/گناباد

>>>   جناب روحانی رئیس جمهور ایران می گفت: ما درمقابل ساخت بند ها درافغانستان بلی تفاوت مانده نمینوانیم ، حالا چطور درمقابل بی 52 وتحت البحری ترامپ بی تفاوت مانده میتوانید یانه ؟؟؟
دست بالای دست !

>>>   اگر درست باشد که چنین حادثه ای به وقوع پیوسته معنیش اینست که عده ای از ترس جنگ واقزایش قیمتها و هزینه ای زندگی بالا امده اندبرماست تا ازین برادرها استقبال شود اما متاسفانه افغانهاهیچ گاهی با مهاجرین برخورد انسانی نداشته اند از مهاجرین واواره های سابق اسیای میانه گرفته تا اواره های اخیرتاجکستان ومهاجرین سرحدباهمه رویه ای زشت ونادرست انجام شده هم از سوی حکومت ها وهم از جانب ملت در حالی که مهاجر مهمان خدای وباعث فراوانی وبهروزی میشود چقدر خانه های بیکار به کرایه میرود وبسیار مردم بی روزگار صاحب کار میشوند وتکسی ها ووسایل نقلیه رونق پیدا میکنند احیانا کمک های بین المللی سرازیر میشود واگر همدردی وهمکاری بخاطر خدا باشد رحمت ولطف پروردگار هم شامل حال ما میگرددحال این مهاجر وپناهنده هرکه میخواهد باشد ایرانی پاکستانی و...
والله اعلم بالصواب

>>>   به عنوان يك زن افغانستانى به لهجه فارسى درى ميگويم :
خاك به دهانم !!!
به لهجه ايرانى ميگويم: زبونم لال !!!
و به زبان فارسى ميگويم : خدا نكند !!! كه در ايران جنگ و يا قحطى شود.
يك ضرب المثل عربى عصر جاهليت ميگويد: من و پسر عمويم سايه ى همديگر را با تير ميزنيم اما در برابر بيگانه يك روح مى شويم در دو بدن.
ديديم كه با وجود دو به همزنى هاى يك عده مزدور و خائن از ميان خود مان و با وجود سياست تفرقه انداز و حكومت كن غربيها به سركردگى امريكا، افغانها اين يك روح در دو بدن بودن را در هشت سال دفاع مقدس و امروز به نام فاطميون ، نشان دادند.
دعاى سر افطار مسلمانان از هر نژاد و مذهبى كه باشند ، اين است:
الهى ! امريكا آرزوى چپ نگاه كردن به طرف ايران را به گور ببرد !!!
هرچند كه اين مسلمان يك مهاجر افغان در ايران باشد ؛ اگر چه اين مسلمان يك سنى مذهب متمايل به وهابى گرى از مراكش باشد و هر چند كه اين مسلمان يك متعصب مذهبى از تركيه باشد.
ديدم كه ميگم !
ريحانه حسينى از سويدن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است