کاظمی: چرا جامعه مهاجر هزینه های شما را بدهد؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۸    ۱۳۹۸/۲/۲۲ کد خبر: 158629 منبع: پرینت

در پی سخنان «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران، مبنی بر احتمال بیرون کردن مهاجران افغانستان در صورت تشدید تحریم‌ها و حاشیه‌هایی که پیرامون این سخنان ایجاد شده، «محمد کاظم کاظمی» شاعر افغانستانی طی یادداشتی به بررسی این سخنان پرداخته است.

به گزارش فارس، در این یاداشت آمده است: به نظر من به این سخنان (که البته ایشان می‌کوشیدند آن را به نرم‌ترین لحن ممکن بیان کنند و حداقل از بابت لحن، باید قدردان ایشان بود) از چند منظر می‌شود نگریست؛ هم از جهت آماری، که متأسفانه چون دست ما از آمارهای رسمی تهی است نمی‌توانیم داده‌های آماری ایشان را نقد کنیم؛ هم از جهت پیوندهای اجتماعی، خانوادگی و اقتصادی مهاجران با کشور میزبان و هم از جهت منافع استراتژیک و درازمدت کشور ایران در این خصوص.

ولی آنچه من در اینجا می‌خواهم به آن اشاره کنم، افزودن فشاری است که اثرات روانی این سخن ایشان از هر دو جانب، بر جامعه ‌مهاجر می‌آورد؛ هم افزودن بر فرسایش روحی درازمدت این مردم و هم تحریک ناخواسته گروهی از مردم جامعه میزبان، هرچند از آن سوی نیز ما پشتیبانی‌های بسیاری از سوی دوستان ایرانی نسبت به مهاجران دیدیم.

آنچه در این میان دردناک است، این است که این مردمی که قریب به سه یا چهار دهه است در تنگنا و سختی بوده‌اند، باز دستمایه رفع چالش‌های منطقه‌ای شوند. من خیلی دوست دارم خوش‌بین باشم و سخنان جناب عراقچی را حمل بر این نکنم که ما مهاجران باز هم نقش اهرم فشار یافته‌ایم، در حالی که خود همواره تحت فشار بوده‌ایم. ولی سخنان دیگری که پیش از این هم در چنین مواردی گفته شده است، با این خوش‌بینی من می‌ستیزد.

مثلاً باری یکی از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران هم چند سال پیش گفت، که اگر پارلمان افغانستان فلان پیمان را با فلان کشور امضا کند، ما مهاجران را بیرون خواهیم کرد.
باری دیگر یکی از مقام ها درباره قضیه آب هیرمند و هریرود، از مهاجران به عنوان یکی از ابزارها فشار آوردن بر دولت افغانستان اسم برد.

در چند مورد در تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری، بیرون کردن مهاجران به عنوان یک راه حل مشکلات اقتصادی نام برده شد و در مجموع ما شاهد بوده‌ایم که «بیرون کردن مهاجران» شمشیر داموکلس بوده است برای نگهداشتن بر سر مخالفان، در منازعات منطقه‌ای یا بین‌المللی.
ولی به راستی این عادلانه و منصفانه است که مهاجرینی که قریب به چهل سال است انواع دشواری‌ها و تنگناها را به دلایل گوناگون (و بعضی ناگزیر) تحمل کرده‌اند، همواره یا شمشیر داموکلس بیرون کردن را بر روی سر خود حس کنند، یا خود به شمشیری برای دیگران بدل شوند؟

چرا باید جامعه مهاجر هزینه چیزهایی را بدهد که خود در ایجاد آن‌ها مقصر نیست و اگر هم احیاناً بنا بر این آمارها عامل دشواری‌ها بوده است، در این قضیه تقصیری نداشته است، جز این که در چنبره یک سلسله مناسبات و شرایط دشوار منطقه‌ای و بین‌المللی در این بازی بزرگ جدید جهانی گیر افتاده است؟

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کاظمی
مهاجر
نظرات بینندگان:

>>>   تحلیل بسیارمقبول و بجا است دست شما درد نکند من با شما هم نظر هستم

>>>   متأسفانه در نظام روابط بین الملل فقط قدرت است که حرف اول را می زند. به بیان دیگر اساس روابط بین الملل قدرت است و جوهره قدرت نیز فساد است. قدرت اگر مهار نشود سرانجام فرعون سازی می کند. در این نظام طبیعی و نه الهی ضعیف پامال است. مهاجرین نیز در این مناسبات همیشه اهرم چانه زنی قرار گرفته است.
به گفته شاعر:
بو تلاش کن و قوی می باش که
در نظام طبیعت ضعیف پامال است.
در روابط بین الملل معاصر که مبتنی بر اصل تنازع بقا است نه تعاون بقا، انتظار دفاع از مظلومان و مستضعفان و مسلمانان در این منطق قابل توجیه نیست. کسانی که مهاجران را وجه المصالحه قرار می دهند نیز پرورش یافتگان منطق قدرت اند نه عدالت

>>>   دوستان افغان این سخنان را به حساب توهین نذارید چرا که از قدیم ندیم به ما گفتند؛ اوسا که گفت خشت ؛ باید واسش انداخت !
استاد کاظمی گرامی - چرا توجه ندارید گلوبالیزم ( استعمار جدید ) جنگ راه میاندازه ، اونا جنگ و تخریب توی افغانستان و... راه انداختند ، امریکا و متحدانش بمب سر خانه و کاشانه مردم میریزند ... پایان جنگ دیگه نه زیر ساختی میمونه ، نه بودجه ای ، نه اب هست و نه برق ، از وسایل خونه گرفته تا ... همش رو باید از خوددشون خرید به قول خودشون جنگ پرسودترین بیزنس هست . خب چرا تعدادی ازین مردمیکه خانه خراب شدند ، نمی پذیرند ؟ این مردم باید بروند همون مملکتی که خونه خرابشون کرده ... لطفا ادرس اشتباه ندهید و بیش ازین مردم کشور در حال توسعه افغانستان را الت دست و بازیچه نکنید . جامعه افغانستان هجده سال بعد از ورود امریکا هنوز درگیر جرگه اوغونی ، جرگه هزاره و... می باشد ،طبق گزارش سیگار، پروژه کاوش گازه که در پاکستان با پانصد هزاردلار تموم شده ، در افغانستان با بالای دو میلیون دلار هنوز تمام نشده . عملکرد بزرگان و قدرتمندان اخلاق اجتماعی را تعیین می کند . در ایران یه عده غربتی با مصادر اموال سردمداران رژیم قبلی بر مسندی تکیه زدند که صلاحیت اش را نداشتند و فرهنگ شبه اشرافی گری را نهادینه کردند و الان این فرهنگ مث خوره به جان جامعه ایران افتاده و داره پدر مردم را در میاورد در افغانستان افکار شوونیستی ، جرگه شتر مرغ و شتر گاو پلنگ ... به جای این حرف های کودکانه ، یا دنباله روی فرهنگ شبه اشرافی گری ایرانیا ، بروید جهاد سازندگی بکنید تا منت خیرات خوری جامعه بین الملل بالای سرتان نباشد

>>>   مهاجران افغان که همواره تحت فشار بوده اند در ایران چرا به کشور دیگری مهاجرت نمیکنند و ناراحت میشوند از یک جمله عراقچی ؟ چرا از خودشان نمیپرسند که چه کرده اند که از آلمان و مجارستان تا ایران همه آرزوی اخراجشان را دارند ؟ در ایران مهاجران پاکستانی عراقی چرا مهاجران بقیه کشورها انقدر منفور نیستند ؟ از هزینه های تحمیلی مهاجران افغان هم بنویسید از ابتدای ورود مهاجران افغان به ایران چون برای تصاحب کار کارگزان ایران حاضر شدند با دستمزد کمتر کار کنند این سنت غلط در ایران باب شد کهکارفرمایان به کارگران ایرانی هم دستمزد کمتری دادند کارگران بیکار شده به برکت وجود افغانها در ابتدا به ژاپن میرفتند امروز به کردستان عراق و حالا کردستان عراق تحت فشار آمریکاست برای عدم تجارت با ایران و کارگران ایرانی به احتمال زیاد باید به ایران برگردند کارگران افغان هم لطف کنند به کشور خودشان یا کشور دیگری بروند ۴۰ سال ایران بودید بس نیست ضمن اینکه بیشتر مهاجران افغان اتباع غیرقانونی هستند اصلا پناهنده و پناهجو نیستند جمعیت مهاجران قاچاق افغان ۲ برابر جمعیت مهاجران قانونی افغان است با شرایط تحریمی ایران باید مهاجران افغان غیرمجاز از ایران بروند

>>>   این آقا عراقچی که واقعا از عراق تشریف دارند و یه سرو صدای رو انداخت تا مردم جهان رو به یه اخبار دیگه وارد محرکه سیاست بکند و هر زمانی که این کشور در تنگنای سیاسی قرار می گیرد فورا متوجه مهاجرین افغانستانی می شوند تا از این گزینه به نفع دولت خودش استفاده کنن و الان توپ رو انداخت و می خواهد با پل ناتی ببرد و امروز مجلس ایران به اصطلاح ماست مالی کند که زنان ایرانی که شوهران خارجی دارند برای شان قانون حکم تابعیت می دهند، آفرین به گفتارش برات داد تا باشد که خانم های ایرانی که شوهران افغانستانی دارند تابعیت داده می شود هورا.

>>>   سلام خواهشا این موضوع آمریکا خوشحال نما را پایان دهید آقای عراقچی گرچه ناپخته گی کرد ولی گفت دست مهاجران عزیز را می بوسم افغانی+ایرانی+پاکستانی+....= اسلام عزیز

>>>   سلام . آفرین به برادر کاظمی حد اقل چند تا دفاع از مهاجرین کردی ممنون .
یک مهماجر

>>>   اقای کاظمی خدا رو شکر ، ایران واسه هر کی بد بود واسه جنابعالی که خوب بود ، پیاده اومدی ولی سواره موندی ... اقامت هم که گرفتی . بیخودی ادای سلبریتی های ایرانی رو در نیار . اونا هم تو خونه لواسون شون نشستند ماشین پورشه زیر پاشون انداخته اند ،واسه اینکه لایک بگیرند ، لایو اینستا گرام میذارند .... وزرات امور خارجه ایران اساسا وظیفه اش این است که براساس منافع سیاسی کشور موضع گیری بکنه .

>>>   جناب کاظمی صاحب هراسان نباشند وحتما هم نیستند چون بهتر از من میدانند که میان ایران وغربی ها نزاع ها انی وتصنعی بوده هنوز اغاز فیلم است گاهی ندیده اید که هیرو در مراحل اولی فیلم کشته شود انگاه فیلم ناتمام وناقص میشود هر اوازی که ازایران بلند میشود در برابر صد ها ملیون سلاح غربی ها به فروش میرسد جا دارد بجای جنگ مرهون احسان ایرانی ها باشند اگر بر فرض ایرانی ها خودرا دشمن اصلی وواقعی دیگران بتراشد از نظر دیگران چنین سناریو مطرح نیست ودر خیالشان هم نمی اید منتها بهترین ابزار ووسیله برای تخویف خلیج وخلیجیان وهمسایگان میتوانند باشند نیرو وقدرت برادران ایرانی ازان معلوم است که بیچاره مهاجر افغان را وسیله واله ای فشار علیه دشمنان فرضی وخیالی خویش ساخته ملت افغان را توهین وتحقیر مینمایند
صفدر علی تگذاری سانچارکی

>>>   سی سال پیش دولت ایران مهاجران افغان را پذیرفت و تمام منافع خودش را از سازمان ملل گرفت اگر نمیخاست از سازمان ملل درخاست کمپ میکرد تا از ایران مهاجران یه کشور های دیگر فرستاده شوند مانند ترکیه و اندونزی که امروز این کار را انحام میدهند زمانی که کمک های میلیاردی جهانی رو میخوردین خوب مهاجر می پذیرفتین اقا سی سال پیش دولتتون نمیپذیرفت تا ما به کشورهای دیگر میرفتیم

>>>   چرابایدملت ایران هزینه حضور افغانیهارابدهد افغانیهاچهل سال است که درایران مزاحم ملت ایران هستند قاچاق موادمخدر سرقت تجاوز و.... ازامورات روزمره انهاست

>>>   چرا جامعه ی ایرانی و مردم ایران باید هزینه چندین میلیون مهاجر شما را بدهد؟

>>>   سی سال پیش دولت ایران مهاجران افغان را پذیرفت اولا سی سال پیش نبود و اواخر دهه ۵۰ بود که شما به ایران آمدید و التماس میکردید که ایران اجازه ورود بده تا زیر بمبارانها نمیرید حالا طلبکارم هستید تعداد مهاجران ۴۰ سال پیش و دهه پنجاه و با تعداد مهاجران دهه ۹۰ مقایسه کن اگر تو سی سال پیش آمدی بدان قبلتر از تو افغانها به ایران آمدند و منابعی هم بابت حضور شما دریافت نکردند ۱۸ سال هم هست که از شما میخوان از ایران برید شما هم که مدعی هستید در ایران به شما بد میگذره تشریف ببرید کشور دیگه ای که خوش بگذره هربار که بحث اخراجتون مطرح میشه یا بهانه میارید ایرانیها کار نمیکنن ما کار میکنیم یا بهانه میارید مرزها باز نیست برای رفتن مرز با ترکیه که باز بود چرا نرفتید مرز با افغانستان هم که کلا بازه که حتی در عید امسال و زمان سیل ایران هم وارد شدید ضمنا ایران تحریم شده ذره ای غرور و شخصیت داشتید دهه ۸۰ از ایران خارج شده بودید

>>>   خدا وند کمک کند که روزی هیچ مهاجر افغانستانی در ایران نداشته باشیم. من از شنیدن داستان مهاجرت عبدالقهار عاصی به ایران شنیدم.... مو بر اندام انسان راست میشود. با مرد فرهیخته و خدمتگذار زبان پارسی در زادگاه تمدن خودش هتک حرمت میشود. عاصی مرگ را بر ماندن با ذلت در ایران ترجیح داد. کسانی که ادعا دارند که گویا افغانستانی های خلاف کار به ایران میروند و افغان را عامل جنایات بی شمار در ایران قلمداد میکنید و بد رفتاری تان را با مهاجرین توجیه میکنید، بدانید که عاصی و امثال او خلاف کار نبودند ... او شاعر و نویسنده توانای زبان فارسی بود .... چرا پولیس بی مروت ایرانی با ملاحظه گذرنامه اش به صورتش با سیلی میزند؟؟ یک بار سر در گریبان خودتان بکنید... شرم باد بر شما.... آیا شما واقعن فرزندان کوروش کبیر و فردوسی بزرگ استید؟؟

>>>   کامنت گذاری که با « جناب صاحب کاظمی نگران نیستند ... » شروع کرده است .
ما داریم امریکا رو از خلیج فارس بیرون می کنیم اونوقت جنابعالی میگی اینا همش بازی هست . بیخود نیست میگن افغان ها یک کینه دیرینه با ما دارند . عجب اعجوبه هایی هستید شما افغانیا ؟! همه دارند می بینند ، ایران داره هزینه استقلال شو میده ... این شمایید که علنا و رسما جیره مزدوری از امریکا می گیرید اونوقت ما با امریکا دست به یکی هستیم؟!

>>>   چرا ایران باید هزینه های مهاجرین افغانی را بدهد؟
اگر از حضور در ایران ناراضی هستید پس چرا همتون از صحبتهای آقای عراقچی نگران شدید؟
چرا الان که ما در شرایط تحریم غیر منطقی آمریکا هستیم اصلا به روی مبارک خودتون نمیارین و مطلبی در این مورد نمی نویسید؟؟
واقعا چرا جماعت افغان از زمین و زمان توقع داره؟!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است