محکومان دادگاه در مجلس نمایندگان
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۲    ۱۳۹۸/۲/۲۸ کد خبر: 158724 منبع: پرینت

شماری از اعضای مجلس نمایندگان، می‌گویند که دو تن از اعضای دور هفدهم مجلس که از سوی دادگاه محکوم به زندان هستند، حکم دادگاه در برابرشان عملی نشده و به کارشان در مجلس آغاز کرده‌اند.
به گزارش طلوع، به گفتۀ این نمایندگان، میرزامحمد کتوازی نمایندۀ مردم ولایت پکتیکا و احمدضیا یفتلی نمایندۀ مردم ولایت بدخشان در مجلس، دو نماینده‌ای هستند که از سوی دادگاه محکوم به زندان هستند.

میرزا محمد کتوازی، به روز چهارم ماه سنبلۀ سال ۱۳۹۴ از سوی دادگاه نخست حوزۀ اول شهر کابل بگونۀ غیابی به جرم جعل و تزویر اسناد به مدت پنج سال زندان محکوم شده بود.
احمد ضیا یفتلی، رییس پیشین بخش بهداشت وزارت دفاع به جرم دست داشتن در فساد در هنگام تصدی ریاست بهداشت وزارت دفاع ملی، از سوی دادگاۀ استیناف مرکز عدلی و قضایی جرایم سنگین مبارزه با فساد اداری، به شش ماه زندان محکوم شد.

پس از صدور حکم دادگاۀ استیناف، هفت تن دیگری که در این پرونده مجرم شناخته شدند به زندان انتقال یافتند، اما احمد ضیا یفتلی همرا با دو تن دیگر در روز محاکمه شان حضور نداشتند.
اما احکام دادگاه تاکنون بر این دو عضو مجلس عملی نشده‌است.

الله گل مجاهد، عضو مجلس نمایندگان گفت: «چیزی‌که قضا فیصله کند ما به قضای افغانستان، به دادگاه عالی افغانستان باید احترام داشته باشیم. اگر بالای من هم قضا حکم کند، اگر من در یک جرم متهم می‌شوم بالای من کی حکم می‌کند؟ قضا!»
رمضان بشردوست، عضو دیگر مجلس نیز گفت: «نهادهای عدلی و قضایی ما، رییس ستره محکمه، اعضای دادگاه عالی، دادستانی آن‌ها دقیقاً از این‌ها است، این‌ها به او رأی می‌دهند، این‌ها از آن‌ها حمایت می‌کنند.»

شماری از حقوق‌دانان نیز بر عملی‌شدن احکام دادگاه تأکید دارند.
آرش شهیرپور، حقوق‌دان اظهار داشت: «هیچ‌کسی فراتر از قانون نیست. حتا وکیل! در مادۀ ۱۰۲ قانون اساسی افغانستان واضح و روشن مسؤولیت‌های جزایی شان آمده؛ و هرگاه عضوی از اعضای مجلس مرتکب عملی جرمی شود، جرم شان مشهود باشد، بالفعل دست‌گیر می‌شوند و سلب آزادی می‌شوند.»

اما سخنگویان دادستانی و وزارت امور داخله می‌گویند تاکنون احکام دادگاه در این باره بگونۀ رسمی به دادستانی و وزارت داخله نرسیده‌اند و اگر این احکام به آنان برسند، بربنیاد قانون آن را عملی می‌سازند.
پیش از این، آقای کتوازی حکم دادگاه را پایان یافته گفته بود و وکیل مدافع آقای یفتلی هم حکم دادگاه را در برابر موکلش ظالمانه و یک توطیه سیاسی می‌گوید.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مجلس
دادگاه
نظرات بینندگان:

>>>   کدام دولت کدام قا نون در افغا نستان قا نو ن نیست همه ما اشغال امریکا هستیم

>>>   درصورتیکه حکم دادگاه برمبنایی دلایل وشواهد مقنع بوده باشدهیچ کس نمی تواند سرپیچی کندباید حکم جنبه اجرایی بگیرد درغیرآن اگراسناد وشواهد علیه آن مقنع نباشد دراین صورت هیچ کس نمی تواند به اساس پروپاگندحکم کند.
عثمانی

>>>   یوسف نورستانی هم محکوم به مجازات است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است