بخشی از را‌ی‌ رحمانی از نمایندگان پشتون‌تبار است؟
ما که در فضای مجازی به جای اصولی‌ستیزی، پشتون‌ستیزی می‌کنیم و اتن شوق می‌کنیم آیا به این هم فکر کرده ایم که بخشی از را‌ی‌های رحمانی از نمایندگان پشتون‌تبار پارلمان است؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۵۴    ۱۳۹۸/۲/۲۸ کد خبر: 158738 منبع: پرینت

غایله‌ی تبارنفرتی و تعصب رخنامه‌ای و رقابت دو بازرگان بر سر کرسی ریاست چورلمان (ببخشایید پارلمان) سرانجام با برنده‌شدن آقای رحمانی به پایان رسید.

در این جای تردید نیست که آقای اصولی بی‌اصول شدیدن متعصب و قوم‌گراست و کسانی، که به او در دو دوره رای دادند، یا به تعصب و قوم‌گرایی رای دادند یا به رفاقت و پول اما جای شگفتی بیشتر اینجا است که آیا آقای بی‌کمال قاهر بی‌اصول نماینده‌ی تمام پشتون‌ها است که ما تا این اندازه عصبیت در برابر یک قوم نشان بدهیم و پیروزی بازرگان رقیب وی را، که از قوم دیگری‌ است، غلبه‌ی قوم بر قوم بشماریم و به طبل تعصب و شادی بکوبیم؟

فرق ما در تعصب‌گرایی با اصولی چیست؟ آیا ما هم به اندازه‌ی او متعصب نیستیم و اگر به جای اصولی یک پشتون شایسته و خوب در این رقابت برنده می‌شد، باز هم به همین پیمانه رجزخوانی و شادی می‌کردیم؟
برای من فراوان جای دریغ است که در میان نمایندگان این دور پارلمان آیا دو نماینده‌ی شایسته‌تر نسبت به این دو تن نبودند که خود را به جای ایشان نامزد این کرسی می‌کردند؟
کرسی ریاست پارلمان کشور کرسی کوچکی نیست و اهمیت و حیثیت بلند سیاسی در چارچوب یک نظام دارد.

پاسخ این پرسش دقیقا چنین است که بدون شک شمار اندکی از نمایندگان خوب، شایسته و ارزش‌مند نیز در میان این جمع هستند اما آنان شاید به این لحاظ خود را نامزد این سمت نکردند چون از پیش می‌دانستند که در میان گروه‌های پول‌دار، زورمند و قوم‌مدار این دور پارلمانی رای لازم نمی‌آورند و معیار اینجا ارزش‌مداری و شایستگی نیست.

به ترکیب اعضای این دور پارلمان وقتی می‌بینیم، به دوره‌های گذشته‌‌ی پارلمان با وجود کم‌کاری‌ها و کاستی‌ها شکر می‌کنیم و ناخودآگاه می‌گوییم: خدا بیامرزد همان کفن‌کشان سابق را.
پارلمان این دور ما از لحاظ ترکیب اعضا اصلا ماهیت پارلمانی و حقوقی ندارد و بیشتر شبیه اتاق‌های تجارت، مهمان‌خانه‌ی قومندان و شورای قومی به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر در میان ۵۵ رای اصولی شاید ۳۰ تا ۳۵ رای از نمایندگان پشتون باشد که از میان حدودا ۱۰۰ نماینده‌ی پشتون‌تبار پارلمان یک رقم ناچیز است و مسلما که اکثر نمایندگان پشتون یا به آقای رحمانی رای داده اند و یا دست کم رای ممتنع داده اند که هر دو کار نمایندگان پشتون‌تبار پارلمان درخور ستایش است چون رای ممتنع یا سفید هم در نهایت به سود آقای رحمانی تمام می‌شود.

حال ما که در فضای مجازی به جای اصولی‌ستیزی، پشتون‌ستیزی می‌کنیم و هی تخم نفرت و تعصب می‌کاریم و اتن شوق می‌کنیم آیا به این هم فکر کرده ایم که بخشی از را‌ی‌های رحمانی از نمایندگان پشتون‌تبار پارلمان است؟

باور بامیک


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مجلس
پشتون
نظرات بینندگان:

>>>   رای دهنده ها ازکارت رای خود عکس می گرفتند تا مستند آنرا برای رحمن رحمانی نشان دهند وپول خودرا اخذ کنند

>>>   ریاست رابه تیل فروش های محترم مبارک باد میگویم

>>>   راست گفتی!

>>>   اگر ریاست به قاچاقچی دزد خاین رای اور ۵۵ فیصدی جاسوس ای اس ای داده میشد در انصورت ایا بازهم رج خوانی و توهین و تحقیر از جانب مقابل را میپیرفتید و خاموش میماندید اگردر انتخابات تقلب و جعلکاری صورت نگیرد در هیچ انتخابات فاشیستان جاسوس بیگانه موفقیت ندارند درین انتخابات که زمینه جعل و تقلب برایتان مهیا نبود حال ناکامی خود را قبول ندارید و شرمندگی خود را از اکثریت گویی نفوس در کشور کهبدونکدام حساب و محاسبه خود را برتر از دیگر اقوام میدانید در حالیکه بیشتر از ۲۷ فیثد نفوس نیستید ادعای اکثریتی را دارد کدام شرمندگی تانرا یاد کنیم بس استدیگر کمی شرم کنید و خجالت بکشید همه دروغ های تان شد .

>>>   اینکه بخشی از رای پشتون ها به اقای رحمانی در پیروزی ان گفته شده کاملا غلط و نادرست است ممکن تداد چند تن محدود خدا ترس با وجدان از قوم پشتون بنفع اقای رحمانی ریخته شده باشد و اگر انرا با رای اورده شده اصولی محاسبه شود بازهم کمترین رایرا اصولی دارد و اگر رای ریختهشده نمایندگان فارسی زبان که به رای اصولی اضعافه گردیده انرا از رای ان خارج و برای اقای رحمانی افزوده شود بیشتر از ۱۲۳ رای موجود اقای رحمانی میگردد بهر صورتش اگر شرم و وجدان در وجود ناصر اصولی وجود داشته باشد دیگر نام از اکثریت را نخواهند زد مگر ازین دم بریده شکی نیست کهتکرار حرف های نفاق افگنی اش را تکرار کند چون اراده از خودش نیست بیرون از کشور استخبارات بیگانه پاکستان دستور نفاق افگنی را به زر خریده خود میدهد در صورت عدم تطبیق دستور داده شده برایش پولی که از قاچاق به پاکستان بدست میاورد به مشکل مواجه میگردد و پول هنگفت در امد ان مسدود میگردد.

>>>   شكست فاحش آقاي كمال اصولي در راي گيري مجلس نمايندگان براي مقام رياست پارلمان يك قدم نيك و پرارزش براي اتحاد تمام اقوام كشور ميباشد.
بدون شك از چندين سال به اينطرف آقاي اصولي و يك حلقه كوچك قوم پرست مانند حمداله محب، ضياالحق امرخيل در بي اتحادي و سركوبي همه اقوام افغانستان نقش عمده داشته اند.
بايد حالا گفت كه در انتخابات رياست جمهوري ٢٠١٤ تقلبات بصورت گسترده توسط همين اشخاص فوق سازمان دهي شده بود و اين حلقه كوچك فاشيستي با سرنوشت ميليون ها انسان بيگناه سر زمين ما بصورت بي رحمانه و ناجوانمردانه بازي نموده اند و در نتيجه كشور ما را از كاروان ترقي و آبادي براي سالهاي سال به عقب رانده اند. با بسر رسيدن دوره پنج ساله دوره دولت وحدت ملي اميد واريم كه اين اشخاص سزاوار به جزاي سنگين باشند تا درس عبرت به كساني باشد كه در آينده آتش تفرقه هاي قومي را در افغانستان شعله ور ننمايند. به هر حال به مقام رسيدن آقاي رحمان رحماني را به منصب رياست پارلمان كشور يك فعال نيك خوانده و آرزوي منديم كه منبعد اشخاص خيرانديش در راس قدرت حاكمه افغانستان قرار گيرند كه از بركت شان نسل امروز و فردا در فضاي صلح و امنيت در پرتو قانون اساسي كشور زندگي نمايند. زنده باد اتحاد و اتفاق همه اقوام افغانستان.
نادر صیقل

>>>   با عرض سلام جناب بامیک
دقیقا همین درست است که برای برد آقای رحمانی شادی شود چرا که اصولی یک تفرقه انداز است .شادی کردن نه برای برد یک غیر پشتون است بله برای باخت قومستیزی است، اگر آقای رحمانی از قوم شریف پشتون می بود باز هم شادی میشد، مثل مرگ قهرمان عبدرازق که همه اقوام عذا گرفتند، امکان دارد که رحمانی و یا امسال ایشان دزد یا چپاول گر باشند یا قدرت طلب ، ای کاش تمام حکامداران به دنبال پول و یا منافع میبودند اما مشکل فراتر از اینهاست
جنگ ، نا امنیتی مملکت و ملت در سطح بالاترین از بین بردن تمام هویت یکی از کهنترین فرهنگ و سرزمین

>>>   مگم بخواب ببینم که ای مملکت آباد شود به این دزدان...

>>>   ریاست مربوط کسی شد که در قرار داد های تیل و پروژه ها پسرش اجمل با افراد خود در کمین راه نشسته و پول های برندگان را از ایشان میگرفتند یعنی دزدان چون در انوقت حساب بانکی نبود و پولپروژه را نقدا میگرفتند

>>>   تیل فروشی شرم نیست اما تعصب در برابر اقوام ساکن کشور از هر لحاظ از لحاظ انسانیت و شرافت ، از لخاظ دینی ، از لحاظ اخلاقی مایه شرم و لکه ننگ بر پیشانی کسانی است که خود را در میان مردم به این نام بد معرفی می نماید و هر گز کامیاب هم نمی شود آفرین بر وکیلای با وجدان که به یک شخص متعصب و قوم گرا جواب نه گفتند...

>>>   من که اول اصلا نمیدانستم رحمانی وکیل کدام ولایت و یا از کدام قوم است ولی چون اصولی را میدانستم که یک ادم متعصب و قوم گرا است ارزو داشتم تا وکلای قوم پشتون برای تعصب و قوم گرایی نه بگویند و بخاطر مردم و ملت رنجدیده خود به اندیشند که الله حمدولله امروز احساس کردم که اگثریت برادران قوم پشتون هم به تعصب نه گفتن و من ارزو دارم که اینها در همه عرصها درد و رنج ملت خود را الویت دهند .
افغان

>>>   دوستان اصلا ناراحت نباشید این طبیعت نظام سرمایداری آمریکایی است که همه چیز با پول معامله می شود.

>>>   زادی
تعجب نکنید، فاشیستهای اوغان همواره از سه چیزاستفاده ابزاری میکنند، شمشیر، قرآن، زن...قدم اول شمشیر، اگر کارگر نشد باز قرآن بعد آن هم زن...گفتند فردا در مجلس را می بندیم، در را نتوانستند حال میخواهند با زن چوکی را ببندند...آن چند دانه خواهر خوانده های زن اسمعیل یون
یادداشت: خطاب من فاشیستهای اوغان است نه قوم آن

>>>   Ariaie
استفاده ابزارى از زنان براى مقاصد سياسى شرم آور و محكوم است.

>>>   میر سعیدی
کودتای کرزی و غنی در پارلمان مردود و ناکام هست، یک قدم عقب نمی گردیم و از حق خود دفاع میکنیم، هم از طریق مبارزه مدنی و برپای تظاهرات مردمی و هم زور و بازو باشد، با سیلی می زنیم و حق خود را از حلق فاشیست می گیریم.
غنی و کرزی حق ندارند در پارلمان مداخله کنند، کرزی دیشب بسیاری از نماینده ها ره به خانه خود دعوت کرده بود، و با توزیع پول و امتیازات دولتی خواستار مداخله و جلوگیری از احراز ریاست اقای رحمانی به این پست شده هست.

>>>   Arwand
با شناخت نسبى كه از "اصولى" و ديدگاه هاى برترى خواهانه اش در پيوند با ساير اقوام داشتم ميخواستم بنويسم كه هر كسى كه به عوض وى ريس مجلس گماشته شود خوش خواهم شد مگر با ديدن فيلم درون پارلمانى و شنيدن دشنام هاى زيردامنى "رحمانى" عرق شرم بر جبينم نشست و با خود گفتم خدا را شكر كه چنين چيزى ننوشته بودم. ما بد فراوان داريم فقط ميزان و چگونگى بدى هاى شان فرق ميكند.

>>>   حالا اصولی پنجاه رای گرفته است و جنجال او هیچ جایی را نخواهد گرفت.
در انتخابات پارلمانی در دور دوم نیز داکتر عبدالله سی و پنج فیصد آرا را بدست خواهد آورد ،در مقابل شصت و پنج فیصد رای اشرف غنی که در اثر تقلب بدست خواهد آورد،هرچقدر داکتر عبدالله غالمغال کند که تقلب شده است،غالمغال اش جایی را نخواهد گرفت.
این انتخابات رییس ولسی جرگه و جنجال آن و اعتراضات وکلا،همه و همه قبلاً از طرف اشرف غنی پلان شده بود.

>>>   عمر راوی
تاجیکهای ما با وصف اینکه در میدان نبرد، درمیدان رقابت و در میدانهای زیاد دیگر پیروز میشوند و دشمن را به زانو درمیآورند، اما بدبختانه اختیار کار و عنان حرکت شان به دست آدمهای معامله گر و ترسو و منفعت جو می افتد که در بازارهای بی هویتی، مردم را میفروشند.همین واقعه ایکه در پارلمان اتفاق افتاد یک مثال است. رایگیری شد. رحمانی اکثریت رای ها را بُرد. رییس مجلس اعلانش کردند. فردایش مقابله صورت گرفت، زلمی نوری شهامت کرد و فاشیستها را بیخی موش ساخت. هم به حساب رایگیری تاجیکها بردند، هم به حساب زور. در هر دو زمینه برنده شدند. هرکس دیگر،هر قوم دیگری که میبود، به هیچصورت به مذاکره و مصالحه و جستجوی «راه حل» حاضر نمیشد.اما متاسفانه، تاجیکهای ما،به آسانی برای گفتگو و مصالحه حاضرشده اند و شایدهم به مشوره رهبران تسلیم طلب و بزدل، تن به یک سازش ننگین بسپارند و بالای آتش شور و شعف مردم، باز آب سرد بریزند.

>>>   Soraya Baha
رولاغنی زرنگتر و خاین تراز شوهرش !
بسیار دردآوراست که خانم رولا غنی با دزدی ملیونها دالر زنان فعال و هنرمند را با پول، تطمیع ودادن مقام خریداری و استفاده ابزاری می کند به نفع ادامۀحکومت فاشیستی غنی.
.....به غنی که از زنان استفاده ابزاری می کند و شرم باد به زنانی که زیر باراستفاده ابزاری می روند.

>>>   ..... باشد بالای همان وکیل خاین که رایه خود را در مقابل بول استعمال نموده لعنت خدا باشد بالای بشتونیکه رایه خود را در مقابل بول فروخته رای فروشی یعنی ناموس فروشی /
عبدالولی فهیم از کارته نو

>>>   پیروزی آقای رحمانی انشاء الله خیر و سبب اتحاد اقوام کشور می شود

>>>   پیروزی آقای رحمانی انشاء الله خیر و سبب اتحاد اقوام کشور می شود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است