آيا افغانستان تنها از همين چهار اقليت بزرگ است؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۵۹    ۱۳۹۸/۲/۲۹ کد خبر: 158755 منبع: پرینت

آيا افغانستان تنها مال همين چهار اقليت بزرگ (هزاره و اوزبيك و پشتون و تاجيك) است، ديگران در اين وطن حق ندارند.

آيا اقوام بلوچ و تركمن و شغنى و نورستانى و قزلباش و هندو و سيك و ديگر اقليت هاى قومى شهروند اين كشور نيستند، شايستگى آنرا ندارند كه رييس شوند و وزير شوند و معين شوند؟

آيا كسى از همين نخبگانى تاجيك و هزاره و اوزبيك سالهاست كه لاف دمكراسى و عدالتخواهى مى زنند از تريبون پارلمان، گاهى هم به اين فكر شده اند، كه به غير قوم خود كسى را از ميان برادران و يا خواهران اقوام بلوچ، تركمن، شغنانى و نورستانى و يا هندو و قزلباش به رياست پارلمان معرفى نمايند و بخاطر آن كارت سبز خود را بلند نموده باشد؟

عدالت خواه ترينش از آدرس آن جنگسالار قوم خود سخن گفته است و به نفع فلان "امپراطور" شمال و يا جنوب شب و روز عرق ريزى نموده است، اينرا همه مى دانند.
آيا به غير از همين "تنظيمى" ها ديگر كسى در اين وطن حق ندارد كه مطابق استعداد و دانش اش بحيث والى و قوماندان امنيه و شاروال در ولايت خود مقرر شود.

قوم گرا هاى طالبانى - تنظيمى، تكنوكرات هاى متعصب، ناسيوناليست هاى افراطى خوب بخاطر داشته باشيد، تا وقتى كه از مركب تعصبات قومى و تبارى خود نفراييد و تا وقتى كه كار به اهل كار سپرده نشود يقين داشته باشيد كه افغانستان هرگز آباد نخواهد شد و هيچ قوم و تبارى در اين كشور از امنيت و آرامى برخوردار نه خواهد شد.

اين عدالت خواهان(؟) هميشه از سهميه بندى هاى قومى خود در وزارت خانه هاى حكومت حرف مى زنند ، اين سهميه بندى هاى قومى نتيجه اش هميست كه ما امروز شاهد همه بدبختى ها و دربدرى هاى مردم افغانستان هستيم، ابعاد بيرونى اش را بجايش مى گذاريم.

در وقت استاد ربانى اكثريت كرسى هاى بلند دولتى غالبأ در اختيار تاجيك هاى پنجشير و بدخشان بودند، كه بعضى از همين به اصطلاح عدالتخواهان تاجيك تبار در ركاب شان بودند، بحيث مشاور و غيره معاش خور دولت بودند، آنها چه خدمتى كردند در وقت قدرت رهبران خود به قوم تاجيك خود؟

ض، بهارى


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اقلیت
اقوام
نظرات بینندگان:

>>>   "من افغان نیستم" !
حامیان کمال ناصر؛ دیروز وعده داده بودند که از زور نرم کار میگیرند۰ حالا این خانمهای پشتون بحیث زور نرم به میدان آمده اند۰ این زور؛ خیلی خطرناک است۰ در برابر این زور؛ باید غیر افغانها فکر بکنند۰ استفاده از زن در فرهنگ افغانی از قدیمها وجود داشته است۰ شاه امان الله برای کسب رضایت پادشاهان غرب؛ از همسرش استفاده کرده است؛ داکتر نجیب؛ از زعمای افغان؛ از وجود همسرش میرمن فتانه برای کسب اعتماد مشاوران روس؛ استفاده کرده است و او را مجبور به نسلگیری کرده است۰ طالبان؛ با استفاده از لباس زنانه؛ مردم عادی را کشته اند و حالا در مجلس پارلمان؛ کمال ناصر؛ این زنان افغان را به میدان آورده است

>>>   جناب ص بهاری جان تو که شاخچه به شاخچه پردید و به اقوام هزاره و ازبک و تاجیک تاخت و تازی کردی اگر هدفت از عدالتخواهی بود پش چرا از تعینات ارگ که همه چوکی های کلان تا سطح مدیرت را بدست فهمیده ونا فهم با دانش و بی دانش قوم پشتون سپرده و دیگران را از پست هایشان حذف و بجای انها پشتون قوم خود را جابجا کرده است چرا کرنش کردی و خود را مصروف نخشار کردید مردم هزاره را بصورت کامل از وزرت دفاع حذف کردند تنها سر باز ان باقیمانده بنام هزار بودن اقای وحید را با وصف رفع اتهام بی مورد ارگ که هدف از جابجایی یک پاکستانی الاصل در وزارت مخابرات بود که تا دیر زمان نه پشتو ونه فارسی را بلد بود بطور غیابی و خلاف قانون و شرعیت بدستور ریس ارگ بزندان افتاد در حالیکه فاروق وردک اصف ننگ معاون ان ملیون ها دالر پولوزارت معارف را اختلاس کردند یکی اش وزیر پارالمانی و دیگراش والی غنی خان مقرر کرده بمانند ان زاخیل وال و اکلیل حکیمی که با دستبرد پینجملیون دالر فرار کرد و غنی نشان صداقت بهیخنش تعلیق نمود ایا شما قوم مبرا از قانون و مافوق قانون هستید که دزدان تان با چوکی بالایی و مدال بدرقه میگردد اما برای دیگر اقوام باساس دسیسه و توطعه تان باید بزندان افکنده شود و یا بد نام کردن شان از پست های دولت بدور انداخته شود بازه عوام فیبانه و خاینانه گپ از وحدت حقوق شهروندی را بزبان میاورید عجب است و عجب نظر و عجب کار و عجب وحدت حال یک چوکی ریست پارالمان با رای پاک به قوم دیگر از قوم خودتان قرار گرفته همه تانرا زن تا مرد اتش بجانتان در گرفته در صدد بد نامی برامده اید ....

>>>   ا صفوی·
این حقیقت تلخ را باید بدانیید:
وقتی امروز متوجه شدم که قبایل جنوب باردیگر به غارت وچور چپاول دست زردند ودروازه های پارلمان را شکستند ؛ معلوم میگردد که میخواهند تاریخ ننگین نادری راحین اشغال ارگ را که توسط ملیشایی مومندی ، شینواری... گردیده بود تازه کنند .
این قبیله بی فرهنگ باتفکر عصرحجر نه دیروز ،نه امروز ونه هم فردا هویت ، تاریخ و حق شهروندی من وتور را به رسمیت نخواهد شناخت ، عاشق یک طرفه بودن نتیجه اش بیماری مزمن و عاقبت اش جز نابودی چیز دیگری نخواهد بود .
بارها تاکید کرده اییم وباز یکبار دیگر تاکید میکنم که این گروه سالهاست برای نابودی من وتو از هر وسیله ممکن کمر بسته اند وتصمیم خود را گرفته اند ، حالا نوبت تو است که چه تصمیمی میگیرید.؟
شما دوگزینه اضافی ندارید :
1- یا پیوسته به گزشته خودرا فریب میدهید ، تاریخ وفرهنک این سرزمین را قربانی به ظاهر برادری ، مسلمانی مینمایید.
2- یا هم تصمیم برای موجودیت خود و آینده تاریخ سرزمین خویش میگرید.
البته هدف من مقابله مسلحانه باکسی نبوده ونیست ، فقط اکنون برای که وچه بودن ( خودشناسی ) خود تصمیم بگیرید. زیرا مسولیت درمقابل تاریخ ونسل امروز و فردا دارید
باور داشته باشید که این طرز تفکر من هرگز برگرفته نه از دید تعصب قومی است و نه هم برخورد احساساتی است. فقط حقایق تلخ و حکم زمان چنین است وبس.

>>>   دوستان غیر افغان بدانند در این اوضا افغان شدن از همه چیز خوشتر و راه بهتر است چون در غیر این صورت از کشور بیرونتان خواهیم کرد و ضعیف میشوید.
غنی بابا

>>>   بهاری! تاجیکها خو اقوام دگر را از خود می دانند! و همه حقوقش را می خورد! انهم بنام زبان! این به این می ماند که
اگر مردی بازنیکه حامله است نکاح کند ّس این اولاد ار هم از خود بشمارد!
دست تاجیک از حق اقوام دگر بالخصوص ایماق ما کوتاه!
ای قومم ای ایماقانم! برخیزید و این چای ناخوردگان را سمرقند بیاد بیاورید!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است