دست های بیرونی دخیل در تشنج های مجلس
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۵۲    ۱۳۹۸/۲/۲۹ کد خبر: 158761 منبع: پرینت

اصول وظایف داخلی مجلس نمایندگان صراحت دارد که فیصدی ۵۰+۱ رای از مجموع رای‌های به‌کاربرده شده توسط نمایندگان حاضر در مجلس معیار برنده‌شدن کرسی ریاست این مجلس است. قرار گزارش‌های موثق در نشست دیروز این مجلس حدودن ۲۴۷ تن از نمایندگان حضور داشته اند که از آن جمع ۲۴۴ تن رای خویش را در روند انتخابات به کاربرده اند و ۳ تن از نمایندگان رای خود را به کار نبرده اند و از نشست به رسم اعتراض بیرون شده اند.

همچنین در اصول وظایف داخلی مجلس سه گونه رای وجود دارد.
۱- رای موافق ۲- رای ممتنع ۳- رای باطل.
رای باطل رایی است که در روش رای‌دادن اشتباه کرده باشند، مانند قلم‌خوردگی، پاره‌شدگی و انتخاب هر دوگزینه.
رای ممتنع به رایی گفته می‌شود که به نسبت ملاحظاتی به هیچ‌‌یک از نامزدان رای داده نشده باشد و برگه‌ی رای‌دهی سفید باشد.
حال بنابر اصول داخلی، ما به شمار رای‌های باطل و ممتنع در انتخابات دیروز مجلس کار نداریم که مجموعا چند رای است اما شمار رای‌های موافق مجموعن ۱۲۳ رای است که به سود آقای رحمانی به کار رفته اند و ۱۲۳ رای دقیقا بنابر اصول وظایف داخلی مجلس ۵۰+۱ می‌شود و به این اساس آقای رحمانی برنده‌ی انتخابات دیروز شناخته می‌شود.

دیشب در این پیوند آقای غنی رییس‌جمهوری و آقای عبدالله رییس اجرایی احراز این جایگاه را به آقای رحمانی تبریک هم گفتند.
حال اگر منطق قانونیی وجود دارد و دست‌هایی از حلقاتی در حکومت و بیرون برای متشنج‌ساختن اوضاع در کار نیست و اگر افزون‌خواهی و حس برتری‌جویی تباری و مصلحت‌ها و منفعت‌های گروهی و شخصی در کار نیست هیچ دلیلی برای مخالفت و به تشنج‌کشاندن اوضاع موجود مجلس وجود ندارد.

طبعا که از آغاز تا انجام انتخابات پارلمانی حلقاتی در حکومت با مدیریت و فشار بر اعضای ارشد کمسیون انتخابات کوشیدند تاچهره‌های شایسته، آزاد و توانمند وارد این دور مجلس نشوند و جای آنان را آدم‌های‌ بی‌خاصیت، ناتوان و معامله‌گر بگیرند که به این ترتیب شماری را خریدند و شمار زیادی از نامز‌دانِ بنام، شایسته، آزاد و توانمند را در لست ابتدایی و نهایی برنده اعلان نکردند و با رای پاک آنان معامله شد.

همچنین گمان می‌رود که حلقاتی در حکومت شاید نمی‌خواستند و با مدیریت انتخابات و کمسیون انتخابات مطمئن بودند که یک چهره‌ی غیر پشتون در ریاست پارلمان قرار نمی‌گیرد اما سرانجام پس از انتخابات دی‌روز این محاسبه‌ی شان نادرست از آب درآمد و چنان شد که باید نمی‌شد.

اکنون سر و صدای امروز شماری از نمایندگان بانو و جیغ‌زدن شان برای برگزاری مجدد انتخابات یا گزینش رییس موقت برای این مجلس خود بیان‌گر این مدعا می‌تواند باشد، که دست‌هایی از بیرون در درون پارلمان مداخله می‌کنند.

مسلما که موجودیت یک پارلمان حتی ناتوان نیز برای رأس حکومت و حلقات تمامیت‌خواه و انحصارگر در ارگ می‌تواند یک زنگ خطر و چالش بزرگ در راه تطبیق برنامه‌های غیر ملی شان باشد.
بنابر این می‌توان این احتمال را تقویت کرد که عامل بحران کنونی پارلمان همین دست‌های بیرونی‌ست تا دست کم به گزینش رییس موقت دست بیابند و بعد تا تدویر انتخابات بعدی شماری از نماینده‌گان بی‌تعد و سست‌رای را با تطمیع و تفقد در صف موافقان اصولی بکشانند.

باور بامیک


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مجلس
بیرون
نظرات بینندگان:

>>>   با وصف مهندسی انتخابات پارالمانی زیر نظر ارگ و جعلکار و تقلبکار و دزد ارای پاک مردم ضیاالحق امر خیل مشاور خاص ریس ارگ غنی احمدزی ارگ نتوانست که ریاست پارالمان را با تطمیع و پول و تبدیلی ناکامی انها به کامیابی از جانب کمیسون انتخابات تحت امر ریس ارگ راست پارالمان به یکی از اقوام غیر پشتون خلاف توقع و محاسبه ارگ تعلق گرفت درحالیکه ناصر اصولی نیمایی از رای گرفته شده اقای رحمانی را ندارد بازهم همین ناصر اصولی فاشیست زشت گو و زور گو با پیش اندازی تعداد از زنان که بدستور ارگ از جانب کمیسون انتخابات کامیاب معرفی شده اند چنجال بی جهت و غیر قانونی و اصولی را براه انداختند برای ناصر اصولی همان شرم ناکامی در انتخابت برای کم بود که میخواست از طریق پیش اندازی زنان ماجرا را خلق کند برعلاوه از شمارش ارا کمیته از دو طرف و اشخاص بیطرف تایید کردند که رحمانی برنده است و ریس مجلس موقت هم برنده شدن اقای رحمانی را رسما اعلان کرده ناصر اصولی با انهم بدون شرم و غیرت زنان را پیش انداخته تا اب را خت کند مگرماهی بگیرد که این پلان ان نیز بناکامی مبدل گردید و اقای رحمانی ریس پارالمان است این کامیابی اقای رحمانی در مقابل اصولی ثابت کرد که پشتون ها از اقلیت هم پاینتر است چیزی که همین بی اصول ادعای اکثریتبودن را دارد حال پوزش بخاک مالیده شد اقای رحمانی تبریکت باشد حق بر باطل پیروز شدنی است وعده خداوند بر حق است.

>>>   ریس مجلس مؤقت در ابتدا رای گیری ۵۰+۱ را ۱۲۴ رای اعلام کرد.
حال حساب از روی اعضای حاضر بود .
همه اعضای پارلمان به خاطری رای گیری آمده بودند .
و همه اعضای پارلمان اصول رای دهی را خوب می‌دانند . اینکه چرا نتیجه ۵۰+۱ = به ۱۲۴ نشد این به این معنی است که یک رای کم از نصف جمع یک است و این دو کاندید یکی هم برنده نیست.
فکر کنید که در برابر رحمانی هیچ کاندیدی دیگر قرار نداشته باشد . مگر از اعضای پارلمان باید نصب جمع یک را می‌برد.
که نبرد . حال لازم است تا شخصی دیگر این امتیاز را از اعضای پارلمان بدست آورد.
تشکر از همه تان.

>>>   ریس جمهور عبدالله بود به دور دوبوردن تقلب اشکار جهانی کردن غنی شد پار لمان نباید به دور دورفت حتی 100 نفر بمیرن

>>>   لطفآ در چشم مردم خاک نزنید،همه میدانند بنابر توافق در آغاز چلسه برنده باید 124 رای میبرد که هیچ یک نبرد.و شما دیدید که این پشتون ها بودند که قومی برخورد نکردند چون تعداد زاید شان به رحمانی رای دادند.بینایی تان را تعصب کور کرده یاوه سرایان.
کابلی

>>>   درطول تاریخ این وطن فروشان ونوکران بیگانه با ترفند ، نیرنگ ، معامله ، وطن فروشی و دست بوسی اجانب قدرت را تصاحب و حفظ نموده اند ، ولی حالا مردم آگاه وآگاه ترشده اند وبه زودی دگر ترفند شان هم کارگرنخواهد بود ، حتی از زنان خویش هم این بی غیرتان استفاده کردند ، شرم باد بشما ......خاین و وطن فروش که در هرزمانی به پشتیبانی اجانب به قدرت رسیده اید وهیچ شرمی هم از خاک فروشی نکرده اید.
کابلی

>>>   دست بیرونی چه بیادر اوغان به هیچ چیزی تن نمیدهد باید ملل متحد تعداد دقیق ارقام این نمک حرامهارا مشخص سازد اینها ۲۵٪ نیستند دعوای اکثریت را میکنند پس چرا فارسی صحبت و نوشته میکنند ؟ اینهارا باید درس انسانیت داد یا از اینها خودرا جدا باید کرد بهترین راه تجزیه است با اوغان که شعارش اوغانیست است نمیتواند کنار آمد

>>>   تا فرهنگ بدماشی وچاقو کشی حاکم است روزخوب نمی بینیم وازین اشخاص هم توقع چندانی هم نداریم

>>>   عمر راوی
تاجیکهای ما با وصف اینکه در میدان نبرد، درمیدان رقابت و در میدانهای زیاد دیگر پیروز میشوند و دشمن را به زانو درمیآورند، اما بدبختانه اختیار کار و عنان حرکت شان به دست آدمهای معامله گر و ترسو و منفعت جو می افتد که در بازارهای بی هویتی، مردم را میفروشند.همین واقعه ایکه در پارلمان اتفاق افتاد یک مثال است. رایگیری شد. رحمانی اکثریت رای ها را بُرد. رییس مجلس اعلانش کردند. فردایش مقابله صورت گرفت، زلمی نوری شهامت کرد و فاشیستها را بیخی موش ساخت. هم به حساب رایگیری تاجیکها بردند، هم به حساب زور. در هر دو زمینه برنده شدند. هرکس دیگر،هر قوم دیگری که میبود، به هیچصورت به مذاکره و مصالحه و جستجوی «راه حل» حاضر نمیشد.اما متاسفانه، تاجیکهای ما،به آسانی برای گفتگو و مصالحه حاضرشده اند و شایدهم به مشوره رهبران تسلیم طلب و بزدل، تن به یک سازش ننگین بسپارند و بالای آتش شور و شعف مردم، باز آب سرد بریزند.

>>>   Soraya Baha
رولاغنی زرنگتر و خاین تراز شوهرش !
بسیار دردآوراست که خانم رولا غنی با دزدی ملیونها دالر زنان فعال و هنرمند را با پول، تطمیع ودادن مقام خریداری و استفاده ابزاری می کند به نفع ادامۀحکومت فاشیستی غنی.
.... به غنی که از زنان استفاده ابزاری می کند و شرم باد به زنانی که زیر باراستفاده ابزاری می روند.

>>>   فریاد زدن مریم سما در کنار هواداران اصولی، نشان داد که این‌ها از چه آدرسی حمایت شده و به مجلس رفته‌اند. باید بپذیریم که این‌ها با رای خود نرفته‌اند. کابل کاملا مدیریت شد و حق افراد بسیاری به پای این‌ها ریختانده شد تا از آدرس وکالت، آلت دست افراد و حلقاتی در حکومت گردند.

>>>   Qasani
جنجال پارلمان ربط مستقيم با اول جوزا دارد.
حكومت با جنجالى كردن كرسى رياست پارلمان افكار عامه را از اول جوزا به سوى پارلمان سوق داد.
١٢تن از نامزدان رياست جمهورى نيز تاكيد دارند كه سر از فردا حكومت وحدت ملى غيرقانونى است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است